בנצי ליברמן: "אין כלל מחסור בקרקעות, יש בעיה בשיח הפנים ממשלתי"

חיים ביבס: "אם זה היה תלוי בוועדה המחוזית מודיעין לא הייתה קמה, חייבים ליישם את המודל שלה בעוד ערים"
לירן סהר | (8)

"אם מודיעין הייתה מוקמת על ידי מוסדות התכנון בלבד, ללא התערבותו של שר הבינוי והשיכון דאז אריאל שרון, היא לא הייתה קמה", כך אמר היום ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, בכנס 'קודקס החלטות מועצת מקרקעי ישראל'. "14 אלף יחידות דיור הוקמו במודיעין בול"לים של אריאל שרון, בוועדה המחוזית אושרו 990 בלבד, אם העיר הייתה צריכה לקום רק באמצעות הוועדה המחוזית היא לא הייתה קמה. צריך לקחת את המודל של מודיעין לעוד ערים, לעשות תוכנית אב לפיה בכל עיר יקבעו מראש את סל הזכויות לתכנון עתידי וכדי שתוך 3 חודשים ניתן יהיה לקבל היתר בנייה."

"המרכז - בין קריית גת לקריות"

בנצי ליברמן, מנהל רשות מקרקעי ישראל, אמר כי יכולת הוצאת הדברים מהכוח אל הפועל נמצאת אצל ראשי הרשויות. ראש רשות שלא רוצה לא ייתן היתרי בנייה, אם ראש רשות רוצה לבנות כך או אחרת צריך לשמוע אותו. יש הרבה תוכניות מאושרות, 10 אלף בראש העין, במודיעין אם ראש העיר יחליט יהיו עוד 8,000, יכול למנות תוכניות גדולות לשיווק מיידי. כנראה שאם היה היצע רלבנטי מול הביקוש הגדול המחירים היו יורדים, למה הם לא יורדים? אין מחסור בקרקעות משווקות, יש בעיה בשיח הפנימי הממשלתי אם שיווקתי קרקע במודיעין ולא בניתי את המחלף ראש העיר בצדק לא ייתן היתרי בנייה. כך לא נוצרת תחרות מול יזם שכבר בונה ולכן המחירים לא יורדים."

"הבעיה של דיור בישראל היא כאן ועכשיו, אם רוצים לבנות דירות לציבור הכללי עושים זאת בקריית גת, מי שיכול לשלם קצת יותר יימצא זאת בראש העין במחירים הפחותים מאשר הממוצע כיום במרכז", מסביר ליברמן. "מבחינתי מרכז הוא לא בין ראשון לציון לבין רשפון אלא בין קריית גת לבין הקריות. לפני 20 שנה חולות ראשון היו כמו קריית גת, אף אחד לא רצה לגור שם. היום ראשון לציון זה מה שהיום קריית גת, עוד 5 שנים היא לא תהיה כמו היום יש רכבת 32 דקות מתל אביב, יש כביש 6. מדינת ישראל צריכה להשקיע ביתר בפריפריות, שבאר שבע תהיה המטרופולין המשמעותי, שישאירו את אנשי הצבא בנגב ואת הסטודנטים. בבאר שבע צריך להקים מבנים או שכונות כמו של צפון תל אביב שמהווים תחרות ללהבים ולעומר כדי שהמשפחות שיורדות לנגב שיהיה להן עניין לעבור למקומות אלו."

"באר שבע היא לא פריפרייה"

רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע, אמר: "באר שבע היא לא פריפרייה, עשינו צעדים משותפים בשינוי התפישה. היו לי ויכוחים מאוד חריפים עם המינהל הקודם. בבאר שבע יש היום 30 אלף סטודנטים שלומדים בחמישה מוסדות אקדמיים, אף אחד לא חשב איך להשאיר אותם. אנשים צריכים תעסוקה ורוצים לחיות באיכות חיים, מינהל מקרקעי ישראל הבין שאי אפשר לכפות דברים על רשות מקומית, עצרתי את השיווקים ואמרתי שאני מאמין בתכנון אסטרטגי ארוך טווח, אני רוצה לכוון לאוכלוסיות מסויימות ולא להציף בדירות 2-3 חדרים כי המאפיינים שונים מגוש דן."

דנילוביץ' מוסיף כי "הגיע הזמן שכל משרדי הממשלה הרלבנטיים יהיו חלק מאותה תוכנית לאומית, אם ראש הממשלה ומשרד האוצר לא יהיו חלק מהתוכנית הזאת לא ניתן יהיה להקים עוד מטרופולין כמו תל אביב. בית חולים נוסף יהיה חייב להיות, נצטרך להקים עוד מוסדות חינוך יחודיים. אם אתה לא מכוון הכי גבוה שאפשר. הקמת שדה תעופה בנבטים ישבור שוויון ויהפוך את העיר למרכז הארץ."

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    שלמה 08/07/2013 01:44
    הגב לתגובה זו
    שדה תעופה בין לאומי בנבטים זו זריקת מרץ לנגב האבטלה ברדיוס של 50 ק"מ מהשדה תעלם כי השדה יעסיק אלפי עובדים הממשלה תחסוך כל חודש מיליוני שקלים מדמי אבטלה והבטחת הכנסה הנגב יפרח ובא לציון גואל
  • 7.
    ישראל 08/07/2013 01:14
    הגב לתגובה זו
    רק שדה תעופה בנבטים יגרום לנגב התעוררות משנת ישרים של 65 שנים ערים כמו ירוחם דימונה וערד יתפתחו לערים גדולות הבניה בערים הנ"ל תפרח והביקוש לדירות יהיה עצום ביבי ולפיד קדימה תקימו שדה תעופה בנבטים עוד שנתיים נתב"ג יהיה פקוק כמו הכבישים במרכז הצפוף
  • 6.
    קייםהיצע גדולה= שניםבלוף הרצת פראייר=בועה50%פיצוץ=מיתון (ל"ת)
    מדינה=בלוף לפראייר 07/07/2013 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    המחיר ירד רק אם יטילו מס גבוה על דירה שניה ואילך (ל"ת)
    כל כך פשוט 07/07/2013 17:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יקיר 07/07/2013 16:51
    הגב לתגובה זו
    שמעתי את אריאל שרון שאומר,"תבנו א"כ יגעו האישורים," למי אתם מחכים,?? לעליות מחירים ?אולי תרוויחו משהו? בכל הכפרים בונים בלי אישורים תתחילו לבנות את המדינה ולפתח , יש ביקוש. אין לכם חזון ולא רוצים ,הצעירים סובלים אני מציע ללפיד, ולממשלה, תתפטרו, אפסים
  • 3.
    בנצי אם לא תורידו חזק את מחירי הדירות בבחירות בחוץ (ל"ת)
    דניאל 07/07/2013 15:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אז שבנצי ליברמן יקנה לאמא שלו דירה בקריית גת במיליון שח (ל"ת)
    ליברמן בעעעעעעעע 07/07/2013 14:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הוא אומר זאת בשביל להצדיק את מחירי הנדלן (ל"ת)
    עוד ליברמן 07/07/2013 14:00
    הגב לתגובה זו
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.