סנאפצ'ט מתכוננת להנפקה הטכנולוגית הגדולה ביותר מאז עליבאבא

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה סנאפצ'ט

היכונו להנפקה הגדולה ביותר בוול סטריט מאז עליבאבא. הנפקתה של חברת סנאפ (SNAP), בעלת אפליקציית סנאפצ'אט יוצאת לדרך ותוצע לציבור במחיר שנע בין 14 ל-16 דולר למניה. כך על פי הדו"חות שהגישה החברה היום לרשות לני"ע האמריקניים. בתוך כך שווי החברה בעקבות ההנפקה מוערך בין 19.5 מיליארד דולר ל-22 מיליארד דולר. 

בטופס שהגיש, הסטארט אפ האמריקני טען כי הוא מתכוון למכור 200 מיליון מניות מסוג A. סימול המניות יהיה SNAP, במידה ויהיה ביקוש ער למניה, החתמים יהיו זכאים לרכוש עוד 30 מיליון אופציות. 

הנהלת סנאפט מעריכה כי התמורה שלה ממכירת המניות ינוע בין 2.1 מיליארד דולר ל-2.3 מיליארד. הערכה זו מתמחרת את מחיר המניה ל-15 דולר. במחיר של 16 דולר, הרווח של הנהלת החברה מההנפקה כבר יעלה לכדי 3.6 מיליארד דולר. 

ההנפקה של סנאפ מוגדרת כהנפקה הטכנולוגית הגדולה ביותר מאז עליבאבא והיא מרכז עניין עצום לאור היכולת שלה לקבוע את הטון להמשך ההנפקות של שנת 2017 בתחום. בשנה שעברה נרשם ירידה בהנפקות בוול סטריט, אך מומחים צופים כי התחום יכול להפשיר השנה.

אפליקציית סנאפצ'אט מרוויחה באמצעות פרסום, אך על המשקיעים להשתכנע כי לא מדובר באופנה חולפת. בשנת 2016, החברה הניבה הכנסות בסך 404.5 מיליון דולר, גידול של פי שישה מהסכום שהכניסה בשנת 2015 (58.7 מיליון דולר). עם זאת, ההפסד הנקי של החברה התרחב ל-514,6 מיליון $ בשנה שעברה, לעומת 373 מיליון דולר בשנת 2015. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.