בדרך להעלאת ריבית נוספת בארה"ב?

נתוני האינפלציה שפורסמו הערב מצביעים כי אינפלציית הליבה ממשיכה להיות מעל יעדי הבנק, והסכנה לסטגפלציה עולה. האם הפד' יוכל לבצע שוב שינוי מדיניות חד? הדולר בשיא של 8 שבועות
עמית נעם טל | (9)
נושאים בכתבה הפד שער הדולר

ברקע לירידות החדות שנרשמו ברבעון האחרון של 2018, הבנק הפדראלי בארה"ב שינה את מדיניותו המוניטרית ב-180 מעלות. נזכיר כי בפגישתו האחרונה, הוריד הבנק את צפי העלאות הריבית שלו ל-0 במהלך השנה קרובה. לאחר פרסום נתוני האינפלציה הערב, נראה כי ייתכן ותגובת הפד' הייתה מהירה מידי. האם הפד' יכול שוב לשנות את דעתו על השווקים מבלי לאבד את אמינותו?

מדד המחירים לצרכן הרשמי נותר ללא שינוי במהלך חודש ינואר, לעומת צפי לעלייה 0.1%. בסיכום שנתי עלה המדד ה-1.6% לעומת צפי לעלייה של 1.5%. מדובר בנתון האינפלציה הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2016, אך חשוב לציין כי הנתון  מושפע רבות ממחירי האנרגיה שנפלו בחדות בחודשים האחרונים.

בשביל להימנע מהשפעות מחירי האנרגיה, המדד המועדף על הפד' הוא מדד אינפלציית הליבה. המדד הצביע על עליית מחירים שנתית של 2.2%, מעל הצפי שעמד על עלייה של 2.1%. ניתן לראות כי למרות התנודות החדות בשוק בחודשים האחרונים, האינפלציה בארה"ב עדיין מעל היעד הרשמי של הבנק (2%), ובוודאי לא אינפלציה שמצדיקה שינוי מדיניות כה דרסטי מצד הבנק.

אינפלציית הליבה בארה"ב בשנים האחרונות: נותרה גם בחודש האחרון מעל רף ה-2%

 

המנדט שניתן לפד' קובע כי על הבנק לפעול להשגת 2 מטרות: שמירה על יציבות מחירים, ולהגיע למקסימום תעסוקה בשוק האמריקני. הערב נראה כי הבנק יתקשה להשיג את 2 המטרות במקביל. ההאטה הכלכלית בעולם ברורה למדיי, ואכן עשויה לפגוע בשוק התעסוקה האמריקני לקראת ספטמבר הקרוב, אך כל פעולה מוקדמת מידי מצד הבנק צפויה להקפיץ את האינפלציה, שעדיין נמצאת מעל היעד של הבנק. ארה"ב עשויה למצוא את עצמה בסוף 2019 בסיטואציה של סטגפלציה: שילוב של האטה כלכלית ואינפלציה גבוהה.

נראה כי השחקנים בשוקי המט"ח כבר הבינו כי התגובה של הפד' הייתה מוגזמת ומהירה מידי. הדולר אינדקס (סימול:DXY) עולה הערב 0.4% לרמה של 96.8 נק'. המדד קבע את השפל שלו ב-30.1, כאשר ג'רום פאואל הודיע כי הפד' לא צפוי לעלות ריבית בשנה הקרובה, ומאז עולה בהתמדה. שוק המט"ח מאותת: הפד' עשוי לחזור להיות "ניצי". האם הפד' יכול לשנות תוך חודש את מדיניותו מבלי לאבד עוד מאמינותו? סימן שאלה גדול.

גרף שבועי של הדולר אינדקס בשנתיים האחרונות: הריצה לדולר בדרך להתחדש?

 

נזכיר כי לפד' יש גם בעיה נוספת במקרה של רצון לתמרץ את השווקים – החוב האמריקני. כאשר החוב האמריקני פרץ בימים האחרונים את רף ה-22 טריליון דולר, המשך התחממות של השוק האמריקני צפויה להקפיץ בחזרה את התשואות, ולהאיץ את תהליך איבוד השליטה על החוב (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    היום,שישי, מי שרוא את זה צוחק,תרבות הכותרות והפניקה (ל"ת)
    שי.ע 15/02/2019 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סוחר 14/02/2019 00:17
    הגב לתגובה זו
    אז למה שיעלה ריבית?! עם כל השנים של ריבית אפס והרחבות כמותיות לא הצליחו להגיע לאינפלציה מעל 2 אחוז. לדעתי הם חוששים מהפתעה מטה באינפלציה ולא מסטגפלציה
  • 4.
    מקס 13/02/2019 21:34
    הגב לתגובה זו
    אחלה כתבות מידי יום. שוקרון יה עמית
  • כל הכבוד (ל"ת)
    משה 14/02/2019 10:17
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הפד נכנע לטראמפ 13/02/2019 21:31
    הגב לתגובה זו
    צריך להעלות את הריבית ולהקטין את החוב הבעיה שיש נשיא משוגע שלא רואה ממטר
  • 2.
    משקיף 13/02/2019 21:23
    הגב לתגובה זו
    כיוון הריבית הולך להתהפך. הפד יוריד את הריבית בהדרגה לאפס ויחדש את ההרחבה הכמותית בהיקף אדיר. אין שום דרך לרדת מגב הנמר של הדפסת הכסף הגדולה בהיסטוריה.
  • לי 14/02/2019 09:18
    הגב לתגובה זו
    ומה אז? נגיד עוד שנתיים של הרחבה כמותית, זהו, הגענו ל"כלכלה חדשה?" חברות לא צריכות למכור יותר כי הן יוכלו לעשות תעלולים פיננסים עם כסף מודפס לנצח?
  • משקיף 14/02/2019 11:55
    ברור שאי אפשר להתמיד לאורך זמן בפתרון הדפסת הכסף בלי לאבד את אמון המשקיעים. אבל...עושים את זה כבר 10 שנים ומי אמר שלא יצליחו להמשיך ולרכב על הנמר עוד 20? נכון, מנות הסם הנצרכות ילכו ויעלו, והנמר יגדל וימלא את כל הגלקסיה, אך אין לנו נתונים ממקרים דומים. מיידוף הצליח איזה 20 שנה, אולי הפד יצליח 40?
  • 1.
    פאוול 13/02/2019 21:09
    הגב לתגובה זו
    אני קורע ת'תחת בשביל לעלות את השוק ועמית נעם טל זה מתעסק בפייק ניוז
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: