האחים חג'ג' מוכרים את הפרויקט ברחוב איינשטיין
צילום: טל צ'יקורל

חג'ג' רכשה את זכויות העירייה בקרקע בבבלי; מור זכאית ל-20% מהרווח

חברת הנדל"ן קיבלה הלוואה בנקאית בסך 182 מ' ש' לשם רכישת הזכויות - ועוד אחת ממור בסך מקסימלי של 70 מ', מתוכם 40 מ' כבר הועברו. על הקרקע בה זכתה החברה ניתן להקים מעל מאה דירות ובחג'ג' מעריכים כי יוכלו להגדיל את הזכויות
איתי פת-יה | (7)

חברת חג'ג' נדל"ן דיווחה כי השלימה את רכישת זכויות עיריית תל אביב בקרקע בשכונת בבלי בתל אביב, בו זכתה הראשונה במכרז. לצורך רכישת הזכויות, בסך כולל של 188 מיליון שקל בתוספת מע"מ, נטלה חג'ג' הלוואה בסך 182 מיליון שקל מתאגיד בנקאי. הלוואה זו מצטרפת להסכם מימון אחר עליו חתמה חג'ג' מול מור השקעות -2.07%  שהעמידה הלוואה בסך מקסימלי של 70 מיליון שקל, המירה למניות שיזכו אותה ב-20% מרווחי הפרויקט.

ההלוואה מהתאגיד הבנקאי שקולה ל-80% מכלל הסכום שהייתה צריכה חג'ג' להעביר לעיריית תל אביב בתמורה לזכויות. מתוך הסכום, כ-150 מיליון ש"ח ישמשו לצורך רכישת הזכויות עצמן וכ-32 מיליון שקל ישמשו לצורך תשלומי המע"מ עליהן.

את 20% הנותרים עבור רכישת הזכויות סיפק אם כן לחג'ג' בית ההשקעות מור. ההלוואה תשמש גם לרכישת זכויות העירייה הנוספות וזכויות של בעלים נוספים בקרקע. 40 מיליון שקל כבר הועברו לחברת הנדל"ן. מעבר לרכישת הזכויות, את יתרת ההון העצמי להשלמת הפרויקט תביא חג'ג' ממקורותיה העצמיים, ובסכום שלא יפחת מ-20 מיליון שקל, כך לפי הדיווח שהוציאה. היה ולא תעמוד החברה בסעיף זה, מור יוכלו להעמיד להם הלוואת בעלים נוספת בתוספת ריבית. לפי הערכה ראשונית של חג'ג', אומדן ההשקעות עומד על כ-560 מיליון שקל.

עיריית תל אביב החזיקה בכ-76% מזכויות הבנייה במגרשים 5א ו5ב בהם זכתה חג'ג' בפברואר האחרון, ששטחם הכולל הוא כ-6.6 אלף מ"ר. לפי תכנית מתאר מקומית מ-2005, על המגרש ניתן לבנות בניין מגורים בן 37 קומות מעל קומת כניסה שיכלול 114 דירות. חג'ג' למעשה רכשו מהעירייה זכויות להקמת כ-86 יחידות דיור. בחג'ג' מעריכים כי יוכלו להגדיל את הזכויות בהתאם לתוכנית המתאר תא/5000.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    גאון 30/06/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
    מתקרבת. הבנקים ישאבו לכולם את הכסף. שוק הנד"לן לקראת נפילת המאה!!
  • 6.
    לא הייתי קונה מהם גרביים (ל"ת)
    ttt 29/06/2021 18:56
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הפנסיה והגמל שלי 29/06/2021 18:47
    הגב לתגובה זו
    הפנסיה והגמל שלי מממנים את יוקר הדיור - חוצפה הפנסיה והגמל שלי מממנים את יוקר הדיור - חוצפה הפנסיה והגמל שלי מממנים את יוקר הדיור - חוצפה הפנסיה והגמל שלי מממנים את יוקר הדיור - חוצפה
  • 4.
    יוס 29/06/2021 15:53
    הגב לתגובה זו
    כל פרוייקט של חגג בתל אביב מקבל אוטומטית עוד עשרות זכויות לדירות,משהו שם מריח לא טוב כל אזרח אחר שירצה לפתוח מרפסת יתקל בהתנגדות של העיריה
  • 3.
    שובני 29/06/2021 10:38
    הגב לתגובה זו
    ...פשיטת רגל? כי מאוד מאוד מסריח מה שאני מריח מהכתבה.. זה ההימור (המושכל) שלי.
  • 2.
    שובני 29/06/2021 10:34
    הגב לתגובה זו
    מחירי הנדלן בשיא(?), וחגג לוקחים הלוואות בסך כולל יותר מעלות הקרקע, האם תוספת ההלוואות מעל עלות הקרקע כי אין להם כסף נזיל לבנות (ו/או לתפעל את החברה..?). זאת ועוד: ההלוואה ממור היא המירה למניות, כך שסכום ההלווואה מין הסתם לא יוחזר. זהירות נדרשת!!!!
  • 1.
    תומר סאנדס 29/06/2021 10:04
    הגב לתגובה זו
    דיי, לא יכול להיות שזה לא נחקר. בכל פרוייקט הם ועוד כמה "יזמים" מקבלים באופן קבוע הטבות מהעיריה ששוות מיליונים לכיסם. שישהו יחקור כי לא יכול להיות שכל אזרח אחר לא מקבל והם באופן קבוע!
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.