האם משתלם לפורד לחלק את תחום הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין?
יצרנית הרכב האמריקאית FORD MOTOR (סימול: F) עולה בשעה זו 2% במסחר בניו יורק וזאת בעקבות השערות שעלו בשוק במסגרתן תחלק את תחום הרכבים החשמליים שלה כדיבידנד בעין. לא מדובר בפעם הראשונה שהשערות כאלו עולות, וזאת לא צפויה להיות הפעם האחרונה.
כשנפנתה בבקשה להתייחסות, מסרה פורד כי על אף שהיא אינה מתכוונת להגיב על ספקולציות כאלו ואחרות, אין לה תוכניות לבצע ספין אוף בענף הרכבים החמשליים או בתחום מנועי הבערה הפנימית (ICE) שלה.
ההשערות מעלות שאלה חשובה - האם לפורד משתלם לבצע את הספין אוף המדובר? גם ללא המהלך, פורד כבר נמצאת חזק בתוך הענף, כאשר בנוסף לרווח של 8.2 מיליארד דולר אותו רשמה לאחר שהשקיעה 500 מיליון דולר (רווח של 1,500%) בחברת הרכב החשמלי RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN), דיווחה לאחרונה החברה כי תשקיע בין 10 ל-20 מיליארד דולר בתעשיית הרכב החשמלי שלה.
ובכל זאת, כל עוד עלו ההשערות מומלץ לבדוק אם ספין אוף שכזה יטיב עם החברה. על מנת לענות על השאלה ניקח את הדוגמא של חברת TESLA INC (סימול: TSLA). ענקית הרכב האמריקאי, ואחת מהחברות הגדולות בנאסד"ק. החברה נסחרת בניו יורק על פי שווי של 872.2 מיליארד דולר, כ-200 מיליארד דולר מתחת לשיא טריליון הדולר על פיו נסחרה בין החודשים אוקטובר וינואר האחרונים.
- "כחברה טכנולוגית תוכל לודן טק לקבל את הערך האמיתי שלה"
- לודן טק לקראת פיצול - מה מכפיל הרווח של החברה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה נסחרת כעת במכפיל של קרוב ל-11 על תחזית המכירות לשנת 2022, כאשר המתחרות העיקריות, פורד ו- GENERAL MOTORS (סימול: GM) נסחרות במכפיל של קרוב ל-0.5 על תחזית המכירות, פחות מ-5% מהנתון של טסלה.
טסלה כמובן, גודלת בקצב אסטרונומי בהשוואה ליצרניות הרכב הסטנדרטיות, כאשר נפח הרכבים אותם מסרה גדל 87% בשנת 2021, וכעת צפוי שיגדל הנתון בכ-50% במהלך השנה הקרובה כאשר הצפי עומד כעת על כך שהחברה תמסור 1.4 מיליון רכבים בשנה זו.
טסלה כמובן מנצלת לטובתה את העובדה שהיא מוערכת פי כמה מהמתחרות. החברה כבר הודיעה כי תקים מפעל ייצור חדש בגרמניה בשווי של 0.2% מהשווי על פיו נסחרת טסלה. מפעל בעלות דומה עבור פורד או ג'נרל מוטורוס יהווה 3% משווי השוק שלהן, 1,400% יותר. המשמעות בשבילה טסלה היא שמכיוון שהיא מוערכת יותר - "זול" לה יותר להתרחב ולגדול.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
אם כך, על פניו משתלם לפורד לבצע ספין אוף על הענף, כך תוכל להאיץ את הצמיחה שלה כמו שעושה טסלה בימים אלו. מנגד, הסוגיה לא כזו פשוטה. גם אם בסופו של דבר תחליט פורד שהיא אכן מחליטה לחלק את ענף הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין, קיימים מכשולים רבים שעומדים בדרכה של החברה לעשות זאת.
טסלה לא מייצרת רכבים סטנדרטים, ולכן פער הערכת השווי בין רכבים אלו לרכבים החשמליים לא נוגע לה, פורד לעומת זאת - כן מייצרת רכבים רגילים. אם כך, כיצד יוערך שווי הפעילות של פורד במידה ותבצע ספין אוף על ענף הרכב החשמלי שלה? מהות השאלה היא כזו - נניח שחברה עוסקת בתחום הקולנוע, ומכשול כלל עולמי (לדוגמא משבר הקורונה) מוביל למצב בו ידוע מראש כי תעשיית הקולנוע תיפגע, אותה חברה תפגע גם היא, זאת כתוצאה מחשש המשקיעים שרווחי החברה יקטנו, גם אם רק בטווח הקצר.
מנגד, כשמדובר ביצרניות של רכבים חשמליים ורכבי בנזין או סולר, קשה יותר לבצע את הערכות השווי האלו. גורמים רבים שמשפיעים על סקטור רכבי ה-ICE לא בהכרח משפיעים על סקטור הרכבים החשמליים ולהפך. במידה ותבצע פורד את הספין אוף, כלל לא בטוח שידעו המשקיעים כיצד להעריך את שווי הפעילויות.
אנליסטים ציינו כי פורד תוכל לפתור בעיות אלו על ידי השקת מדד מניות עוקבות למניות הספין אוף, דבר שצפוי לעזור למשקיעים להיחשף לרווחים ולצמיחה מהענף החדש תוך כדי שהם ממשיכים להנות מאלו של התחום הסטנדרטי בו פורד עוסקת, מנועי הבערה הפנימיים.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
