כך תדעו באילו מניות נדל"ן להשקיע
מניות הנדל"ן היו הבולטות ביותר במחצית הראשונה של השנה. אולי מכיוון שקיימת הערכה לעליית מחירי הדירות, אולי תמחור חסר בעבר. אבל איך בכלל מתמחרים חברות נדל"ן ואיך בוחרים מניות בתחום?
אז ראשית – מדובר בתחום רחב. יש חברות בתחום הנדל"ן המניב שהן למעשה חברות שמייצרות תשואה דרך דמי השכירות, ויחסית קל לנתח את המצב שלהן על פי מצב הנכסים, התפוסה בנכסים, ההכנסות הצפויות מדמי השכירות, ההוצאות התפעוליות והוצאות המימון.
חברות נדל"ן מסוג אחר הן חברות הנדל"ן היזמיות והמבצעות. בישראל פועלות כ-100 חברות נדל"ן בתחום הביצוע, כאשר 19 חברות בולטות מתוכן נסחרות בבורסה בתל אביב. כמו כן, נסחרות בבורסה גם אג"ח של 26 חברות נדל"ן אמריקאיות. בפני חברות הנדל"ן הקבלניות עומדים סיכונים רבים, כאשר המרכזיים שבהם כוללים חריגה מתקציב הפרויקט ו/או מלוחות הזמנים, חריגות מיעדי האיכות שנקבעו בפרויקט, סיכון לפגיעה סביבתית וכן סיכון לפגיעות בבטיחות במהלך העבודה. על מנת לצמצם את הסיכונים שבהשקעה בחברות אלו, על כל משקיע לתת תשומת לב למספר שאלות מכריעות, שהמענה עליהן עשוי לסייע בקבלת החלטת השקעה מושכלת.
מהו מצבה הפיננסי של החברה?
שאלה זו נכונה להשקעה בכל סוג של חברה, כאשר על מנת לעמוד על איתנותה הפיננסית של החברה, המעידה על חוסנה, חשוב במיוחד לבחון את הפרמטרים הבאים בהתבסס על דוחותיה הכספיים:
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחוז המינוף של החברה בשוק - ההון של חברה מורכב מ"הון עצמי" (השקעת הבעלים) בתוספת יתרת הרווח, ו"הון זר" (הלוואות מגורמים חיצוניים). מינוף פיננסי הוא היחס בין ההון הזר להון העצמי. ככל שחברה משתמשת יותר בהון זר, המנוף הפיננסי עולה, אך החברה הינה בעלת סיכון גדול יותר. עם זאת, מינוף פיננסי נמוך מדי עלול להעיד כי החברה איננה דינמית דיה.
הון זר ביחס לסך הנכסים במאזן – יחס המציין איזה חלק מהנכסים ממומן באמצעות הון זר. יחס גבוה מצביע על רמת סיכון גבוהה יותר, ובעת משבר עלול להוביל למצב בו אין ביכולתה של החברה לפרוע את כל התחייבויותיה מהונה העצמי.מידע לגבי נתונים אלו ניתן למצוא במאזן החברה.
מהן תוצאות החברה בפרויקטים שהסתיימו?
בשנים האחרונות חזינו בקריסתן של חברות בנייה, וקבלני ביצוע רבים נקלעו לקשיים. חברות קבלניות עובדות עם מרווח קטן מאוד, כך שכל חריגה עלולה להפוך רווח להפסד. חשוב לבדוק את תוצאותיהם הכספיים של פרויקטים של החברה אשר הגיעו לסיומם, ולא להסתמך רק על הבטחות לרווחיות של פרויקטים עתידיים. יש לשים לב כי סעיפי ההוצאות לוקחים בחשבון גם תשלומים עתידיים להם מחויב הקבלן, כגון תיקון ליקויי בנייה בתקופת הבדק. את התוצאות ניתן להשוות אל מול התכנית העסקית שמציגה החברה בגין פרויקטים עתידיים, על מנת לבחון האם אומדני החברה משקפים מצב מציאותי.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
במילים פשוטות תשקיעו בחברות רווחיות וחברות שעומדות ביעדים שלהן. אתם יכולים לבדוק זאת, על סמך הביצועים לעומת התחזיות בעבר. ככל שהמתאם גבוהה יותר, ככל שהנהלת החברה עומדת ביעדים שלה, יש סיכוי גבוה יותר ( אבל לא מובטח) שההנהלה תעמוד ביעדים גם בהמשך.
מידע לגבי נתונים אלו ניתן למצוא בדוח עסקי התאגיד.
האם לחברה קיימת רציפות בין פרויקטים?
חשוב כי לקבלן מבצע יהיה רצף בעבודה בין פרויקט לפרויקט, וזאת ממספר היבטים. הראשון שבהם הינו כוח האדם המועסק בחברה, כדוגמת פועלים ומנהלי עבודה אשר לא סביר לדרוש מהם להמתין מתום פרויקט ועד אשר יחל פרויקט חדש. מצב זה עלול להוביל לאבדן עובדים טובים ומיומנים שהושקעו בהם משאבים רבים.
היבט נוסף הינו הציוד שברשות החברה הקבלנית, כגון מכונות, כלי עבודה, ואף מנופים בחברות גדולות, שכאשר אינו נמצא בשימוש יש לדאוג לאחסנתו; מצד אחד, הציוד היקר אינו "עובד", ומצד שני יש לשאת בעלויות אחסנה גבוהות. כמו כן, ספקים וקבלני משנה עלולים לגבות עלויות גבוהות יותר מחברה אשר אינה רוכשת מהם או משתמשת בשירותיהם באופן רציף, או אף לסרב להתקשר עמה מראש אם לא קיים רצף עבודה בין הפרויקטים.
ומכאן, שככל שהחברה יותר גדולה ומתפרשת על פני יותר פרוקיטים, כך צפוי שיהיה לה רצף פעילות מובטח יותר. חברה שיש לה פרויקטים בודדים תלויה בפרוקיטים האלו, ויכולה להגיע למצב שאין לה פעילות בתקופה של "בין פרויקטים".
מידע לגבי נתונים אלו ניתן למצוא בדוח עסקי התאגיד.
לסיכום – מניות הנדל"ן הניבו תשואה מרשימה בחצי השנה הראשונה של השנה ובשנים האחרונות בכלל. אף אחד לא יודע האם זה יימשך. מה שבטוח – אם אתם מתכווני להשקיע צריך לבדוק את המצב הפיננסי של החברה, את התוצאות בפרויקטים שהסתיימו ואת הרציפות של הפרויקטים
- 6.דגן 09/07/2019 12:38הגב לתגובה זו.
- 5.יגאל 04/07/2019 19:57הגב לתגובה זועדיף להשקיע בקרן נאמנות נדלנית. שעד עכשיו הקרנות האלה טובות מאוד ומשקיעות בכמה מניות נדלניות ובכך יש גיוון ופיזור סיכונים.
- 4.יאיר 04/07/2019 18:23הגב לתגובה זונושא מעניין ודינמי מאוד
- 3.זיו 04/07/2019 18:05הגב לתגובה זולא חידשת כלום, כתבה סתמית
- 2.אלוני חץ בלבד, לא המלצה , לא ידיעה (ל"ת)ספרטקוס 04/07/2019 16:01הגב לתגובה זו
- 1.מני 04/07/2019 15:26הגב לתגובה זו180 מ' רווח בטוח ממחיר למשתכן

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.