יילן תחת מתקפה בקונגרס: "אין כללים ברורים להחלטה מתי להעלות את הריבית"

שוק המט"ח הגיב בעוצמה להערות המקדימות לנאומה של נגידת ארה"ב - המדדים עברו לעליות שערים
אלמוג עזר | (7)

בשעה 17:15 פתחה ג'נט יילן ראש הפד' האמריקני את עדותה החצי שנתית בפני ועדת השירותים הפיננסים של הקונגרס בוושינגטון. 

יילן החלה עם סקירה על שוק העבודה האמריקני. לטענתה השוק ממשיך להתקדם אל עבר תעסוקה מלאה, אך עדיין חסרים נתונים שיאפיינוהו ככזה. "לדוגמה, יותר מדי אנשים לא מחפשים עבודה כרגע בארה"ב, אך היו ודאי עושים כך במידה ושוק העבודה היה טוב יותר" לדבריה. 

בין היתר התייחה יילן למצב של הכלכלה הגלובאלית וניסתה להקטין את חשיבות זו על ההחלטות של הפד ופעולותיו. בהתייחסותה לאירופה והמזרח הרחוק, יילן הצביעה על כך שהשיפור בכלכלה העולמית יכול להשתפר מהר יותר ממה שחושבים וצופים הכלכלנים, כפי שכבר קרה בעבר.  

שאלת הריבית 

בנאומה הזכירה יילן כי "המנדט של הבנק המרכזי הוא לשמר את המחירים ולהעצים את שוק העובדה. לכן אנחנו עדיין שומרים על ריבית אפסית שמעניקה כרגע למשק את הנתונים הראויים לו...כשנראה עוד השתפרות בשוק העבודה ותנועה של המחירים לקראת יעד האינפלציה השנתית של 2%, נוכל להעלאות את הריבית. במידה והכלכלה תנוע בקצב שבו אנחנו צופים, נוכל להעלות את הריבית כבר השנה". יילן חזרה והדגישה כי דבריה הם תחזיות ולא הצהרות על כך שהבנק המרכזי אכן מתכוונים לעלות את הריבית בקצב מסוים בהמשך השנה".

לאחר שנשאלה על ידי נציג בקונגרס האם תוכל לשתף את הבית לגבי הכללים שמנחים אותה לגבי העלאת הריבית. לדברי יילן "אין חוקים לעליית הריבית, אין בנק מרכזי אחד מסביב לעולם שפועל על פי שני כללים בודדים מנחים לגובה הריבית. אנו מסתכלים על שלל אינפורמציה כלכלית שתנחה אותנו בפעולותינו. אנחנו צריכים שיטתיות, אך נתנגד להחלטה שמתבססת על פי  שני כללים בודדים".

יילן חזרה על דף המסרים הרגיל שבו היא טוענת כי החשיבות אינה בפעם הראשונה שבה תועלה הריבית, אלא בתוואי העלאות הריבית שישעה לאחריה. עם נאומה של יילן, המדדים בניו יורק עברו ממגמה מעורבת לעליות שערים קלות. כמו כן הוסיפה כי במידה ויוחלט להעלות את הריבית, הבנק המרכזי יזמן מסיבת עיתונאים בשל חשיבות המאורע. 

דאו ג'ונס 0.16%  

S&P 500 0.13%

נאסד"ק -0.21%

מוקדם יותר לקראת עדותה, פרסם הפד' את המסמך המקדים, שהינו הבסיס לדברים עליהם תדבר היום יילן. ראשון להגיב היה הדולר שעבר מירידות קלות מול האירו לעליות של 0.4% לשיא של כחודש וחצי - 1.096 דולר לאירו.

אמנם ביום שישי האחרון אמרה יילן כי הצפי הוא להעלאת ריבית ראשונה "מתישהו מאוחר יותר השנה", אך נתון המכירות הקמעונאיות שפורסם אתמול ופספס לחלוטין את הצפי עורר ספקולציות כי ייתכן שהעלאת הריבית תתעכב. במסמך שפרסם הפד' לקראת עדותה של יילן היום, יש חזרה ברורה על משפט זה - ממש באותן המילים. כלומר השוק מבין שלפי שעה הפד' נמצא במסלול ברור לקראת העלאת ריבית. וזה הציטוט המלא - "אם ההתפתחויות הכלכליות יהיו כפי שאנחנו צופים, אז התנאים הכלכליים יהיו הולמים לצורך העלאת ריבית מתישהו השנה - ובכך נתחיל לנרמל את סביבת הריבית".  למסמך המלא

יילן הזכירה בעדות המוקדמת את העדויות הסותרות על השתפרות שוק העבודה. ככל הנראה מתכוונת היא למאפיינים היחודיים של שוק העבודה האמריקני כפי שהופיעו בדו"ח התעסוקה האחרון. אותו דו"ח הראה כי שיעור האבטלה ירד לכדי 5.3%, אך בה בעת נרשם שוב קפאון בעליית השכר, דבר שהביא להערכות לגבי מצבו האמיתי של שוק התעסוקה. 

בארץ, הדולר היציג אמנם נקבע בירידה של 0.26% אך בשלב הרציף המטבע האמריקני מטפס כעת בשיעור של 0.25%. דולר רציף

האירו מול הדולר בשנה האחרונה:

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    זאת עובדת על כולם , במישפטים שלה (ל"ת)
    ארז 16/07/2015 00:28
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הנגידה מרמה על כולם. בחסות אובמה (ל"ת)
    נגיד לשעבר 15/07/2015 18:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מאיר פ 15/07/2015 16:55
    הגב לתגובה זו
    אנחנו על המפה הדולר מתחזק מול כל המטבעות בעולם אבל.. מול השקל... אין לו סיכוי .. ישראל הידה ספקולנטים לדפוק את ישראל פה הכול מותר נגידת בנק ישראל עסוקה בשוק האפור אין לה זמן ליצואנים
  • 3.
    הרבית 15/07/2015 16:48
    הגב לתגובה זו
    בנגגלית זה נשמע וודאי לגמריי
  • 2.
    הריבית עולה 15/07/2015 16:41
    הגב לתגובה זו
    שהריבית תעלה יהיו ירידות של 10-20% בתוך תקופה קצרה.
  • 1.
    לא קונים דירה בישראל בלי לראות את "לקנות דירה או לחכות" (ל"ת)
    חפשו הסרטון- השקיעו 15/07/2015 16:15
    הגב לתגובה זו
  • מני 15/07/2015 17:58
    הגב לתגובה זו
    אני מסכים להנחה בסרטון. הרוב בימינו חיים בבועה, לא בועת נדלן אלא שכנוע עצמי שהריבית תשאר נמוכה לנצח, לא מצליחים לראות שנתיים או יותר קדימה. אבל זה יקרה בוודאות, וזה רק אחד מהגורמים לירידת מחירי נדלן.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: