שטרות כסף תקציב עבודה מאתיים שקל
צילום: Istock

במקום הבנקים: המקל והגזר של ההלוואות החברתיות

מה הסיכון להפסיד את הכסף; איך יודעים למי להעניק הלוואה, והאם הבנקים מיותרים? כל מה שצריך לדעת על פלטפורמות הלוואות החברתיות

מורן ישעיהו | (6)

זירות ההלוואות החברתיות משדכות בין לווים ומלווים, כאשר למרות שהן פועלות כבר כמה שנים, הן לא הצליחו להגיע להיקפים גדולים. הרעיון שלהן נשמע מעניין – לעקוף את התיווך הבנקאי וכך לספק לציבור מימון זול, כשמנגד המלווים (הציבור בכובע אחר) מקבלים תשואה טובה יותר מאשר באפיקים סולידיים.

לאחרונה החלה הפעילות להסדרת הזירות האלו וכן את היחסים בינם לבין המערכת הבנקאית, כאשר הציפייה היא שהתחום יילך ויגדל. אבל האם הוא באמת אטרקטיבי ללווים ולמלווים? אז ללווים התשובה היא כן. מדובר ביכולת לקבל מימון מעבר למימון הבנקאי, ומול החלופות החוץ בנקאיות זה יכול להיות בתנאים בהחלט סבירים.

המלווים לכאורה מקבלים כאן אפשרות השקעה טובה, אבל יש כאן גם סיכון – חלק מההלוואות לא יוחזרו וזה עשוי להתבטא בתשואה של המלווה. עדיין, אין זה אומר שמדובר בהשקעה לא טובה או לא נכונה. התשואה, למרות שיהיו כאלו שלא ישלמו, אמורה, על פי הזירות להיות עדיין מעניינת. אחרי הכל, הלווים מקבלים ריבית של 8% פלוס, והמלווים מקבלים בממוצע יותר מ-5%, ובעידן של ריבית אפס, ובהינתן שהמלווים מפזרים את ההשקעה על פני עשרות הלוואות, משוואת הסיכון עשויה להיות בהחלט סבירה.

 

במה בעצם מדובר?        

אלפי פלטפורמות ברחבי העולם מבצעות הלוואות המונים דרך האינטרנט בשיטת Peer to Peer, וכעת גם שוק האשראי בישראל מתרחב. בתחילת חודש פברואר יצאה לדרך הרפורמה המסדירה את פעילותן של חברות אינטרנט שונות המתווכות בין אנשים לצורך הלוואה. ובעצם, תחום שעד היום היה בחזקת מונופול של הבנקים נפתח לתחרות.

כעיקרון, מדובר במערכת מבוזרת המציעה מודל מחשוב חדש לשיתוף מידע בין אנשים דרך האינטרנט ללא תיאום מרכזי של שרת אלא ישירות ממחשב למחשב. בעולם הפיננסי, זוהי פלטפורמה המאפשרת העברת מוצרים שונים כמו הלוואות.

בפועל, הלוואות המונים מחברות בין אנשים המסוגלים להעניק הלוואה ומעוניינים להשקיע מכספם לבין מי שזקוקים לה באמצעות מערכת המקשרת ביניהם ללא תיווך של בנקים או חברות אשראי. על כל בקשת הלוואה שנכנסת, המערכת, החתמים, והמנוע מדרגים את רמת הסיכון ומחליטים האם לתת ללווה הלוואה או לא, באיזו ריבית ובאיזה סיכון. הפלטפורמות מאפשרות הלוואה לאנשים פרטיים, תאגידים ובעלי עסקים.

הרעיון הוא שבמקום גוף אחד, בין אם בנק או גוף מוסדי כלשהוא המממן את ההלוואה, המשקיעים בפלטפורמה, באמצעות מערכת שלוקחת את הסכום הרלוונטי, מספקים את השירות ללקוח. כלומר, מדובר במימון של מספר משקיעים/ מלווים לכל לווה. זאת במטרה להפחית את רמת הסיכון של המשקיעים במצב שבו הלווה לא עומד בהחזר.

קיראו עוד ב"בארץ"

"התשואה של המשקיעים היא הרבה יותר גבוהה מהנזק שיכול להיות בתיק ההלוואות", אומר, עופר כרמל, מנכ"ל מיטב דש הלוואות. "סכום ההלוואה יחולק בין כמה לווים ויחל בהיקף של אלפים עד עשרות אלפים, בריבית אטרקטיבית ותחרותית דרך אתר האינטרנט". נציין כי חלק מהפלטפורמות מאפשרות לבצע את ההליך גם באמצעות אפליקצייה.

איך נקבעת רמת הסיכון?

ההערכה מתבססת על דיווחי עו"ש אחרונים, תלוש משכורת ושאלון מקוון (גיל/ סכום הלוואה/ הכנסות ועוד). לאחר מכן, המערכת מדרגת את רמת הסיכון של הלווה (צ'ק חוזר למשל עשוי להוריד ניקוד), ואת יכולת ההחזר. בהתאם לכך, נקבע שיעור הריבית. היתרון של הבנקים בהקשר זה הוא ההיסטוריה של הלקוח אליה הם חשופים בניגוד לפלטפורמות החדשות שנדרשות להעניק שירות ללווה ובמקביל, לא לסכן את כספי המשקיעים. לכל פלטפורמה השיטה שלה.

מהן אפשרויות ההשקעה למלווים?

מבחינת המלווים, קיימת האפשרות להשקעה עם תשואה שעשויה להיות משמעותית על פני פיקדונות בנקים. זאת בהתאם לרמת הסיכון, כלומר, סכום ההשקעה פר הלוואה - התשואה מתחלקת בין הפלטפורמה למשקיעים/ המלווים.

פלטפורמות התיווך באות לצמצם את תנאי הריבית שגובים הגופים הפיננסיים ופותחות אפשרויות השקעה מחד והלוואה מאידך, למי שאינם מקבלים מענה במסגרת המערכת הפיננסית הקיימת. כך למשל, מבדיקת Bizportal, בהלוואה חוץ בנקאית על סך 10,000 שקל גובה הריבית הוא כמעט כפול מאשר הבנק, פריים פלוס 7.2% ופריים פלוס 4.2% בהתאמה (הבדיקה אינה מדגמית).

על פי נתוני חברת OURLEND, פלטפורמה מורשית, סכום ההלוואות שנלקחו על ידי משקי בית מהבנקים עמד בחודש ינואר האחרון על 110 מיליארד שקל כאשר בקרב חברות האשראי הסכום היה נמוך משמעותית ועמד על 14 מיליארד שקל. בשורה התחתונה, שני הגופים העניקו לציבור סכום של 124 מיליארד שקל.

עד כניסת החוק, הפלטפורמות השונות הכילו על עצמן חוקים ומבנה עבודה שמצאו לנכון, מסבירים במיטב ד"ש הלוואות. כעת יש מי שמפקח על הפעילות. אמנם, במסגרת החוק החדש, לא נעשו שינויים רבים באופן פעילותן. כעיקרון, הרפורמה באה לעודד תחרות וקבעה כי כך גוף, בין אם מוסדי או לא, חייב לעבור תהליך רישוי מסודר למתן הלוואה. כמו כן, נקבעו עונשים פליליים לעוברים על החוק.

בנוסף, גם חוק אשראי הוגן שאושר רק בינואר האחרון השווה את כללי המשחק בין הפלטפורמות החדשות והבנקים כאשר נקבעה תקרת הריבית במשק להלוואות על 15.1%. אמנם הבנקים הם עדיין המלווה הכי גדול בשוק אך יתרון מובהק של הפלטפורמות החדשות הוא האפשרות לקבלת יותר מהלוואה אחת פעילה, מה שלא מתאפשר בבנק - שם לרוב ממחזרים הלוואות, יקרות יותר.

מה היקף הפעילות בארץ?

כיום פועלות בישראל מספר פלטפורמות אינטרנטיות המציעות את השירות בפיקוח של רשות שוק ההון, כאשר השחקניות המרכזיות הן טריא, מיטב דש, בלנדר ו-BTB. היקף פעילותן קטן ביחס לפלטפורמות מסוג זה בעולם המערבי שהופכות בשנים האחרונות לשחקן משמעותי.

הפלטפורמות החדשות מתנהלות דרך חשבונות בנק, כאשר הבנקים מפוקחים על ידי בנק ישראל. התנאים לבקשת הלוואה דומים מאוד לדרישות הבנק כאשר החיתום הוא בנקאי לכל דבר אך הוא מתבצע דרך האינטרנט, וכולל מחויבות משפטית להחזרים על כל המשתמע מכך.

אז איפה הבעיה? מה הקושי מול הבנקים?

בדיונים על הצעת החוק עלה כי קיימים קשיים בממשק בין הבנקים לחברות ה-P2P, המקשים מאוד על פעילותן של החברות. בין היתר קובע מסמך ההבנות שניסחה ועדת הרפורמות כי "כל אחד מחמשת הבנקים הגדולים לא יסרב לפתוח חשבון בנק למערכות תיווך אשראי, גם בתקופה שלפני כניסת החוק לתוקף אלא מטעמים מיוחדים ולא יסרב לבצע פעולות בחשבון כאמור, אלא מטעמים סבירים".

מה המשמעות מבחינת העסקים הקטנים - האם גם הם יוכלו ללוות כסף באופן מקוון?

כן. כדי למנוע פיקוח כפול, הוחלט שבגין הלוואות עד סכום של מיליון שקל לעסק בכל רגע נתון לא יידרש פיקוח של הרשות לניירות ערך על הפלטפורמה המתווכת, אלא רק של רשות שוק ההון. עוד הוסכם כי הרשות לניירות ערך לא תגבה מפלטפורמות המפוקחות על ידה אגרה בגובה 2% מכל עסקה כפי שתוכנן במקור, אלא רק אגרה שנתית קבועה על סך 50,000 שקל.

עוד הוסכם כי לפלטפורמות התיווך הפרטיות תוענק הגנת ינוקא, שתאסור על הבנקים ועל חברות האשראי הפועלות תחתם להיכנס לתחום ה-P2P למשך שלוש שנים מיום תחולת החוק. אם ייפרדו מהשליטה של הבנקים יוכלו חברות האשראי להיכנס לתחום. מטרת ההגנה היא למנוע מצב שבו הבנקים, כגופים חזקים ומבוססים בשוק האשראי, יכנסו לתחום תוך הצבת תחרות אגרסיבית ויביאו לסגירתן של הפלטפורמות הפרטיות ולמניעת התחרות בשוק.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    פחחח בדיחה 07/04/2018 20:21
    הגב לתגובה זו
    יש סיבה למה הם לא מקבלים הלוואה מהבנק = אין להם יכולת החזר.
  • אורי 08/04/2018 06:45
    הגב לתגובה זו
    מדובר בהלוואות קטנות..
  • 3.
    שט 07/04/2018 18:27
    הגב לתגובה זו
    להלות כסף ללא בטוחה להחזרתו , על בסיס ההנחה שיש רצון טוב מצד הלווים. ברור שפלטפורמה כזו תרכז סביבה את כל הגנבים שלווים בלי כוונה להבחזיר את ההלוואה, לכן כל ההתחכמות על "לווה טיפוסי" (שאינו גנב) היא עלבון לאינטליגנציה. רוב להווים יהיו גנבים.
  • 2.
    סימפל 07/04/2018 18:20
    הגב לתגובה זו
    אם אני רוצה להלוות רק לאנשים פרטיים לצרכים פרטיים (טיול, רכישת רכב וכו'), אני יכול? כי להלוות לצרכי פתיחת עסק זה מסוכן מאוד. רוב העסקים נסגרים תוך שנתיים, אבל אדם פרטי שקיבל הלוואה לרכישת מסך 80 אינץ' קרוב לוודאי שיחזיר את הכסף. סטודנט שקיבל הלוואה ללימודים קרוב לוודאי שיחזיר את הכסף. אם ישנה אפשרות בחירה, אז זה אחלה של רעיון, וטוב שחוסמים את הבנקים, אחרת הם יעיפו את העסקים האלו מהשוק ואז יקברו את הרעיון הזה.
  • 1.
    שמואל ברגר 07/04/2018 15:38
    הגב לתגובה זו
    אם הבנקים לא נוגעים בהם, לא ברור שלגורמים פרטיים יש מוטיבציה.
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי