הברית תופסק? רשות ההגבלים: "הסכם יוניברסל-גליקמן מעורר חשש משמעותי"
הסכם בתחום רכש המדיה בין שתי החברות יוניברסל מקאן וגליקמן נטלר סמסונוב מעורר, על פני הדברים, חשש תחרותי משמעותי, הנובע מריכוז נתח שוק בטלוויזיה בידי חברת יוניברסל. כך עולה מבדיקה שנערכה לאחרונה ברשות ההגבלים העסקיים.
רשות ההגבלים העסקיים הוציאה השבוע מכתבים לחברות בהן התריעה בפניהן כי תוצאות הבדיקה מעלות, על פני הדברים, סימן שאלה סביב האפשרות להעניק להן פטור נוסף להסדר כובל, כפי שניתן בשנת 2010. הפטור ניתן בנובמבר 2010 והוא תקף למשך 3 שנים, כלומר, עד חודש נובמבר 2013. הרשות המליצה לצדדים במסגרת המכתבים להקדים ולהגיש את בקשת הפטור ככל שהם מבקשים להמשיך בהסכם גם לאחר נובמבר 2013, על מנת שהדברים ייבחנו לעומק.
כן הודיעה הרשות לחברת יוניברסל כי יתכן שיש מקום לראות גם מספר הסכמים נוספים עם חברות עבורן היא רוכשת מדיה כהסדרים כובלים, וכי ראוי שהחברה תבחן עניין זה.
שוק רכש המדיה, במסגרתו רוכשות החברות פרסום זמן אוויר מערוצי טלוויזיה, עבר מספר תהפוכות בשנים האחרונות. בסוף שנת 2008 לא הסכים הממונה להעניק פטור לחברת רכש המדיה יונייטד אשר הוקמה על-ידי משרדי הפרסום ראובני פרידן IPG ושלמור אבנון עמיחי, נוכח נתח השוק שלה בשוק רכש המדיה באותה עת. מאוחר יותר, בסוף 2010 ניתן פטור מהסדר כובל לחברת יוניברסל מקאן ישראל (בבעלות משרד הפרסום מקאן אריקסון) וחברת גליקמן נטלר סמנסוב.
בפברואר 2013 הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, התנגד לשיתוף פעולה בין החברות זניט ו-TMF וסירב להעניק להן פטור מהסדר כובל בנימוק שהדבר ייפגע פגיעה של ממש בתחרות וייצור מבנה שוק בו שתי חברות גדולות ירכזו בידיהן כ-50% מכלל רכש המדיה בערוצי השידור המסחריים.
במסגרת דו"ח שכתבה רשות ההגבלים העסקיים לארגון ה-OECD בנושא נכתב, כי שוק רכש המדיה כולל שש חברות, ביניהן אחת עם למעלה מ-30% ועוד מספר חברות בינוניות עם נתח שוק של 14%-18%.
ביום שאחרי: ההשלכות של החלטת הממונה על שוק המדיה
עבור מתחריה של יוניברסל, ההחלטה של גילה היא צעד נוסף שיכול להוביל לשינוי משמעותי והרה גורל בשוק המדיה. על פי גורם בכיר בשוק, בפני גליקמן עומדות כרגע 3 אופציות: המשרד יכול לאתר לעצמו אכסנייה חדשה דרכה ירכוש את המדיה, או שיקים מחלקת מדיה פנימית שתנהל את הרכש בעצמה ואופצייה נוספת מדברת על הקמת חברת מדיה נוספת בשוק, בראשות גליקמן נטלר סמסונוב ומשרדים קטנים אחרים, כאשר ייתכן ואלו יהיו פליטי יוניברסל.
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
אותו גורם אומר לאייס כי "גם מרקורי (חברת המדיה של ראובני פרידן, מ"ב) היא 'כאילו' חברת מדיה נפרדת של ראובני, ובתכלס מי שקונה לה את המדיה זה יוניברסל. אז גם פה, במקרה הזה, יכול להיות שיאלתרו איזה קומופלאז' ומאחורי הקלעים ישתפו פעולה ברמה כזו או אחרת שתמצא לה איזו חסות משפטית". לדבריו "יש אינספור מהלכים יצירתיים שצפויים לנו מקבוצת יוניברסל, למרות שעכשיו הם יהיו תחת זכוכית מגדלת".
בהתייחס לפגיעה אפשרית בדומיננטיות של יוניברסל בשוק המדיה אומר הבכיר: "מבחינת יניברסל - אם מדובר רק בגליקמן אז זו מכה קלה בכנף או קצת יותר מזה, כי גליקמן שחקן מוביל בטלוויזיה - זה נזק אבל לא כזה שמשנה סדרי עולם". עם זאת הוא מציין כי "אם הממונה יעמיק את זה, ומשרדים נוספים כמו 'אברהם' או 'ענבר מרחב ניסן' לא יוכלו לקנות שם אז זה יכול לשנות את המפה".
בכיר נוסף בענף הפרסום אומר כי "סוף סוף מסתמן אור בקצה המנהרה. יוניברסל צברה כוח תחרותי שמאפשר לה לפעול בבריונות כלפי אמצעי המדיה ושפגע פגיעה אנושה בשוק המדיה הישראלי. אין ספק שהממונה הבין את הסיבות לכשל השוק ואם יטפל בהן בתקיפות זה יהיה צעד חשוב לעידוד התחרות בשוק, לשיפור מצבן הכלכלי של הזכייניות ואמצעי המדיה האחרים ולהגברת התחרות בשוק הפרסום".
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס?
הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים.
המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים.
פריים טיים
גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב
תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורות המוקדמות לאורך אחר
הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם
6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף
צופים.
