נתניהו: "בחודשים הקרובים יצא מכרז לנמל פרטי חדש במדינת ישראל"

רה"מ בפתיחת ישיבת הממשלה: "בערך 90% מהייצוא והייבוא שלנו וחלק עצום מהתוצר שלנו עובר דרך הנמלים. אנחנו מחויבים לשינוי הזה. אני יודע שיש תמיכה של שרים רבים, אם לא כולם"
יעל גרונטמן | (13)

הקרב על עתיד הנמלים בישראל, על רקע העוצמה שצברו ועדי העובדים שלהם, חילץ היום תגובה גם מראש הממשלה, בנימין נתניהו שאמר בפתח ישיבת הממשלה השבועית "נמלי הים בישראל זה נושא שמעסיק אותנו כבר למעלה מעשור".

לדברי נתניהו "בשנת 2003 יזמתי תהליך רב שלבי של רפורמות בנמלי הים. דבר ראשון שעשינו זה רפורמה ברשות הנמלים. הקמנו שלוש חברות ממשלתיות בחיפה, באשדוד ובאילת, ופתחנו את מספנות ישראל בחיפה בהפעלה פרטית. זה הדבר הראשון שנעשה, שלב א'. שלב ב', היה הפיכתו של נמל אילת לנמל שפועל בהפעלה פרטית. זה קרה לפני שנה, אגב באיחור של שנתיים מהתוכנית המקורית".

"והדבר השלישי שהולך לקרות בחודשים הקרובים זה הוצאת מכרז לנמל נוסף, חדש, במדינת ישראל. שוב, נמל בהפעלה פרטית".

"לתוכנית הזאת יש השלכות גדולות מאוד לגבי יוקר המחייה במדינת ישראל, כי בערך 90% מהייצוא והייבוא שלנו וחלק עצום מהתוצר שלנו עובר דרך הנמלים בדרך זו או אחרת. כמעט כל דבר שאתם רואים לפניכם, מוצר שנמצא פה או מוצר שאנחנו מייצאים לשוקי העולם עובר דרך הנמלים. רק מקצת המוצרים עוברים דרך תעבורה אווירית. לכן, היעילות או היעדר היעילות בנמלים הוא דבר שכל אזרח ואזרח מרגיש מכיסו".

"אנחנו מחויבים לשינוי הזה. אני יודע שיש תמיכה של שרים רבים, אם לא כולם, במהלכים שאנחנו הולכים לעשות. שר התחבורה יביא בפניי את ההצעה שמתגבשת, אני אדון בה גם עם שר האוצר וגם עם שר הכלכלה, ונגבש את הממשלה כולה כדי לעשות את הרפורמה הזאת, שתשפיע מאוד על הוזלת יוקר המחייה במדינת ישראל".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    ציון 19/05/2013 14:43
    הגב לתגובה זו
    טוב לקופת המדינה בקרוב לרעיון דומה בחברת החשמל וברכבות
  • 12.
    קישקשתא 19/05/2013 14:38
    הגב לתגובה זו
    IF U HAVE TO SHOOT - SHOOT,DON'T TALK
  • 11.
    לא יודע, כשיוצא מהפה הזה, אני מתחיל להיות בספק אם יבוצע (ל"ת)
    אריק 19/05/2013 13:46
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    בלה בלה בלה בלה בלה 19/05/2013 13:39
    הגב לתגובה זו
    פרוייקט הלביא טוב,תעלת הימים טובה,הרכבת לאילת מעולה,רכבת תחתית בת״א זה רעיון גאוני.......קיצר ביבי: הנייר סופג הכככככל......ומי כמוך יודע........
  • 9.
    ביביולוג 19/05/2013 13:35
    הגב לתגובה זו
    ע״פ התגובות בשבועות הקרובים יחליט אם להתקדם או לא......... ביבי - כמו ביבי. אנשים לא משתנים
  • 8.
    שמתם לב שמחיר הגז הביתי ירד לספק משמעותי כ-30% (ל"ת)
    איציק ר 19/05/2013 12:55
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ציון 19/05/2013 12:53
    הגב לתגובה זו
    הביטחון ולמה אין מידע כזה מדוע גימלאים זוכים להטבות נופש במלונות זה חור בתקציב ומי משלם את החשבון בסוף ועוד ועוד עים כל הכבוד לצהל ויש לי אליו הרבה כבוד יש לי בן לוחם בשיריון ועוד בת חיילת בגולן אנחנו את תרומתינו ובנינו נותנים לשירות צבאי ואני מצפה שכולם יתנו את חלקם
  • 6.
    רונן 19/05/2013 12:43
    הגב לתגובה זו
    מה שמפריע ובצדק שאנשי הועדים השטלתו על הנמל ולמעשה מנהלים אותו עם משכורות מנופחות , אולם גם לאחר שיפתרו את הבעיה הזו האזרחים לא ירגישו כל הקלה ,אם הנמל ירוויח יותר לא יוזילו לנו האזרחים את מוצרי הייבוא אפילו לא באגורה אחת , כך שמה שמסתתר מאחורי המהלך זה החלשת כוחה של ההיסתדרות שלוחצת על הממשלה דרך הועדים החזקים,ההשתוללות של הועדים מפריעה לי אולם גם החלשת ההסתדרות תפריע יותר בעתיד כי המעסיקים תמיד ירצו הסתדרות חלשה להמשיך לשחוק את השכר
  • 5.
    זה לא רק הם מה עם פירוק הריכוזיות....... (ל"ת)
    tr 19/05/2013 12:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כמו הגז שזה יגיע לאזרח חחחחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)
    עוד בלוף 19/05/2013 12:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כמו הגז שזה יגיע לאזרח חחחחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)
    עוד בלוף 19/05/2013 12:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עוד כמה שנים חחח 19/05/2013 12:13
    הגב לתגובה זו
    יהרסו את כל התוכניות .
  • 1.
    יופי ביבי . (ל"ת)
    בא 19/05/2013 12:11
    הגב לתגובה זו
ראסל אלוונגר (שלומי יוסף)
צילום: ראסל אלוונגר (שלומי יוסף)

טאואר זינקה ב-17% - מה אמר ראסל אלוונגר שהרים את המניה?

מנכ"ל שהציל חברה והביא אותה לשווי של 11 מיליארד דולר, מניה שמזנקת למכפילי רווח שלא היו בעבר, מסיבת AI ענקית שלא ברור אם אנחנו בתחילתה, באמצע או בסופה

אבישי עובדיה |

הדוחות של טאואר טאואר 4.53%   טובים מאוד, התחזית חזקה (מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"). המניה זינקה ב-17% ל-98.2 דולר, שווי של 11 מיליארד דולר. דווקא בשווי הזה כדאי להזכיר לכולם שהקמת טאואר בארץ בתחילת שנות ה-90', שזה אומר הקמת מפעל ייצור שבבים בישראל, היתה רעיון כושל. כוח העבודה פה יקר ואין שום יתרון תחרותי מול המפעלים בעולם. טאואר הקימה מפעל שכולו סובסידיות מהמדינה ואחר כך עוד מפעל שכולו סובסידיות מהמדינה. היא הרוויחה כששוק השבבים המחזורי היה טוב והפסידה פי 5 כשהוא היה למטה. 

היא עברה הסדר חוב. היא קיבלה הנשמה מהמדינה וממשפחת עופר. ואז הדירקטוריון קיבל את ההחלטה שבדיעבד הצילה את החברה והפכה אותה לענקית במונחים מקומיים - לגייס את ראסל אלוונגר כמנכ"ל. אלוונגר קיבל לפני 20 שנה חברה כושלת וידע לנתב אותה לשני מקומות שהצילו אותה - לנישות שבהן יש לה מומחיות (כי הגדולות לא פעלו בנישות) ולפעילות ייצור בחו"ל. טאואר בזכותו היא חברה גלובלית, רווחית, צומחת, עם נוכחות באחד התחומים החשובים בעולם - שבבים.

מניית טאואר זינקה פי 2 מאז פרסום הדוח הקודם, והיא במחיר של יותר מכפול מזה שאינטל רצתה לרכוש את החברה. רכישה שלא יצאה לפועל כי הסינים התנגדו. בהתחלה המשקיעים חששו והמניה ירדה מתחת ל-30 דולר, שנתיים אחרי, הם מאוד מרוצים. 

תחום השבבים מחולק באופן גס לשניים - תחום הייצור ותחום הפיתוח. הפיתוח הוא הקצפת. אנבידיה מפתחת שבבי AI ומוכרת אותם ברווחיות גולמית של מעל 80% כי יש למוצר-לשבב ערך גדול ויתרונות טכנולוגיים. בייצור יש לרוב תחרות גדולה. יש טכנולוגיות ייצור שונות, אבל בסוף מזמין השבב יכול לעשות זאת בכמה מקומות. זאת פעילות שלא אמורה להניב רווחיות גבוהה, סוג של קומודיטי. אבל, על רקע המחסור בשבבים, הרווחיות עלתה בשנים האחרונות. טאואר גם פועלת כאמור בנישות שבהן הרווחיות טובה יותר, ומסתבר שיש בכל זאת הבדלי איכות משמעותיים בין יצרנים שונים. 

חוץ מזה, אלו הסכמים שעוטפים את הלקוח. חברה שרוכשת שבבים מיוחדים שהיא עיצבה וטאואר ייצרה, תמשיך לרכוש את השבבים האלו מטאואר במקביל לגידול בהיקף המכירות שלה, וזה יחלחל לגידול בפעילות טאואר. כלומר כשמארוול שהיא לקוחה מדווחת על גידול במכירות זה יכול לחלחל לטאואר. 

קרדיט אלעד גוטמן מנכ״ל בזק- ניר דוד ויור בזק- תומר ראב״דקרדיט אלעד גוטמן מנכ״ל בזק- ניר דוד ויור בזק- תומר ראב״ד

סרצ'לייט נערכת לצאת מבזק - נתניהו חתם על ההיתר למכירת המניות

הקרן האמריקאית תוכל למכור את מלוא אחזקותיה בתוך שנתיים ולרדת מתחת ל־5%; לראשונה, בזק תתנהל כחברה ללא בעל שליטה יחיד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בזק ניר דוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם על ההיתר שמאפשר לקרן סרצ'לייט לרדת מהשליטה בבזק בזק -0.48%  , הצעד האחרון שנדרש כדי להשלים את השינוי המבני בחברת התקשורת. החתימה סוגרת הליך רגולטורי של חודשים ארוכים, שבו עבר המסמך בין משרד התקשורת, משרד הביטחון והשב"כ.


עם חתימת ראש הממשלה, הקרן האמריקאית יכולה מעתה למכור את אחזקותיה בבזק, שהן כיום כ־15.9% ממניות החברה  ולרדת בהדרגה גם מתחת לרף של 5%, מבלי להזדקק להיתרים נוספים. כלומר, בזק תצטרף לשורה מצומצמת של חברות בורסאיות גדולות בישראל שפועלות ללא גרעין שליטה.


החתימה של נתניהו מגיעה לאחר שאושרה קודם על ידי שר התקשורת שלמה קרעי, שקידם את המהלך במשרדו, וכן לאחר הסכמת שר הביטחון ישראל כ"ץ והשב"כ. יחד, האישור המשולב של שלושת הגורמים מהווה את התנאי הסופי הדרוש לפי רישיון בזק. ההיתר החדש מאפשר לסרצ'לייט למכור את מניותיה בבורסה כבר החל ממחר. לקרן יינתן פרק זמן של עד שנתיים כדי להשלים את המכירה ולרדת מתחת ל־5% מהון החברה. בתקופת המעבר תוכל להותיר נציג אחד בדירקטוריון בזק, בעוד שני הדירקטורים הנוספים מטעמה יתפטרו.


בשלב זה מחזיקה סרצ'לייט בשליטה בבזק יחד עם השותף הישראלי דוד פורר, באמצעות חברת ביקום. שני הצדדים מבצעים בשנה האחרונה מהלך מכירה מדורג: במרץ נמכרו כ־5% מהמניות בכ־950 מיליון שקל, ובספטמבר עוד כ־5.7% תמורת כ־965 מיליון שקל. העסקאות הללו צמצמו את אחזקות הקרן מ־27% ל־15.9%, והן צפויות להמשיך עד ליציאה מלאה. ההיתר החדש מבטל את מגבלת המכירה בתקופת החסימה ,מהלך חריג בהסכמים מסוג זה ומאפשר לסרצ'לייט למכור גם במהלך תקופה זו, בכפוף לתיאום עם החתמים.


בזק תפעל לראשונה ללא גורם שליטה יחיד

עזיבת הקרן צפויה לשנות את מבנה הניהול בבזק. לראשונה בתולדותיה, החברה תפעל ללא גורם שליטה יחיד, אלא תחת בעלות מבוזרת של גופים מוסדיים ומשקיעים מהציבור. זהו מודל פחות שכיח בחברות תשתית מפוקחות, אך מקובל יותר בשווקים מפותחים. במשרד התקשורת מעריכים כי השינוי יגביר את השקיפות ויחזק את המשילות התאגידית בחברה. מנגד, יש מי שמזהירים כי ניהול ללא גורם מרכזי עשוי להקשות על קבלת החלטות מהירה ולדרוש תיאום הדוק יותר בין בעלי המניות.