אושר קירוי נתיבי איילון: כך ייראה הכביש בעתיד - צפו בסרטון
משנים את פני תל אביב: הוועדה המקומית הוציאה לדרך את אחד מהמייזמים המוניציפאליים הגדולים בישראל - קירוי נתיבי איילון. המטרה היא ליצור פארק מעל הכביש הסואן אשר ישלב מרכזי ספורט ופנאי, מסלולי אופניים והליכה, שטחים ירוקים, בתי קפה ופעילות מסחרית תומכת ותוך כך ליצור רצף בין מרכז תל אביב למזרחה - לשכונות נחלת יצחק, ביצרון ויד אליהו.
הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו קיבלה בישיבתה הבוקר (ד') החלטה להמליץ בחיוב בפני הוועדה המחוזית על פרסום הודעה בדבר הכנת תכנית בניין עיר לפי סעיף 77 לחוק התכנון והבנייה אשר תאפשר לבצע את הפרויקט. כמו כן הוחלט על קביעת מגבלות להוצאת היתרי בנייה בתחומה של תכנית זו לפי סעיף 78 לחוק התכנון הבנייה, אשר מטרתן להבטיח את כי כל היתרי הבנייה אשר יינתנו בתחום התכנית, לא יפגעו באפשרות לבצע את הפרויקט.
הפרויקט, אשר שטחו עשוי להגיע לכ-240 דונם, ישנה את ליבו של מטרופולין גוש דן והעיר תל אביב-יפו באמצעות יצירת שטח ציבורי חדש ופתוח – על בסיס שטח קיים. נתיבי איילון המוכרים, שהיום חוצים בפועל את תל אביב-יפו לשני חלקים ומהווים מוקד של זיהום אוויר ומטרדי רעש במרכז העיר. על ידי יצירת פארק ירוק נרחב בלב האזור העירוני הגדול בישראל יינתן פתרון למחסור בקרקעות ציבוריות במרכז העיר, יתאפשר איחוי רקמות אורבאניות, שיפור איכות הסביבה באמצעות הפחתת זיהום האוויר ומטרדי הרעש הכבדים במקום ויצירת אזור ידידותי ואטרקטיבי לפעילות עירונית, תוך ניצול מיטבי של הקרקע במוקד המטרופולין.
- פארק צמרת: 8 מיליון שקל על דירת 3 חדרים בקומה גבוהה - מי בא?
- עיריית תל אביב: הקמת מסילה רביעית באיילון תביא לסכנת הצפה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון להיום נתיבי איילון מהווים את אחד מעורקי התחבורה הראשיים והמשמעותיים במערך התנועה הארצי. בממוצע עוברים בהם כ-750,000 כלי רכב ביממה והם נחשבים לציר התחבורה העמוס ביותר בארץ, כאשר תנועת הרכבים והרכבות מייצרת מטרד רעש וזיהום אוויר, המשליכים באופן מהותי על שימושי הקרקע במקום.
בהיבט התחבורתי, הקמת הקירוי תתמוך בפיתוח עירוני מוטה תחבורה ציבורית ותאפשר שיפור משמעותי ברמת השירות להולכי רגל, בפרט עבור יוממים העושים שימוש במערכת הסעת ההמונים המרוכזת באזור זה, אשר מצויות בו תחנות רכבת ישראל הגדולות בארץ ואשר היקף המשתמשים בהן צפוי לגדול באופן משמעותי ביותר בשנים הבאות, עם הקמת תחנות הקו האדום של הרכבת הקלה בתוואי הסמוך לנתיבי איילון. הקירוי והמרחב הציבורי הפתוח שיוקם מעליו ישנו את האופן שבו נחווה אזור זה על ידי מאות אלפי התושבים, המועסקים והמבקרים בעיר, בפרט במרכז העסקים הראשי שלה.
הפרויקט תואם את תכנית המתאר המופקדת לעיר, אשר במסגרתה סומן קירוי האיילון.
ע"פ התכנית, עבודת התכנון תיערך בשני שלבים מובחנים; בשלב א' הכנת תכנית אב "חזון איילון" ושלב ב'- הכנת תב"ע. לאחר סיום הכנת התכניות הן יובאו לאישור מוסדות התכנון, צפי להבאת תכנית האב לדיון בוועדה המקומית- תחילת שנת 2016.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
הכוונה היא כי הפרויקט ייושם בהדרגה החל מן השנים הקרובות ובמסגרת התכנון צפויה התחלה הדרגתית של ניצול השטחים החדשים שיפיק פרויקט הקירוי לטובת הציבור עד לסיומו. עלות הפרויקט נאמדת בכ-2 מיליארד שקל, ובכך למעשה נחשב לפרויקט המוניציפאלי הגדול בישראל.
איתי פנקס, חבר מועצת העיר תל אביב-יפו ויו"ר וועדת ההיגוי לפרויקט קירוי איילון: "תל אביב-יפו מציינת היום ציון דרך תשתיתי, סביבתי ואדריכלי ומתחילה, בפועל, בפרויקט שימשוך בוודאי תשומת לב ארצית ובין-לאומית. רצועת התשתית העמוסה ביותר במזרח התיכון – המורכבת מרכבת, כבישים, צנרת ביוב, ניקוז, חשמל, תקשורת ועוד - תהפוך בעוד מספר שנים לאי ירוק ופורח בלב העיר. מצוקת השטחים הפתוחים מקבלת מענה ייחודי בדמות יצירת שטח חדש על חשבון שטח קיים, תוך צמצום מפגעים סביבתיים קיימים ויצירת שטחים פתוחים לרווחת העיר, תושביה ואורחיה. מעבר להיותו של הקירוי הפרויקט המוניציפלי הגדול בישראל, ואחד השאפתניים בתולדותיה, קירוי איילון יהיה אחד המיזמים התשתיתיים-סביבתיים המרשימים בעולם, וסמל עירוני להתגאות בו".
התכנית נערכת ע"י משרד לרמן אדריכלים בע"מ ומחלקת תכנון מזרח באגף תכנון העיר במינהל ההנדסה של עיריית תל אביב-יפו.
- 10.מרכזניק 23/07/2015 02:45הגב לתגובה זומעין מסלול מהיר בתשלום. הרעיון המוצא יעזור לכמה בעלי נכסים באזור, לא להמוני אנשים שנוסעים שם
- 9.tx; 22/07/2015 17:54הגב לתגובה זוב 2 מליארד ש"ח אני הופך את כל הפריפריה לערים בעלות תעסוקה, דיור ותרבות. עוד תקציבים למדינה תל אביב? למה? אנשים מלקקים קצפת כאשר בפריפריה מלקקים דם. כמה אפשר להשקיע במקום אחד? עיני לא צרה ואני בעד פרויקטים גרנדיוזים ומעוררי השראה אבל יש עניינים בוערים הרבה יותר.
- 8.רכבת קלה לא מצליחים אז זה?! אשרי המאמין. (ל"ת)חלומות בהספניה 22/07/2015 15:21הגב לתגובה זו
- 7.בזבוז 22/07/2015 15:07הגב לתגובה זושל מאות אלפי מכוניות
- טמבל 23/07/2015 00:39הגב לתגובה זוזה לא שאפשר לבנות אמצעים של זרימת אוויר כמו שיש בכל פאקינג מנהרה מאז ומתמיד אה? איזה אנשים מפגרים יאללה.
- שלמי 22/07/2015 17:40הגב לתגובה זווכנראה לא הייתה בירושלים הרבה זמן.
- 6.הזוי 22/07/2015 15:05הגב לתגובה זומי אמר שאין כסף במדינה
- חגיגה לגנבים בדרג ממשלתי-אתגר אמיתי כמו נט-ע (ל"ת)ראיס-פוטין-טיל 400S 22/07/2015 16:45הגב לתגובה זו
- 5.סוף סוף, הגיע הזמן. תושבי תל אביב סבלו מספיק. (ל"ת)יוסי 22/07/2015 14:52הגב לתגובה זו
- 4.משה כהן 22/07/2015 14:34הגב לתגובה זורק לי הדברים נראים תמוהים? שכונות שקטות כמו, נחלת יצחק, ביצרון ויד אליהו, יהפכו לאזורים מלאי תחבורה עודפת, זיהום, מחסור בחניה לדיירים. מי נהנה מזה??? כנראה שיש מי שגוזר קופון עלינו - מי זה? מישהו בעירייה? מישהו אחר?
- 3.לא חראם על הכסף? כמה אנשים רעבים אפשר להאכיל בזה... (ל"ת)shafik 22/07/2015 14:03הגב לתגובה זו
- ראיס-פוטין-טיל 400S 22/07/2015 16:48הגב לתגובה זובכרמל הומלסים צריכים לעשות הזמנה כמו בתור בקופת חולים כללית
- 2.ranr 22/07/2015 13:47הגב לתגובה זופרוייקט גרנדיוזי בהחלט. אני מבין איך יופחת הרעש, אינני מבין איך יופחת זיהום האוויר. באיזור המקורה, יצטברו גזי שריפה של הדלקים, ייפלטו דו תחמוצת הפחמן, חלקיקי פיח ומתכות שיתרכזו באיזורים הסמוכים לפתחי ה"מנהרות". כלומר יהיו מי שיהנו מאוויר נקי יחסית ויהיו מי שיסבלו מאוויר מאד מאד מזוהם אלא אם כן יש תכנית ברורה איך האוויר הזה יטוהר. אגב, רצוי היה כי הרכבת תאמץ בלי להמתין, פרוייקט משל עצמה, חישמול הרכבת באיזורים עירוניים ובהמשך, לאורך כל הקווים. פרוייקט שיפחית משמעותית הן את זיהום האוויר והן את הרעש שיוצרים הקטרים.
- ראיס-פוטין-טיל 400S 22/07/2015 16:50הגב לתגובה זולמה רק לחייפיאים?גם לנו בגוש דן מגיע לקבל...גוש סרטני.
- 1.המתריע 22/07/2015 13:42הגב לתגובה זוכמות המזהמים ב"מנהרה" שתיווצר שם תהיה אדירה, לאין שיעור יותר גדולה מתחנת הרכבת מודיעין מרכז המקורה אשר ממש אי אפשר לנשום שם.
- חוץ ממשרתים בפיקוד העורף.להם יש מסכות עם בקבוקי בוטן... (ל"ת)ראיס-פוטין-טיל 400S 22/07/2015 16:51הגב לתגובה זו

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים
הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.
הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.
ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח". האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10 אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20 (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.
עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.
- מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
