יום המסחר השני של השבוע ממשיך את המגמה החיובית של השבוע האחרון

יום המסחר נפתח באווירה חיובית בשוק ההון ובכך ממשיך את העליות שראינו מתחילת השנה בשוק האג"ח.

הנתון המהותי היחיד שפורסם ביומיים האחרונים היה זה המשפיע מכל, והוא שקצב גיוס הכספים של קרנות הנאמנות בשוק ההון גדל, ונכון לאתמול גויסו כבר כ 2 מיליארד ש"ח חדשים בעיקר לשוקי האג"ח הממשלתיים והקונצרנים. סביר להניח שמגמה דומה נרשמת בתעודות הסל המשקיעות באג"ח אלו, וכך התשואות הולכות ויורדות ואג"ח עולות.

יותר ויותר סדרות אג"ח מצטרפות למועדון תשואות "האפס ומתחת" ובנוסף לגלילים הקצרים שנסחרים ממזמן בתשואות שליליות של עד -5%, ניתן למצוא היום גם אג"ח קונצרניות בתשואות שליליות לדוגמא אג"ח לאומי, חשמל, פועלים, לאומי, מימון ואחרות, ולצידן רשימה ארוכה של אג"ח בתשואה אפסית כמו בזק, סלקום, שטראוס, דסק"ש טפחות ורבות אחרות. נראה שמה שמוביל את שווקי האג"ח הוא עודף הביקושים לאג"ח בעיקר צמודות וקצרות.

בזירת אג"ח הממשלתיות נרשמת כרגע מגמת יציבות כאשר אג"ח נסחרות בתנודות קלות בלבד. אג"ח מסוג שחר יורדות בממוצע כ- 0.1%, ואג"ח מסוג גליל עולות בשיעור דומה.

מדדי התל בונד ממשיכים את מסע העליות. מדד התל בונד 20 ו- 40 עולים כרגע ב- 0.3%.

גל ההנפקות האחרון מוכיח את חשיבותו של השוק הראשוני, ופוטנציאל הרווחים הטמון בו. חברות שרצו לגייס כספים בשוק במהלך השבועות האחרונים היו מוכנות לשלם ריבית גבוהה מזו הנסחרת בשווקים וכך ניתן לראות רווחים נאים בכל ההנפקות האחרונות בשוק האג"ח לדוגמא: בריטיש ישראל, כור, פועלים, דסק"ש, ריט 1, דלק ישראל ועוד.

הציבור שלא מתמצא בשוק הראשוני - שוק ההנפקות, לא מציף אג"ח אלו בביקושים ללא רסן וכך התשואות בהנפקות אלו גבוהות משמעותית מהמקובלות בשוק. פער שנסגר כאשר אג"ח אלו הופכות לסחירות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?