מדריך

מחיר למשתכן: איך להגדיל את סיכויי הזכייה בפרוייקט שאתם רוצים?

זכאים למחיר למשתכן בוחרים להרשם למספר הגרולת כדי להגדיל את סיכויי הזכייה. בפועל זה עלול לעלות להם בדירה במיקום שהם באמת רוצים
עמית בר, הון | (5)

"כל לא מקרב את הכן" אומרים מדריכים בסדנאות מכירה שונות לבאים לסדנה, משמעות המשפט היא שבשלב כלשהו תצליחו למצוא משהו למכור לו ושיגיד לכם כן. נראה כי הגישה הזו דובקת גם בקרב הזכאים לדירות במסגרת פרויקט מחיר למשתכן.  בקרב זכאים נפוצה מגמה להירשם למספר פרויקטים, מתוך מחשבה שאם הם קיבלו מתנה מהמדינה, אז כדאי לזכות. מה אכפת להם? כך נוצר מצב שעשרות אלפי זכאים התמודדו על עשרות דירות (בפרויקטים מסוימים). מאז המצב השתנה - יש פרויקטים שהזכאים לא רכשו בהם את מלוא הדירות, והאוצר פרסם שהפרויקט פתוח לזכאים ולמשפרי דיור (ללא הגרלה). מדובר בכמה מאות טובות של דירות כאלו. אם אתם משתתפים בכמה מכרזים ולא זכיתם, חשוב שתדעו שאתם עוד יכולים לזכות בהמשך. הביטולים הגדולים של הזוכים בפועל, מקדמים אתכם ברשימה, והופ - יש לכם זכייה. אבל אולי אתם בכלל לא בעניין? יש מצבים שנרשמתם לכמה אזורים, לא זכיתם, ואתם מעוניינים במקום מסויים. אם תזכו במקום שלא רלוונטי לכם ("סתם" נרשמתם), אז הזכייה הזו שלכם, תחסל את הסיכויים שלכם לזכות במקומות אחרים, מכיוון שברגע שיש זכייה, ההתמודדויות במכרזים אחרים מתבטלת. על פי אתר משרד השיכון והבינוי אפשרות ביטול השתתפות מיועדת לזכאי שנרשם לפרויקט שכבר התקיימה בו הגרלה, אך הוא לא זכה בו. במשרד השיכון מסבירים - "אם נרשמתם לפרויקט בעבר, אך לא זכיתם בו, ייתכן שבעתיד (בעקבות ביטולים של זוכים אחרים) תוגדרו זוכים, ואז תבוטל אוטומטית הרשמתכם לכל הפרויקטים האחרים שאליהם נרשמתם". אז מה עושים? פשוט -  כדי למנוע זכייה עתידית בפרויקט שאמנם נרשמתם אליו בעבר, אך כעת שיניתם את דעתכם ואינכם מעוניינים עוד לזכות בפרויקט, באפשרותכם לבטל בכל זמן שתרצו את השתתפותכם בפרויקט. איך מבטלים השתתפות?

כדי לבטל השתתפות עליכם להיכנס לאזור האישי באתר ההרשמה להגרלות, לחפש את הפרויקט הרלוונטי (לפי מספר ההגרלה), ללחוץ על הכפתור המתאים ולפעול לפי ההוראות. מתי כדאי לבטל השתתפות?

במשרד השיכון והבינוי ממליצים לכם להישאר רשומים רק בפרויקטים שאתם באמת מעוניינים לזכות. כך לא ייווצר מצב שבו תזכו בפרויקט לא רצוי מבחינתכם, ובעקבות זכייה זו תוסרו מהרשמה לפרויקטים שבהם אתם כן מעוניינים. וחשוב לשים לב - גם זכייה במקום שאינו נראה בהתחלה ריאלי, יכולה להפוך לריאלית. חוץ מזה, לא ניתן לבטל זכייה ולחזור להתמודדות בפרויקטים אחרים - לאחר הזכייה, גם אם תבטלו אותה, אי אפשר להירשם מחדש לפרויקטים שבהם נסגרה ההרשמה וגם כאמור -  ביטול זכייה אינו מחזיר אתכם לרשימת המשתתפים בפרויקטים סגורים. עוד מדריכים מאתר הון: משפרי דיור? כך תיקחו משכנתא מחירי הדירות - לאן? לדוגמא, נניח שנרשמתם בעבר לפרויקט בראש העין, ומיקומכם בהגרלה הוא 480 מתוך 330 דירות, וכמו כן נרשמתם לפרויקט בגדרה, ומיקומכם בהגרלה היה 580 מתוך 330 דירות. נניח שאתם מעוניינים רק בפרויקט בגדרה. מומלץ לכם לבטל את השתתפותכם בראש העין. אחרת, ייתכן שתזכו בפרויקט בראש העין, ואז תוסרו אוטומטית מההרשמה בגדרה. גם אם תבטלו את הזכייה לא תוכלו לחזור להתמודדות בפרויקט בגדרה. חשוב לדעת כי הסרה מרשימת המשתתפים, לא נחשבת ביטול ולא נכללת במניין הביטולים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מעניין אם 30/09/2018 17:08
    הגב לתגובה זו
    מעניין אם יהיה מספיק דירות בעתיד , למי שירצה דירה ? 15 מיליון אזרחים בעתיד ..... נשמע המון אזרחים , במדינה קטנה כמו שלנו.
  • 4.
    עמוס 29/09/2018 18:50
    הגב לתגובה זו
    ומי שלא זכה, יכול לזכות בכל הגרלה עתידית בסיכוי גבוהה, כמעט בכל מקום, בשורה תחתונה... הקבוצה הראשונה, כבר כמעט כולם זכו, ומי שלא זכה זה מתוך בררנות ברמה גבוהה, גם אותם בררנים כנראה יזכו בחצי שנה הקרובה
  • 3.
    שרון 28/09/2018 12:35
    הגב לתגובה זו
    למה לחכות להגרלות כשמראש הסיכוי לא גבוה, יש היום פרויקטים מעולים של דירות בפחות ממיליון ש"ח למשל פרי נדל"ן ממליצה ללכת לבדוק איתם וללכת על בטוח.
  • 2.
    את מי מעניינת התוכנית הכושלת. סלאמס (ל"ת)
    טל 27/09/2018 09:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אברהם 26/09/2018 15:24
    הגב לתגובה זו
    למה כחלון לא בונה דירות זולות של 3 חד? כי לא מעניין אותו שתקח משכנתא עד שארית ימי חייך על פני האדמה. זכור. כחלון זה סמול בתחפושת של מרכז. כחלון מעוניין לשרוד על חשבונך!!
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.99%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.