זרקור על מניה: על בד - יותר מאשר מגבונים לחים

חברת על בד העוסקת בתחום המגבונים הלחים מציגה צמיחה עקבית בהכנסות וברווחים בשנים האחרונות. השיפור ברווחיות מפעל החברה בארה"ב והצמיחה המתמשכת במפעלים בגרמניה ובישראל עשויים להאיץ את צמיחתה של החברה בשנים הקרובות
זאב תומר קורנפלד |

חברת על בד נוסדה בשנת 1985, והפכה לציבורית בשנת 1993. החברה נשלטת על ידי מושב משואות יצחק אשר מחזיק כ-60% ממניות החברה.

פעילות החברה מחולקת לשניים אך שתי הפעילויות משלימות אחת את השניה אשר יחדיו יוצרות יתרון תחרותי עבור החברה:

1. ייצור בדים לא ארוגים המשמים חומר גלם לייצור המגבונים הלחים.

2. ייצור מגבונים לחים תוך שימוש בחומר הגלם שהחברה מייצרת – על פי נתוני נילסן, נתח השוק של החברה בייצור המגבונים הלחים בארץ עומד על 49%.

פעילות החברה בתחום הבדים הלא ארוגים הוא היתרון של החברה על פני חלק מן המתחרות שלה הרוכשות את הבדים לייצור המגבונים.

בשנים האחרונות השקיעה החברה משאבים רבים על מנת לבסס עצמה כחברת צמיחה. החברה השקיעה בחמש השנים האחרונות כ-65 מיליון דולר ברכישת מפעל בגרמניה, הקמת מפעל בארה"ב, הרחבה ושדרוג של קווי ייצור ועוד.

פעילות החברה מחולקת על פני הגלובוס בשלוש מדינות: ארה"ב, גרמניה וישראל. המפעל בישראל מייצר את חומר הגלם לייצור המגבונים לחים, אשר בחלקו נמכר למפעלים בגרמניה ובארה"ב לטובת ייצור המגבונים הלחים ובחלקו נמכר ליצרני מגבונים לחים אחרים.

בעוד המפעל בגרמניה והמפעל בישראל רווחיים וצומחים, המפעל בארה"ב עדיין מייצר הפסדים עבור החברה, אך נמצא בשנה האחרונה בתהליך צמיחה מתמדת ולראשונה הציג ברבעון הראשון רווח גולמי והצליח לקזז את ההפסד התפעולי לעומת הרבעון המקביל מ-4.5 מיליון שקל ל-1 מיליון שקל וניכר כי החברה נמצאת במסלול צמיחה. כחלק מתהליך הצמיחה הפכה החברה להיות ספק מועדף עבור חברת קוסמטיקה מהגדולות בעולם.

אולם, כאן גם טמונה הבעייתיות בחברה שלה יש מיעוט לקוחות. לחברה יש 6 לקוחות עיקריים אשר תרמו לחברה בשנת 2006 כ-70% מההכנסות. מבין אותם לקוחות, שני לקוחות הינם מפיצים המשווקים את תוצרת הקבוצה ללקוחותיו ולהערכת החברה הסבירות שכל לקוחות המשנה של מפיץ יפסיקו את קניותיהם – נמוכה ביותר.

בדו"ח ברנע שפורסם במקביל לדוחות החברה השנתיים לשנת 2006, מציגה החברה את האסטרטגייה העסקית שלה לשנת 2007 הכוללת השקעה של 2.5 מיליון אירו בהרחבה ושיפור של קווי מוצרים, גיוס לקוחות חדשים שצפויים לעזוב יצרנים שנקלעו לקשיים, הרחבת כושר הייצור של מפעליה על מנת לענות לגידול בדרישות למוצרי החברה, בחינת רכישת מפעלים נוספים ועוד.

בשנת 2006, החברה הציגה הכנסות של 636 מיליון שקל שתורגמו לרווח נקי של 17.5 מיליון שקל. ברבעון הראשון של שנת 2007, הכנסות החברה עמדו על 173.5 מיליון שקל ורווח נקי של 5.7 מיליון שקל. בהנחה של צמיחה בפעילות החברה גם בשנת 2007, מפעל החברה בארה"ב יכול לשמש כמנוע צמיחה עיקרי של החברה להכנסות ולרווח הנקי (הכנסות המפעל בארה"ב נמוכות משמעותית מהמפעלים בגרמניה ובישראל).

מניית החברה נסחרה כיום על פי שווק שוק של 310 מיליון שקל, המשקף לחברה מכפיל הון של 1.23 בלבד, אשר מהווה מחיר טוב להשקעה בטווח ארוך.

*הטור של זאב תומר קורנפלד מתפרסם מדי יום ה'.

*הערה: אין בנכתב לעיל המלצה לפעולות בניירות ערך. כל הקונה/מוכר ניירות ערך על סמך הסקירה לעיל לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו. כותב סקירה זו עשוי לבצע פעולות בני"ע המוזכרים בסקירה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל. 


ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.