לידיעת שטייניץ: בצרפת מוזילים היום את מחיר הדלק ל-3 חודשים וסופגים את אובדן הכנסות המס - לטובת הנהגים

הצעד נעשה במשותף עם ראשי תעשיית הדלק בצרפת. מדובר בהפחה של 6 סנט ליורו. בשבוע הבא: מחיר הדלק בישראל לשיא - 8.46 ש'
אריאל אטיאס | (13)

בזמן שבישראל מחיר הדלק בתחנות צפוי לזנק בשבוע הבא לשיא כל הזמנים, בצרפת המחיר הולך בכיוון ההפוך - בגלל התערבות של הממשלה במשותף עם חברות האנרגיה וזאת לטובת הנהגים.

מחיר ליטר דלק בצרפת עולה 1.58 אירו (באמצע השבוע) והממשלה סיכמה על מתן הנחה בסך של 6 סנט (כלומר כמעט 4%) וזאת למשך של 3 חודשים. המהלך יעלה לממשלת צרפת 300 מיליון אירו (כ-1.5 מיליארד שקלים) באובדן מיסים.

באופן כללי צרפת רשמה הכנסה של 14.7 מיליארד אירו ממיסים על הדלק כאשר מדיניות המיסים על הדלק שם די דומה לישראל (בצרפת המס על הדלק מהווה כ-50% מהמחיר לנהגים בעוד בישראל הוא מגיע ל-52%). זה המקום לציין כי בישראל ב-2011 הממשלה רשמה הכנסה של 16.5 מיליארד שקלים ממס על דלק (בצרפת יש 65 מיליון תושבים, לעומת 8 מיליון בישראל).

מחיר הדלק בתחנות בישראל צפוי לזנק לשיא כל הזמנים ולהגיע לכ-8.46 שקלים לליטר בנזין בשירות מלא. המחיר בארץ משקלל את ממוצע מחירי הבנזין באירופה בחמשת ימי המסחר האחרונים ואת השינוי בשער הדולר בחודש האחרון. כמו כן, יושפע המחיר מעליה של 1% בשיעור המע"מ שתיכנס לתוקפה ב-1 בספטמבר. מחיר הדלק עצמו יתעדכן ביום העסקים הראשון בכל חודש, קרי יום ראשון הקרוב, 2 בספטמבר.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    טל 02/09/2012 16:17
    הגב לתגובה זו
    אבל גם שיתנו תחבורה ציבורית יעילה כמו בצרפת. אם תהיה רכבת קלה בת"א בשנת 2092, אני צנצנת
  • 12.
    י. שטייניץ 28/08/2012 18:24
    הגב לתגובה זו
    אין חיה כזאת... למה להוריד ? ובעבור מי? הנהגים... האזרחים...? תגידו השתגעתם ? פחחחחחח... למה? שישלמו !!
  • 11.
    ברק 28/08/2012 17:32
    הגב לתגובה זו
    אם לא יורידו את המס הכלכלה תעצר ולא תהיה צמיחה אלא אסון כלכלי.
  • 10.
    פול 28/08/2012 16:53
    הגב לתגובה זו
    הבנזין היקר באירופה אצל המדינה בעלת רזרבות נפט הגדולות. נורבגיה. בנזין "זול" לא בדיוק ברכה. הינה במצרים הבנזין מאוד מסובסד, מאוד "זול", והבזבוז גורם למחסורים חמורים.
  • 9.
    יעל 28/08/2012 16:48
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד להם! למה לא להמשיך להטיל את הנטל ולמלא כיסים ע"ח העם אם העם מאפשר זאת. אם באמת הייתה קמה כאן מחאה חברתית אמיתית ואנשים במקום להיות רדומים היו קמים ומטילים חרם צרכני ולחץ חברתי אמיתי אז הדברים היו נראים אחרת.
  • 8.
    שאול 28/08/2012 16:45
    הגב לתגובה זו
    צריכים כסף לשחד את השותפים בקואליציה .
  • 7.
    צבריקו 28/08/2012 16:04
    הגב לתגובה זו
    מצרך חיוני לכולם, אבל כל אחד מרויח סכום שונה, אבל כולם משלמים אתו מחיר עבור דלק, שהוא נועד לנסיעות לעבודה, וכול.. זה מס לא צודק. חובה להוריד את המס ב.. 50% ומיד
  • 6.
    א-א 28/08/2012 15:56
    הגב לתגובה זו
    - בצרפת מוזילים את הדלק- כמו בכל האולם-- אבל אין להם --שטייניץ -שמוק כזה גדול
  • 5.
    אזרח כועס 28/08/2012 15:53
    הגב לתגובה זו
    מי שקובע זה ביבי, וכל השאר ביביות
  • 4.
    להפיל את הממשלה הרשעה הזו (ל"ת)
    יעקב 28/08/2012 15:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נכון! עכשיו אפשר להגר בקלות מישראל למקומות נוחים יותר (ל"ת)
    ישראלה וישראל ישראלי 28/08/2012 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דן 28/08/2012 14:56
    הגב לתגובה זו
    האם לציבור הנהגים יש מי שידאג להם ? יש לוביסטים ? לא! בניגוד לקבוצות אחרות. אם היה כאן "ארגון הנהגים הישראלי" רציני - מזמן היה מוציא נהגים להפגנות וחסימות כבישים....באיזור משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה.
  • 1.
    אז מה צמד הזבלים שטייניץ את ביבי מוצצים לנו את הדם :):) (ל"ת)
    תום 28/08/2012 14:53
    הגב לתגובה זו
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

מחלבה קרדיט: גרוקמחלבה קרדיט: גרוק

יבוא וירידה במחיר או ביטחון תזונתי? 5 עובדות על שוק החלב בישראל

עם רפורמה בדרך וברקע עליית מחיר החלב ב-14% רק בשלוש השנים האחרונות, ריכזנו לכם 5 עובדות על אחד הענפים המשפיעים ביותר על הכיס שלנו

הדס ברטל |

כשמדברים על יוקר המחייה, מחיר החלב הוא אחד הסוגיות הרגישות. אם בשנת 2022 מחיר ליטר חלב עמד על 6.23 שקלים, היום הוא כבר עומד על 7.11 שקלים, עלייה של 14%. מדי פעם מישהו באוצר או בממשלה מדבר על תכנית או רפורמה שתוזיל את חד המוצרים הכי בסיסיים שיש לכולנו במקרר, ולרוב התכנית היא פתיחת המשק לייבוא ולפגיעה עקיפה במחלבות הישראליות. שוק החלב הוא שוק מורכב, הוא מצד אחד מבוסס על ייצור מקומי מפוקח ומסובסד, ומצד שני נמצא תחת לחץ מתמיד מצד הצרכנים והאוצר לפתיחה לתחרות. ענף זה משמש מדד למתח המתמשך בין מדיניות להוזלת מחירים ובין שמירה על ביטחון תזונתי וחקלאות מקומית. הנה 5 עובדות שחשוב להכיר כשמדברים על שוק החלב בישראל.

1 # מבנה ריכוזי הנשלט בידי שלוש מחלבות גדולות

תנובה, שטראוס וטרה שולטות בכ-90% משוק החלב בישראל, כאשר תנובה לבדה מחזיקה ביותר ממחצית מהיקף המכירות. תנובה הוקמה עוד בימי היישוב ומחזיקה כיום בפריסה רחבה של רפתות וספקים, בעוד ששטראוס וטרה פועלות יותר בשוק הגבינות, היוגורטים והמשקאות. לצדן קיימות מחלבות קטנות יותר באופן יחסי כמו רמת הגולן, משק צוריאל ומחלבות גד, אך השפעתן על מחירי החלב ושאר מוצריו היא מצומצמת. מדובר בשוק שבו הכוח מרוכז בידי מספר מצומצם של שחקנים, דבר שמגביל את התחרות ומקשה על כניסת שחקנים חדשים.

2 # רגולציה הדוקה ומחירים מפוקחים

ענף החלב מתנהל תחת פיקוח ממשלתי הדוק. המדינה היא זו שקובעת את "מחיר המטרה", שהוא הסכום שמשלמות המחלבות לרפתנים עבור ליטר חלב גולמי. המחיר נקבע לפי נוסחה הכוללת את עלות ההזנה, האנרגיה, המים והעבודה. בשנים האחרונות חלה עלייה חדה בכל רכיבי העלות. התייקרות התשומות, בעיקר עקב עליית מחיר גרעיני החיטה בעולם שאיתה מזינים את הפרות, השפיעה על כלל שרשרת הערך. במקביל, עלויות השינוע והחשמל עלו, והפיקוח מתקשה להדביק את השינויים. לכן, למרות שהמדינה מנסה לשמור על יציבות, מחירי החלב לצרכן עלו בכ-14% בממוצע בשלוש השנים האחרונות.


קרטוני חלב קרדיט: גרוק
קרטוני חלב - קרדיט: גרוק


3 # תוכניות האוצר לפתיחת השוק לייבוא

לפי הדיווחים האחרונים, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצהיר כי בכוונתו להוריד את יוקר המחיה דרך פתיחת שוק החלב לייבוא חופשי יותר ולבטל את המנגנון של "מחיר מטרה" והתכנון הממשלתי, הפחתת מכסים על מוצרי חלב, בעיקר גבינות קשות וחמאה, כדי להגביר את התחרות מול המחלבות המקומיות. באוצר מעריכים כי הוזלה כזו תוכל להביא להפחתת מחירים בשוק החלב ומוצריו של עד 30%, אך עם זאת, מומחים בענף טוענים כי ההשפעה בפועל תהיה מוגבלת: החלב הוא מוצר שדורש קירור מתמיד, הובלה ימית יקרה ואישורי כשרות, ולכן לא בהכרח משתלם כלכלית לייבא אותו.

4 # ייצור מקומי כמעט מלא לצד ייבוא מוגבל

כיום כ-90% ממוצרי החלב הנצרכים בישראל מיוצרים בארץ, בעוד היבוא שכן קיים מתמקד במוצרים מעובדים יותר, כמו גבינות צהובות, אבקות חלב וחמאה. המשמעות היא שהשוק המקומי כמעט עצמאי לחלוטין, והמשקים והרפתות הפרוסים ברחבי הארץ מהווים בסיס ייצור חיוני. עם זאת, התלות הגבוהה בייצור המקומי יוצרת פגיעות: כאשר הרפתנים דורשים העלאת מחיר מטרה, המדינה מתקשה לווסת את המחירים מבלי לפגוע באספקה.