שיינין: "צריך לאסור כניסת רכבים למרכז ת"א בזמן העבודות על הרכבת הקלה"

מנכ"ל מודלים כלכליים לגלי צה"ל: "אין סיבה שהפרויקט ייקח 6 שנים, צריך לעבוד 24 שעות ביממה"
לירן סהר | (18)

אתמול ערכו נת"ע ומשרד התחבורה תדרוך לקראת העבודות על הרכבת הקלה, אשר צפויות להתחיל ב-2 באוגוסט. העבודות צפויות להימשך 6 שנים עד לשנת 2021 ובמהלך תקופה זו תושבי גוש דן צפויים לסבול מעומסי תנועה קשים ומפגיעה בעסקים הקטנים לאורך ציר העבודות.

 

מנכ"ל נת"ע, יהודה בר און הציע לשנות את שעות היציאה לעבודה ולצאת שעה אחת מוקדם יותר, במקום ב-9 בבוקר ב-8 בבוקר, וגרר ביקורות רבות בקרב הציבור. בר און הסביר שהוקמו עד כה 4,000 מקומות חניה ב'חנה וסע' ושבזמן הקרוב יתווספו 3,000 נוספים. כמו כן רכבת ישראל תוסיף עוד 1,500 מקומות ישיבה בשעות השיא.

"אף אחד לא רוצה לפגוע בתל אביב או להחליש אותה, אך כדי להקים רכבת תחתית נצטרך לשלם על כך, יהיה סבל וייקח יותר זמן להגיע לעבודה", כך אמר היום ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל 'מודלים כלכליים', בראיון בגלי צה"ל.

הצעתו של שיינין עשויה לעורר מחלוקת: "צריך לאסור כניסה עם רכב פרטי למרכז תל אביב, להקים עכשיו מערכת הסעת המונים של אוטובוסים עד שתבוא הרכבת. צריך לעבוד 24 שעות ביום, כל השבוע – למה שייקח 6 שנים? באירופה ובארצות הברית עובדים בלי הפסקה בפרויקטים מהסוג הזה כדי למנוע פגיעה בתושבים. טוב שעושים את זה עכשיו, היה יותר טוב אם זה היה קורה לפני 20 שנה".

לגבי הפגיעה הצפויה בעסקים הקטנים, אמר שיינין" "אני מקווה שיהיה מספיק שכל לדאוג לעסקים הקטנים".

במסגרת התדרוך הוסבר כי בתקוםה הקרובה יחול שינוי משמעותי במערך האוטובוסים בגוש דן: החל מה-14 באוגוסט ייכנסו לפעולה 80 אוטובוסים חדשים ויתווספו 22 מטרוניות חדשות עבור קו 1. בנוסף ייכנס לפעולה קו חדש, קו 8, שייסע מתחנות הרכבת בתל אביב לאזור רוטשילד, אלנבי ויגאל אלון בצורה מעגלית כל 6 דקות בשעות השיא בבוקר וכל 15 דקות בשעות השפל. בנוסף רכבת ישראל תתוגבר ב-6,000 מקומות חדשים בשעות הבוקר ובעוד 7,000 בשעות הערב. 

עיקר הפקקים צפויים להיגרם בעקבות העבודה על תחנות הרכבת הקלה ברמת גן ובתל אביב: באתר העבודה באזור תחנת רכבת ארלוזורוב בתל אביב, ברחוב שאול המלך פינת מנחם בגין, בצומת מנחם בגין ושדרות יהודית, ברחובות יהודה הלוי ואלנבי, ברחוב קרליבך, בצומת אבא הילל וז'בוטינסקי ובצומת ז'בוטינסקי-ביאליק ברמת גן.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    ranr 30/06/2015 21:33
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שהפעלת מערך תחבורה משופר לקראת הפרוייקט, יענה על הצרכים ויתברר כי הפרוייקט האימתני הזה לא ממש דרוש.
  • 15.
    דני 26/06/2015 17:11
    הגב לתגובה זו
    בעקרון יהיו עכובי תנועה רבים. אבל מוגזמת ההצעה לסגור העיר לתנועה. התנועה והנהגים יסתדרו אחרי מספר ימים של כאוס. זה מה שאוב בתנועה , היא מתאימה עצמה למצב. חלק מהנהגים יעברו לאוטובוסים, חלקם ידירו עצמם מתא בשעות השיא והשאר יזדיינו בסבלנות. יש מקום לפצות העסקים ולאפשר אופציות נוספות בחניה ותח"צ .
  • 14.
    עמוס א 24/06/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
    כל הליך ללא גבולות אין לו קיום. בעלי רכב פרטי הגרים בעיר לא יוכלו להכנס עם רכבם? בסופי שבוע חגים ו/או בימים שלא עובדים מדוע שיהיה מוגבל?
  • 13.
    קראטון 23/06/2015 16:06
    הגב לתגובה זו
    יש לעבור לשיטת המטרונית של חיפה
  • 12.
    ZZ 23/06/2015 15:03
    הגב לתגובה זו
    גם מבחינת זמן עבודה והפרעה, וגם משיקולי ביטחון. רכבת תחתית חיונית לבטחון התושבים, במיוחד בישראל. היא תשמש מקלט תת-קרקעי. כדי להקים את הרכבת הקלה המדוברת ידרשו 6 שנים של סבל בעבור כמה קרונות שיסתובבו על שתיים וחצי צירים ראשיים. בזיון.
  • 11.
    שיינין צודק ! (ל"ת)
    יוסי 23/06/2015 13:32
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    היכן שיינין גר (ל"ת)
    מעניין... 23/06/2015 13:06
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שיניין, הצעה יותר טובה-.לאסור כניסה של בני אדם לת"א (ל"ת)
    תל אביבי מתחשב 23/06/2015 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דירה להשקעה עם שותף 23/06/2015 12:45
    הגב לתגובה זו
    למי שאין הון עצמי מספיק
  • 7.
    צריך 23/06/2015 12:41
    הגב לתגובה זו
    מדינה הכי מפגרת במזרח התיכון. צוחקים על הערבים . אצל הערבים לא היה קורה מה שהולך פה. שוד כספי האזרחים עם מיסי הנדלן בהם האזרחים משלמים על אזלת ידה של הממשלה. ושוד הכספים. חלם זה ישראל.
  • 6.
    שלום 23/06/2015 12:37
    הגב לתגובה זו
    איך לעזעזל יגיעו השוכרים למשרדים על ציר בגין???מגדל רובינשטיין? לוינשטיין? סונול? כל המגדלים ברטשילד ויהודה הלוי??? באוטובוסים?
  • כן, כמו בהרבה מקומות אחרים בעולם (ל"ת)
    נהג 23/06/2015 14:02
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לא מבין, רכבת קלה תחתית או רכבת קלה שאינה תחתית ? (ל"ת)
    Qossai 23/06/2015 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שיינין-נראה לך שהדוסים הדפוקים האלה יתנו לעבוד בשבת? (ל"ת)
    תל אביב עיר חילונית! 23/06/2015 12:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תומר 23/06/2015 11:54
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לעבוד ביום - חם פה בטירוף, בלילה לא רואים אז אי אפשר לעבוד גם. איך אתם רוצים לעבוד 24 שעות ביממה??!?!
  • בחו"ל בלילה מאירים עם פרוז'קטורים (ל"ת)
    מישה 23/06/2015 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רכבת תחתית היתה יעילה פי 5 והעבודות היו מתחת לאדמה (ל"ת)
    חסכנות לא משתלמת 23/06/2015 11:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ואיך אני אמור לאסוף או להחזיר ציוד ללקוחות? (ל"ת)
    עצמאי - תיקונים 23/06/2015 11:44
    הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.