נדל"ן

ראש עיריית אור עקיבא: "אנחנו תחליף לנתניה, זוגות צעירים יכולים לקנות כאן דירת 4 חד' חדשה ב-900 אלף שקל"

כך אמר שמחה יוספוב בשיחה עם Bizportal לקראת ועידת הנדל"ן של מרכז הבנייה. האם תוכניות הפיתוח המאסיביות באור עקיבא יצליחו לנער את דימויה הבעייתי?
לירן סהר | (19)

רבים הנוסעים לאורך כביש החוף בין תל אביב לחיפה מבחינים בווילות הנוצצות של קיסריה, הטובלות בירק ונוגעות בים, אולם מעברו השני של הכביש נתקלים בחומת ענק המפרידה את העיר הצפופה אור עקיבא מהרעש והזיהום של הכביש. אור עקיבא סבלה עד לאחרונה מדימוי לא מעודד במיוחד, לרוב כסמל לפער הסוציו אקונומי בין העשירים לעניים בישראל כשהושוותה ליישוב העשיר מעבר לכביש. העיר עברה נקודת מפנה בשנות ה-90 כאשר הגדילה את אוכלוסייתה ב-40% בעקבות גל העלייה ממדינות חבר העמים. אולם עם הזינוק במחירי הדירות במרכז הארץ, העיר הפכה לאלטרנטיבה יותר שפויה עבור זוגות צעירים המעוניינים לרכוש דירה. בשנת 2011 נבנו בעיר כ-260 דירות ובמחצית הראשונה של 2012 נבנה מספר דומה. עיקר הבנייה מרוכזת בשכונת היובל, בצפון מערב העיר, אשר צפויה לכלול כ-2,000 יחידות דיור בשנים הקרובות. זינוק מחירים של 36% מ-2009 ומה קרה למחירים? מאתר מידע נדל"ן של רשות המיסים עולה כי בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2009 נמכרו בעיר דירות 4 חדרים חדשות בין המחירים 660 ל-790 אלף שקל. בחודשים אוקטובר-נובמבר 2012 נמכרו בעיר דירות 4 חדרים חדשות במחירים של 900 אלף שקל-מיליון שקל, זינוק של 36% (במחירי המינימום) בשלוש שנים. "אנחנו תחליף לנתניה. היא צפופה ולא ניתן לקבל בה את אותה איכות החיים שניתן לקבל אצלנו", אמר שמחה יוספוב, ראש העירייה, בשיחה עם Bizportal. "מגיעים אלינו זוגות צעירים מנתניה וראשון לציון, אין כל סיבה לשלם 1.2 מיליון שקל על דירת 4 חדרים בנתניה כשכאן ניתן לרכוש דירה זהה ב-900 אלף שקל." בשנת 2007 ספגה אור עקיבא מכה קשה כאשר נדחתה בקשתה להתאחד עם קיסריה, אולם ייתכן ודחייה זו הובילה את העיר לפיתוחה הנוכחי, בצעידה לכיוון עצמאות כלכלית. לעיר הובטחו שני תמריצים העברת פארק התעשייה של קיסריה המשתרע על שטח של כ-3,000 דונם לאור עקיבא ב-2022 והעברת תקציב בהיקף של כ-2 מיליון דולר מקרן קיסריה לטובת חינוך, תרבות וספורט בעיר. בנוסף, סופחו לעיר 1,000 דונם מבנימינה-גבעת עדה ו-1,000 דונם מקיסריה עצמה. 7,000 יח"ד נוספות יוספוב מציין כי על השטחים החדשים שהועברו מבנימינה וקיסריה ייבנו בשנים הקרובות כ-7,000 יחידות דיור, פעולה אשר למעלה מכפיל את אוכלוסיית העיר העומדת כיום על כ-20 אלף נפש וצפויה לגדול תוך עשור ל-50 אלף. "מלבד דירות אלו, אנחנו מתכננים לבנות כ-1,500 דירות בעיר ולבצע תוכנית פנוי בינוי לבניית 1,800 יחידות דיור בשכונת שז"ר במקום 340 דירות השיכון הנמצאות שם כיום", מוסיף יוספוב. "מתוך 7 דירות שמכרתי לאחרונה, 6 נמכרו לזוגות צעירים מחוץ לעיר", אומר אלי חילים, מנהל המכירות של פרויקט אשדר היובל בעיר שיכלול 138 דירות בשלושה בניינים בני 9-16 קומות. "דירות 4 חדרים בשטח של 103 מ"ר עם מרפסת של 14 מ"ר נמכרות בפרויקט עבור החל מ-960 אלף שקל ודירות 5 חדרים עבור החל מ-1.06 מיליון שקל, חתך הגילאים של הרוכשים הוא 25-35, רבים מהם זוגות צעירים מהמרכז שאפילו בגבעת אולגה בחדרה כבר אינם יכולים לרכוש דירה. מי שרכש כאן דירה לפני שנה הרוויח כ-80 אלף שקל." ואיך מגיעים מאור עקיבא למרכז? מתחנת הרכבת של בנימינה לתחנת רכבת השלום במרכז עזריאלי בתל אביב אורכת הנסיעה כ-45 דקות, זאת בנוסף לנסיעה של כ-10 דקות מהעיר לתחנת הרכבת. מי שזמנו בידיו ומעוניין להשתמש ברכב ייסע לעיתים כשעה וחצי מהעיר למרכז תל אביב בשעות השיא בבוקר. *ראש עיריית אור עקיבא שמחה יוספוב יהיה נוכח בוועידת דיסקונט לעסקים של מרכז הבנייה הישראלי שתתקיים בתאריכים 19-21 בדצמבר כתבות מעניינות נוספות: במקום הכי נמוך בת"א: בכמה נמכר פנטהאוז ליד התחנה המרכזית? גלובל פרופרטי גייד: מחיר הדירות בת"א במקום ה-16 בעולם; מי במקום הראשון?

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    לאלו אראלה 18/12/2012 08:51
    הגב לתגובה זו
    נדפקים ובאותו זמן בוכים ברוווווו
  • 13.
    חודשים דמגוגיה לפראייר=מחיר הזוי=בועה בפיצוץ=סוף הבלוף! (ל"ת)
    נדלן= בלוף שיווק 17/12/2012 15:49
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    גל 17/12/2012 15:39
    הגב לתגובה זו
    כל מה שנעשה בעיר זה בזכות ראש העיר הקודם ו לא של סימכה יסיפוף. זה ידעה רק לבזבז כסף של הציבור ולהיצתלם בכל הזדמנות בשביל תקשורת.
  • 11.
    שלום 17/12/2012 15:09
    הגב לתגובה זו
    לא שוה יותר מ350,000שח
  • 10.
    הרסתם את המדינה 17/12/2012 14:11
    הגב לתגובה זו
    מה יעשו שם צעירים??? איך יחזירו את מאות אלפי שקלים ההזויים שישלמו על דירה בחור עקיבא??? מקום דרעק עם מחירי מנהטן
  • ישראלי 19/12/2012 15:32
    הגב לתגובה זו
    ת"א יותר זולה ממנהטן, אז אור עקיבא?
  • 9.
    פחחחחחחחחחחחחחחחחח 17/12/2012 13:08
    הגב לתגובה זו
    פחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
  • 8.
    מדינה ליצנית 17/12/2012 13:07
    הגב לתגובה זו
    אור עקיבא זה חור בדרך לחיפה. אבל לצערינו כל המדינה מהצפון לדרום איבדה את השפיות בכל מה שקשור למחיר הנדל"ן.
  • 7.
    לא פ ר י י א ר 17/12/2012 13:05
    הגב לתגובה זו
    מטומטם מי שקונה היום דירות , הלוואי והמדינה ומי שגוזר עלינו קופונים ורואה אותנו בתור פרייארים שייחנק דירות שאמורות לעלות 500 אלף נמכרות היום במיליון .
  • תמשיך לגור בשכירות... (ל"ת)
    צומפי 24/12/2012 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    900 אלף לא שפוי 350 אלף שח הקרקע לדירה יקר יקר יקר (ל"ת)
    בנטוב 17/12/2012 13:02
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חחחחח 17/12/2012 12:44
    הגב לתגובה זו
    עיר עולים ושיכונים מסריחה חחחח קורע קורע..
  • ישראלי 19/12/2012 15:29
    הגב לתגובה זו
    מלא ערסים ועולים. והמחירים? בבת ים כמעט כפול מבאור עקיבא
  • 4.
    שוש החיפושית 17/12/2012 12:26
    הגב לתגובה זו
    כל נכס מנופח מוחזר למחיר הטבעי שלו בין אם ירצו ובין אם לא...עאלק 900 אלף
  • 3.
    אוכלוסייה קשה ובעייתית, עדיף כבר חיפה אם כבר (ל"ת)
    מתי 17/12/2012 11:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נועם 17/12/2012 11:53
    הגב לתגובה זו
    במעט יותר עדיף לקנות דירת 4 חדרים במצליח ברמלה, בזבוז של דלק לנסוע שעה וחצי לעבודה כל יום
  • יואב צהלה 24/12/2012 13:48
    הגב לתגובה זו
    אפילו שנוסעים דרך הכביש החדש 431 כמדומני
  • 1.
    אפי 17/12/2012 11:50
    הגב לתגובה זו
    הלואי בכל רשות היהיה אדם כמוך.איש נעים הליכות.אוהב בריות. אני לא גר באור עקיבא אבל יש לי משפחה במקום.תעשה ותצליח והלואי וראש הרשות שלי היה חצי מימך.
  • רק עם אתא קווקזי אתא יכול לחיות בחור הזה (ל"ת)
    גל 17/12/2012 15:32
    הגב לתגובה זו
בנייה מתועשת (גרוק)בנייה מתועשת (גרוק)

כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?

בעוד שסין מקימה בניין מגורים של 30 קומות ב-15 ימים, בישראל אותו פרויקט ייקח 5-7 שנים. הסיפור המדהים של טכנולוגיית הבנייה המתועשת שמשנה את פני העולם ומוזילה את מחירי הדירות - ומדוע ישראל נשארת מאחור



צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנייה מתועשת

כשאמיר כהן, קבלן ותיק מתל אביב, ביקר לראשונה באתר בנייה בצ'אנגשה שבסין, הוא לא האמין למראה עיניו. מול עיניו התרומם בניין של 30 קומות תוך 15 ימים בלבד. "חשבתי שמדובר בתעלול פרסומי", הוא מספר, "עד שראיתי את זה במו עיניי. הם מרימים שלוש קומות ביום כאילו מדובר במשחק לגו ענק".

הנתון הזה אינו חריג. בניין מגורים טיפוסי של 20 קומות בסין נבנה ומאוכלס תוך 4-6 חודשים מתחילת העבודות. בישראל, אותו פרויקט בדיוק ייקח 5-7 שנים מרגע הגשת הבקשה להיתר ועד מסירת המפתחות לדיירים. גם אם נתעלם מהביורוקרטיה הישראלית הידועה לשמצה ונתמקד רק בזמן הבנייה הפיזי, הפער עצום: 2.5-3 שנים בישראל לעומת חודשים בודדים בסין.

מה עומד מאחורי הפער הדרמטי הזה? התשובה נעוצה במהפכה טכנולוגית שסין מובילה בעשור האחרון - מהפכת הבנייה המתועשת, שהופכת את תעשיית הבנייה ממלאכת כפיים מסורתית לתעשייה מודרנית. בעוד שבישראל עדיין בונים בניינים באותה שיטה כמו לפני 50 שנה - לבנה על לבנה, בלוק על בלוק, תחת השמש הקופחת או הגשם הסוחף - בסין הפכו את אתרי הבנייה למפעלי הרכבה מתוחכמים.

המהפכה שמתחילה במפעל

כדי להבין את עומק השינוי, צריך להבין מהי בעצם בנייה מתועשת. במקום לבנות את הבניין באתר מאפס, מייצרים את רוב הרכיבים במפעל בתנאים מבוקרים. קירות שלמים נוצקים בתבניות מדויקות, כשבתוכם כבר מותקנות צנרת המים והביוב, תעלות החשמל, ואפילו החלונות והדלתות. רצפות שלמות מגיעות מוכנות עם מערכות חימום תת-רצפתי מובנות. תקרות מיוצרות עם תאורה ומיזוג אוויר משולבים.

התהליך מתחיל במפעל ענק שנראה יותר כמו מפעל רכב מאשר אתר בנייה. בקווי ייצור ממוחשבים, עובדים מייצרים מודולים - יחידות בנייה שלמות שיכולות להיות חדר, דירה שלמה או אפילו קומה שלמה. בזמן שהמודולים מיוצרים במפעל, באתר הבנייה עצמו מכינים רק את היסודות. ברגע שהיסודות מוכנים והמודולים מגיעים מהמפעל, מתחיל שלב ההרכבה - תהליך מהיר ומדויק שבו מנופים מרימים את המודולים למקומם, עובדים מחברים אותם זה לזה, ותוך ימים ספורים הבניין עומד על תילו.

דירות תל אביב
צילום: גידי כדורי

מלאי ענק של דירות בתל אביב - סקירת הכלכלן הראשי באוצר על שוק הדירות

שפל בכמות הדירות הנמכרות, ירידת המחירים כבר כאן

צלי אהרון |

בחודש יוני נרכשו 5,844 דירות בלבד - הרמה הנמוכה ביותר בחודשי יוני לפחות מאז שנת 2000. מכירות הקבלנים בשוק החופשי צנחו ב-50% לעומת יוני אשתקד, כשבתל אביב ובת ים נמכרו 137 דירות חדשות בלבד. מלחמת "עם כלביא" ומגבלות בנק ישראל על הטבות המימון תרמו לקריסה. מבדיקת בזיפורטל בשבועות האחרונים עולה כי מחירי הדירות ירדו בכ-5%, אם כי זה תלוי במקום. על פי הלמ"ס הירידה מגיעה לכ-1%, אך נתוני הלמ"ס בעיכוב של חודשיים וחצי ממה שקורה בשטח, וגם המדידה שלהם במקרים רבים מעוותת. כנראה שבמדד הבא, יוצגו נתונים שמעידים על המשך ירידת המחירים. 

 


נתונים חדשים של משרד האוצר חושפים תמונה קודרת במיוחד של שוק הנדל"ן הישראלי: בחודש יוני 2025 נרכשו בסך הכל 5,844 דירות (כולל דירות בסבסוד ממשלתי), ירידה חדה של 29% בהשוואה ליוני 2024 ו-13% בהשוואה לחודש הקודם. זוהי הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה בחודשי יוני לפחות מאז תחילת שנות האלפיים.

הנתון הבולט במיוחד הוא הקריסה במכירות הקבלנים: בשוק החופשי נמכרו 1,441 דירות חדשות בלבד - צניחה של 50% בהשוואה ליוני אשתקד. במחצית הראשונה של 2025 נרשמה ירידה כוללת של 35% במכירות הקבלנים בשוק החופשי.

לפי הניתוח של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מלחמת "עם כלביא" שפרצה ב-13 ביוני והסתיימה ב-24 לחודש השפיעה על רמת המכירות, אך העובדה שמכירות יד שניה ירדו בשיעור מתון משמעותית (16%) מזה של הדירות החדשות מלמדת כי גורמים נוספים תרמו לירידה החדה, ובראשם המגבלות שהטיל בנק ישראל על הטבות המימון של הקבלנים שנכנסו לתוקף באפריל.

תל אביב בשפל היסטורי: 86 חודשים למכירת המלאי

המצב החמור ביותר נרשם באזור תל אביב, שם נמכרו בחודש יוני 137 דירות חדשות בלבד - ירידה של 65% לעומת יוני אשתקד. להשוואה, ביוני 2002, בעיצומה של האינתיפאדה השנייה, נמכרו באזור זה 122 דירות חדשות.