נדלן בנייה דירה
צילום: ביזפורטל
דעה

איך מחירי הדיור יירדו כשבזמן שבנינו בניין אחד התחלפו כאן 5 ממשלות?

הממשלה לא עומדת ביעדי ההתחדשות העירונית להרחבת היצע הדיור ומחירי הדיור נוסקים. הפתרון המתבקש לאי היציבות הפוליטית: מועצה לאומית לדיור
שחר רז | (20)

רק לאחרונה התכנסו בחגיגיות שר האוצר אביגדור ליברמן, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, ושרת הפנים איילת שקד והציגו תוכנית דיור לאומית חדשה, השלישית בימי הממשלה הנוכחית. בניסיון לתת מענה למצוקת הדיור, יזמו השרים את הגדלת ההיצע וההנחה ב"דירה בהנחה", הסכמי גג לבניית אלפי יחידות דיור במועצת האזוריות, לצד זירוז וייעול של התכנון והרישוי ברשויות מקומיות. עשרה ימים אחר כך, הכנסת הצביעה על פיזורה ומדינת ישראל הולכת לבחירות חמישיות.

חוסר היכולת לתכנן לטווח ארוך ולממש, לצד חוסר הוודאות הפוליטית מטלטל את כל מערכות המדינה. אבל כשזה מגיע לתחום הדיור, שבו אנו עוסקים בתהליכים ארוכי טווח – הפקדת המפתח לדירה בידי חמש ממשלות בשלוש שנים היא לא פחות ממתכון לאסון.

משך הזמן הממוצע לקבלת היתר בניה עומד על שנה לפי מבקר המדינה ויכול להגיע עד 407 ימים, פי ארבעה מהזמן הממוצע במדינות אחרות לפי הבנק העולמי. זמן הבנייה הממוצע של בניין הוא כשנתיים וחצי (30.8 חודשים), תשעה חודשים יותר מאשר בשנת 1995. זו הסיבה שבזמן שהשרים חגגו שיא התחלות בניה של 63 אלף יח"ד בשנת 2021, למעשה הציבור פגש רק 46,720 יח"ד שבנייתן הסתיימה. לנתוני הלמ"ס על הזמן הרב שעובר בדרך לקבלת היתר בניה ובמשך הבניה בפועל, יש להוסיף עוד חודשים ארוכים בהמתנה להיתר אכלוס (טופס 4).

הפער הזה בין התכנון לביצוע, הוא ההמחשה הטובה ביותר של החסם המרכזי – הבירוקרטיה שמונעת מאתנו היזמים והקבלנים להרחיב את היצע הדירות בפועל. ההערכה היא שכ-120 אלף יח"ד תקועות גם היום בצנרת של הוועדות המקומיות. זאת בשעה שלפי נתוני התאחדות הקבלנים בוני הארץ, בסוף שנת 2021 היו חסרות בישראל כ-200,000 דירות.

"חלופת שקד" לתמ"א 38, חייבה התקנת תקנות שיאפשרו לכלול בתהליך אישור תוכנית בניין עיר (תב"ע) גם מתן היתרי בנייה, כפי שהיה נהוג עד היום רק בפרויקטי תמ"א 38. זו היתה עשויה להיות הקלה משמעותית, מעין חולץ פקקים בשוק הדיור, אבל התוכנית הזאת נדחתה שוב ושוב ואושרה רק ביום פיזורה של הכנסת ה-24. תמ"א 38 נולדה במקור כדי לתת לתחזק מפני רעידות אדמה, אולם מצוקת הקרקעות, בעיקר באזורי הביקוש מחייבת מתן עדיפות לאומית להתחדשות עירונית כדי להגדיל את מספר יח"ד בלב הערים. תוקפה של תמ"א 38 הוארך אומנם עד אוקטובר 2023, אבל לבניינים שאנחנו מתכננים היום – זה כבר לא יועיל.

אין פלא שמוסדות התכנון לא הצליחו לעמוד ביעדים השנתיים של תכנון דירות במסגרת התחדשות עירונית לשנת 2021. יעדי הדיור בתוכנית האסטרטגית שהגדירה הממשלה לפני חמש שנים דרשו תכנון של לפחות 26 אלף יח"ד בהתחדשות עירונית בשנת 2021, בפועל אושרו רק 18,482 יח"ד. מנגד, הממשלה הצליחה לעמוד ביעד היתרי הבניה בהתחדשות עירונית בשנה החולפת, במידה רבה בזכות תמ"א 38 שתוקפה יפוג בעוד יותר משנה.

בשנים האחרונות ידענו שורה ארוכה של תוכניות דיור שהבשורה העיקרית שלהן היתה בהגרלות: מחיר למשתכן של השר משה כחלון, "דירה במחיר מופחת" של השר יעקב ליצמן ו"מחיר מטרה" של השר זאב אלקין. הפתרון החלקי הזה, הוא מעין פלסטר או אקמול לגוף שותת דם. עוד הגרלה לא תהפוך את החלום הבלתי מושג של מרבית הישראלים – קורת גג, בית לבר השגה. בינתיים רק בודדים פרשו אוהלים, שמייצגים רוב מיואש של אזרחים שלא מצליחים לממש את זכותם האזרחית הבסיסית ביותר וברור להם שגם ילדיהם בעקבותיהם.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

המדינה היא הגורם לעליות מחירי הדיור בישראל - היא שמחזיקה במונופול על הקרקע, על רשויות התכנון ועל קצב חלוקת היתרי הבנייה. מחירי הדיור רשמו זינוק של 16 אחוז השנה, אבל למרות ניסיונות הבלימה – שנה של מערכות בחירות – תחילה לכנסת ובהמשך לרשויות המקומיות לא תאפשר קידום תהליכים ארוכי טווח ולאור אי הוודאות אף עלולה להוביל להתרחקות נוספת של הישראלי הממוצע מחלום הדירה.

מדינת ישראל לא צריכה 5 שרי שיכון בשלוש שנים, עם 3 תוכניות דיור בשנה. כמו בכלכלה ובביטחון, גם בדיור – אנחנו זקוקים למועצה לאומית, שבראשה יעמוד גורם מקצועי מוערך ולא פוליטי. כמו המועצה הלאומית לכלכלה והמועצה לביטחון לאומי, מדינת ישראל זקוקה לקברניט שיקבל החלטות מקצועיות ויוביל אותן למימוש לאורך זמן, תוך תיאום עם הממשלה, אך לא מתוך תלות שתוביל לפירמוט ואתחול מחדש, אחת לשנה. קבינט הדיור שהממשלה היוצאת הקימה בדיוק לפני שנה ולא הספיק להוביל שום תוכנית לטווח ארוך הוא בדיוק הסיבה שנחוצה מועצה מקצועית וא-פוליטית שקיומה לא יהיה תלוי בהרכב הקואליציוני השברירי. לא נצליח לשנות דבר בתחום הדיור, עם ירי לטווח קצר של שרי שיכון, פנים ואוצר מתחלפים.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    תומר 09/07/2022 19:28
    הגב לתגובה זו
    בגובה 90 אחוז עם ריבית של 10 אחוז קבועה לכל החיים. זה יפתור את כל מצוקת הדיור. אם המחירים ירדו 5 מיליון אזרחים עם משכנתא יפשטו רגל וכל המדינה תקרוס. זה בחיים לא יקרה שהמחירים ירדו.
  • 16.
    הבעיה היא שהאדם לא ירצה לגור ברחוב..... (ל"ת)
    הבעיה היא ש 08/07/2022 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    יהונתן 08/07/2022 12:32
    הגב לתגובה זו
    ביבי אשם במחירי הדיור
  • 14.
    אריק 07/07/2022 15:33
    הגב לתגובה זו
    תרנגולת שמטילה ביצי זהב לא הורגים .
  • 13.
    עוזי 07/07/2022 11:11
    הגב לתגובה זו
    לא צריך להאשים אף אחד כל צד דואג לכיסו אם זאת הממשלה או הבנקים או הקבלנים ועוד וזה בריא וגם לקהל הרחב לא חסר כסף מספיק לראות את המכוניות הגדולות והחדשות שיש להם ולהבין למשל באירופה רק לעשירים יש מכוניותצכאלה למרות ששם שליש מחיר מפה אז ספרו מעשיות לסבתא שלכם ולא לנו חבורה של בכיינים ולא יותר
  • 12.
    שחר רז יודע על מה הוא מדבר (ל"ת)
    מאור 07/07/2022 07:19
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    Amit 06/07/2022 23:42
    הגב לתגובה זו
    אני במקומך מוכר מהר אדון יזם. ואם צריך מוריד במחיר. בשנה הבאה תתחנן למכור בעשר אחוז פחות מהיום ולא ירצו. רוץ אדון יזם רוץ
  • 10.
    מדוע מראיינים רק אינטרסנטים? (ל"ת)
    אדם 06/07/2022 17:44
    הגב לתגובה זו
  • שלום 07/07/2022 14:14
    הגב לתגובה זו
    כי הם משלמים
  • 9.
    עומרי 06/07/2022 15:01
    הגב לתגובה זו
    כל התירוצים שרשמת הם מצוצים מהאצבע. הסיבה העיקרית ליוקר הדיור היא החזירות של היזמים שלא יודעים שובע. זוכים במכרז ובמקום לגשת לתכנון ובניה הם פונים לערוץ של הגדל זכויות ומעכבים שנים את הבניה. זו דוגמא אחת קטנה להתנהלות השערורייתית של היזמים החזירים. כשהמדינה תיכנס לכובע היזם ותבנה דירות באמצעות קבלני ביצוע , המחירים יירדו ב 50%. אבל הבעיה שהפוליטיקאים נמצאים בכיס של הטייקונים. הפוליטיקאים עובדים למען בעלי ההון ולא למען האסרח הקטן. עכשיו עם עליית הריבית הקבלנין ייתקעו עם הדירות כי לאזרחי ישראל לא תהיה יכולת לעמוד בריביות הגבוהות ובהחזרים המטורפים האלה
  • אבי 11/07/2022 17:30
    הגב לתגובה זו
    הממשלה/המדינה היא המרוויחה הגדולה ביותר ממחירי נדלן גבוהים מחירי קרקע מע"מ מס רכישה מס שבח ועוד.... שליש ממחיר דירה זה הולך לממשלה בדמות מיסים
  • 8.
    איך במשך חמש ממשלות לא הצלחתם לסיים בניין אחד? (ל"ת)
    איך 06/07/2022 14:25
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כסף יקר - נדלן יורד. ככה יירדו (ל"ת)
    אל תדאג 06/07/2022 13:47
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דר' דום 06/07/2022 13:31
    הגב לתגובה זו
    מחיר המשכנתא עלה מ3% אחוז נומינלי ל6% תוך חצי שנה, והינה הביקוש כבר לא מצליח לפגוש את ההיצע. המוכרים יעמדו כמה חודשים בלי לקבל טלפון ויאלצו לרדת מהעץ. אלא שאז גם שיעור האבטלה יעלה בדגש על ההי טק, וכל החלום מתפוצץ. לא הממשלה העלתה את המחירים ולא הממשלה תפוצץ את הבועה, שהרי זה קרה בכל העולם המערבי (מניו זילנד עד קנדה). שנים קשות לפניך אדוני היזם מקווה שצברת שומן בשנות הבועה.
  • לילי 08/07/2022 09:30
    הגב לתגובה זו
    ההיסטוריה מראה שהמוכרים תמיד ניצחו ומחירי הדירות עלו -כי הקונים לא יכולים לישון בגינה
  • 5.
    אנונימי 06/07/2022 13:22
    הגב לתגובה זו
    מספיק עם הפמפומים הסיפור נגמר. אני מקווה שהמחירים של כול המוצרים יחזרו לשפיות
  • 4.
    תתחבר למציאות 06/07/2022 13:18
    הגב לתגובה זו
    כל עוד: 1. הריבית עולה 2. מס רכישה למשקיעים נשאר גבוה 3. תוכנית הגרלת דירה בהנחה שוק הדירות יצטנן.. והמחירים ירדו..
  • 3.
    חח 06/07/2022 13:14
    הגב לתגובה זו
    אבל ביבי אמר שהוא יודע איך.....))))
  • 2.
    דודו אמסלם 06/07/2022 13:07
    הגב לתגובה זו
    משרד השיכון שמונחה פוליטית על ידי עסקנים בינהם כאלו שפעלו בו מתוך אינטרס צר מאוד על גב רוב הציבור ,מערכת התכנון זוועתית. אנשי המקצוע במשרד לא מסוגלים להניע תכנון איכותי ,המקורבות לקבלנים שמסובבים על רצה הציפורן את כולם ואף אחד לא מבקר אותם,קונס אותם ואו מונע מהם לקבל עבודות חדשות, כל אלו לא יאפשרו אף פעם טיפול שורש .
  • 1.
    ציקי 06/07/2022 12:55
    הגב לתגובה זו
    5%-6% ריבית ויירדו יופי יופי
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%.