גילון 817 הכוכב החדש של שוק האג"ח
למה מנפיקים? התשואות הנמוכות באג"ח הממשלתיות ובפיקדונות שולחות עוד ועוד כסף של הציבור והגופים המוסדיים בלית ברירה לשוק. אלו מחפשים אג"ח של חברות יציבות יחסית והיקפים גדולים ככל האפשר. החברות זקוקות לכסף בשל מחזור חובות או ניצול שיפור המאזנים , ואת זה ניתן לעשות בקלות יחסית דרך שוק האג"ח היום. רק נזכיר את כגיוס ההון של קרדן ישראל בשבוע שעבר דרך קרן מנוף בריבית של 9.5% צמוד ונשווה אותה לריביות ששוררות היום בשוק ההנפקות, ונבין עד כמה קל לחברות לגייס היום כספים בשוק .
אתמול, כפי שדיווחנו, התרחשו שתי הנפקות, האחת של אלביט הדמיה שעוד לא נסגר בה החלק המוסדי, והשנייה של אשטרום שהצליחה לגייס כ- 118 מיליון ש"ח מהמוסדיים שהזרימו ביקוש של 380 מיליון ש"ח להנפקה בתשואה של 2.7% מרווח על גילון 817. בכלל נראה שהכוכב הנוכחי של שוק ההנפקות הינו גילון 817 וזאת משום החשש של החברות ושל המשקיעים מאינפלציה.
למה הדבר משול? למשכנתאות המשווקות היום בריבית אפסית בריבית הצמודה לפריים. המשקיע והחברה רואים מולם ריבית נמוכה ולא צמודה למדד שיש חשש שיתפרץ. ומקווים שסטנלי פישר ימשיך להשאיר את הריבית נמוכה כמה שיותר זמן. להערכתנו, את אותה נחישות שהפגין פישר בטיפול במשבר האשראי, שעל פי הודעת הריבית האחרונה עוד לא תם. אותה נחישות גם תופגן במיגור האינפלציה, זאת אומרת העלאות ריבית אגרסיביות יותר בעתיד.
להלן טבלה בה מופיעים אג"ח הצמודות לגילון 817. המכשיר הזה נוח מכיוון שהוא נותן סוג של הגנה מעליית ריבית חזקה, אך מצד שני לא נותן הצמדה למדד. חשוב לשים לב שהחברות המנפיקות הן אומנם קונצרנים טובים יחסית, אך גם אג"ח של חברות כאלו נסחרו בתשואות דו ספרתיות בסוף 2008.
מהמתרחש בשווקים :
מדדי האג"ח הקונצרנים סיימו את השבוע בעליות חדות כאשר התל בונד 20 עלה 0.75% והתל בונד 40 עלה 0.88%, לעומתם האג"ח הממשלתיות סיימו בעליות מתונות יותר כאשר השחרים והגלילים עלו ב- 0.2% בממוצע. יתכן ועליות אלו נובעות מהמשך זרימת הכסף לשוק האג"ח, וירידת פרמיות הסיכון בעיני הציבור של שוק האג"ח.
הנפקות :

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?