חברת החשמל
צילום: יוסי וייס

הועדה לפניות הציבור לחברת חשמל: "לא תקין שלא מונה מנכ"ל חדש"

הועדה לפניות הציבור קיימה סיור במטה חברת החשמל, בהמשך לניתוקים ממושכים ושיבושים באספקת החשמל; עופר בלוך מנכ"ל חברת החשמל, שהודיע באחרונה על עזיבתו את התפקיד, התייחס ליום שאחרי: "לא אעזוב לפני שיהיה מישהו שייקח את התפקיד.  יו"ר הוועדה לפניות הציבור ח"כ יעל רון בן משה: "ניהול חברה בסדר גודל כזה עם ממלא מקום יושב ראש וממלא מקום מנכ"ל – זה לא ניהול תקין"
סתיו קורן |
נושאים בכתבה חברת חשמל

הועדה לפניות הציבור, בראשות ח"כ יעל רון בן משה קיימה סיור במטה חברת החשמל (מחוז דן),  בהמשך לניתוקים ממושכים ושיבושים באספקת החשמל ברחבי הארץ בחורף הנוכחי. 

חברי הכנסת שמעו את סקירה אודות השירות שמעניקה חברת החשמל בריכוזי החברה החרדית בשבתות, הרחבת הפריסה של המונים החכמים, חיבורי חשמל לא מוסדרים בישובי החברה הערבית, הקמת קרן הסיוע ועוד. באשר ל"חוק החשמל" שעבר בכנסת בחודש שעבר, הפתיע את הנוכחים משה כהן , מ"מ סמנכ"ל שירותי רשת בחברת החשמל, שאמר כי "לא הוגשה אלינו אפילו בקשה אחת לחיבור".

עופר בלוך מנכ"ל חברת החשמל, שהודיע באחרונה על עזיבתו את התפקיד, התייחס ליום שאחרי: "לא אעזוב לפני שיהיה מישהו שייקח את התפקיד. יהיה ממלא מקום בכל מקרה. יו"ר הוועדה לפניות הציבור ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן): "ניהול חברה בסדר גודל כזה עם ממלא מקום יושב ראש וממלא מקום מנכ"ל – זה לא ניהול תקין. ראינו את זה במשטרה. יש לדאוג למינוי ראוי בהקדם".

אורן הלמן, סמנכ"ל שירות ורגולציה במשרד החשמל סיפר על הקמתה של קרן סיוע בהיקף של 15 מיליון שקל, לתשלום חובות חשמל של לקוחות אשר נקלעו למצוקה כלכלית: "עוד לפני כן יש לנו 300,000 זכאים להנחות בתשלום החשמל". ח"כ רון בן משה בירכה על הקמת הקרן והציעה לפרסם את הנושא: "אני צופה שהשנה יהיו הרבה מאד מקרי קצה שיגישו בקשה לקרן הזאת."

הלמן סיפר על יוזמה של חברת החשמל להנגשת השירות לקשישים: "פנינו למשרד לשוויון חברתי כדי לקבל את כל מספרי תעודות הזהות של הלקוחות שלנו מעל גיל 80, כדי לתת להם כניסה ישירה מ-IVR (מענה קולי עם ניתוב שיחות), אבל בישראל הפרטיות חשובה יותר ולא קיבלנו את זה, בשל התנגדות משרד המשפטים." ח"כ רון בן משה הבטיחה לבדוק עם המשרד לשוויון חברתי את נושא העברת הנתונים.

הסוגייה הסביבתית גם עלתה על הפרק בסיור הוועדה. מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ אלון טל (כחול לבן) שאל לגבי קו מתח עליון (קו 400) באזור המרכז, ונענה ע"י נציג חברת החשמל כי "אנחנו כבר מדברים על טכנולוגיה של קו 400 מוטמן. יש לנו דיונים עם משרד האנרגיה והגנת הסביבה. זה לגמרי על השולחן". עופר בלוך , מנכ"ל חברת החשמל הוסיף: "כשאנחנו מקימים קו מתח גבוה, משתדלים שהוא ייטמע בנוף. אם לא נקים את הקווים האלה, אי אפשר יהיה להגיע ל-30% מתחדשות.

הטמנה היא פתרון חלקי באזורים עירוניים. זה עולה פי6,7 ולפעמים אפילו פי 10 מקו עלי. העלות הזאת מתגלגלת בסוף לצרכנים וליוקר המחיה. אם יש הצדקה לממן הטמנת קו, אנחנו מקבלים אישור מגורמי המקצוע - מנגה (חברת ניהול מערכת החשמל) ומשרד האנרגיה. זה כ"כ יקר שאין הצדקה שחברת החשמל תיקח על עצמה, כי אז זה יבוא על חשבון משהו אחר."

קיראו עוד ב"בארץ"

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) העלה את נושא השיח עם הרבנים לגבי עבודה בשבת: "אם יש יהודי אחד שצריך חמצן ובשבילו אתם מספקים חשמל, אני חייב לעזור לכם לבוא לתקן את החשמל עבורו, וכך עבור כל השכונה. אני רוצה לציין את השיפור בחשמל בשנים האחרונות. לדעתי רוב הרבנים ברוב השכונות כבר הסכימו להיכנס לבצע תיקוני חשמל בשבת כי רוב העבודות הן פיקוח נפש."

ח"כ ישראל אייכלר ציין מקומות בהן היו הפסקות חשמל ממושכות באחרונה: "יש לי רשימה מקרית של טלמון, נריה שהיו 60 שעות ללא חשמל. בירושלים היו שכונות עם 40 שעות ללא חשמל, בבית חורון 6 שעות." ח"כ רון בן משה הזכירה הפסקת חשמל בישוב שייח דנון שארכה 11 שעות. משה כהן, מ"מ סמנכ"ל שירותי רשת בחברת החשמל, סיפר על העבודות שעשו למניעת מקרים כאלה, בהן הוסיפו שנאים אבל גם הם לא עמדו בעומס והתפוצצו.  מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך הדגיש: "אין דבר כזה הפסקות יזומות. אנחנו מפסיקים בשני מקרים – אם צריך לתקן תקלה ואם יש מחסור בחשמל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.