אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי
צילום: יח"צ
ראיון

"ב-2020 נוכל להגיע למחזור של 2.3 מיליארד שקל"

אייל רביד בראיון אופטימי - מתכוון להמשיך להתרחב ולהגדיל את המכירות בשנה הבאה; המכירות והרווח התפעולי עלו ברבעון ב-9%; הפדיון למ"ר עלה ב-100 שקלים ל-8,300 שקל למ"ר; החברה הודיעה כי לא תיכנס לשוק הקנאביס

ארז ליבנה | (2)

מצב שוק קמעונאי המזון השתנה לחלוטין בעשור האחרון. אם בעבר דיברנו על דואופול של שופרסל ומגה, אז כיום יש 7-8 שחקנים בשוק, שכולם כבר בבורסה או בדרך אליה, לאחר שגם יוחחנוף הודיעו על הנפקה ולא מזמן פרשמרקט  הנפיקו. אז ניתן לומר שמצב שוק קמעונאי המזון הוא טוב. 

 

עם זאת, התחרות בין הרשתות היא נמוכה. זה עידן של קונסולידציה, צד אחד מרחיב וצד השני מתכווץ. יינות ביתן מממשת נכסים? אל דאגה, הם לא יהפכו לפילים לבנים. יש מי שירכוש ויהפוך אותם לסופרמרקטים מתפקדים.

בדיוק כמו שרשת ויקטורי 0.34%  עושה, כשבתחילת חודש הבא היא צפויה לקבל לידיה 5 סניפים של יינות ביתן המתפוררת. 

לאור פרסום הדוחות, ראיינו את אייל רביד, המנכ"ל ודירקטור של רשת ויקטורי, שסיפר לנו על תוכניותיו לשנים הקרובות לחברה, איך בכוונתו להמשיך ולהגדיל את רווחיו ומה האיום הגדול ביותר העומד בפני הענף.

 

לפי הנתונים שהוא מספק, בחישוב פשוט שעשינו, עם הגדלת המטראז' המתוכננת, הרווח התפעולי שלו צפוי לקפוץ ב-30% ב-2020. אז אם אפשר לסכם זאת בשתי מילים: רביד אופטימי. וכנראה שיש לו סיבות טובות להיות.

 

ברבעון האחרון הגדלתם את הפדיון למ"ר ב-100 שקל ל-8.3 אלף שקלים, זה קשור לחגים?

"ראשית הדוח מוטה למטה. הוא יצא טוב. הוא יכול היה לצאת טוב יותר, אם היה בבורסה אופציה להשוואת תאריכים עבריים אז זה היה מצוין".

למה?

"החגים השנה נפלו באותם ימים שבועיים, אממה בשנה שעברה רוב החגים נפלו בספטמבר, השנה הם התחלקו בין רבעון 3 ל-4. כשאני בודק את עצמי ביחס לתאריכים העבריים, הקפיצה שלי במכירות הכלליות הן בדיוק כפולות ממה שדיווחתי הבוקר. ויקטורי צמחה פי שתיים מהשוק בספטמבר. אם השוק צמח ב-X, ויקטורי צמחה ב-2X".

 

אז מה יהיה ב-2020?

"הרבעון הזה הוא רק הפרומו. בחודש וחצי האחרונים פתחנו שני סניפים בחדרה, האחד נפתח ביום האחרון של הרבעון השלישי. הוא ישפיע על רבעון ארבע. הסניף השני נפתח בתחילת רבעון ארבע. בעוד שבועיים אנחנו פותחים סניף גדול במודיעין שייתן לנו בוסט.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"אחרי כל זה, בתחילת החודש הבא אני מקבל עוד 5 סניפים. בשנה הבאה אנחנו מתכננים לפתוח עוד 4 סניפים. זאת אומרת שסך הכול נתרחב ב-12 סניפים עד סוף 2020. זה אמור לייצר לי עוד 450 מיליון שקל מחזור. זה אומר שאנחנו יכולים להגיע למחזור של 2.2-2.3 מיליארד שקל.

 

"ההגדלה תוריד לי את מחירי הקניה, שיהיו נמוכים יותר וגם נקטין עלויות נוספות, וזה להערכתי יביא שיפור מהותי ברווח התפעולי. בנטרול ה-IFRS הרווח שלנו גדל ב-19%, אני מעריך שהרווחים ימשיכו לטפס".

 

מה עם הקניות באינטרנט, אתם מתכוונים לחזק את התחום?

"טוב לי עם 4% מהמכירות באונליין. אני חיובי. אבל בסך הכול סך כל המכירות של המזון ברשת עומדות בקושי על 3.5% מהיקף השוק. חוץ מזה כל שקל שם פחות רווחי לי. זה גורר אותי למטה. אני מעדיף להשקיע כרגע ב-96.5% האחרים של הקונים, כשמבחינה עובדתית הישראלים עדיין מעדיפים פשוט לבוא לסופר".

 

דיווחתם על הנפקת אג"ח, לשם מה אתם מנפיקים?

"מטרת ההנפקה היא לממן את הרכישה של הסניפים מיינות ביתן. זו עסקה של בערך 100 מיליון שקל. אבל העסקה הזו היא לא סוף פסוק, זה לא סוף הדרך מבחינתנו".

 

מה קרה עם עסקת הקנאביס שדיווחתם עליה, למה היא קרסה?

"השותף לא קיבל את האישורים, אז זה נפל. אבל לא 'נרטבנו'".

 

איפה אתה רואה את החברה בעוד 5 שנים?

"אני לא קופץ ביום אחד 100 קומות. אני קופץ כל שנה ב-10 15 קומות. לאט ובטוח. אם המצב יהיה כמו היום, נמשיך לגדול".

 

מה האיום הכי מרכזי לשוק שלך?

"כוח אדם. חד וחלק. קשה למצוא עובדים לענף. זה לא קשור לשכר. זה קשור לתדמית של התחום. אף פעם זה לא היה סקסי, אבל עכשיו זה בכלל לא וואו. כל הסיפור עם הקופאיות תרם לזה. אפילו אין עבודה מועדפת שזה יכול היה לתרום לענף ואין אישור לייבא כוח עבודה מבחוץ".

 

"מה שזה עושה, זה פוגע בשירות. היום לא רואים כמעט קצביות או מעדניות בסופרים. זה לא ממחסור של כסף. פשוט אין קצבים. התפקיד שלי הוא לתת שירות, עכשיו קשה לי לתת שירות כמו שצריך".

מוקדם דיווחה הרשת על תוצאות הרבעון השלישי

למרות ירידה של כ-4% ברווח הנקי (בגלל תקן חכירה; הרווח המתואם גדל) מציגה קמעונאית המזון ויקטורי דוחות טובים. כמות הסניפים גדלה ותגדל, המכירות גדלות, הרווח גדל. החברה תגדיל ב-10% את כמות הסניפים שברשותה, לאחר שברבעון הקרוב היא צפויה להשלים את עסקת רכישת 5 הסניפים של יינות ביתן, ובכך יעלו מספר סניפיה ל-55.

סך כל המכירות של הרשת ברבעון ה-3 הסתכמו ב-447 מיליון שקלים, זאת לעומת 426 מיליון ברבעון המקביל דאשתקד. עלייה של 9% ב-YoY. הרווח הגולמי עלה ב-6% מ-106 ברבעון השלישי של 2018, ל-112 מיליון ברבעון האחרון.

 

הוצאות המכירה והשיווק עלו ב-4.6% ועמד על 89 מיליון שקלים, לעומת 85 מיליון שקלים בתקופה המקבילה ב-2018. הוצאות ההנהלה דווקא ירדו ב-16%, מ-9 מיליון שקלים ברבעון ה-3 של 2018, ל-7.5 מיליון ברבעון האחרון.

 

הרווח התפעולי כשעלה מ-12.5 מיליון שקל ל-16.5 מיליון שקל ב-YoY, כשהרווח הנקי ירד בכ-4%, מ-9.7 מיליון ברבעון השלישי של 2018, ל-9.3 מיליון שקל ברבעון האחרון.

 

במקביל, הודיעה הרשת כי התנאים המתלים לקיום העסקה להשקעה בחברה בתחום הקנאביס לא התממשו ולכן היא יורדת מעסקה. כאמור, לפני כחצי שנה הודיעה החברה על חתימת הסכם לרכישת 50% מהון המניות של חברת קנאביס רפואי, בתמורה למניות של ויקטורי בשווי שוק של כ-17.7 מיליון שקל.

למרות ירידה של כ-4% ברווח הנקי (בגלל תקן חכירה; הרווח המתואם גדל) מציגה קמעונאית המזון ויקטורי דוחות טובים. כמות הסניפים גדלה ותגדל, המכירות גדלות, הרווח גדל. החברה תגדיל ב-10%  את כמות הסניפים שברשותה, לאחר שברבעון הקרוב היא צפויה להשלים את עסקת רכישת 5 הסניפים של יינות ביתן, ובכך יעלו מספר סניפיה ל-55.

סך כל המכירות של הרשת ברבעון ה-3 הסתכמו ב-447 מיליון שקלים, זאת לעומת 426 מיליון ברבעון המקביל דאשתקד. עלייה של 9% ב-YoY. הרווח הגולמי עלה ב-6% מ-106 ברבעון השלישי של 2018, ל-112 מיליון ברבעון האחרון.

 

הוצאות המכירה והשיווק עלו ב-4.6% ועמד על 89 מיליון שקלים, לעומת 85 מיליון שקלים בתקופה המקבילה ב-2018. הוצאות ההנהלה דווקא ירדו ב-16%, מ-9 מיליון שקלים ברבעון ה-3 של 2018, ל-7.5 מיליון ברבעון האחרון.

 

הרווח התפעולי כשעלה מ-12.5 מיליון שקל ל-16.5 מיליון שקל ב-YoY, כשהרווח הנקי ירד בכ-4%, מ-9.7 מיליון ברבעון השלישי של 2018, ל-9.3 מיליון שקל ברבעון האחרון.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גרוסמן 18/11/2019 16:39
    הגב לתגובה זו
    העובדים צועקים על הלקוחות, ארגזים פזורים על המדרכה מחוץ לסניף, פשוט מגעיל.
  • חיימון 18/11/2019 22:29
    הגב לתגובה זו
    היית מת אחלה סניף
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

אהרון פרנקל
צילום: אוניברסיטת תל אביב

פרנקל מגדיל שוב החזקה בתמר; מחזיק ב-17.5% מתמר פטרוליום

פרנקל רכש  ממנורה 1.5% נוספים מתמר פטרוליום אחרי שיום קודם רכש מחברת הביטוח כ-9% ממניות תמר פטרוליום

אדיר בן עמי |


אחרי שרק אתמול רכש כ-9% ממניות תמר פטרוליום מידי מנורה מבטחים, ממשיך אהרון פרנקל להעמיק את אחזקתו בחברה. פרנקל רוכש 1.5% נוספים מהחזקת מנורה בהיקף של כ-60 מיליון שקל ולפי מחיר של כ-40 שקל למניה. מנורה למעשה חיסלה את החזקתה בתמר פטרוליום.

שתי העסקאות שביצע פרנקל בתוך יממה בלבד הגדילו את אחזקתו בחברה ל-17.5%. מדובר במהלך שמחזיר את פרנקל לעמדת דומיננטיות בתמר פטרוליום, לאחר שבחודש יוני האחרון מכר כ-17% ממניות החברה לחברת האנרגיה הממשלתית של אזרבייג׳אן, סוקאר.

לפני המכירה לסוקאר, החזיק פרנקל ב-24.99% ממניות תמר פטרוליום ונכנס לעימות עקיף על שליטה עם אלי עזור, המחזיק גם הוא בנתח מהותי מהחברה. המהלך הנוכחי, שמשאיר את פרנקל כגורם היחיד מבין השניים שמוסיף להגדיל אחזקות, עשוי להעיד על רצון לחזור למאבק שליטה או לכל הפחות לשמר מעמד משפיע.

ראוי להזכיר כי ביוני האחרון מכר פרנקל גם 10% ממאגר הגז תמר עצמו לסוקאר, מתוכם 7% מאחזקותיו הישירות ו-3% מהמניות שהחזיק דרך תמר פטרוליום,  וזכה לתמורה כוללת של 1.25 מיליארד דולר. העסקאות הנוכחיות, שבוצעו לפי שווי של כ-3.65 מיליארד שקל לתמר פטרוליום, מעידות על פער ניכר בין שווי המכירה הקודם לתמחור הנוכחי שבו בחר פרנקל לרכוש.

מניית תמר פטרוליום רשמה היום עלייה של 4% והמשיכה את מגמת ההתאוששות שנרשמת בחודשים האחרונים. החברה מחזיקה ב-16.5% ממאגר הגז תמר, אחד מנכסי האנרגיה המרכזיים של ישראל.



תמר פטרוליום - עלייה חדה במניה

העסקה בוצעה במחיר השוק , כשמניית תמר פטרוליום זינקה בכ-76% מתחילת השנה.