מחלקת המחקר של מזרחי-טפחות: "יש נקודות אור במאקרו בארה"ב"

רונן מנחם, מנהל יחידת השקעות ואסטרטגיה, בוחן את נתון מדד מנהלי הרכש שפורסם אתמול - "הנתון אינו תומך בתרחיש של נחיתה קשה יותר בכלכלת ארה"ב, כפי שרבים חוששים"
שרות Bizportal |

"נתוני מדד מנהלי הרכש מתיישבים לכל היותר עם תרחיש נחיתה רכה של כלכלת ארה"ב, שרבים העריכו כי יתרחש גם ללא האירועים האחרונים בשווקים, אך הוא אינו תומך בתרחיש של נחיתה קשה יותר, כפי שרבים חוששים", כך אומר היום רונן מנחם, מנהל יחידת השקעות ואסטרטגיה.

מנחם: "סקר מנהלי הרכש בארצות הברית משקף במידה רבה את הקשיים המדוברים הפוקדים את הכלכלה האמריקאית, לרבות החשש המתמשך שמא מחירי הנפט הגולמי ימשיכו לעלות, הדולר ימשיך להישחק ו/או מגזר הדיור ימשיך להיחלש. הסקר גם מספק תמונה לגבי קשיים במגזרים פרטניים, כגון בתעשיית מוצרי המחשוב והאלקטרוניקה, המדווחת על שוק בלתי יציב, תעשיית מוצרי המתכת, המוסרת כי שוק המשאיות הכבדות עדיין לא מתאושש וכמובן תעשיית מוצרי הבנייה, המוסרת כי פעילותה נשחקה בכמעט מחצית במהלך השנה האחרונה. עוד ניתן ללמוד מהסקר על קשיים גוברים בחיזוי הביקושים העתידיים ומנגד, די במוצנע, נרשמת התעניינות גדלה מצד לקוחות בחו"ל בהשוואה ללקוחות בתוך ארה"ב, כפי שמדווחת לדוגמא תעשיית המכונות".

יחידת השקעות ואסטרטגיה בחנה בקפידה את הסקר האחרון ומצאה בכל זאת מספר נקודות אור.

ראשית, אומר מנחם: "מתברר כי מאז החלו האירועים בשווקים, הצליחו מספר ענפים לשמור בגאון על ביצועים טובים, תוך עלייה מתמשכת בהזמנות (בתוך ארה"ב ומחו"ל), בתפוקה ובמצאי. בהקשר זה ניתן לציין את תעשיות המזון, המשקאות והטבק, ההלבשה, העור ומוצריו, מוצרי הכימיקלים, המכונות ומוצרי המחשוב והאלקטרוניקה (חרף השוק הלא יציב עליו דיווחו). מתברר, כי השווקים המקבלים שירות מתעשיות אלו איתנים דים כדי להתמודד עם הרעות החולות המוכרות – עלייה במחירי התשומות ולעיתים גם עודף מצאי אצל הלקוחות".

"שנית, הפיחות בערך הדולר, המוזכר תדירות כגורם המלמד על חולשה בכלכלה האמריקאית, מיטיב למעשה עם תעשיות רבות, הנהנות מעלייה של ממש בהזמנות החדשות מחו"ל. הסקר האחרון מלמד על התגברות העלייה בפניות מצד לקוחות מחו"ל, ולמעשה הן נמצאות בקו עלייה זה חמש שנים. תעשיית מוצרי המחשוב והאלקטרוניקה, המלינה על השוק הלא יציב, היא בין הנהנות ביותר מכך. יצוין, כי לדברי עורכי הסקר, הקריאה הנוכחית של סעיף ההזמנות החדשות מחו"ל עקבית עם עלייה בהזמנות מתעשיית החרושת, כפי שמדווחת מאוחר יותר הלשכה לסטטיסטיקה".

"שלישית, אף לא תשומה אחת דווחה כנמצאת במחסור, דבר הלמד על כך שהעלייה במחירי התשומות עדיין לא מציבה מגבלת היצע של ממש".

"רביעית, סעיף התפוקה במדד מתיישב, לפי נתוני העבר, עם עלייה במדד הייצור התעשייתי – נתון חשוב מנקודת הראות של יכולתו של המשק האמריקאי להמשיך להתרחב. (את האמור לעיל יש לסייג, עם זאת, בכך שחלקו של סקטור התעשייה במשק האמריקאי נמוך בהשוואה לחלקו של סקטור השירותים)"

מעבר לאמור לעיל, אומר מנחם, ראוי לזכור כי הקשיים לאמוד את הביקוש העתידי, כפי שמדווח בסקר וכפי שהלינו גם אנשי הבנק הפדראלי, עשויים לגרום במקרים רבים לנקיטת זהירות יתר ולכן להניח הנוחות שמרניות מהרגיל בנוגע להתנהגות השווקים בהמשך. כתוצאה, יש מקום גדול יותר ל- upside risk‏ ויש לקחת זאת בחשבון.

לסיכום

מנחם סבור, כי ראוי לזכור כי מדד מנהלי הרכש מתרחב זה 10 חודשים. כדי שהמדד יאותת על נסיגה בתוצר המקומי הגולמי, עליו לעמוד על 41.9% ומטה וניתן לראות כי קריאתו הנוכחית גבוהה מכך. עורכי המדד מדגישים כי התנהגותו מראשית השנה מתיישבת עם עלייה בת 3.3%, במונחים שנתיים, בתמ"ג. יתרה מכך, אם הקריאה האחרונה, שרבים למדו ממנה על התמתנות נוספת במגזר היצרני, תתורגם למונחים שנתיים, עדיין תתקבל עלייה מכובדת בת 2.8% בתוצר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל. 


ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.