הברית תופסק? רשות ההגבלים: "הסכם יוניברסל-גליקמן מעורר חשש משמעותי"
הסכם בתחום רכש המדיה בין שתי החברות יוניברסל מקאן וגליקמן נטלר סמסונוב מעורר, על פני הדברים, חשש תחרותי משמעותי, הנובע מריכוז נתח שוק בטלוויזיה בידי חברת יוניברסל. כך עולה מבדיקה שנערכה לאחרונה ברשות ההגבלים העסקיים.
רשות ההגבלים העסקיים הוציאה השבוע מכתבים לחברות בהן התריעה בפניהן כי תוצאות הבדיקה מעלות, על פני הדברים, סימן שאלה סביב האפשרות להעניק להן פטור נוסף להסדר כובל, כפי שניתן בשנת 2010. הפטור ניתן בנובמבר 2010 והוא תקף למשך 3 שנים, כלומר, עד חודש נובמבר 2013. הרשות המליצה לצדדים במסגרת המכתבים להקדים ולהגיש את בקשת הפטור ככל שהם מבקשים להמשיך בהסכם גם לאחר נובמבר 2013, על מנת שהדברים ייבחנו לעומק.
כן הודיעה הרשות לחברת יוניברסל כי יתכן שיש מקום לראות גם מספר הסכמים נוספים עם חברות עבורן היא רוכשת מדיה כהסדרים כובלים, וכי ראוי שהחברה תבחן עניין זה.
שוק רכש המדיה, במסגרתו רוכשות החברות פרסום זמן אוויר מערוצי טלוויזיה, עבר מספר תהפוכות בשנים האחרונות. בסוף שנת 2008 לא הסכים הממונה להעניק פטור לחברת רכש המדיה יונייטד אשר הוקמה על-ידי משרדי הפרסום ראובני פרידן IPG ושלמור אבנון עמיחי, נוכח נתח השוק שלה בשוק רכש המדיה באותה עת. מאוחר יותר, בסוף 2010 ניתן פטור מהסדר כובל לחברת יוניברסל מקאן ישראל (בבעלות משרד הפרסום מקאן אריקסון) וחברת גליקמן נטלר סמנסוב.
בפברואר 2013 הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, התנגד לשיתוף פעולה בין החברות זניט ו-TMF וסירב להעניק להן פטור מהסדר כובל בנימוק שהדבר ייפגע פגיעה של ממש בתחרות וייצור מבנה שוק בו שתי חברות גדולות ירכזו בידיהן כ-50% מכלל רכש המדיה בערוצי השידור המסחריים.
במסגרת דו"ח שכתבה רשות ההגבלים העסקיים לארגון ה-OECD בנושא נכתב, כי שוק רכש המדיה כולל שש חברות, ביניהן אחת עם למעלה מ-30% ועוד מספר חברות בינוניות עם נתח שוק של 14%-18%.
ביום שאחרי: ההשלכות של החלטת הממונה על שוק המדיה
עבור מתחריה של יוניברסל, ההחלטה של גילה היא צעד נוסף שיכול להוביל לשינוי משמעותי והרה גורל בשוק המדיה. על פי גורם בכיר בשוק, בפני גליקמן עומדות כרגע 3 אופציות: המשרד יכול לאתר לעצמו אכסנייה חדשה דרכה ירכוש את המדיה, או שיקים מחלקת מדיה פנימית שתנהל את הרכש בעצמה ואופצייה נוספת מדברת על הקמת חברת מדיה נוספת בשוק, בראשות גליקמן נטלר סמסונוב ומשרדים קטנים אחרים, כאשר ייתכן ואלו יהיו פליטי יוניברסל.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
אותו גורם אומר לאייס כי "גם מרקורי (חברת המדיה של ראובני פרידן, מ"ב) היא 'כאילו' חברת מדיה נפרדת של ראובני, ובתכלס מי שקונה לה את המדיה זה יוניברסל. אז גם פה, במקרה הזה, יכול להיות שיאלתרו איזה קומופלאז' ומאחורי הקלעים ישתפו פעולה ברמה כזו או אחרת שתמצא לה איזו חסות משפטית". לדבריו "יש אינספור מהלכים יצירתיים שצפויים לנו מקבוצת יוניברסל, למרות שעכשיו הם יהיו תחת זכוכית מגדלת".
בהתייחס לפגיעה אפשרית בדומיננטיות של יוניברסל בשוק המדיה אומר הבכיר: "מבחינת יניברסל - אם מדובר רק בגליקמן אז זו מכה קלה בכנף או קצת יותר מזה, כי גליקמן שחקן מוביל בטלוויזיה - זה נזק אבל לא כזה שמשנה סדרי עולם". עם זאת הוא מציין כי "אם הממונה יעמיק את זה, ומשרדים נוספים כמו 'אברהם' או 'ענבר מרחב ניסן' לא יוכלו לקנות שם אז זה יכול לשנות את המפה".
בכיר נוסף בענף הפרסום אומר כי "סוף סוף מסתמן אור בקצה המנהרה. יוניברסל צברה כוח תחרותי שמאפשר לה לפעול בבריונות כלפי אמצעי המדיה ושפגע פגיעה אנושה בשוק המדיה הישראלי. אין ספק שהממונה הבין את הסיבות לכשל השוק ואם יטפל בהן בתקיפות זה יהיה צעד חשוב לעידוד התחרות בשוק, לשיפור מצבן הכלכלי של הזכייניות ואמצעי המדיה האחרים ולהגברת התחרות בשוק הפרסום".
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
