קניות לחג בהקלקה? בישראל עדיין לא אימצו את השיטה
ההכנות לחג נשלמות והקניות הגדולות עומדות להסתיים, ואולי נותרו עוד צרכנים אחרונים אשר לא עמדו בלוחות הזמנים וממהרים לרשתות המזון הקמעונאיות במטרה לאתר עוד מבצע משתלם של הרגע האחרון. המבצעים והמתנות שמציעות רשתות המזון המתחרות ניתנים למימוש גם דרך אפשרות נוחה ומהירה יותר של קנייה מבלי לצאת מהבית והיא שירות הקנייה המקוון, אותו מציעות 2 רשתות השיווק הגדולות בישראל - שופרסל והריבוע הכחול. שתי הרשתות דואגות להעביר דיווחים שוטפים על עלייה משמעותית במכירות בסניפים בתקופת החגים, המחושבת כ-5 שבועות לפני ראש השנה ושבועיים אחרי ערב ראש השנה- סך הכל תקופה של 7 שבועות. נתון מספרי על אחוז המכירות באמצעות שירות הקנייה באינטרנט, לעומת זאת, אינו מוזכר כלל. בראיון ל-Bizportal אומר ערן סלע, מנהל שירות נט-סל- שירות הקניות באינטרנט ברשת שופרסל ומנכ"ל שופרסל ביג, כי הנתונים על קניות בשירות הנט-סל בתקופה זו של לפני החגים מצביעים על מגמת עלייה. לדבריו "המכירות עלו בעשרת הימים שלפני החגים ב-40 עד 50 אחוז ואנחנו מעריכים, כי המכירות בתקופת החגים בשירות הנט-סל יגיעו לכ-25 מיליון שקל". מה היו הנתונים של אותה תקופה אשתקד? "בשנה שעברה המכירות בתקופת החגים היו נמוכות ב-50% משנת 2006, ובסכום כספי קרוב ל-14 מיליון שקל, כאשר הפדיון הכולל של הרשת לשנת 2005 היה למעלה מ-100 מיליון שקל. ב-2006 ישנה עלייה של למעלה מ-25% בפדיון הכולל של הרשת ואני מעריך שהוא יסתכם בכ-150 מיליון שקל". "חשוב לזכור, כי השקנו את חטיבת "שופרסל ביג" לפני כחצי שנה בלבד, וכבר ניתן לראות השפעות של המיתוג וההשקה על התנהגות הצרכנים". שרות נט-סל נוסד בשנת 1997 ופועל מחנויות שופרסל ביג, חטיבה אשר הושקה, כאמור, לפני כחצי שנה ומכילה את המגוון הגדול ביותר של רשת שופרסל. סיבה נוספת להפעלת שירות הקניות באינטרנט דרך שופרסל ביג היא נוחות תפעול העובדים ומתן שרות מהיר יותר מחטיבה זו. יצויין, כי לסכום ההזמנה נוספים דמי שירות- בהזמנות מעל 150 שקל, יוסיף הצרכן 15 שקל; בהזמנות עד 150 שקל, ייפרד הלקוח מ-26 שקל. את ההזמנות ניתן לבצע באמצעות הטלפון, פקס ואתר האינטרנט. האם לקוחות שרות נט-סל נהנים ממבצעי הרשת? "המבצעים הינם כמו בחטיבת "שופרסל שלי", רשת הסופרמרקטים השכונתית של שופרסל, כאשר קונה חכם יכול לערוך קנייה חסכונית ומהירה יותר בנט-סל, לחסוך זמן המתנה בקופות, וליהנות מאפשרות יעילה להשוואת מחירים. בנוסף, יכול הלקוח להחליט אם ברצונו לקבל את המוצרים שהזמין דרך השירות כבר באותו יום, או לבצע הזמנה לעוד מספר ימים". סלע מוסיף כי לאחר רכישת שופרסל את רשת קלאבמרקט, נסגר גם שירות הקנייה באינטרנט של קלאבמרקט, הנקרא: "ג'מבו ישיר". "כך, מטבע הדברים, עבר חלק גדול מלקוחות ג'מבו ישיר להשתמש בשירות נט-סל של שופרסל וחלק קטן יותר בחר להשתמש בשירות "בלו סנטר" של הריבוע הכחול". האם שופרסל מפרסמת את שירות נט-סל? "שרות נט-סל מתפרסם באינטרנט בעיקר באתרים וואלה, NRG ו-YNET. בתקופות שלפני חגים אנחנו מפרסמים בעיתונות הארצית וכל השנה מופיעים פרסומים של נט-סל בעיתוני הרשת של שופרסל המחולקים בסניפים וכאינסרט בעיתונים היומיים". על אף הפרסום של השירות באתרים פופולאריים באינטרנט, סלע טוען, כי הוא פחות מאמין בפרסום באינטרנט ומאמין חזק במכירות דרך האינטרנט. לדבריו, "דרך הפרסום בעיתונות אני מביא טוב יותר את הלקוח לבחור בקנייה באמצעות השירות באינטרנט". האם צרכנים מזמינים גם מוצרי חשמל וטקסטיל מהאינטרנט? "בתקופת החגים נמכרים בעיקר מוצרי מזון בסיסיים כגון: שמן, מרקים, ירקות לבישול וקמח. יש ביקוש גובר גם לתפוחי עץ, רימונים, דבש ובונבוניירות למיניהן, כיאה לראש השנה. בתחום ה-NF (מוצרים שאינם מזון - א"א), ישנה מגמה של התחזקות בקניית מצעים, צלחות, כוסות וכלי בית שונים, אך עדיין אין דרישה למוצרי חשמל ואלקטרוניקה דרך שרות נט-סל". הנתונים מתיישבים עם ההגיון וחווית הקנייה וככל שהמוצר יותר מתוכנן קנייה, כך הוא נרכש פחות דרך האינטרנט. הצרכן מעוניין למשש את המוצר ולבדוק אותו טרם הקניה, מאחר ומדובר במוצרים הנמצאים בשימוש לאורך זמן, שלא כמו מוצרי מזון המוכרים לנו בטעמם ומיועדים לשימוש מיידי. "עדיין", טוען סלע, "תחום ה-NF הופך לגורם משמעותי בסל שופרסל בכלל ובנט-סל גם, אולם לא ניתן לכמת זאת למספרים". מדובר באחוז אחד מסך המכירות של הרשת אורי ויסבורד, מבית ההשקעות IBI, מציג את הדברים קצת אחרת. "המכירות של שופרסל והריבוע הכחול באמצעות שירות האינטרנט אינן מבשרות על עלייה משמעותית בקנייה דרך האתר. התקופה יחידה בה היתה עדנה לשירותים המקוונים היא בתקופת המלחמה בלבנון", מוסר ויסבורד. לעומת זאת, הערכתו של ערן סלע, כי בתקופת החגים יגיעו המכירות בשרות נט-סל ל-25 מיליון שקל, מתיישבות עם הדו"חות הכספיים של שופרסל ומדובר, למעשה, באחוז אחד מכלל הכנסות הרשת בתקופת הרבעון השני. לדברי ויסבורד "ברבעון השני של 2006 דוחחה שופרסל על הכנסות של 2.3 מיליארד שקל. אם נצא מנקודת הנחה שהמלחמה השפיעה לרעה על הרבעון השלישי והחגים השפיעו מנגד, בסך הכל היתה פחות נכונות לצאת מהבית והצריכה של מוצרי מזון היתה ביתית ויותר באמצעות השרות המקוון". איך ייראה הרבעון השלישי של שתי הרשתות? "נראה כי הרבעון השלישי יהיה דומה בתוצאותיו לשני וכך גם המכירות באמצעות שירות האינטרנט. אותם נתונים מתקבלים פחות או יותר ברשת שופרסל וגם ברשת ריבוע הכחול, אשר סגרה את הרבעון השני לשנת 2006 עם מכירות בסך 1.6 מיליארד שקל, כאשר כאחוז מהסכום צפוי להגיע מהאינטרנט". "אם לשפוט את המודל של השירות המקוון בארץ לעומת המודל בארה"ב, במידה ותאומץ כאן השיטה כפי שאומצה בארה"ב, אולי אפשר יהיה להתייחס אל הפורמט בצורה יותר משמעותית". ריבוע כחול לא מוסרת מספרים רשת קו-אופ הריבוע הכחול הקימה את ערוץ הקנייה המקוון הראשון שלה בשנת 1993 תחת השם: "קו-אופ ליין", בשנת 2001 שונה השם ל"בלו סנטר". שירות הקנייה דרך האינטרנט מציע מגוון מוצרים מכל סניפי הרשת. מחיר השרות הינו 19 שקל לכל משלוח, לכל אזורי ההפצה, וללא הגבלת סכום הקנייה. את ההזמנות ניתן לבצע באמצעות הטלפון, פקס ואתר האינטרנט. שרה רומנו, מנהלת שירות "בלו סנטר", מוסרת, כי "בתקופת החגים קיים גידול של 15 עד 20 אחוז בכמות המשתמשים בשירות". מעבר לנתון זה, הרשת אינה מעוניינת למסור נתונים כספיים על כמות המכירות המוערכת ביחס לסך מכירות הרשת. ממה נהנים לקוחות שירות "בלו סנטר"? "מבצעי רשת הרבוע הכחול שקיימים בסניפים תקפים גם בשרות "בלו סנטר". השנה מסתמן גידול בהזמנת סלסלות שי ומתנות לחג על ידי חברות ועסקים עבור עובדיהם, וכן נרשם ביקוש מוגבר למשרדים במשלוחים מיוחדים של בקבוקי יין וחטיפים לטקסי הרמת כוסית לשנה החדשה". איזה שירות נוסף מציע ערוץ הקנייה באינטרנט? "השנה זו הפעם הראשונה שבלו סנטר מאפשרת לציבור לשלוח הזמנות תרומה לנזקקים באמצעות האינטרנט והביקוש גדל מיום ליום. "מצטברות בקשות של תורמים ממרכז הארץ למשלוחי תרומות לערי פריפריה בכל הארץ וכן מספר גדל של תרומות המופנות לישובים בצפון הארץ, כאשר סל מזון ממוצע של תרומה למשפחה נזקקת מגיע לכ-600 שקל". תרומות או לא תרומות, גם השנה ישנה תחרות גוברת והולכת בין רשתות המזון על ליבו, כיסו והחלטותיו של הצרכן. המכירות לראש השנה ולחגים ערות במיוחד, ורשתות המזון מנסות לחדש ביצירת חבילה אטרקטיבית ללקוח, המשלבת מגוון רחב של מוצרים לחג במחירים זולים, המלווים במתנות מתחום המזון, הבית והפנאי וכל זאת בתנאי אשראי ובתשלומים המתאימים לכל כיס. הצרכן הישראלי עדיין מעדיף לכתת רגלו בחנויות ולבדוק את הסחורה מאשר לשבת בבית או במשרד, לוותר על חווית הקנייה, על אף היותה מתישה, ולבצע קניות לחג הקלקה.