יום הדין של שלומי לחיאני - ביהמ"ש קבע הטלת קלון ו-6 חודשי עבודות שירות

חרף השביתה בבתי המשפט גזר היום עונשו של ראש עיריית בת-ים לשעבר. הורשע בחודש מאי בשלוש עברות של הפרת אמונים
אבי שאולי | (4)
נושאים בכתבה שלומי לחיאני

אחרי שהורשע בהפרת אמונים - בית משפט שלום בתל-אביב גזר הבוקר את דינו של שלומי לחיאני, לשעבר ראש עריית בת-ים. השופט בני שגיא: "פעולות אסורות של שחיתות ציבורית". השופט החליט שיש קלון במעשיו ולפיכך הוא יורחק ל-7 שנים מפעילות ציבורית.

בנוסף הוחלט שלחיאני יבצע 6 חודשי עבודות שירות ת במרכז למורשת המודיעין ברמת השרון וישלם קנס של 250 אלף שקל.

בחודש מאי הורשע שלומי לחיאני במסגרת הסדר טיעוןעם הפרקליטות בשלוש עבירות של הפרת אמונים. עבירות השוחד והלבנת ההון נמחקו.

סנגוריו, עורכי הדין גיורא אדרת, נתי שמחוני וקנת מן, ביקשו מבית המשפט עונש של עבודות שירות, אך התובעת, עו"ד שרון כהנא, מפרקליטות מחוז תל אביב, ביקשה לגזור על לחיאני שנת מאסר בפועל, קנס משמעותי ולהטיל עליו קלון.

במהלך המשפט מסרו אישי ציבור רבים עדות אופי חיובית בניהם: שרת הבריאות יעל גרמן, שרת החינוך לשעבר יולי תמיר, ח"כ דוד צור, ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון והעיתונאיות אורלי וילנאי ואבירמה גולן.

שלושה אישומים של הפרת אמונים

אישום 1 - לחיאני קיבל 700 אלף שקלים מאבנר קריאף ועובד דודטחי, הבעלים של קפה ג'ו ומסעדת גרגרים בבת-ים. בכסף השתמש לחיאני לכיסוי חובותיה של חברת אלשב שבבעלותו ושמחזיקה בנכס שבו נמצא קפה ג'ו.

נכס הנדל"ן המושכר לקפה ג'ו זכה במשך השנים להקלות בנייה והיתרים חריגים על ידי ועדת התכנון המקומית.

אישום 2 - לחיאני הורשע גם בהפרת אמונים בשל קבלת 200 אלף שקל מאי העסקים עזרא דוש, הבעלים של רשת סופר דוש בבת ים, ששימשה ספקית של העירייה.

אישום 3 - לחיאני ביקש מעובדים בעירייה לקחת הלוואות פרטיות בגובה 440 אלף שקלים מבנקים שונים ולהעביר לו את הכסף לצורך החזר חובות.

"שחיתות שלטונית בשלטון המקומית משתלמת"

ח"כ יפעת קריב (יש עתיד) יוזמת חוק הסדרת מעמדם של חברי המועצות בישראל: "היום קיבלנו תזכורת מהדהדת מדוע שחיתות שלטונית בשלטון המקומית משתלמת. אני מוטרדת מהחלטת בית המשפט וקבלת הסדר הטיעון. גזר הדין מוכיח כי ניצול של כוח המשרה וקידום עניינים אישיים על חשבון האזרח, כדאי בחסות בית המשפט בישראל".

"השופט שגיא ציין כי פעולותיו של לחיאני הן פסולות ובעלות אופי מובהק של שחיתות ציבורית וביצוע עבירות פליליות, אך החליט להקל עם לחיאני האדם. איזה מסר אנחנו מעברים לנבחרי הציבור? מדובר בגזר דין מוזר שלא מתקבל על הדעת, גזר דין שמטיב עם אדם אחד ופוגע בחברה שלמה. אנו חיים במציאות של אשליית הדמוקרטיה בשלטון המקומי שנובעת מחוסר הסדרה חוקתית של תפקיד חבר המועצה ומונעת מהם לבצע את תפקידם על הצד הטוב ביותר ולשמש כשומרי הסף של השחיתות השלטונית".

לחיאני: "קשה לי לתפוס כי הלוואות שקיבלתי והחזרתי מייצרות תוצאה זו"

שלומי לחיאני מסר בתגובה לגזר הדין: "חשבתי שהעניין יסתיים אחרת. נלמד את גזר הדין ונוציא מסקנות בהקדם. קשה לי לתפוס כי הלוואות, אשר קיבלתי והחזרתי בתחילת דרכי לפני כעשור, בצורה שקופה וגלויה - מייצרות תוצאה זו. אבקש להודות לכל האזרחים הרבים מכל רחבי הארץ, ולתושבי בת-ים, אשר איש איש בדרכו חיזקו אותי לאורך הדרך, מי בלחיצת יד ומי בצופר המכונית, מי בחיוך ומי במילה טובה. אני מאחל גמר חתימה טובה לכל בית ישראל" .

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ליצן 30/09/2014 11:31
    הגב לתגובה זו
    לחיאני לא הורשע בשוחד היות והכספים הוחזרו עם ריבית אסור לראש עיר לפעול בניגוד עניינים כזה וזה היה קלונו אין כאן שוחד
  • 3.
    ko 30/09/2014 10:42
    הגב לתגובה זו
    שיתבייש בית המשפט
  • 2.
    gg 30/09/2014 09:54
    הגב לתגובה זו
    אפילו אם היה משלם מס זה יותר מ 250 אלף ובכלל אם ביהמ"ש קבע שוחד מדוע לא יחזיר אותו אם באמת היה שוחד מי זה השופט הזה ????? זה בית משפט או בית שימוש ?????????
  • 1.
    עילאי 30/09/2014 09:17
    הגב לתגובה זו
    השחיתות תחגוג אם אני האזרח הפשוט הייתי גונב סכומים מה שטוענים שגנבו אז תאמינו לי זה לא היה נגמר עם עבודות שירות
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.