השמאי הממשלתי: מחירי הדירות רשמו עלייה של 2.5% ברבעון הרביעי, צפו בשינוי לפי ערים - איפה נרשמה עלייה דרמטית?

בעוד בכ"ס ופ"ת המחירים לא זזו, בערים גדולות אחרות נרשמו עליות חדות
ענת דניאלי | (17)
נושאים בכתבה מחירי הדירות

הבוקר פרסם השמאי הממשלתי את הסקירה הרבעונית לעניין מחירי דירות 4 חדרים בישראל ולפיה נרשמה עלייה מחירים של 2.5% ברבעון הרביעי של 2015 לעומת הרבעון הקודם. הסקירה נערכה ב-16 ערים מרכזיות. על פי הנתונים שנת 2015 נסגרת בעליית מחירי דיור של כ-8%. 

הנה טבלת הערים המלאה:

הערים בהן עליות המחירים בולטות במיוחד הן רחובות וראשל"צ שעלו ב-6% ביחס לרבעון הקודם. בת"א אנו רואים גם כן עלייה משמעותית של כ-5%. מנגד, הערים בהן עליית המחירים מתונה יחסית הינן אילת, אשדוד, הרצליה, חיפה, מודיעין ונתניה בהן עלייה של 1%. הערים בהן לא נרשמה עלייה ברבעון האחרון של שנת 2015 הינן כפר סבא ופתח תקווה. 

השמאי הראשי, טל אלדרוטי מספק הסבר לכך שאנו עדיין רואים עליות מחירים אף על פי תוכניות הממשלה ובפרט תכנית 'מחיר למשתכן':  "מחירי הדירות ממשיכים לעלות ברבעון זה בשיעור דומה לזה שנצפה ברבעונים קודמים בשנה החולפת. לציבור הממתין לתוצאות התערבות הממשלה בהורדת מחירי הדיור עדיין לא ניתן מענה ברבעון הנסקר מתוך כך שתכנית "מחיר למשתכן" טרם הבשילה לכלל דירות הנמכרות לצרכן הסופי במחיר מופחת ,ותכנית הדיור להשכרה לא הפיקה עדיין דירות מוצעות להשכרה בכמות המשפיעה על השוק".  

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    לשמאי "אין" אינטרסים בכלל...נו שוין (ל"ת)
    מטומטמים 28/02/2016 13:21
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מאקרו 21/02/2016 16:25
    הגב לתגובה זו
    עכשיו זה החלק השני.
  • 9.
    סופבועה=שנים נדלניסטים+תקשורת פסיכו-בלוף הרצה עם טיפש!! (ל"ת)
    קבלן,בנק,ממשל=גנבים 21/02/2016 16:06
    הגב לתגובה זו
  • לא התעייפת הרכבת ממשיכה לברוח לשכמותך (ל"ת)
    משקיע נדל"ן 21/02/2016 16:23
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ייאוש 21/02/2016 13:32
    הגב לתגובה זו
    עכשיו זה רשמי, הישראלים הם עם דבילי
  • 7.
    הנתונים לא נכונים 21/02/2016 11:36
    הגב לתגובה זו
    דירת 4 חדרים באם המושבות נמכרה ב 1470000 כעת היא 1.8 מליון ודירות 3 חדרים מבקשים 1.58 מליון ועוד איך התייקר גם בפ"ת
  • 6.
    אפי 21/02/2016 11:31
    הגב לתגובה זו
    המחירים ירדו ויתייצבו מחדש על הסכום הגבוה ביותר שאנשים מסוגלים לגייס כהון עצמי. זה אומר שהמחירים יהיו שליש מהיום. ברור שלא ינקטו בפתרון כזה, אבל אחרי שחשבתם על זה והבנתם שזה אכן יעבוד, ברור לכם שכל ההסברים שהמחירים ימשיכו לעלות בגלל קצב הריבוי הטבעי, הריבית הנמוכה או הפשרת קרקעות איטית, הם שגויים. אם רוצים אפשר לאסור על משכנתאות, או ללכת חצי דרך ולאפשר משכנתאות של 15 שנה ולא 30 שנה. זה יעבוד מיידית וגם בריבית אפס
  • 5.
    אפי 21/02/2016 11:31
    הגב לתגובה זו
    מחירים (תוך כמה חודשים), והרוכשים ימשיכו ליהנות מהריבית הנמוכה! ריבית המשכנתא תישאר זולה. מדוע זה יעבוד? ידוע שהרוכשים מוכנים לשלם אך ורק סכום חודשי הדומה למה שהם רגילים להוציא על שכר דירה. עקב התחרות על כל דירה בשוק (יותר ביקוש מהיצע), הרוכשים מותחים את עצמם לקצה גבול היכולת. זה לא מתבטא בהגדלת ההחזר החודשי, כי איך יסגרו את החודש? גם ככה הם מחושבים "על השקל". לכן מה שראינו שקורה, זה שה"קרב" מתבטא במתיחת משך המשכנתא ליותר שנים ויותר "תשלומים" עד למקסימום של 30 שנה. שם התחרות נעצרת, וזה מה שמנע ממחירי הדירות לעלות אפילו יותר! אם יפחיתו את מספר התשלומים, אני לא אפגע מכך למרות שלכאורה עכשיו אין לי סיכוי לקנות דירה כי בפריסה ל 120 תשלומים כל אחד מהם נורא יקר. כי ההגבלה היא לא רק לי, אלא לכולם, כלומר גם למי שמתחרה בי על הדירה שרציתי לקנות. מה שיקרה זה שהתחרות בינינו תעצר בהכרח בסכומים נמוכים הרבה יותר! אלא שיש בעייתיות: פוליטית, פגיעה ברווחי הבנקים ממשכנתאות, והקטנת כמות הכסף המוזרמת למשק
  • 4.
    אני 21/02/2016 11:19
    הגב לתגובה זו
    זה יעלה את הערך
  • גם שם קזינו (ל"ת)
    כדאי באחוזת בית 21/02/2016 11:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 21/02/2016 11:04
    הגב לתגובה זו
    תאמר לי השמאי הממשלתי ,נתונים שגויים ,כמה בתים יש לך ואיזה קבלנים אתה מחובר,תוציא בתור עובד ממשלתי את ההון העצמי שלך,שקיפות,וכמה בתים שלך רשומים על שם אחרים ,לנתוני הלמ"ס והשמאות ,הפרמטרים של הנתונים לא נכונים,ואתה לוקח ממוצע של דירה 4 חדרים , המתווכים והשחיתות ברשויות הכול מושחת שטיפות מוח,נראה לך ש-80% מתושבי המדינה מרוויחים שכר ממוצע ומטה ומחירים עולים 100%,מי קונה מי שיש לו כסף שחור ומלבין אותו ופוחד מירידת ערך,הרסתם זוגות צעירים,זו בועה שתתפוצץ מתחילים לטפל ,בוועדות המושחתות בעירייה בקבלנים ,בשמאים ,המתווכים שמסלפים מ"ר של דירה ומעלים מחירים בכול יד –2 ולוחות נדל"ן כול ילד נהיה מתווך בלי רישיון תיווך דירה בברלין עולה 580 אלף .משכורת פי-3 מכאן יוקר מחיה פחות מכאן ארץ הכי עשירה באירופה ועוד בקשיים,וכאן נותנים לזוגות צעירים משכנתאות במאות אלפי שקלים,בנקים מושחתים ,הדירות עלו ,הדירות שלך ושל המושחתים עולים,זו בועה שתתפוצץ יש תוכניות ממשלה,יהיו מתחמי שכירות בזול,יבנו כ-100,000 דירות בשנה בפיקוח,מס הכנסה ומס רכשו יטפלו בכם יפנו שטחים במרכז,למה אתה לא ממפרסם כמה יורדים בשנה מהארץ.
  • 2.
    ששון 21/02/2016 10:59
    הגב לתגובה זו
    לגור בחולון?
  • כי חולון יותר טובה מכל בחינה (ל"ת)
    וקרובה יותר לתא 27/02/2016 20:02
    הגב לתגובה זו
  • כפר סבא 21/02/2016 11:38
    הגב לתגובה זו
    וגם הערבים מגיעים באוטובוסים
  • הגיוני 21/02/2016 11:08
    הגב לתגובה זו
    כי אם תגור בחולון אתה יכול להגיד: אני ששון מחולון , יוצא חרוז...
  • 1.
    יופי כחלון, יא חתיכת כשלון. תתפטר ולך לעבוד אצל מימון. (ל"ת)
    יש רא לי 21/02/2016 10:39
    הגב לתגובה זו
  • דניאל 21/02/2016 13:15
    הגב לתגובה זו
    האדם עובד לא מחפש להיות ראש ממשלה,לדעתי צריך לחזק אותו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.