עיתונאי או דובר? אלירן טל "מלטף" את קליש רותם ומקבל מינוי
אחד הקונצנזוסים הבודדים בעולם התקשורת הישראלי מלא הקונפליקטים הוא שאם כתב מסוים מתמודד על משרה של דובר, הוא לא יכול ולא צריך לסקר את מי שאמורים לקבל את ההחלטה לגבי מינויו או אי מינויו לתפקיד.
אבל את אלירן טל, עד ליום חמישי כתב ערוץ 20, והחל מהסופ"ש האחרון מ"מ מנהל אגף הדוברות בעיריית חיפה, גם כללי האתיקה הבסיסיים הללו לא ממש מעניינים.
טל זכה, כאמור, ביום חמישי האחרון בתפקיד, לאחר שהדובר הקבוע צחי טרנו, נאלץ לצאת לחופשת מחלה ארוכה. טל לא היה העיתונאי היחידי שניגש למכרז, אך העובדה שהעמיד עצמו לבחירה לתפקיד, לא מנעה ממנו להמשיך לסקר את העירייה והעומדת בראשה, עינת קליש-רותם.
לשיא הגיעה הפארסה הזו ביום שלישי האחרון, כשטל הצטרף לנסיעת עיתונאים עם קליש-רותם ועוד ראשי ערים שטסו לקפריסין למפגש עם ראשי הערים של ניקוסיה ופאפוס. הסיבה למסע הייתה מהלך של ראשת העיר חיפה, עליו עמלה חודשים ארוכים, להאריך את מסלול הנחיתה בשדה התעופה בעיר ולהפוך אותו לבינלאומי.
טל, עדיין בתפקיד של עיתונאי כביכול, נתן לקליש-רותם כתבה מפנקת, המצדיקה את דרישותיה, מראה מה יהיו היתרונות בהפיכתו של השדה בעיר לבינלאומי, ומבלי להביא אפילו מילה מרשות שדות התעופה שמתנגדת למהלך.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפילו הכותרת של הכתבה - "החזון של עינת קליש רותם: שדה תעופה בינלאומי בחיפה" היא מופת של עיתונות מלטפת על גבול הדוברות. הכתבה שודרה הן במהדורה של הערוץ והועלתה גם לאתר האינטרנט שלו, ולא לוותה בשום גילוי נאות על כך שהכתב הגיש מועמדות למשרת הדובר של גיבורת הכתבה.
בתקשורת החיפאית הורמו לא מעט גבות לנוכח המהלך, והיו כאלו שהגדירו אותו כ"סוג של שחיתות", אבל נכון לרגע זה לא נראה שמישהו הולך להגיש עתירה כנגד הזכייה של טל במכרז.
טל עצמו לא התרגש מהסיפור. לטענתו, הנסיעה תואמה שבוע לפני, שעה שכבר היה מועמד לתפקיד הדובר.
"זה לא קשור, היו שם עוד 10 עיתונאים חוץ ממני ואני מטעם ערוץ 20 נשלחתי למשימה ועשיתי אותה", הסביר, "מה הקשר? אם אני עכשיו מועמד לתפקיד דובר ראש הממשלה אז אני עכשיו לא יכול לסקר אותו?"
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
אתה באמת אומר את זה? לא נראה לך בעייתי להעניק סיקור מלטף לגוף שאתה מועמד לתפקיד בו?
"תשוו בין הכתבה שלי לבין כתבות של כתבים אחרים שלא מועמדים לתפקיד, ותראו אם יש הבדלים. אני אומר שהתשובה היא לא".
לדבריו, בערוץ 20 ידעו על מועמדותו לתפקיד כשנשלח לנסיעה. "אחרי 20 שנות עיתונות תנו לי קרדיט שאני יודע לעשות את העבודה שלי בהפרדה מוחלטת".
ועדיין לא היה גילוי נאות.
"אני לא מחויב בגילוי נאות, על מה גילוי נאות? שאני מועמד לתפקיד?".
בשיחה נוספת בהמשך ביקש טל להוסיף כי "האייטם הנ"ל לא עסק בעיריית חיפה אלא בתוכנית להרחבת שדה התעופה הבינלאומי, אינטרס של כל הרשויות המקומיות בחיפה ובצפון. לראייה הוזמנו לנסיעה 8 ראשי ערים לבד מראש עיריית חיפה. חוץ ממני התלוו עיתונאים נוספים מכלי תקשורת אחרים".
ביקשנו גם תגובה מערוץ 20, שעודכן לפי טענתו של טל כי הוא הגיש מועמדות לתפקיד דובר העירייה, אך גם לאחר שיחות עם הדוברת והיועצת המשפטית, נכון לשעה זו לא קיבלנו תגובה.
- 2.עיתונאי ותיק צפוני 02/03/2020 13:01הגב לתגובה זוקריות .אתר שמקבל פרסום וכסף מהעירייה
- 1.עיתונאי חיפאי 02/03/2020 13:00הגב לתגובה זובזמן שהעיתונים בחיפה והאזור לא דופקים חשבון לעירייה אלירן עושה מעשה ליקוק והאמת גם מבייש את התנהלותו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
