טלטלה בתוכנה: אמנון לנדן מנכ"ל מרקורי פורש מהחברה
(עדכון 2) טלטלה בענף התוכנה הגלובלי. אמנון לנדן, יו"ר ומנכ"ל חברת מרקורי (נאסד"ק: MERQE) - נאלץ לפרוש מתפקידו. ועדה שהוקמה מטעם רשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) קבעה לנדן יחד עם שני בכירים בחברה, היו מודעים לאי סדרים כספיים. מרקורי שהיתה צפויה לפרסם היום את התוצאות שלה לרבעון הודיעה כי תדחה את פרסום הדוחות הכספיים שלה.
לחברה מונה היום מנכ"ל חדש, אנתוני זנגלה. אמנון לנדן שימש כמנכ"ל ויו"ר החברה, והוא הואשם לכאורה בחשדות להענקה לא תקינה של אופציות. לנדן פורש יחד עם עוד שני בכירים, שמואשמים על ידי הועדה: הסמנכ"ל לענייני כספים דאגלס סמית', וסגנית הנשיא סוזן סאקר.
הועדה גילתה בנוסף כי לנדן קיבל הלוואה מהחברה בלי האישורים הנאותים מהדירקטוריון. יחד עם זאת, החברה מסרה כי לנדן החזיר זה מכבר את ההלוואה לחברה.
ועדה חיצונית של ה-SEC שהחלה לפעול ביוני 2005, לאחר חקירה שהחלה עוד ב-2004 מצאה ששלושת הבכירים שעוזבים היום את החברה, לנדן סמית' וסאקר, היו לכאורה על הרישום המוטעה של האופציות.
החשדות מול מרקורי הובילו לתנודתיות במחירי המניה בשנה האחרונה. היא נפלה מרמות של 45 דולר, לשפל של מעל ל-30 דולר במהלך אוקטובר, אך מאז התאוששה. המנייה קרסה ב-27% בתום המסחר למחיר של 25.66 דולר.
אנתוני זנגלה - המנכ"ל החדש, הצטרף למרקורי בדצמבר 2004, כחודש לאחר פתיחת החקירה בנוגע לחשדות לאי הסדרים הכספיים על ידי ה-SEC. דיויד מרפי שהצטרף לחברה ב-2003 ישמש מעתה כסמנכ"ל הכספים, וד"ר גיורא ירון, מונה לתפקיד יו"ר החברה. ירון משמש בתפקידים בכירים בחברה משלהי 1996.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
