שיינין: "צריך לאסור כניסת רכבים למרכז ת"א בזמן העבודות על הרכבת הקלה"

מנכ"ל מודלים כלכליים לגלי צה"ל: "אין סיבה שהפרויקט ייקח 6 שנים, צריך לעבוד 24 שעות ביממה"
לירן סהר | (18)

אתמול ערכו נת"ע ומשרד התחבורה תדרוך לקראת העבודות על הרכבת הקלה, אשר צפויות להתחיל ב-2 באוגוסט. העבודות צפויות להימשך 6 שנים עד לשנת 2021 ובמהלך תקופה זו תושבי גוש דן צפויים לסבול מעומסי תנועה קשים ומפגיעה בעסקים הקטנים לאורך ציר העבודות.

 

מנכ"ל נת"ע, יהודה בר און הציע לשנות את שעות היציאה לעבודה ולצאת שעה אחת מוקדם יותר, במקום ב-9 בבוקר ב-8 בבוקר, וגרר ביקורות רבות בקרב הציבור. בר און הסביר שהוקמו עד כה 4,000 מקומות חניה ב'חנה וסע' ושבזמן הקרוב יתווספו 3,000 נוספים. כמו כן רכבת ישראל תוסיף עוד 1,500 מקומות ישיבה בשעות השיא.

"אף אחד לא רוצה לפגוע בתל אביב או להחליש אותה, אך כדי להקים רכבת תחתית נצטרך לשלם על כך, יהיה סבל וייקח יותר זמן להגיע לעבודה", כך אמר היום ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל 'מודלים כלכליים', בראיון בגלי צה"ל.

הצעתו של שיינין עשויה לעורר מחלוקת: "צריך לאסור כניסה עם רכב פרטי למרכז תל אביב, להקים עכשיו מערכת הסעת המונים של אוטובוסים עד שתבוא הרכבת. צריך לעבוד 24 שעות ביום, כל השבוע – למה שייקח 6 שנים? באירופה ובארצות הברית עובדים בלי הפסקה בפרויקטים מהסוג הזה כדי למנוע פגיעה בתושבים. טוב שעושים את זה עכשיו, היה יותר טוב אם זה היה קורה לפני 20 שנה".

לגבי הפגיעה הצפויה בעסקים הקטנים, אמר שיינין" "אני מקווה שיהיה מספיק שכל לדאוג לעסקים הקטנים".

במסגרת התדרוך הוסבר כי בתקוםה הקרובה יחול שינוי משמעותי במערך האוטובוסים בגוש דן: החל מה-14 באוגוסט ייכנסו לפעולה 80 אוטובוסים חדשים ויתווספו 22 מטרוניות חדשות עבור קו 1. בנוסף ייכנס לפעולה קו חדש, קו 8, שייסע מתחנות הרכבת בתל אביב לאזור רוטשילד, אלנבי ויגאל אלון בצורה מעגלית כל 6 דקות בשעות השיא בבוקר וכל 15 דקות בשעות השפל. בנוסף רכבת ישראל תתוגבר ב-6,000 מקומות חדשים בשעות הבוקר ובעוד 7,000 בשעות הערב. 

עיקר הפקקים צפויים להיגרם בעקבות העבודה על תחנות הרכבת הקלה ברמת גן ובתל אביב: באתר העבודה באזור תחנת רכבת ארלוזורוב בתל אביב, ברחוב שאול המלך פינת מנחם בגין, בצומת מנחם בגין ושדרות יהודית, ברחובות יהודה הלוי ואלנבי, ברחוב קרליבך, בצומת אבא הילל וז'בוטינסקי ובצומת ז'בוטינסקי-ביאליק ברמת גן.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    ranr 30/06/2015 21:33
    הגב לתגובה זו
    נראה לי שהפעלת מערך תחבורה משופר לקראת הפרוייקט, יענה על הצרכים ויתברר כי הפרוייקט האימתני הזה לא ממש דרוש.
  • 15.
    דני 26/06/2015 17:11
    הגב לתגובה זו
    בעקרון יהיו עכובי תנועה רבים. אבל מוגזמת ההצעה לסגור העיר לתנועה. התנועה והנהגים יסתדרו אחרי מספר ימים של כאוס. זה מה שאוב בתנועה , היא מתאימה עצמה למצב. חלק מהנהגים יעברו לאוטובוסים, חלקם ידירו עצמם מתא בשעות השיא והשאר יזדיינו בסבלנות. יש מקום לפצות העסקים ולאפשר אופציות נוספות בחניה ותח"צ .
  • 14.
    עמוס א 24/06/2015 15:39
    הגב לתגובה זו
    כל הליך ללא גבולות אין לו קיום. בעלי רכב פרטי הגרים בעיר לא יוכלו להכנס עם רכבם? בסופי שבוע חגים ו/או בימים שלא עובדים מדוע שיהיה מוגבל?
  • 13.
    קראטון 23/06/2015 16:06
    הגב לתגובה זו
    יש לעבור לשיטת המטרונית של חיפה
  • 12.
    ZZ 23/06/2015 15:03
    הגב לתגובה זו
    גם מבחינת זמן עבודה והפרעה, וגם משיקולי ביטחון. רכבת תחתית חיונית לבטחון התושבים, במיוחד בישראל. היא תשמש מקלט תת-קרקעי. כדי להקים את הרכבת הקלה המדוברת ידרשו 6 שנים של סבל בעבור כמה קרונות שיסתובבו על שתיים וחצי צירים ראשיים. בזיון.
  • 11.
    שיינין צודק ! (ל"ת)
    יוסי 23/06/2015 13:32
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    היכן שיינין גר (ל"ת)
    מעניין... 23/06/2015 13:06
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שיניין, הצעה יותר טובה-.לאסור כניסה של בני אדם לת"א (ל"ת)
    תל אביבי מתחשב 23/06/2015 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דירה להשקעה עם שותף 23/06/2015 12:45
    הגב לתגובה זו
    למי שאין הון עצמי מספיק
  • 7.
    צריך 23/06/2015 12:41
    הגב לתגובה זו
    מדינה הכי מפגרת במזרח התיכון. צוחקים על הערבים . אצל הערבים לא היה קורה מה שהולך פה. שוד כספי האזרחים עם מיסי הנדלן בהם האזרחים משלמים על אזלת ידה של הממשלה. ושוד הכספים. חלם זה ישראל.
  • 6.
    שלום 23/06/2015 12:37
    הגב לתגובה זו
    איך לעזעזל יגיעו השוכרים למשרדים על ציר בגין???מגדל רובינשטיין? לוינשטיין? סונול? כל המגדלים ברטשילד ויהודה הלוי??? באוטובוסים?
  • כן, כמו בהרבה מקומות אחרים בעולם (ל"ת)
    נהג 23/06/2015 14:02
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לא מבין, רכבת קלה תחתית או רכבת קלה שאינה תחתית ? (ל"ת)
    Qossai 23/06/2015 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שיינין-נראה לך שהדוסים הדפוקים האלה יתנו לעבוד בשבת? (ל"ת)
    תל אביב עיר חילונית! 23/06/2015 12:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תומר 23/06/2015 11:54
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לעבוד ביום - חם פה בטירוף, בלילה לא רואים אז אי אפשר לעבוד גם. איך אתם רוצים לעבוד 24 שעות ביממה??!?!
  • בחו"ל בלילה מאירים עם פרוז'קטורים (ל"ת)
    מישה 23/06/2015 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רכבת תחתית היתה יעילה פי 5 והעבודות היו מתחת לאדמה (ל"ת)
    חסכנות לא משתלמת 23/06/2015 11:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ואיך אני אמור לאסוף או להחזיר ציוד ללקוחות? (ל"ת)
    עצמאי - תיקונים 23/06/2015 11:44
    הגב לתגובה זו
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.