מקדונלדס קמפיין חרם
צילום: גולשים

הקמפיין נגד מקדונלד'ס: שלטים מול סניפים - ופעילות סושיאל

קמפיין החרם שנחשף בידיעות ובחדשות 13, זוכה לאלפי לייקים ושיתופים ברשתות החברתית, בזכות יבגני זרובינסקי והצל. ומי יועצי התקשורת שעומדים מאחורי הקמפיין?
אלכסנדר כץ | (28)

הקמפיין שמגלגלים ביממה האחרונה ארגוני ימין נגד רשת ההמבורגרים מקדונלד'ס, זוכה לתהודה רבה ברשתות החברתיות, בין היתר בזכות חשיפה שהעניקו לו אושיות רשת כמו יבגני זרובינסקי ויואב אליאסי "הצל".

 

אתמול (יום ב') בבוקר פורסם בידיעות אחרונות מכתב ששלח ראש מועצת שומרון יוסי דגן לשרי האוצר והתחבורה משה כחלון וישראל כ"ץ, בדרישה שלא לאפשר, בהתאם לחוק החרם, למקדונלד'ס להתמודד במכרז של רשות שדות התעופה להקמת מסעדה בשרית בדיוטי-פרי בנמל התעופה בן גוריון, וזאת משום שמקדונלד'ס והזכיין שלה בישראל עמרי פדן, מסרבים להקים סניפים בשטחי יהודה ושומרון. בערב נחשף בחדשות 13 חלק מהקמפיין שאמור להציף את הרשתות החבריות, במסגרתו צולמו ישראלים רבים המחזיקים שלט "# מחרימים את המחרימים".

מי שעומד מאחורי הקמפיין הם יועצי התקשורת רונן צור ועופר רוזנבאום, אליהם פנה פורום נכי צה"ל למען ביטחון ישראל. 2 היועצים גייסו שורה של ארגוני ימין, אישי ציבור ופוליטיקאים בכירים שחברו יחדיו במטרה להחיל את חוק החרם על מקדונלד'ס. בערב גם נרתם למהלך שר התעשייה אלי כהן.

 

רונן צור ועופר רוזנבאום

הבוקר גם הוצבו שלטים מול מספר סניפים מרכזיים של מקדונלד'ס בתל אביב, בין היתר סניפים בשדרות רוטשילד, אבן גבירול ושרונה. בשלטים אלו נכתב: "ישראלי שים לב! השטח שלפניה הינו 'שטח M', שטח בשליטת חברה המחרימה חלקים ממדינת ישראל. הכניסה אליו מהווה תמיכה בחרם". הטקסט בשלט מופיע גם בערבית ואנגלית.

 

השלטים מול אחד מסניפי מקדולדס בתל אביב (צילום גולשים)

החשיפה הגדולה לקמפיין הגיעה בזכות התייחסותם של זרובינסקי והצל. בתוך זמן קצר מרגע הפרסום, רשמה התמונה מעל 6,000 לייקים באינסגרם (זרובינסקי – כ-4,000, הצל – כ-2,200), בפייסבוק מעל 5,000 לייקים (הצל: הצל 4,200 לייקים, 500 תגובות, 800 שיתופים, זרובינסקי: 1,000 לייקים, 130 תגובות).

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

תגובות לכתבה(28):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    אביעד 10/06/2019 09:14
    הגב לתגובה זו
    מי בא לאכול במקדונלדס?
  • 18.
    ארנון 05/06/2019 20:35
    הגב לתגובה זו
    הצל....להתלות ב"אילנות ממש גבוהים"..
  • 17.
    ג 05/06/2019 16:58
    הגב לתגובה זו
    במידה ויפתח סניף מקדונלדס בשטחים, שם כמו ברוב סניפי מקדונלדס מחוץ לגוש דן, יהיו עובדים ערבים/ פלסטינים. מי שלא רוצה סניפי מקדונלדס בשטחים הוא הוא הגזען, החשוך, הקולוניאליס, וזה שמוכן לספק עבודה רק למי שיש לו תעודת זיהות כחולה. מה גם שפלסטינים תושבי השטחים לא לא יכולים לאכול ולהינות ממקדונלדס - בכלל אפליה! עומרי פדן אתה ממש לא איש של שלום
  • 16.
    איילת 05/06/2019 12:20
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד לעומרי פדן. לוחם שלום ותיק
  • 15.
    רון 05/06/2019 08:33
    הגב לתגובה זו
    ברגר קינג יש? דומינוס? פיצה האט? כל אלה ורבים אחרים לא פותחים בשטחים גם כדי לא להסתבך במריבות אבל גם כי לא משתלם לפתוח בחורים קטנים מבודדים וכשרים.
  • יהודי בן ישראל 05/06/2019 13:14
    הגב לתגובה זו
    ערב רב
  • 14.
    בושה כמה חשוך הצל (ל"ת)
    האור 04/06/2019 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    דניאל 04/06/2019 16:36
    הגב לתגובה זו
    את סניפיו ולפעול עפ״י אמונתו
  • וזכותנו לא להכנס אליו (ל"ת)
    ליאורה 05/06/2019 12:07
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אמיר 04/06/2019 16:13
    הגב לתגובה זו
    יינות שאף אחד לא קונה ולא שותה, עסקים שהלקוחות היחידים שלהם הם משרדי ממשלה... לכו חפשו.
  • 11.
    פלוטו 04/06/2019 15:29
    הגב לתגובה זו
    ואם לא בזין שלו לפתוח סניף בשטחים אז זו זכותו
  • אלון 04/06/2019 15:49
    הגב לתגובה זו
    ומנגד, הלקוחות אנשים פרטיים והם יקנו איפה שבז.. שלהם
  • בינתיים 06/06/2019 08:16
    העסקים של פדן משגשגים
  • 10.
    דודי מהרצליה 04/06/2019 14:32
    הגב לתגובה זו
    אם למקדונלדס יש שכל, בעזרת תביעה על נזיקין הם מורידים גם את הקמפיין וגם מקבלים פיצויים של מיליונים על הנזק התדמיתי
  • ומה עם חופש הביטוי? (ל"ת)
    מתנגד לפראייריות 10/06/2019 14:52
    הגב לתגובה זו
  • בונזי 04/06/2019 16:05
    הגב לתגובה זו
    מדובר בפגיעה במהלך העסקים התקין של בית העסק, להציב שלטים זה מנוגד לחוק
  • 9.
    טורטית 04/06/2019 14:11
    הגב לתגובה זו
    כך היה בבחירות. ומי זה עופר ?
  • בדיחה תאמיני לי (ל"ת)
    דודי מהרצליה 04/06/2019 16:06
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    להחרים את מקדולדנס!!! (ל"ת)
    יוסי 04/06/2019 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כן ירבו (ל"ת)
    א-זרח 04/06/2019 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יבגני זרובינסקי שיחק אותה כאילו אכפת לו ובסוף קיבל כסף (ל"ת)
    אז? 04/06/2019 13:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יותר משמקדולנסד צריך את הימין הימין צריך את מקדונלדס (ל"ת)
    אור לגויים 04/06/2019 12:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שלמה 04/06/2019 12:34
    הגב לתגובה זו
    איזה קשר יש בין פוליטיקה להמבורגים??? חברת מקדונלד מבינה דברים כנראה רק דרך הכיס שלה...
  • 3.
    הצל מביך כמה שאתה דביל (ל"ת)
    אדום 04/06/2019 12:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שרה ושלמה 04/06/2019 12:28
    הגב לתגובה זו
    לדעתי צריך לעורר את דעת הקהל בארה"ב, אין שום קשר בין פוליטיקה לבין רשת המבורגרים. כדאי להחרים את הסניפים בארץ. ההמבורגר של מקדונלד לדעתי לא מציאה גדולה.
  • 1.
    א' 04/06/2019 12:05
    הגב לתגובה זו
    האם אותם מחרימים 'פטריוטים' יחרימו גם את החרדים שמסרבים לשרת בצבא? האם הם ייצאו בקמפיין דומה ויקראו לממשלה הימנית שלהם להפסיק להזרים להם מיליארדים? אני בטוח שלא.
  • זה בגלל שכל היתר לא קשור לאוכל!!!! (ל"ת)
    מתנגד לפראייריות 10/06/2019 14:53
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.