אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי
צילום: יח"צ
ראיון

"ב-2020 נוכל להגיע למחזור של 2.3 מיליארד שקל"

אייל רביד בראיון אופטימי - מתכוון להמשיך להתרחב ולהגדיל את המכירות בשנה הבאה; המכירות והרווח התפעולי עלו ברבעון ב-9%; הפדיון למ"ר עלה ב-100 שקלים ל-8,300 שקל למ"ר; החברה הודיעה כי לא תיכנס לשוק הקנאביס

ארז ליבנה | (2)

מצב שוק קמעונאי המזון השתנה לחלוטין בעשור האחרון. אם בעבר דיברנו על דואופול של שופרסל ומגה, אז כיום יש 7-8 שחקנים בשוק, שכולם כבר בבורסה או בדרך אליה, לאחר שגם יוחחנוף הודיעו על הנפקה ולא מזמן פרשמרקט  הנפיקו. אז ניתן לומר שמצב שוק קמעונאי המזון הוא טוב. 

 

עם זאת, התחרות בין הרשתות היא נמוכה. זה עידן של קונסולידציה, צד אחד מרחיב וצד השני מתכווץ. יינות ביתן מממשת נכסים? אל דאגה, הם לא יהפכו לפילים לבנים. יש מי שירכוש ויהפוך אותם לסופרמרקטים מתפקדים.

בדיוק כמו שרשת ויקטורי 0.2%  עושה, כשבתחילת חודש הבא היא צפויה לקבל לידיה 5 סניפים של יינות ביתן המתפוררת. 

לאור פרסום הדוחות, ראיינו את אייל רביד, המנכ"ל ודירקטור של רשת ויקטורי, שסיפר לנו על תוכניותיו לשנים הקרובות לחברה, איך בכוונתו להמשיך ולהגדיל את רווחיו ומה האיום הגדול ביותר העומד בפני הענף.

 

לפי הנתונים שהוא מספק, בחישוב פשוט שעשינו, עם הגדלת המטראז' המתוכננת, הרווח התפעולי שלו צפוי לקפוץ ב-30% ב-2020. אז אם אפשר לסכם זאת בשתי מילים: רביד אופטימי. וכנראה שיש לו סיבות טובות להיות.

 

ברבעון האחרון הגדלתם את הפדיון למ"ר ב-100 שקל ל-8.3 אלף שקלים, זה קשור לחגים?

"ראשית הדוח מוטה למטה. הוא יצא טוב. הוא יכול היה לצאת טוב יותר, אם היה בבורסה אופציה להשוואת תאריכים עבריים אז זה היה מצוין".

למה?

"החגים השנה נפלו באותם ימים שבועיים, אממה בשנה שעברה רוב החגים נפלו בספטמבר, השנה הם התחלקו בין רבעון 3 ל-4. כשאני בודק את עצמי ביחס לתאריכים העבריים, הקפיצה שלי במכירות הכלליות הן בדיוק כפולות ממה שדיווחתי הבוקר. ויקטורי צמחה פי שתיים מהשוק בספטמבר. אם השוק צמח ב-X, ויקטורי צמחה ב-2X".

 

אז מה יהיה ב-2020?

"הרבעון הזה הוא רק הפרומו. בחודש וחצי האחרונים פתחנו שני סניפים בחדרה, האחד נפתח ביום האחרון של הרבעון השלישי. הוא ישפיע על רבעון ארבע. הסניף השני נפתח בתחילת רבעון ארבע. בעוד שבועיים אנחנו פותחים סניף גדול במודיעין שייתן לנו בוסט.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"אחרי כל זה, בתחילת החודש הבא אני מקבל עוד 5 סניפים. בשנה הבאה אנחנו מתכננים לפתוח עוד 4 סניפים. זאת אומרת שסך הכול נתרחב ב-12 סניפים עד סוף 2020. זה אמור לייצר לי עוד 450 מיליון שקל מחזור. זה אומר שאנחנו יכולים להגיע למחזור של 2.2-2.3 מיליארד שקל.

 

"ההגדלה תוריד לי את מחירי הקניה, שיהיו נמוכים יותר וגם נקטין עלויות נוספות, וזה להערכתי יביא שיפור מהותי ברווח התפעולי. בנטרול ה-IFRS הרווח שלנו גדל ב-19%, אני מעריך שהרווחים ימשיכו לטפס".

 

מה עם הקניות באינטרנט, אתם מתכוונים לחזק את התחום?

"טוב לי עם 4% מהמכירות באונליין. אני חיובי. אבל בסך הכול סך כל המכירות של המזון ברשת עומדות בקושי על 3.5% מהיקף השוק. חוץ מזה כל שקל שם פחות רווחי לי. זה גורר אותי למטה. אני מעדיף להשקיע כרגע ב-96.5% האחרים של הקונים, כשמבחינה עובדתית הישראלים עדיין מעדיפים פשוט לבוא לסופר".

 

דיווחתם על הנפקת אג"ח, לשם מה אתם מנפיקים?

"מטרת ההנפקה היא לממן את הרכישה של הסניפים מיינות ביתן. זו עסקה של בערך 100 מיליון שקל. אבל העסקה הזו היא לא סוף פסוק, זה לא סוף הדרך מבחינתנו".

 

מה קרה עם עסקת הקנאביס שדיווחתם עליה, למה היא קרסה?

"השותף לא קיבל את האישורים, אז זה נפל. אבל לא 'נרטבנו'".

 

איפה אתה רואה את החברה בעוד 5 שנים?

"אני לא קופץ ביום אחד 100 קומות. אני קופץ כל שנה ב-10 15 קומות. לאט ובטוח. אם המצב יהיה כמו היום, נמשיך לגדול".

 

מה האיום הכי מרכזי לשוק שלך?

"כוח אדם. חד וחלק. קשה למצוא עובדים לענף. זה לא קשור לשכר. זה קשור לתדמית של התחום. אף פעם זה לא היה סקסי, אבל עכשיו זה בכלל לא וואו. כל הסיפור עם הקופאיות תרם לזה. אפילו אין עבודה מועדפת שזה יכול היה לתרום לענף ואין אישור לייבא כוח עבודה מבחוץ".

 

"מה שזה עושה, זה פוגע בשירות. היום לא רואים כמעט קצביות או מעדניות בסופרים. זה לא ממחסור של כסף. פשוט אין קצבים. התפקיד שלי הוא לתת שירות, עכשיו קשה לי לתת שירות כמו שצריך".

מוקדם דיווחה הרשת על תוצאות הרבעון השלישי

למרות ירידה של כ-4% ברווח הנקי (בגלל תקן חכירה; הרווח המתואם גדל) מציגה קמעונאית המזון ויקטורי דוחות טובים. כמות הסניפים גדלה ותגדל, המכירות גדלות, הרווח גדל. החברה תגדיל ב-10% את כמות הסניפים שברשותה, לאחר שברבעון הקרוב היא צפויה להשלים את עסקת רכישת 5 הסניפים של יינות ביתן, ובכך יעלו מספר סניפיה ל-55.

סך כל המכירות של הרשת ברבעון ה-3 הסתכמו ב-447 מיליון שקלים, זאת לעומת 426 מיליון ברבעון המקביל דאשתקד. עלייה של 9% ב-YoY. הרווח הגולמי עלה ב-6% מ-106 ברבעון השלישי של 2018, ל-112 מיליון ברבעון האחרון.

 

הוצאות המכירה והשיווק עלו ב-4.6% ועמד על 89 מיליון שקלים, לעומת 85 מיליון שקלים בתקופה המקבילה ב-2018. הוצאות ההנהלה דווקא ירדו ב-16%, מ-9 מיליון שקלים ברבעון ה-3 של 2018, ל-7.5 מיליון ברבעון האחרון.

 

הרווח התפעולי כשעלה מ-12.5 מיליון שקל ל-16.5 מיליון שקל ב-YoY, כשהרווח הנקי ירד בכ-4%, מ-9.7 מיליון ברבעון השלישי של 2018, ל-9.3 מיליון שקל ברבעון האחרון.

 

במקביל, הודיעה הרשת כי התנאים המתלים לקיום העסקה להשקעה בחברה בתחום הקנאביס לא התממשו ולכן היא יורדת מעסקה. כאמור, לפני כחצי שנה הודיעה החברה על חתימת הסכם לרכישת 50% מהון המניות של חברת קנאביס רפואי, בתמורה למניות של ויקטורי בשווי שוק של כ-17.7 מיליון שקל.

למרות ירידה של כ-4% ברווח הנקי (בגלל תקן חכירה; הרווח המתואם גדל) מציגה קמעונאית המזון ויקטורי דוחות טובים. כמות הסניפים גדלה ותגדל, המכירות גדלות, הרווח גדל. החברה תגדיל ב-10%  את כמות הסניפים שברשותה, לאחר שברבעון הקרוב היא צפויה להשלים את עסקת רכישת 5 הסניפים של יינות ביתן, ובכך יעלו מספר סניפיה ל-55.

סך כל המכירות של הרשת ברבעון ה-3 הסתכמו ב-447 מיליון שקלים, זאת לעומת 426 מיליון ברבעון המקביל דאשתקד. עלייה של 9% ב-YoY. הרווח הגולמי עלה ב-6% מ-106 ברבעון השלישי של 2018, ל-112 מיליון ברבעון האחרון.

 

הוצאות המכירה והשיווק עלו ב-4.6% ועמד על 89 מיליון שקלים, לעומת 85 מיליון שקלים בתקופה המקבילה ב-2018. הוצאות ההנהלה דווקא ירדו ב-16%, מ-9 מיליון שקלים ברבעון ה-3 של 2018, ל-7.5 מיליון ברבעון האחרון.

 

הרווח התפעולי כשעלה מ-12.5 מיליון שקל ל-16.5 מיליון שקל ב-YoY, כשהרווח הנקי ירד בכ-4%, מ-9.7 מיליון ברבעון השלישי של 2018, ל-9.3 מיליון שקל ברבעון האחרון.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גרוסמן 18/11/2019 16:39
    הגב לתגובה זו
    העובדים צועקים על הלקוחות, ארגזים פזורים על המדרכה מחוץ לסניף, פשוט מגעיל.
  • חיימון 18/11/2019 22:29
    הגב לתגובה זו
    היית מת אחלה סניף
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.