עד שיגיע גז טבעי מ'תמר': המועצה לתכנון ובנייה נתנה אור ירוק להקמת ה-Buoy

ה-Buoy הינו מצוף תת ימי לקליטת גז טבעי מאוניות LNG מגזזות ומטרתו להתמודד עם המחסור בגז טבעי בשנת 2013
תומר קורנפלד | (9)

משרד התשתיות מנסה לגוון את מקורות הגז של ישראל ומאיץ את הקמת המצוף התת ימי (Buoy) מול חופי חדרה. כחודש לאחר שאושרה התוכנית על ישי משרד התשתיות וחברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז), גם המועצה הארצית לתכנון ובנייה נתנה אור ירוק ואישרה להקים את הפרוייקט.

בפברואר השנה הונחתה חברת נתג"ז על ידי משרד התשתיות הלאומיות להקים את פרויקט המצוף התת-ימי לאור המחסור הצפוי בשנת 2013 ומתוך כוונה להבטיח את גיוון מקורות האספקה של הגז הטבעי, שכיום הנו המשאב המרכזי הנקי והזול ביותר לייצור חשמל בישראל. המצוף יקלוט גז טבעי מאוניות LNG מגזזות.

מאז ההנחיה פועלת נתג"ז בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה, עיריית חדרה, המועצות המקומיות בסביבתה והציבור הרחב על מנת לקדם את הקמת המצוף באופן שיהיה מקובל על כל הגורמים הרלוונטיים.

שר התשתיות הלאומיות, דר' עוזי לנדאו ברך ואמר: "זוהי התקדמות חשובה בדרך להשגת היעד שהצבנ. הזרמת הגז לשימוש במהירות על מנת לגשר על תקופת המחסור. העבודה המשותפת והמתואמת של כל הגורמים היא אבן יסוד בקידומו המהיר והיעיל של הפרויקט בכדי שיעמוד לרשות המדינה בזמן ויספק את הבטחון האנרגטי הדרוש לה".

מנתג"ז נמסר: "במהלך העבודה על פרויקט המצוף התת ימי, נוכחנו לדעת כי בשיתוף פעולה מלא ניתן לרתום את כל הגופים ולהצליח לקדם פרויקטים בעלי חשיבות לאומית בלוח זמנים דחוק. נתג"ז תמשיך לקדם את הפרויקט ביתר שאת, כפי שעשתה בהקמת מערכת ההולכה הארצית לגז טבעי".

במקביל להקמות המצוף התת ימי, ועל מנת להיערך במחסור בגז טבעי עד שיסופק הגז לישראל מתגלית 'תמר' - הורה משרד התשתיות לנובל אנרג'י לפתח את מאגר 'נועה'. כמו כן, הטיל משרד התשתיות על ישראמקו לפתח את המאגר הקטן 'אור'.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בום בום בוםםםםםםםםםםםםםםםםםםם (ל"ת)
    גבעות 13/09/2011 15:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לאונרדו דה וינצי 13/09/2011 15:36
    הגב לתגובה זו
    צוללת שממש ממריאה לשמיים. חשבתי גם על מטוס שנוסע על כבישים. וקומקום שמקרר מים ל 0 מעלות ושורק.
  • חזק, גדול (ל"ת)
    יניב 13/09/2011 16:13
    הגב לתגובה זו
  • יקי 13/09/2011 15:50
    הגב לתגובה זו
    חחח... מצוף תת ימי ???
  • 4.
    אלי 13/09/2011 15:19
    הגב לתגובה זו
    תנו לצה" ל לנצח, נבלות.
  • 3.
    KKK 13/09/2011 15:18
    הגב לתגובה זו
    כי הם פועלים לטובת בעליהם: ספקי גז מחו" ל. אבל את גז כחול לבן, הם החליטו לקבור בעזרת חוק ששינסקי.
  • 2.
    אחד העם 13/09/2011 15:04
    הגב לתגובה זו
    האם ידעתם שכבר קרוב לשלושה חודשים ברצף חברת גבעות עולם מפיקה מידי יום מעל ל-800 חביות נפט באיכות מעולה ( מחצי שיכבה בילבד )של באר ניסיונית ? הידעתם שרק ביגלל היתנהלות ביוקרטית מטומטמת שורפים תוך כדי התהליך אלפי קוב גז ??? המתינו בסבלנות להמשך פיתוח המאגר ואז... השמים הם הגבול !
  • עם כל הכבוד מה זה 800 חביות? מניע עשר מכוניות (ל"ת)
    תהיו רציניים 13/09/2011 15:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    dudu 13/09/2011 14:53
    הגב לתגובה זו
    תומר שאלה- ידוע לך למה לא מנסים למצוא פתרון לגז שגבעות מאבדת כל יום ?
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.