לא יאמן: סוחר ב-UBS ביצע מסחר אסור וגרם לבנק הפסד של 2 מיליארד ד'

מניית הבנק מתרסקת ב-10% בשוויץ. הבנק הוציא התייחסות וציין כי העניין עדיין נחקר. אנליסט מסחר: "ממש מדהים שעדיין אפשרי לעשות דברים כאלה"
תומר קורנפלד | (13)

מניות מגזר הבנקאות נמצאות בתקופה האחרונה באור הזרקורים על רקע חשש ממשבר באירופה ופשיטת רגל של יוון. לצד זה, מספק היום בנק UBS השוויצרי מידע שלילי למשקיעים.

הבוקר לפני פתיחת המסחר הוציאו ב-UBS דיווח לפיו פעולה אסורה של סוחר בודד יצרה הפסד של 2 מיליארד דולר. עוד נכתב בדיווח כי ייתכן והעניין יוביל את הבנק לדווח על הפסד ברבעון השלישי אך הפוזיציות של לקוחות הבנק לא נפגעו.

בבנק עדיין בודקים את נסיבות המקרה, אשר מזכיר באופיו הפסד של אחד הסוחרים בבנק הצרפתי סוסייטה ג'נרל בהיקף של 4.9 מיליארד אירו שנחשפה בשנת 2008. בבנק מנסים להרגיע את הרוחות ומציינים כי כספי הלקוחות לא נפגעו. עם זאת, המשקיעים מביעים את חששם מאיתנותו של הבנק אשר מנייתו צונחת בכ-10%.

"זה ממש מדהים שזה עדיין אפשרי לעשות זאת", כך אמר אחד אנליסט מסחר בחברת ZKB. "ככל הנראה יש להם בעייה עם ניהול הסיכונים. גם אם סכום ההפסד אינו כל כך גבוה, הדבר יוצר חוסר האמון בבנק".

בבנק UBS הצליחו בשנה האחרונה לשפר את האמון שלהם, זאת לאחר הפסדים מאסיביים שרשם בשנת 2008 בעקבות החזקה בנכסים רעילים שהוחזקו על ידו.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    משהו מוכן להסביר כיצד קורה דבר כזה (ל"ת)
    יעקב 15/09/2011 23:43
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כל תורת הבורסות 15/09/2011 14:28
    הגב לתגובה זו
    כל הבורסות וכל שווקי הנגזרים זה שולחן אחד עגול. אין דבר שכזה שקוראים לו כסף מתאדה ! כשלונגיסט מפסיד השורטיסט מרוויח.
  • 9.
    אני 15/09/2011 12:29
    הגב לתגובה זו
    ..מעניין איזה פילים מחביא UBS. כולם מגלגלים עיניים, זה מה שבאמת מעניין...
  • 8.
    תגובה 5 - זה לא רחוק מהמציאות,יש משהו בזה. (ל"ת)
    יעקב 15/09/2011 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גייסו עובדים זולים שעולים ביוקר (ל"ת)
    בנקאי בכיר 15/09/2011 11:25
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שלומי 15/09/2011 11:14
    הגב לתגובה זו
    סופו של הספקולנט קרוב מתמיד. לקח הלואה להימור ואנחנו נתרסק יחד איתו.
  • בוזזזזז ז ז ז ז ז ז 15/09/2011 11:31
    הגב לתגובה זו
    ביבי יכניס את ידו לקופה הציבורית ויציל את יציר אמונתו,זאת תרבותו של ביבי !
  • 5.
    ראל 15/09/2011 11:11
    הגב לתגובה זו
    הם נעלמו ניראו לאחרונה באיזור ראש העין ליד משאית הנושאת לוגו של גבעות .... כנראה הם עברו לשוויץ ושם סחרו .זה מהכסף שגנבו למשקיעי גבעות .
  • 4.
    מי המרוויח בצד השני ? (ל"ת)
    האזרח 15/09/2011 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נכסים רעילים? של גז? גרעיני? פרות? סגי נאור? (ל"ת)
    אבשלום חם 15/09/2011 11:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רמי 15/09/2011 10:59
    הגב לתגובה זו
    זה כלום מה זה 2 מיליארד, ראיתם אתמול את הנשיקות בינהם,הם ישלמו לבנק 2.5 מילאד שיהיה שקט,הבורסות יטוסו.
  • קצת התבלבלת. שוויץ לא באיחוד האירופאי. (ל"ת)
    שושו 15/09/2011 11:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נראה לי שאחד המפוטרים התנקם בבנק. (ל"ת)
    אבי 15/09/2011 10:55
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.