תחילת סיקור למניית מעו"ף בהמלצת 'קנייה' - האפסייד 16%

גיא בן סימון | (8)
נושאים בכתבה אקסלנס בזן דלק

אקסלנס שרותי בורסה החל היום לסקר את מניית בזן -0.31% בהמלצת 'קנייה' עם מחיר יעד של 1.9 שקלים למניה, המגלם אפסייד של 16% על מחיר השוק. האנליסטית מיכל אלשיך הגדירה את הסיקור כ'המלצת קנייה ספקולטיבית' וזאת על רקע התנודתיות הגבוהה במרווחי הזיקוק והרגישות הנגזרת על תוצאות החברה.

בזן, בית הזיקוק הגדול בישראל עם נתח שוק של כ-62%, פועלת בעיקר בתחום הדלקים המהווה כ-70%-60% מה-EBITDA. תחום נוסף מהותי וסינרגטי לדלקים כולל את פעילות הפולימריים, המשמשת לתעשיית הפלסטיק ומהווה כ-40%-30% מה-EBITDA. מרבית מכירותיה של בז"ן הן בשוק המקומי כשאלשיך מעריכה כי המשך הביקוש לתזקיקים לתחבורה, על כל סוגיה, צפוי להוביל להמשך ניצול מלא של יכולת הייצור.

אלשיך: "תחום הדלקים מושפע בעיקר משלושה פרמטרים: מרווחי הזיקוק, פרמיה מעבר למרווח ועיתוי שיפוצים במתקנים. עלייה של כ-1 דולרים במרווח הזיקוק עשויה להוביל לעלייה של כ-70-69 מיליון דולר ב-EBITDA, כלומר תוספת פוטנציאלית של כ-15%-10%. ב-2017 מרווח הזיקוק נמצא בעלייה חדה. מרווח האורל הממוצע YTD ב-2017 הינו כ-5.4 דולרים, כאשר המרווח הנוכחי עומד על נתון גבוה ביותר של כ-6.5 דולרים, לעומת ממוצע של כ-4 דולרים בשנת 2016. ברבעון הראשון של 2017 בז"ן סיימה שיפוץ מאסיבי במתקניה וכתוצאה רשמה רבעון חלש. אנו לא צופים שיפוצים נוספים מהותיים בשנים הקרובות. שילוב בין מרווחים גבוהים מחד, וסיום תקופת השיפוצים המהותיים מאידך, צפוי להוביל לתוצאות מצוינות בט"ק ולתמוך בהמשך מומנטום חיובי במנייה".

אלשיך מסמנת את הגורם שיכול להציף ערך מהותי לחברה. "בחודש האחרון, לאחר מספר רב של גלגולים, אושרה לבז"ן תב"ע המאפשרת הגדלת זכויות בנייה. ניצול התב"ע בעתיד צפוי לאפשר מימושם של שני פרויקטים: האחד, הקמת תחנת כוח והשני, הרחבת כושר ייצור הפוליפרופילן. להערכתנו, פרויקטים אלו עשויים להניב תרומה ל-EBITDA השנתית שיכולה להגיע למעל ל-100 מיליון דולר, כשהעלות הכוללת שנותרה להשקיע מסתכמת בכ-260 מיליון דולר. בינתיים המודל שלנו לא כולל התייחסות לפרויקטים אלו כלל, כאשר בפועל הם יכולים להציף ערך עתידי מהותי לחברה".

"רמת המינוף של בז"ן נמוכה משמעותית ביחס לעבר. ניתן לגזור הנחה זו גם מעליית הדירוג שבוצעה באפריל 17 על ידי מעלות, מ-BBB לדירוג A מינוס עם תחזית יציבה. החוב הפיננסי נטו (כולל אשראי ספקים וניכיון לקוחות) הינו כ-1.7 מיליארד דולר, ויחס החוב פיננסי נטו ל-EBITDA המנוטרלת החזויה ל-2017 עומד על כ-3.3. לאור שיפור בתוצאות בשנים האחרונות, במקביל לירידה ביחסי המינוף, בתחילת 2017 שבה בז"ן לחלק דיבידנדים, עם חלוקה של כ-85 מיליון דולר. בהתאם למצבה הפיננסי הנוכחי של החברה, אנו צופים חלוקת דיבידנדים בשנה הקרובה בהיקפים דומים, של כ-80-100 מיליון דולר, מה שמניב תשואת דיבידנד עתידית נאה בטווח של כ-6%".

"בשורה התחתונה, ממליצים ב'קנייה' עם צפי להמשך מומנטום חיובי"

"בז"ן צפויה ליהנות מתוצאות טובות בט"ק שימשיכו לתמוך במומנטום, וזאת בעקבות העלייה החדה במרווחים, עיתוי השיפוצים ועלויות גידור נמוכות הנובעת מ-Contango. לט"א השתמשנו במודל DCF הכולל הנחות שמרניות בהרבה עבור השנה המייצגת ביחס למצב הנוכחי וזאת כדי לגלם סיכונים עתידיים. כך, המודל מגלם מרווח אורל בשנה מייצגת של כ-3.7 דולרים, נמוך משמעותית מהמרווח הנוכחי, שעומד על כ-6.5 דולרים. לאור שילוב בין שיקולים חיוביים לטווח קצר, אפסייד במודל וצפי לתשואת דיבידנד נאה של 5%-7% אנו ממליצים על מניית בז"ן ב'קנייה'. נציין כי מדובר בהמלצת 'קנייה' ספקולטיבית, על רקע התנודתיות הגבוהה במרווחים, המשקפת רגישות לתוצאות. בז"ן נסחרת כעת במכפיל EBITDA/EV של כ-6 בגין התוצאות ל-2017 שלהערכתנו, בהינתן סביבה עסקית תומכת ורמת מינוף נמוכה מעבר, מהווה מכפיל נמוך ביחס לשווי החברה".

מניית בזן בשנים האחרונות:

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מישהו יודע עם עדיף ליקנות פטרוכימיים מאשר את בזו? (ל"ת)
    אייל 25/07/2017 14:41
    הגב לתגובה זו
  • עדיף אג"ח של פטרוכימים (ל"ת)
    סוחר 25/07/2017 16:26
    הגב לתגובה זו
  • משקיע וותיק 25/07/2017 15:38
    הגב לתגובה זו
    מדובר בחברת אחזקות כושלת ומפסידה , שמור על כספך.
  • 5.
    עוקב אחרי אקסלנס 25/07/2017 14:40
    הגב לתגובה זו
    נראה שיש חלקים רבים מועתקים מעבודות קודמות בשוק. חבל
  • 4.
    בזן 25/07/2017 14:08
    הגב לתגובה זו
    חבל שהממשלה לא נתקעה עם בזן במקום לגלגל את הבלגן על חשבון הצבור. לא לקנות בזן, כיל ומניות הגז. זה רק צרות והפסדים למשקיעים
  • 3.
    חכו 25/07/2017 14:06
    הגב לתגובה זו
    המניה עוד תתרסק
  • 2.
    Be Carefull! 25/07/2017 13:54
    הגב לתגובה זו
    הייתם ממליצים לפני פריצת הדישדוש. סיכון סיכוי לא נעים. זהירות. חכו שייפול 15%-20% ואז תקנו...
  • 1.
    עדיף לקנות אג"ח של פטרוכמים עם שיעבוד על מניות בז"ן (ל"ת)
    סוחר 25/07/2017 13:43
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.