פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

האם משתלם לפורד לחלק את תחום הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין?

ההשערות סביב הספין אוף מעלים את המניה 2% במסחר, וזו אינה הפעם הראשונה שכאלו עלו בשוק. מהלך כזה יאפשר להאיץ את תחזיות הצמיחה של פורד, אך יפגעו ביכולת להעריך את השווי שלה
תומר אמן |

יצרנית הרכב האמריקאית FORD MOTOR (סימול: F) עולה בשעה זו 2% במסחר בניו יורק וזאת בעקבות השערות שעלו בשוק במסגרתן תחלק את תחום הרכבים החשמליים שלה כדיבידנד בעין. לא מדובר בפעם הראשונה שהשערות כאלו עולות, וזאת לא צפויה להיות הפעם האחרונה.

כשנפנתה בבקשה להתייחסות, מסרה פורד כי על אף שהיא אינה מתכוונת להגיב על ספקולציות כאלו ואחרות, אין לה תוכניות לבצע ספין אוף בענף הרכבים החמשליים או בתחום מנועי הבערה הפנימית (ICE) שלה. 

ההשערות מעלות שאלה חשובה - האם לפורד משתלם לבצע את הספין אוף המדובר? גם ללא המהלך, פורד כבר נמצאת חזק בתוך הענף, כאשר בנוסף לרווח של 8.2 מיליארד דולר אותו רשמה לאחר שהשקיעה 500 מיליון דולר (רווח של 1,500%) בחברת הרכב החשמלי  RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN), דיווחה לאחרונה החברה כי תשקיע בין 10 ל-20 מיליארד דולר בתעשיית הרכב החשמלי שלה

ובכל זאת, כל עוד עלו ההשערות מומלץ לבדוק אם ספין אוף שכזה יטיב עם החברה. על מנת לענות על השאלה ניקח את הדוגמא של חברת  TESLA INC (סימול: TSLA). ענקית הרכב האמריקאי, ואחת מהחברות הגדולות בנאסד"ק. החברה נסחרת בניו יורק על פי שווי  של 872.2 מיליארד דולר, כ-200 מיליארד דולר מתחת לשיא טריליון הדולר על פיו נסחרה בין החודשים אוקטובר וינואר האחרונים. 

טסלה נסחרת כעת במכפיל של קרוב ל-11 על תחזית המכירות לשנת 2022, כאשר המתחרות העיקריות, פורד ו- GENERAL MOTORS (סימול: GM) נסחרות במכפיל של קרוב ל-0.5 על תחזית המכירות, פחות מ-5% מהנתון של טסלה.

טסלה כמובן, גודלת בקצב אסטרונומי בהשוואה ליצרניות הרכב הסטנדרטיות, כאשר נפח הרכבים אותם מסרה גדל 87% בשנת 2021, וכעת צפוי שיגדל הנתון בכ-50% במהלך השנה הקרובה כאשר הצפי עומד כעת על כך שהחברה תמסור 1.4 מיליון רכבים בשנה זו. 

טסלה כמובן מנצלת לטובתה את העובדה שהיא מוערכת פי כמה מהמתחרות. החברה כבר הודיעה כי תקים מפעל ייצור חדש בגרמניה בשווי של 0.2% מהשווי על פיו נסחרת טסלה. מפעל בעלות דומה עבור פורד או ג'נרל מוטורוס יהווה 3% משווי השוק שלהן, 1,400% יותר. המשמעות בשבילה טסלה היא שמכיוון שהיא מוערכת יותר - "זול" לה יותר להתרחב ולגדול. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אם כך, על פניו משתלם לפורד לבצע ספין אוף על הענף, כך תוכל להאיץ את הצמיחה שלה כמו שעושה טסלה בימים אלו. מנגד, הסוגיה לא כזו פשוטה. גם אם בסופו של דבר תחליט פורד שהיא אכן מחליטה לחלק את ענף הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין, קיימים מכשולים רבים שעומדים בדרכה של החברה לעשות זאת.

טסלה לא מייצרת רכבים סטנדרטים, ולכן פער הערכת השווי בין רכבים אלו לרכבים החשמליים לא נוגע לה, פורד לעומת זאת - כן מייצרת רכבים רגילים. אם כך, כיצד יוערך שווי הפעילות של פורד במידה ותבצע ספין אוף על ענף הרכב החשמלי שלה? מהות השאלה היא כזו - נניח שחברה עוסקת בתחום הקולנוע, ומכשול כלל עולמי (לדוגמא משבר הקורונה) מוביל למצב בו ידוע מראש כי תעשיית הקולנוע תיפגע, אותה חברה תפגע גם היא, זאת כתוצאה מחשש המשקיעים שרווחי החברה יקטנו, גם אם רק בטווח הקצר. 

מנגד, כשמדובר ביצרניות של רכבים חשמליים ורכבי בנזין או סולר, קשה יותר לבצע את הערכות השווי האלו. גורמים רבים שמשפיעים על סקטור רכבי ה-ICE לא בהכרח משפיעים על סקטור הרכבים החשמליים ולהפך. במידה ותבצע פורד את הספין אוף, כלל לא בטוח שידעו המשקיעים כיצד להעריך את שווי הפעילויות. 

אנליסטים ציינו כי פורד תוכל לפתור בעיות אלו על ידי השקת מדד מניות עוקבות למניות הספין אוף, דבר שצפוי לעזור למשקיעים להיחשף לרווחים ולצמיחה מהענף החדש תוך כדי שהם ממשיכים להנות מאלו של התחום הסטנדרטי בו פורד עוסקת, מנועי הבערה הפנימיים. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

מאזדה
צילום: נגה שדמי

מדוע אלטשולר-שחם מכרה את מניותיה בדלק רכב

בזמן שהגופים המוסדיים בעיקר קונים מכל הבא ליד, בלט לאחרונה המימוש הגדול של אלטשולר בדלק רכב - מה הסיבות לכך?

יעקב צלאל |

אלטשולר-שחם, היתה, עד לאחרונה, בעלת המניות השנייה בגודלה בקבוצת דלק מערכות רכב, קבוצת עסקים מגוונת, שעיקר רווחיה לאורך השנים נבעו מעסקי יבוא מכוניות. אלא שאז מכרה החברה שהחזיקה כ-11% מהמניות, יותר מ-7% מאחזקותיה וחדלה להיות בעלת עניין, כך שאין לדעת האם היא מכרה את שאר מניותיה בקבוצה.

מכירת המניות, שאחריה מניית דלק רכב איבדה כ-10%, התבצעה ערב פרסום הדו״ח הרבעוני לרבעון השלישי של דלק רכב, שבו נרשמו תוצאות חזקות: רווח נקי בסך 159 מ׳ ש׳ (180%+), אולם לא מהסיבות הנכונות. שערוך, אירוע חד פעמי, ללא תזרים מזומנים - השבחת נכס נדל״ן - תרם 221.5 מ׳ ש׳ לשורת הרווח התפעולי ובכך מנע ירידה של כ-60% בשורה זו, אחרי שהרווח הגולמי של החברה צנח בכ-44%. אלמלא השיערוך, הקבוצה היתה מסיימת הרבעון בהפסד נקי בסך כ-10 מ׳ ש׳.

ברבעון השלישי דלק רכב המשיכה לשאת בהוצאות מימון נטו גבוהות, כ-103 מ׳ ש׳ (27%-), ירידה שנזקפת בעיקרה להתחזקות השקל בעוד תשלומי הריבית נותרו בגובה דומה לאלה של רבעונים קודמים, כ-83 מ׳ ש׳. בהעדר הכנסות חד פעמיות, תוצאות חלשות אלה של דלק רכב צפויות להימשך גם ברבעונים הקרובים מהסיבות הבאות: החולשה של מאזדה, מותג שבמשך עשורים היה מכונת המזומנים של הקבוצה; הכשלון במציאת מותג סיני שיצליח בשוק המקומי; האיחור של הקבוצה בפעילות במגזר הליסינג התפעולי וההשכרות; רמת המינוף הגבוהה של הקבוצה.

מאזדה

מזה מספר שנים שמאזדה מפסיקה, בהדרגה, לייצר דגמים שמתאימים לשוק הישראלי וגם האירופי, והעבירה את המיקוד לשוק הצפון אמריקני. בעשור האחרון כוכבות המכירות של דלק רכב היו, מאזדה 3, מאזדה 2, , CX-5של האיילו, שאמור להיות בהיקפים מיליארדי דולרים כדי להניב לדלק רכב רווחים גבוהים.

אז האם האנליסטים באלטשולר-שחם, שמכרו את מניות דלק מערכות רכב, מעריכים-יודעים שה- של האיילו אינו קרוב? שמאזדה לא תספק בעתיד הנראה לעין כלי רכב ראויים למכירה המונית? או שמא דלק מערכות רכב לא תמצא מותג סיני שגם נמכר? המכלול של התשובות הביא אותם למכור