הברית תופסק? רשות ההגבלים: "הסכם יוניברסל-גליקמן מעורר חשש משמעותי"
הסכם בתחום רכש המדיה בין שתי החברות יוניברסל מקאן וגליקמן נטלר סמסונוב מעורר, על פני הדברים, חשש תחרותי משמעותי, הנובע מריכוז נתח שוק בטלוויזיה בידי חברת יוניברסל. כך עולה מבדיקה שנערכה לאחרונה ברשות ההגבלים העסקיים.
רשות ההגבלים העסקיים הוציאה השבוע מכתבים לחברות בהן התריעה בפניהן כי תוצאות הבדיקה מעלות, על פני הדברים, סימן שאלה סביב האפשרות להעניק להן פטור נוסף להסדר כובל, כפי שניתן בשנת 2010. הפטור ניתן בנובמבר 2010 והוא תקף למשך 3 שנים, כלומר, עד חודש נובמבר 2013. הרשות המליצה לצדדים במסגרת המכתבים להקדים ולהגיש את בקשת הפטור ככל שהם מבקשים להמשיך בהסכם גם לאחר נובמבר 2013, על מנת שהדברים ייבחנו לעומק.
כן הודיעה הרשות לחברת יוניברסל כי יתכן שיש מקום לראות גם מספר הסכמים נוספים עם חברות עבורן היא רוכשת מדיה כהסדרים כובלים, וכי ראוי שהחברה תבחן עניין זה.
שוק רכש המדיה, במסגרתו רוכשות החברות פרסום זמן אוויר מערוצי טלוויזיה, עבר מספר תהפוכות בשנים האחרונות. בסוף שנת 2008 לא הסכים הממונה להעניק פטור לחברת רכש המדיה יונייטד אשר הוקמה על-ידי משרדי הפרסום ראובני פרידן IPG ושלמור אבנון עמיחי, נוכח נתח השוק שלה בשוק רכש המדיה באותה עת. מאוחר יותר, בסוף 2010 ניתן פטור מהסדר כובל לחברת יוניברסל מקאן ישראל (בבעלות משרד הפרסום מקאן אריקסון) וחברת גליקמן נטלר סמנסוב.
בפברואר 2013 הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, התנגד לשיתוף פעולה בין החברות זניט ו-TMF וסירב להעניק להן פטור מהסדר כובל בנימוק שהדבר ייפגע פגיעה של ממש בתחרות וייצור מבנה שוק בו שתי חברות גדולות ירכזו בידיהן כ-50% מכלל רכש המדיה בערוצי השידור המסחריים.
במסגרת דו"ח שכתבה רשות ההגבלים העסקיים לארגון ה-OECD בנושא נכתב, כי שוק רכש המדיה כולל שש חברות, ביניהן אחת עם למעלה מ-30% ועוד מספר חברות בינוניות עם נתח שוק של 14%-18%.
ביום שאחרי: ההשלכות של החלטת הממונה על שוק המדיה
עבור מתחריה של יוניברסל, ההחלטה של גילה היא צעד נוסף שיכול להוביל לשינוי משמעותי והרה גורל בשוק המדיה. על פי גורם בכיר בשוק, בפני גליקמן עומדות כרגע 3 אופציות: המשרד יכול לאתר לעצמו אכסנייה חדשה דרכה ירכוש את המדיה, או שיקים מחלקת מדיה פנימית שתנהל את הרכש בעצמה ואופצייה נוספת מדברת על הקמת חברת מדיה נוספת בשוק, בראשות גליקמן נטלר סמסונוב ומשרדים קטנים אחרים, כאשר ייתכן ואלו יהיו פליטי יוניברסל.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
אותו גורם אומר לאייס כי "גם מרקורי (חברת המדיה של ראובני פרידן, מ"ב) היא 'כאילו' חברת מדיה נפרדת של ראובני, ובתכלס מי שקונה לה את המדיה זה יוניברסל. אז גם פה, במקרה הזה, יכול להיות שיאלתרו איזה קומופלאז' ומאחורי הקלעים ישתפו פעולה ברמה כזו או אחרת שתמצא לה איזו חסות משפטית". לדבריו "יש אינספור מהלכים יצירתיים שצפויים לנו מקבוצת יוניברסל, למרות שעכשיו הם יהיו תחת זכוכית מגדלת".
בהתייחס לפגיעה אפשרית בדומיננטיות של יוניברסל בשוק המדיה אומר הבכיר: "מבחינת יניברסל - אם מדובר רק בגליקמן אז זו מכה קלה בכנף או קצת יותר מזה, כי גליקמן שחקן מוביל בטלוויזיה - זה נזק אבל לא כזה שמשנה סדרי עולם". עם זאת הוא מציין כי "אם הממונה יעמיק את זה, ומשרדים נוספים כמו 'אברהם' או 'ענבר מרחב ניסן' לא יוכלו לקנות שם אז זה יכול לשנות את המפה".
בכיר נוסף בענף הפרסום אומר כי "סוף סוף מסתמן אור בקצה המנהרה. יוניברסל צברה כוח תחרותי שמאפשר לה לפעול בבריונות כלפי אמצעי המדיה ושפגע פגיעה אנושה בשוק המדיה הישראלי. אין ספק שהממונה הבין את הסיבות לכשל השוק ואם יטפל בהן בתקיפות זה יהיה צעד חשוב לעידוד התחרות בשוק, לשיפור מצבן הכלכלי של הזכייניות ואמצעי המדיה האחרים ולהגברת התחרות בשוק הפרסום".
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
