הברית תופסק? רשות ההגבלים: "הסכם יוניברסל-גליקמן מעורר חשש משמעותי"
הסכם בתחום רכש המדיה בין שתי החברות יוניברסל מקאן וגליקמן נטלר סמסונוב מעורר, על פני הדברים, חשש תחרותי משמעותי, הנובע מריכוז נתח שוק בטלוויזיה בידי חברת יוניברסל. כך עולה מבדיקה שנערכה לאחרונה ברשות ההגבלים העסקיים.
רשות ההגבלים העסקיים הוציאה השבוע מכתבים לחברות בהן התריעה בפניהן כי תוצאות הבדיקה מעלות, על פני הדברים, סימן שאלה סביב האפשרות להעניק להן פטור נוסף להסדר כובל, כפי שניתן בשנת 2010. הפטור ניתן בנובמבר 2010 והוא תקף למשך 3 שנים, כלומר, עד חודש נובמבר 2013. הרשות המליצה לצדדים במסגרת המכתבים להקדים ולהגיש את בקשת הפטור ככל שהם מבקשים להמשיך בהסכם גם לאחר נובמבר 2013, על מנת שהדברים ייבחנו לעומק.
כן הודיעה הרשות לחברת יוניברסל כי יתכן שיש מקום לראות גם מספר הסכמים נוספים עם חברות עבורן היא רוכשת מדיה כהסדרים כובלים, וכי ראוי שהחברה תבחן עניין זה.
שוק רכש המדיה, במסגרתו רוכשות החברות פרסום זמן אוויר מערוצי טלוויזיה, עבר מספר תהפוכות בשנים האחרונות. בסוף שנת 2008 לא הסכים הממונה להעניק פטור לחברת רכש המדיה יונייטד אשר הוקמה על-ידי משרדי הפרסום ראובני פרידן IPG ושלמור אבנון עמיחי, נוכח נתח השוק שלה בשוק רכש המדיה באותה עת. מאוחר יותר, בסוף 2010 ניתן פטור מהסדר כובל לחברת יוניברסל מקאן ישראל (בבעלות משרד הפרסום מקאן אריקסון) וחברת גליקמן נטלר סמנסוב.
בפברואר 2013 הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, התנגד לשיתוף פעולה בין החברות זניט ו-TMF וסירב להעניק להן פטור מהסדר כובל בנימוק שהדבר ייפגע פגיעה של ממש בתחרות וייצור מבנה שוק בו שתי חברות גדולות ירכזו בידיהן כ-50% מכלל רכש המדיה בערוצי השידור המסחריים.
במסגרת דו"ח שכתבה רשות ההגבלים העסקיים לארגון ה-OECD בנושא נכתב, כי שוק רכש המדיה כולל שש חברות, ביניהן אחת עם למעלה מ-30% ועוד מספר חברות בינוניות עם נתח שוק של 14%-18%.
ביום שאחרי: ההשלכות של החלטת הממונה על שוק המדיה
עבור מתחריה של יוניברסל, ההחלטה של גילה היא צעד נוסף שיכול להוביל לשינוי משמעותי והרה גורל בשוק המדיה. על פי גורם בכיר בשוק, בפני גליקמן עומדות כרגע 3 אופציות: המשרד יכול לאתר לעצמו אכסנייה חדשה דרכה ירכוש את המדיה, או שיקים מחלקת מדיה פנימית שתנהל את הרכש בעצמה ואופצייה נוספת מדברת על הקמת חברת מדיה נוספת בשוק, בראשות גליקמן נטלר סמסונוב ומשרדים קטנים אחרים, כאשר ייתכן ואלו יהיו פליטי יוניברסל.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף...
אותו גורם אומר לאייס כי "גם מרקורי (חברת המדיה של ראובני פרידן, מ"ב) היא 'כאילו' חברת מדיה נפרדת של ראובני, ובתכלס מי שקונה לה את המדיה זה יוניברסל. אז גם פה, במקרה הזה, יכול להיות שיאלתרו איזה קומופלאז' ומאחורי הקלעים ישתפו פעולה ברמה כזו או אחרת שתמצא לה איזו חסות משפטית". לדבריו "יש אינספור מהלכים יצירתיים שצפויים לנו מקבוצת יוניברסל, למרות שעכשיו הם יהיו תחת זכוכית מגדלת".
בהתייחס לפגיעה אפשרית בדומיננטיות של יוניברסל בשוק המדיה אומר הבכיר: "מבחינת יניברסל - אם מדובר רק בגליקמן אז זו מכה קלה בכנף או קצת יותר מזה, כי גליקמן שחקן מוביל בטלוויזיה - זה נזק אבל לא כזה שמשנה סדרי עולם". עם זאת הוא מציין כי "אם הממונה יעמיק את זה, ומשרדים נוספים כמו 'אברהם' או 'ענבר מרחב ניסן' לא יוכלו לקנות שם אז זה יכול לשנות את המפה".
בכיר נוסף בענף הפרסום אומר כי "סוף סוף מסתמן אור בקצה המנהרה. יוניברסל צברה כוח תחרותי שמאפשר לה לפעול בבריונות כלפי אמצעי המדיה ושפגע פגיעה אנושה בשוק המדיה הישראלי. אין ספק שהממונה הבין את הסיבות לכשל השוק ואם יטפל בהן בתקיפות זה יהיה צעד חשוב לעידוד התחרות בשוק, לשיפור מצבן הכלכלי של הזכייניות ואמצעי המדיה האחרים ולהגברת התחרות בשוק הפרסום".

השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 עם נוכחות רצינית של 204 אלף צופים, שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, שבה צפו 302 אלף איש; חדשות 13 עם 145 אלף צופים ואילו המהדורה המרכזית של כאן 11 נמצאת באופן עקבי על 50 עד 60 צופים וסוגרת את הרשימה עם נתונים חלשים
כמו תמיד, רייטינג מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ואמש עמדה על 12.9% רייטינג עם 302 אלף צופים, אבל לאחרונה, המגמה היא שבמקום שסך כל המהדורות המתחרות יעמוד על חצי מכמות הצופים של חדשות 12, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עולה לבדה לכ-66% מכמות הצופים, עם 204 אלף צופים ו-6.7% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 6.6% אבל 145 אלף צופים. מעניין מה היו התוצאות לו היו משנים את שיטת הרייטינג.
עם זאת, סיפור מרכזי לא פחות הוא הסיפור של מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, ולמרות מגישים איכותיים, טלי מורנו וטל ברמן, היא מדשדשת ומציגה תוצאות חלשות מאד, כשאמש כמות הצופים היתה 58 אלף איש בלבד, עם 2.4% רייטינג.
בפריים טיים, איך לא, הלהיט של רשת, "האח הגדול" מנצח את כולם, עם רייטינג של 16.2% ו-408 אלף צופים, ואחריו "מאסטר שף" היציבה, עם 13.4% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים חוזרת ומזנקת, לאחר תקופה של ירידה, ועומדת על 7.4% רייטינג ו-223 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", זכתה ל-1.3% רייטינג בלבד, עם 26 אלף צופים בסך הכל. השידור הציבורי בבעיית רייטינג קשה.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-91 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.9% רייטינג ו-36 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.7% ו-77 אלף צופים, אחריו במקום השני המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.9% בלבד ו-43 אלף צופים ואחריהן מאחור נמצא "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.