סטנלי פישר: יש צורך ברפורמות בסיסיות נוספות במשק
"לקח חשוב אחד מתכנית הייצוב הכלכלי מ-1985, הוא בתחום החוק של הבנק המרכזי: במסגרת התוכנית, תוקן חוק בנק ישראל - תיקון המכונה חוק אי ההדפסה אשר בגינו לא יכול הבנק המרכזי לממן מאז את הגירעון הממשלתי. תיקון זה היה חשוב מאד להצלחתה של תוכנית הייצוב ונתן לבנק ישראל את התשתית לביצוע מדיניות מוניטרית". את הדברים הללו אמר נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, בערב הפתיחה של הכנס הכלכלי השנתי של המכון הישראלי לדמוקרטיה, כנס קיסריה.
לקח נוסף, עליו הצביע הנגיד הטרי, הוא בתחום המדיניות. הוא סבור, כי המיתון של 1988 ו-1989 שבא לאחר תוכנית הייצוב, לא היה הכרחי ונבע משגיאה שנעשתה בתחילת התכנית - העלייה החדה בשכר הריאלי ב-12% שקרתה בשלושת החודשים הראשונים של 1986. כתוצאה מכך, הביקושים עלו והמשק צמח במהירות. בנק ישראל צריך היה אז להעלות את הריבית כדי למנוע את חידוש האינפלציה וזה הביא למיתון שאפשר היה למנוע.
לקח שלישי, בו הוא דן, הוא באשר לחשיבות השינויים המבניים: לדברי פישר, "אם היה כישלון בתוכנית הייצוב, הוא היה באימוץ איטי מידי ולא מספק של רפורמות מבניות. אחרי תוכנית הייצוב נעשו רפורמות מסוימות בשוק ההון ובסחר, אולם ההפרטה, צימצום תפקידה של הממשלה במשק והסרת מחסומים בפני התחרות התקדמו בקצב איטי. הצמיחה אחרי הייצוב הייתה מאכזבת, וגם בשנים של צמיחה, כמו באמצע שנות ה-90, היה צורך בביצוע רפורמות נוספות שהיו מביאות לצמיחה גבוהה ונמשכת יותר. בעשור האחרון חלה התקדמות גדולה בתחום זה: חלה ליברליזציה בתנועות ההון, האצה בתחום ההפרטה, רפורמות בתחום המיסוי, וכיום אנחנו נמצאים בתחילת תהליך של רפורמה חשובה מאד במערכת הפיננסית - הרפורמה של "ועדת בכר".
למשנתו של פישר, כדי לבנות משק מודרני יש צורך ברפורמות בסיסיות נוספות, כגון חוק חדש ומודרני לבנק ישראל - על פי המקובל במדינות המתקדמות, השלמת הרפורמה בשוק ההון ובשוק הכספים - כמו חקיקת חוק ריפו, ועוד.
לקח נוסף - רביעי במספר - אליו מתייחס הנגיד - הוא בתחום מדיניות שער החליפין: ב-11 השנים האחרונות, מאז המשבר במקסיקו ב-1994, כמעט כל משבר פיננסי התחיל מהשילוב של שער חליפין קבוע ותנועות הון חופשיות. השימוש בשער חליפין קבוע בתוכנית הייצוב כעוגן נומינלי היה חיוני. אולם הרבה יותר קל להשתמש בשער החליפין כעוגן נומינלי כאשר יש פיקוח על תנועות ההון - לעומת מצב של ליברליזציה.
לקח חמישי ואחרון, שמתייחס אליו נגיד בנק ישראל, הוא חשיבותה של המערכת הפיננסית: אם בוחנים את עלויות המשברים שקרו בעשור האחרון, נראה שהגורם החשוב ביותר היה חוזקה של המערכת הפיננסית - בייחוד של המערכת הבנקאית.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.
מילואימניקים. קרדיט: Xהבנות בין האוצר למשרד הביטחון - תקציב של 112 מיליארד שקל בשנה
משרדי האוצר והבטחון הגיעו להבנות: חיזוק בטחון המדינה לצד שמירה על איתנות כלכלית אחרי שיח ממושך ודיונים מקצועיים רבים שנערכו בשבועות האחרונים בין נציגי מערכת הבטחון לנציגי משרד האוצר, הבוקר הגיעו המשרדים לסיכום תקציבי של גובה הוצאות הבטחון לשנת 2026, והוא יעמוד על 112 מליארד ש"ח. מדובר בתוספת של 47 מליארדי ש"ח ביחס לתקציב הבטחון לשנת 2023 ערב המלחמה.
המסגרת שאושרה מאפשרת שלא להשית העלאת מיסים על אזרחי ישראל בשנה הקרובה ואף להביא במסגרת תקציב המדינה הקלות במיסים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אני מברך את מערכת הבטחון על הסיכומים. אנחנו מקצים תקציב עתק להתעצמות הצבא השנה, אך גם כזה שמאפשר לנו להחזיר את מדינת ישראל למסלול של צמיחה והקלה על האזרחים".
הסכום שנקבע - 112 מיליארד שקל נמוך בכ־32 מיליארד שקל מדרישות הצבא המקוריות, שהסתכמו ב‑144 מיליארד שקל. טיוטת חוק ההסדרים המקורית כללה ביטול הטבה מיוחדת שניתנה לגמלאי מערכת הביטחון, קיזוז חלק מההיוון או מענקי הפרישה מתקרת ההון הפטורה ממס. בפועל, מדובר על המרה שבמקרה של גמלאים רבים הייתה מורידה את המס באופן משמעותי. בסוף הדיונים הוסרו כל הסעיפים האלה מהנוסח. גם סעיף שדיבר על קיזוז קצבת פנסיה כשבאותו זמן מקבלים קצבת עבודה מחדש, נפל, מה שמשאיר את המצב הקיים ללא שינוי.
