אסתי דווק
צילום: אסתי דווק

מפולת. תיקון חד. מה עכשיו? הערכת התרחישים לעתיד הקרוב

סגר שני הוא תרחיש לא סביר. עם זאת, צפו להמשך העלייה במספר פשיטות הרגל והתכוננו לאפשרות שתוצאות הרבעון השני יאכזבו; בינתיים, כדאי להתמקד בבורסות אירופה שצפויות להניב תשואת יתר וברכישת אג"ח שהפד' רוכש
אסתי דווק | (19)

הגל השני - אחד החששות הגדולים ביותר בשווקים הוא הגל השני של מגיפת הקורונה, ובפרט סגר שני, שיעצור שוב את הפעילות הכלכלית ויקטע את ההתאוששות באיבה. אך אנחנו מאמינים שתרחיש זה אינו סביר – לפחות לא לעת עתה.

שובו של הסיכון הגיאופוליטי - יותר נביחות ופחות נשיכות

סיכונים גיאופוליטיים הגיחו אל קדמת הבמה, והראשון שבהם היה עליית המתיחות בין ארה"ב לסין, שניצתה שוב בעקבות משחק ההאשמות בנוגע לקורונה וחוק הביטחון הלאומי בהונג קונג, אך עד מהרה עברה ליחסי הסחר.

בשעה שמתיחויות אלה קרוב לוודאי ימשיכו לבעבע ברקע לפחות עד הבחירות בארה"ב, בפרט כאשר מר ביידן מנסה להיות יותר נץ מטראמפ, אנו מאמינים שנמשיך לראות יותר נביחות ופחות נשיכות.

כלכלת ארה"ב שברירית, ואין היגיון בהוספת מכסי מגן או כל דבר שיסכן את ההתאוששות לפני נובמבר. הפגנת קשיחות בדיבורים כלפי סין אולי תביא קולות בקלפי, אך הפגנת קשיחות במעשים תציב את ארה"ב במצב מסוכן הרבה יותר. ככל שנתקרב לנובמבר, הבחירות האמריקאיות ישתלטו על הכותרות, והמשקיעים יצטרכו להעריך אילו מועמדים יוכיחו את עצמם כידידותיים יותר לשוק.

 

להשקפתנו, במהלך המרוץ לבחירות יש לצפות לתנודתיות גוברת מסוימת, במיוחד כשמתברר שהסקרים לא אמינים לאחרונה, אך הדבר לא אמור להוביל למימושים בולטים בשווקים.

ולסיום, ברקע, יחסי הסחר אחרי הברקזיט בין אירופה לבריטניה עדיין צריכים להתברר. בשעה שהמועד להארכת תקופת המעבר אחרי דצמבר 2020 יחול בתוך שבועות ספורים בלבד, ומאחר שלא סביר שבריטניה תבקש הארכה, יש להניח שעדיין קיים סיכון של "ברקזיט קשה". איננו מצפים לראות עסקת סחר מלאה עד סוף השנה, אך סביר שנראה מספיק הסכמים בתחומים אסטרטגיים שיאפשרו להתחיל את החיים שאחרי הברקזיט ובתוך כך לקיים משא ומתן על הסכם רחב.

 

השלכות ונזק בלתי ידועים - צפי להמשך העלייה במספר פשיטות הרגל 

לאחר המשבר, אנו מצפים להמשך העלייה במספר פשיטות הרגל, ואפילו עם פתיחת המשק, איננו יודעים כמה עסקים יהיו מסוגלים להתקיים במצב מתמשך של אמצעי ריחוק חברתי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הסיכון הראשון הוא בצד הצריכה, מאחר שאבטלה גבוהה לאורך זמן עלולה להוביל לירידה בצריכה, אם כי אף פעם אין להמעיט בערכו של הצרכן האמריקאי ויש אינדיקציות ראשונות לכך שההוצאות יחזרו לרמתן כשנחזור לשגרה.

בנוסף, צריך לעקוב אחר השפעת הזליגה של פשיטות הרגל לשוקי האג"ח, מכיוון שצפוי שכשלי תשלום יתקרבו ל-10% באג"ח בעלות תשואה גבוהה בארה"ב. אנו מאמינים שהבנקים המרכזיים יעבדו קשה כדי להבטיח שנימנע מהתרחישים הגרועים ביותר של אירועי אשראי, אך למרות זאת, אנו נמשיך לנקוט משנה זהירות באג"ח בעלות תשואה גבוהה כי הסיכונים עדיין קיימים. אפשר כמובן למצוא הזדמנויות סלקטיביות, אך נראה שפיזור ההשקעות בצורה רחבה יותר, מסוכנת כרגע.

בהמשך הדרך יהיה סיכון של היווצרות בועות, מכיוון שהערכות השווי עלו באופן חד עם התאוששות השווקים, אזורים מסוימים הגיעו לשיאים של כל הזמנים, וסביר שזרימת הכספים תימשך לאור כמות הנזילות המוזרקת על ידי בנקים מרכזיים בכל העולם.

היות שבועות הדאיגו את הבנקים המרכזיים בעבר, האם נראה אותם פועלים למניעת בועות בהקשר הנוכחי? מר פאוול נתן לכך תשובה החלטית – הבנק הפדרלי אינו מעוניין בבועות ומתמקד כעת באבטלה ששיעורה ממשיך להיות גבוה.

נזילות 'ללא גבולות' נמצאת גם בבסיס החשש לאינפלציה, אך חלק גדול מהתמריצים עד כה היו השלמת הכנסה או החלפת ההכנסה ומהירות המחזור של הכסף עדיין נמוכה, מה שמלמד על לחצים אינפלציוניים מועטים לעת עתה.

אובדן הפריון בעקבות המגלות החדשות בקשר עם הקורונה עלול להוביל לעלויות גבוהות יותר לצרכנים, והחזרת ענפי תעשייה אסטרטגיים למדינה יכולה גם היא להוביל לעליית האינפלציה בטווח הארוך, אם כי לא נראה שאחד מאלה יתממש בזמן הקרוב.

 

סיכון אכזבה - דוחות הרבעון השני עלולים לחשוף רבעון קודר

הסיכון שיותר מדאיג אותנו הוא סיכון האכזבה. השווקים מתומחרים להתאוששות בצורת V מושלם, שקרוב לוודאי לא תתממש ללא תקלות. עם התקרב המועד לפרסום הנתונים והתוצאות הכספיות לרבעון השני, קיים סיכון שההודעות יאכזבו. עד עתה, בארה"ב בפרט, הנתונים הפתיעו לחיוב, מה שהוביל למדדי שיא מפתיעים, אך ככל שהמשק ממשיך להיפתח והציפיות עולות, ייתכן שהנתונים לא יהיו מספיק חזקים כדי לשמור על ציפיות השוק הנוכחיות.

כן, ההתאוששות תהיה מקוטעת והדרגתית, וייקח הרבה זמן לחזור לרמות של לפני המשבר, אך נראה כי מרבית הכלכלות הגדולות בדרך לשם. ככל שאנו נכנסים לקיץ, דוחות הרבעון השני עלולים לחשוף רבעון קודר שרבים היו מעדיפים לשכוח.

לכן, אנו מאמינים שסביר שנראה תנודתיות גבוהה וגם תיקונים בשוק. על אף זאת, נראה כרגע שירידת השווקים הייתה מצומצמת, שכן עדיין קיים הרבה מזומן בהמתנה, מרבית המשקיעים החמיצו את העליות, והקונצנזוס הוא עדיין שצריך לצפות לשוק "דובי" באופן יחסי. זה לא אומר שאנו מצפים שהשווקים ימשיכו לעלות בקו ישר, אך אנו מאמינים שלא סביר שנראה מימושים מסיביים או חזרה לשפל של מארס.

 

שורה תחתונה

אנו סבורים שמוקדם מכדי לגלות אגרסיביות רבה מדי, ואיננו אוהבים את הרעיון של רדיפה אחר עליות בשווקים, אך אנו כן מחפשים דרכים לנצל את ההזדמנויות הללו כדי לבנות פוזיציות לטווח ארוך יותר.

אכן, אף שקיימים תרחישי סיכון בשפע, איננו מצפים שהם יבלמו את עליית השוק. ולמרות זאת, השווקים כבר מביאים בחשבון בתמחור שלהם הרבה מאוד בשורות טובות שהם מצפים לראות, ויכול להיות שנצטרך אפילו עוד הפתעות טובות כדי שנראה עליות בתקופה הבאה.

בינתיים, אנו מאמינים שהמעבר לנכסים אירופיים ולמגזרי ערך יכול להמשיך בטווח הקצר. ואנו ממשיכים לקנות מה שקונים הבנקים המרכזיים – אג"ח, עם העדפה לדירוג השקעה.

הכותבת הינה אסתי דווק, ראש אסטרטגיית שוק גלובלית, Natixis Investment Managers Solutions. בישראל מיוצגת נטיקסיס על ידי חברת "4F Investment Partners"

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    בני?? 04/07/2020 20:22
    הגב לתגובה זו
    מכה שתזכר שנים רבות לצערינו
  • 14.
    לרון 04/07/2020 09:17
    הגב לתגובה זו
    באמת קשה להבין בלי ניקוד....עבריתקשהשפה
  • 13.
    חרטטנית. היחיד שמעניין זה נעם טל (ל"ת)
    טייגר 7 03/07/2020 11:41
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    חיים 02/07/2020 12:45
    הגב לתגובה זו
    ממש אומנות ניבוי העתיד לכתוב תסריט עתידי ומיד לכתוב תסריט הפוך שסותר אותו .... חחחחח
  • 11.
    אבי 02/07/2020 09:25
    הגב לתגובה זו
    האם באמת מישהו יודע מה יהיה ? בורסה תעלה ? בורסה תרד ? ואם כן בכמה? אנחנו כולנו חכמים בניתוח של "בדיעבד"
  • 10.
    הרבה הרבה סבון!!! (ל"ת)
    משקיע 02/07/2020 08:58
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    משקיע זהיר 02/07/2020 05:43
    הגב לתגובה זו
    כנראה שאף אחד לא יודע מה יהיה בכל מקרה השוק בועתי וגבוה למצב המשק ולאופק הנראה
  • 8.
    בטוח שיהיו או עליות או ירידות (ל"ת)
    אני 01/07/2020 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אני לא הייתי נותן לה לשחק בכסף שלי (ל"ת)
    אוהד גרוסמן 01/07/2020 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בסקירה שלך אמת שעוד לא ראינו את התחתית .עכשיו שינית את המנגינה .מה יהיה?להגיד דברים בדיעבד גם אני יכול.ואחרון עכשיו כשאת אומרת שלא יהיו מימושים מאסיביים - אני חושש שזה מה שיקרה (ל"ת)
    אריאל 01/07/2020 18:00
    הגב לתגובה זו
  • דודו 04/07/2020 20:23
    הגב לתגובה זו
    לדעתי
  • אנונימי 01/07/2020 20:11
    הגב לתגובה זו
    הבונוסים שלה תלויים בזה
  • 5.
    דוד 01/07/2020 17:51
    הגב לתגובה זו
    זה ככה הכתבים היום לא לפה ולא לשם פרווה
  • לרון 04/07/2020 09:15
    הגב לתגובה זו
    על אירופה ואג"ח,אני שם כבר חודשים!הייתי מוסיף גם זהב gold nem
  • 4.
    תוציאו מחוץ לחוק מסחר באופציות - לא תהיה יתר אי ודאות ! (ל"ת)
    התליין 01/07/2020 17:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אוהד 01/07/2020 17:25
    הגב לתגובה זו
    מה קרה לתחזית?
  • 2.
    מנחם מהמרכז. 01/07/2020 17:23
    הגב לתגובה זו
    לא כתבתם בעצם כלום.
  • 1.
    רשתות מזון (סופרים) וחלק מהייטק ימשיכו לעלות גם בסגר (ל"ת)
    דני 01/07/2020 17:13
    הגב לתגובה זו
  • דגן 02/07/2020 13:48
    הגב לתגובה זו
    הכל יעלה גם בבידוד ובסגר אם וכאשר (לא עלינו). רצוי להחזיק תעודות ולא מניה בודדת.
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.