משה כחלון: "המדינה העלתה את מחירי הקרקעות ב-80% בתוך חצי שנה"

"כולם יודעים מה הפתרון למשבר הדיור, אך אף אחד לא מיישם אותו. בדמי ניהול ובפנסיות - החזק העשיר משלם מעט והעני משלם יותר"
אבי שאולי | (28)

משה כחלון עדיין לא הודיע באיזה מסגרת יתמודד בבחירות הקרובות לכנסת, אך עד שזה יקרה הוא יוצא לשטח ומרצה במקומות רבים. היום הוא הרצה במכללה האקדמית כנרת במסגרת מועדון העיתונות MediaIL, של המחלקה לתקשורת במכללה.

כחלון: "מדינת ישראל היא מדינה חזקה ועשירה, התל"ג הוכפל בשלושים שנה האחרונות פי חמישה, אבל בפועל אנחנו מקבלים פחות. זה אומר שמישהו פה עושה משהו לא נכון". כחלון התייחס ארוכות לנושא קבוצות הכוח בישראל, אצלן מרוכזים הכספים והשליטה, על חשבון האזרח הפשוט. "האשראי מחולק בצורה לא הוגנת, לא ערכית ולא מוסרית", אמר כחלון.

"העסקים הקטנים מקופחים בצורה יוצאת דופן. כמה שהאדם יותר חלש, כך הוא משלם יותר", הוסיף. כחלון הדגיש כי אי הצדק, אינו גזירת גורל, ואמר: "עוולה כלכלית היא עוולה חברתית. עוולה סביבתית היא עוולה חברתית. לכל הבעיות הללו יש פתרונות ידועים, יש תכניות מגירה כמעט לכל בעיה. צריך מנהיגות, אומץ לב וערכים. כל מנהיג שיודע מהם ערכיו ויכולותיו - יכול לעשות את זה".

לגבי משבר הדיור, אמר כחלון כי "הוא משבר של 10-15 השנים האחרונות. כולם יודעים מה הבעיה, כולם יודעים מה הפתרון, אבל אף אחד לא מיישם אותו. ישנם שלושה מונופולים ברורים. 94% מהקרקעות משווק מנהל מקרקעי ישראל, והיום שום דבר לא זז שם. המנהל מעלה את המחירים בעזרת שיטת המכרזים כאשר זוכה מי שמרבה במחיר. כך, מדינת ישראל העלתה את מחיר הקרקע ב-80% בחצי שנה".

בנוגע לעמדותיו המדיניות ולסוגיית הגבולות, אמר כחלון: "אני מרכז ימין מתון. ליכודניק עם תפיסות של ליכודניק, כמו שהיו פעם של בגין. אנחנו צריכים לשמור על ביטחונה של מדינת ישראל. כל מקום שאינטרס של מדינת ישראל יהיה בו, שם אנחנו נהיה".

מכין את המתקפה על המערכת הבנקאית

"המוסדות הפיננסיים - הרווחים שלהם עומדים על 10% מהתוצר רק מעמלות וריביות. 100 מיליארד שקל בשנה משלמים עמלות דמי ניהול, דמי אחזקה, דמי שמירה וכדומה. זוהי הפקרות. קבוצה קטנה שנהנית והשאר משלמים. אפילו 5% חיסכון בשוק הזה, 5 מיליארד שקל מהווים הבדל עצום. לטייקונים יש כושר מיקוח ולכן אינם משלמים עמלות".

על דמי הניהול הגבוהים לאזרח הקטן

"בדמי ניהול פנסיות - החזק העשיר משלם מעט והעני משלם יותר. החברות הללו לא צריכות להרוויח כך, אין לזה אח ורע בעולם לתופעה הזו".

תגובות לכתבה(28):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 25.
    אלי 14/12/2014 13:41
    הגב לתגובה זו
    של מכירת נכסי העם. הדרך של נתינת מתנות לסקטורים היא על חשבון העם. הבעיה היא שפעולות כאלה שנעשות לצורך העצמה אישית של פוליטיקאים היא על חשבון העם.
  • 24.
    סתם מפזר הבטחות- האכזבה ממנו תהיה גדולה יותר מלפיד (ל"ת)
    כחלון לא מבין דבר 10/12/2014 19:39
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    משקיף צפוני 10/12/2014 19:31
    הגב לתגובה זו
    איפה היית ומה עשית כשנתניהו ומנכ"ל האוצר דאז עשו יד אחת והעבירו את קופות הפנסיה מהבנקים לחברות הביטוח ששדדו את החוסכים בקופות.? תביא נתונים להתייקרות הקרקע ב-80% בחצי שנה. מספיק דיבורים,כי ביבי טוב ממך בדיבורים והבטחות סרק.
  • 22.
    אף אחד לא סופר אותו,לא בפקידות הממשלתית (ל"ת)
    ולא בבנקים 10/12/2014 19:02
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    שרית 10/12/2014 18:56
    הגב לתגובה זו
    הכל דיבורים אסור להצביע לאף אחד רק פתק לבן
  • 20.
    יוגלי 10/12/2014 18:51
    הגב לתגובה זו
    שים לב מר כחלון לשכר של עובדי בנק לאומי ועידכון השכר האוטומטי של 5% לשנה מעבר לתוספת הותק ושאר תוספות מוסכמות כפי שאמרה היום הגב' רקפת פרוסק .שים לב מר כחלון ותעלה בחזקה את חמשת האחוזים הללו ועוד 2% ותק לשנה בחזקת 35 שנים ממוצע לעובד עד שיוצא לפנסיה והנה לך שכר של פי 320 מהשכר שבו נכנס העובד לעבודה . מי משלם את כל המספרים הללו ?אם לא הציבור בעצמו ?שערוריה בחזקת 35 בממוצע
  • 19.
    תל אביבי 10/12/2014 18:03
    הגב לתגובה זו
    האיש חכם נבון חרוץ ונחרץ עם אנשים כמוהו אולי עוד יהיה כאן טוב תנו תקווה לאנשים ישרים ולא לנוכלים שמחוברים להון בהצלחה לך כחלון כן ירבו כמותך
  • 18.
    כלכלן 10/12/2014 17:56
    הגב לתגובה זו
    החזקים שהם הבנקים הקבלנים והמשקיעים של הנדלן למען פשוטי העם אני מקווה שכן נחכה ונראה
  • 17.
    משה יקח קולות מש"ס, אמת (ל"ת)
    קרקל 10/12/2014 17:38
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    יהושע 10/12/2014 17:28
    הגב לתגובה זו
    כחלון אומר כל מה שעולה על דעתו, עליות, רווחים מחירי קרקעות שעולים ב-80% בחצי שנה. אבל איפה ההוכחות? איפה הנתונים? ובאמת מי צריך להציג נתונים כשאמירות מספיקות בשביל להפוך ל"כוכב הבא".
  • 15.
    הבורסה קוברת את הקטן העשיר ממשיך עוד יותר (ל"ת)
    אופק 10/12/2014 17:27
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    חייב חקירה כמו בטלפון גם הבורסה צריך בדק בית (ל"ת)
    אבי 10/12/2014 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    הראש מתחיל מהבורסה שם קבור כול שמרצים את הבורסה (ל"ת)
    אבי 10/12/2014 17:25
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    גם בשכירות העני משלם לעשיר משכנתא (ל"ת)
    העלאות ללא גבול 10/12/2014 17:24
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מרצים את הכול מה שעולה לא יורד במדינה (ל"ת)
    sדוד 10/12/2014 17:23
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    העלתה גם את הבורסה ב400 אחוז (ל"ת)
    sדוד 10/12/2014 17:23
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אזרח שנפגע 10/12/2014 17:10
    הגב לתגובה זו
    לפני 15 שנה ( 1998 ) רכשנו מגרש במושב בדרום מידי המושב במחיר של כ-30000$. התהליך היה שקודם משלמים דמי הסכמה למושב ( כ-30000$) ורק ואז עוברים למהל לתשלום נוסף שעמד 15000 שח . התהליך לתשלום המגרש במושב לקח 3 חודשים ובזמן זה המנהל העלה את מחיר המנהל ב-350% למעל 60000שח המון תכתובות עם המנהל ועד היועץ המשפטי לממשלה השאירו אותנו עם שוקט שבורה שהרי אנו האזרח הקטן אין לאף גורם אינטרס למצות את הדין עם גופים גדולים ומושחתים 15 שנה אחרי לא בנינו בית ובעצם המגרש נשאר ריק כי המנהל גם דאג להוציא חוקים שאין לאף אחד זכות למכור מגרש אלה רק המנהל מקרקעי ישראל עצמו. מה שקורה היום הוא שאם רוצים לבנות בית במושב צריך לשלם כ-250000שח למהל מקרקעי ישראל. ובעצם התעלמות מוחלטת מהרכישה דרך המושב כך שבעצם אמורים לשלם פעם שניה עבור אותו מגרש גם למנהל מקרקעי ישראל
  • 8.
    אלי 10/12/2014 17:06
    הגב לתגובה זו
    טוב מאוד שהמדינה לוקחת כמה שיותר כסף מהקבלנים עבור הקרקעות. הורדת מחיר לא תגדיל את ההיצע ומשכך תגיע כולה לכיס של הקבלנים על חשבון קופת המדינה.צריך לשווק יותר, זה הכול. (ובתקופה האחרונה אכן עושים את זה).
  • 7.
    אנשים פרטיים אשמים? 10/12/2014 17:05
    הגב לתגובה זו
    שהוא בעצם דורש. המבנה עצמו שווה בסביבות אפס, ולכן 2 מיליון זהו המחיר שהוא דורש על הקרקע או על המגרש שעליו הדירה. האם כחלון טוען שאנשים פרטיים העלו את מחיר הקרקע ב 80% ? הרי בעצם מי שמבין כלכלה, מבין שלאדם הזה אין ברירה. אם היה "נחמד" ומוכר ב 1.7 מיליון בלבד, היו 10 אנשים שרוצים לקנות ממנו בו במקום. איך יבחר מבינהם? הוא מעלה מחיר עד שנשאר קונה אחד. מספיק לו קונה אחד. אותו דבר מינהל מקרקעי ישראל. באים 5 יזמים למכרז ומציעים פי 3, פי 4, ופי 5 ממחיר המינימום. כך זה במרכז הארץ. מחיר הדירה לצרכן יהיה המחיר הכי גבוה שאפשר, זה שכל הקונים מתקפלים ממנו ונשאר רק קונה אחד רציני. הקונה הזה לא מעניין אותו כמה הקבלן שילם על הקרקע. ב 2012 נסגרו מכרזי קרקע ב 37% פחות מאשר קודם, אך הדירות המשיכו לעלות במחיר. עדיף שהכסף יצטבר בקופת המדינה מאשר אצל קבלן פרטי. מחיר מטרה זהו פתרון טוב שמחזיר את הכסף על הקרקע לאזרחים. אגב היזמים מציעים מחיר גבוה על קרקע כי הם מראש יודעים שהם יקבלו הון על מכירת הדירה, ולכן ישאר להם רווח שמן. הם יודעים שאם לא יציעו גבוה, יזם מתחרה יזכה בקרקע.
  • 6.
    אנונימי 10/12/2014 17:04
    הגב לתגובה זו
    ביבי עשה זאת
  • 5.
    יצחק 10/12/2014 17:01
    הגב לתגובה זו
    פשוט דמגוג
  • אורי 10/12/2014 18:25
    הגב לתגובה זו
    כולם זבלים אין טובים בפוליטיקה
  • 4.
    מבין בנדל"ן 10/12/2014 16:58
    הגב לתגובה זו
    ידוע לנו שכל עוד אין אפשרות השקעה חוץ מבנדל"ן, יש הר של ביקושים שמחכה לכל דירה שתגיע לשוק. ידוע שכל הפחתת מחיר, בסיוע הריבית הנמוכה, תהפוך את תשלומי המשכנתא לזולים יותר משכר דירה. במציאות כזו, אף אחד לא ירצה להישאר לגור בשכירות, ושוב קיבלנו ביקוש אינסופי כמעט (יש 600,000 שוכרי דירה שעדיין לא קנו דירה). מבחינת היצע, ידוע שמספר החדרים לכל נפש יהודית רק גדל בעשור האחרון כלומר צפיפות הדיור ירדה. פוליטיקאי שמסרב להעלות מסים מוותר על מכשיר מעולה להסטת ביקושים מאפיק אחד למישנהו. אנשים יעשו הכל כדי לא לשלם, כולל למכור דירה שניה ושלישית ובכך להגדיל מאוד היצע. הכפלת ההיצע לא עזרה באירלנד למרות שזו מדינה קטנה עם ריבוי טבעי נמוך יותר. המחירים עלו כי הביקוש אינסופי בתנאים הקיימים היום. אחד הדברים שיכול להוריד ביקוש הוא יצירת מגמה של ירידות מחירים שתרתיע משקיעים. אבל הכפלת ההיצע לא תיצור מגמה כזו, אלא אם יחסמו רכישות של משקיעים.
  • 3.
    יוני 10/12/2014 16:39
    הגב לתגובה זו
    קבלנים מוכרים במקסימום שהם יכולים לפי הביקוש וההיצע. אם המדינה תמכור להם אדמות בזול המחירים לא ירדו אלא המדינה תרוויח פחות. חבל להפיץ בורות.
  • אתה לא מבין 10/12/2014 17:07
    הגב לתגובה זו
    בנוסף אם אני למשל הייתי קבלן ויכול לקנות קרקע בזול יותר, אז אני יכול למכור טיפה יותר זול משאר הקבלנים, כן גם פה לא כל הקבלנים גוף אחד אלא מתחרים על לקוחות בדיוק כמו שאר המגזרים. בכל מקרה אם אני קונה בזול קרקע ומוכר טיפה יותר זול משאר הקבלנים אז הרבה קונים ירוצו לקנות אצלי ואז אוכל להתגלגל לעסקאות נוספות ולהררוויח גם מהן. כל עוד רכשתי קרקע ואני לא מוכר אין לי כסף לעשות עסקאות נוספות של רכישת קרקע ואז שוב למכור ללקוחות וזה יגדיל את המחזור שלי וכתוצאה מכך את הרווח הסופי. אז אם המדינה תמכור בזול יותר ויהיה כמות גדולה יותר של קרקע משוחררת למכרזים קבלנים יורידו את המחיר כי אחרת הם ייתקעו עם קרקעות וללא לקוחות. אני מציע שתלך ללמוד מבוא לכלכלה. כאשר מגדילים את ההיצע של קרקעות ושל עובדי בניה אז מחירי הדיור בטוח יירדו.
  • 2.
    נו באמת 10/12/2014 16:37
    הגב לתגובה זו
    הפלפונים. גרם לפיטורי עובדים. פגיעה במניות פגיעה במשקיעים פגיעה בהכנסות המדינה ובסוף אנחנו משלמים בדרך אחרת על זה עדיף היה שכל אחד היה מדבר פחות ומקשקש פחות בטלפונים ו במקום לשלם אחכ במיסים כמו המס על הבורסה. פ
  • 1.
    אומר דבר אחד ועושה את ההיפך (ל"ת)
    השיטה של ביבי 10/12/2014 16:37
    הגב לתגובה זו
  • דביר 10/12/2014 18:15
    הגב לתגובה זו
    האנשים הכי מושחתים הולכים לפוליטיקה הטובים לא מגיעים ולא יגיעו ומי שמגיע נהפך למושחת אני לא מאמין למילה אחת שלהם. מה שקורה טוב פה במדינה זה לא קשור אליהם בכלל. אין פוליטקאים טובים נקודה!!!!!!!
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.