TV

זה לא הנפט וגם לא סין: צבי סטפק עם הסבר לטלטלה הענקית בבורסות בתחילת השנה, ותחזית להמשך - צפו בראיון

רגיעה זמנית? יו"ר מיטב-דש בראיון ל-BizTV על הסיטואציה בשווקים, הכיוון המסתמן והמלצות השקעה
יוסי פינק | (23)

אחרי פתיחת שנה עם מפולת בשווקים, וול סטריט כבר צבועה בירוק בסיכום שנתי, והמעו"ף מציג ירידה של 2.5% בלבד. בראיון ל-BizTV מתייחס יו"ר מיטב-דש, צבי סטפק, לטלטלה שלפי שעה נראה שחלפה - סיבות והמלצות להמשך הדרך.

הפיגועים בבריסל צריכים לדעתך להשפיע על בורסות אירופה?

"הבורסה מגיבה לאירועי טרור לאורך זמן, רק אם נגיע למסקנה שיש לפיגועים השלכות כלכליות מתמשכות, לא משהו נקודתי. הבורסה היא יצור ציני במהותו, היא עושה שיקול קר. אם אין לזה השלכות כלכליות מתמשכות לאורך זמן, אז מעבר להשפעה שלילית מיידית של כמה שעות עד יום על הבורסה, אין לזה אחר כך שום השפעה. כך זה בישראל. התרגלנו לצערנו לטרור, והבורסה לא מתרגשת".

וול סטריט הייתה במינוס 12% והיא כבר ירוקה. זהו? צפירת הרגעה?

"היו נסיונות להסביר את ירידת הבורסה בשבועות הראשונים של השנה. הסבירו את זה בבורסה הסינית, בכלכלה הסינית, בירידת מחיר הנפט. נתנו שורה של הסברים. אחרי שהשוק ירד מאוד חזק, רוב שוקי המניות החזירו את הירידות. גם הבורסה בת"א קרובה להחזיר את הירידות. הבורסה בארה"ב פחות או יותר נמצאת בנקודה שהייתה לפני הירידות, הבורסות באירופה מפגרות במעט אחוזים".

"אז מה קרה? מה השתנה? הכלכלה הסינית השתפרה? לא שמענו בשורות ובכל זאת הבורסה עלתה. אמרו שהנפט ירד אז הבורסות ירדו, ועכשיו הנפט עלה אז הבורסות עולות. זה הסבר חסר שחר לדעתי. ירידת מחירי המניות בבורסות לא נבעה בכלל מירידת מחיר הנפט, אלא בשוליים ובעקיפין מאוד. צריך להתייחס לירידות ולעליות הנגדיות שנרשמו אחר כך כאל חלק מהתופעה החדשה של תנודתיות עצומה בשווקים שלא תמיד יודעים מה גרם לה."

"יש גורם תמידי אחד והוא המתח המובנה בין מצב שבו הריבית אפסית לבין אי ודאות עצומה. אדם שמשקיע היום ולא מוכן להסתפק לאורך זמן בריבית אפסית מתחיל לחפש אפיקים אחרים. הוא קונה אג"ח ממשלתיות ואז קונצרניות, והנועזים קונים מניות. ואז קורה משהו בשווקים והם יורדים, הוא נבהל ורוצה לחזור לבונקר של הפיקדון בריבית אפס. עדיף לא להפסיד מאשר להפסיד. ואז השווקים יורדים וחוזר חלילה".

אז אתה אומר שזה שוק של ידיים חלשות שהופכות את אותו לתנודתי. אולי התנודה הבאה תהיה של 20-30 אחוזים?

"אני לא חושב, אולי אפילו תנודות קטנות ממה שחווינו. חלק מאלה שנכוו בירידות האחרונות וחזרו לבונקר כבר לא יחזרו לשוק המניות, הם צרובי טראומה. מספר הידיים החלשות ילך וירד כי לאנשים שנכווים לוקח להם זמן לחזור, ומשקל הידיים החזקות יגדל בהתאם. בנוסף, אנשים שמוכרים מניות כי הם נכנסים ללחץ, ילמדו מהנסיון הזה שלא כל ירידה של 10% צריכה לזרות אצלם פחד ופאניקה. הם יגידו שהם ראו מה קרה בעבר ירד וחזר, לא קרה כלום. כשיקרה משהו בעתיד הם ישארו עם הפוזיציה שלהם כי יש להם את הדוגמה של ינואר-פברואר".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מה המסר לאור החלטות הבנקים המרכזיים הגדולים?

"השחקנים הראשיים היום על במת הכלכלה העולמית הם הבנקים המרכזיים. כדי לאושש את הפעילות הכלכלית חסרה זרוע פיסקלית. באירופה מתבקשות רפורמות מבניות, אך הפוליטיקאים חוששים מלבצע רפורמות משמעותיות כי הם זקוקים לקולות הבוחרים. קשה להם לפגוע בכוחם של האיגודים המקצועיים בצרפת או איטליה נניח, ששם האיגודים מאוד חזקים, וחלק מהרפורמות עוברות דרך פגיעה בהם. ככל שהשחקנים הראשיים, הבנקים המרכזיים, נשארים על הבמה, התלות שלנו כמשקיעים בהם מאוד גדולה. אחד הסיכונים הכי מרכזיים לקראת השנה הנוכחית הוא שמחיר הנפט ישאר מאוד נמוך וחברות האנרגיה יפשטו רגל. יש גם סיכון של משבר קשה בסין, ויש סיכון נוסף של אובדן אמון ביכולת של הבנקים המרכזיים לנווט את העניינים כרצון העם, כפי שניווטו עד עכשיו."

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    קובי 28/07/2016 16:38
    הגב לתגובה זו
    צביקה, מה עם רווחי החברות? ההכנסות שלהן?אף מלה? הם כבר לא משפיעים על מחירי המניות...? שוב יש כלכלה חדשה, רווחי מניות out... אני כנראה מיושן וצריך להירשם למכללת מיטב.
  • 19.
    סוחר בורסה 25/03/2016 11:33
    הגב לתגובה זו
    מסכים עם כל מילה ומילה
  • 18.
    סוחר בורסה 25/03/2016 11:33
    הגב לתגובה זו
    מסכים עם כל מילה ומילה
  • 17.
    לא להקשיב לאף אחד 24/03/2016 13:30
    הגב לתגובה זו
    "מזומן ידיד נאמן"
  • קשקוש ניתוח טכני (ל"ת)
    מנסיון 26/03/2016 23:29
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    הוא בעבודה . (ל"ת)
    בא 24/03/2016 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    תקשיבו לו תפסידו כמו בבנקים (ל"ת)
    אמיר 24/03/2016 01:14
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    מסתכל מלמעלה 23/03/2016 19:02
    הגב לתגובה זו
    ישנם ארבעה גורמים רצינים שמשפיעים על השווקים. הנפט, יחס המטבעות, (פעולת הפד) הריבית ומחזוריות הגלים ארוכת הטווח. כרגע הדומינטטי הוא הנפט, וסין שמכתיבים את המגמות בזמן האחרון. במקביל ישנם בדרך כול מיני "סיפורים" שמגיעים משום מקום - ומסבירים ל"עדר" מה הוא צריך לעשות על מנת להכנס מכלאות" הסיפורים הללו מנותבים ע"י גופים גדולים בעלי אינטרסים מכוונים מטרה. וכך נוצרת התנודתיות היומית שמבלבלת את העדר. פה זה מקרה אחר מביאים מידי פעם בעל אינטרס מקומי שמסביר ל"עדר" כמה זה טיפשי ל"צאת בשיא ולחזור בשפל", כך הם מעדיפים את העדר "אדיש" לכל מה שקורה בחוץ - ומשלם להם דמי ניהול. לכן זה לא נכון שלנפט ולסין אין השפעה - ואולי השפעה גדולה יותר מהריבית... זהירות מאנשים שמדברים מתוך אינטרסים... בדרך כלל הם ממציאים סיפור שאנו אוחז במציאות. לכן הסיפור ש"מי שיצא וחזר הפסיד" זה סיפור של לוזרים.
  • 13.
    ספק מיטב דעש כעסק חי (ל"ת)
    . 23/03/2016 18:02
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    שלומי 23/03/2016 16:23
    הגב לתגובה זו
    לפני אוגוסט האחרון הוא צפה שתהיה עליה של 15% בבורסה עד סוף השנת 2015. בפועל היא ירדה כ 15%. כעת אותה מנטרה. כנראה שהוא צופה ירידות ומספר סיפורים על ידים חלשות.
  • 11.
    תומר 23/03/2016 14:48
    הגב לתגובה זו
    מפטמים את הכבשים במניות ובאגח זבל לשחיטה. לא קונה את העליות האלה בשיט.
  • 10.
    בכיר 23/03/2016 14:00
    הגב לתגובה זו
    את השכל.
  • 9.
    חיים 23/03/2016 13:08
    הגב לתגובה זו
    מאמר חובה
  • 8.
    רונן 23/03/2016 12:45
    הגב לתגובה זו
    סטפאק ,הכסף בורח למלטאות הנדל״ן .בהסתרת האמת ,במקרה הטוב תגרום לאכזבת המשקיע הבא במקרה הרע אתם שותפים ליצירת המשבר הבא . אפשר לאמר לציבור :שבו במזומן ,גם אם זה יקח שנתיים.
  • מסכים (ל"ת)
    אחד שאיכפת לו 24/03/2016 13:25
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    תודה לכם ולצבי, אני מסכים עם הנאמר (ל"ת)
    רונן 23/03/2016 12:31
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    Yon 23/03/2016 12:04
    הגב לתגובה זו
    הכל מווסת הבנקים המרכזיים יודעים שאם השווקים ירדו הלך על הכלכלה הראלית מכיוון שהרגשת העושר תעלם אבל זה שהיין מתחזק פרושו שמשהו מאחורי הקלעים מתרחש
  • 5.
    יוסי 23/03/2016 11:22
    הגב לתגובה זו
    הסיבות לירידות הם עליית הריבית בדצמבר בארצות הברית והחשש להמשך עליות ריבית בזמן הקרו..הירידה במחיר הנפט הביאה את רוסיה על סף קריסה כלכלית ופוטין מיהר לשלוח מטוסים לסוריה עם כוחות קרקע ..השווקים מפחדים מאריה פצוע ...עובדה : הנפט 41 דולר ופוטין ב"מפתיעה" יוצא מסוריה.בסין המימשל החדש עושה מאמצים לניקוי מאורותוהנתונים שהתפרסמו שם היו קרובים יותר למציאותשהיא קשה .השווקים הבינו זאת ולאחר מחיקה של 40% בבורסות סין יש תחשה של יציבות..מריו והיפנים עם תוכניות הרחבה להחלשת שערי המטבע שלהם שכחו בן אדם אחד...פישר מיודענו היקר.הוא בצורה עקיפה דואג להחליש את הדולר.ילין הודיע שאין על הפרק העלאת ריבית קרובה.ספיבק אתה והקופות שלך מראים כבר זמן ארוך שאיבדת את זה.זה לא אסון לפרוש ולהשאיר את הבמה לטובים באמת
  • אפי 25/03/2016 10:28
    הגב לתגובה זו
    תקופה ארוכה לא קראתי פרשנות מקצועית ומעמיקה .מסכים עם כל מילה שלך.אריה פצוע צודק ב100אחוז.
  • 4.
    אלין 23/03/2016 10:59
    הגב לתגובה זו
    אחד מהמר שמפסיד והשני מאוד חכם ותותח. השקעות זה לטווח ארוך
  • 3.
    פוגזי (ל"ת)
    זאב 23/03/2016 10:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבי 23/03/2016 10:47
    הגב לתגובה זו
    בראיון הקודם המליץ חד משמעי על הבנקים. עכשיו מסביר ומתרץ למה טעה
  • 1.
    הבורסה בנדלן האגח 23/03/2016 10:43
    הגב לתגובה זו
    ותו לא.מוצא פיהם של צריצים עם סוף כואב
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד. 

משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.