דילמת המשקיעים: המאבק על עתיד ביוסל מכביד על מניית פרוטליקס
לרוב, כאשר מתקיים מאבקי שליטה על חברות ציבוריות - מניית החברה מגיבה בעליות. עם זאת, משהו לא טוב מתרחש במאבק השליטה על חברת ביוסל שהנכס המרכזי שלה הוא אחזקותיה (16.9%) בחברת הביומד פרוטליקס.
שלשום הודיעה ביוסל כי דירקטוריון החברה החליט שלא לחלק בשלב הנוכחי את אחזקותיה בפרוטליקס כדיבידנד לבעלי המניות. בתגובה, מניית פרוטליקס צנחה במסחר בארה"ב למעלה מ-6% ומשכה איתה למטה את חברת ביוסל.
על מנת להבין את הדינמיקה הקיימת בחברת ביוסל ובמאבק השליטה על החברה - כדאי להבין את הטענות של המשקיעים הדורשים לחלק את מניות פרוטליקס כדיבידנד בעין לבעלי המניות. אותם משקיעים מזהים דיסקאונט עצום של כ-40% בין השווי של מניות ביוסל לבין פרוטליקס - ולכן סבורים כי חלוקת מניות פרוטליקס עשויה להציף ערך באחזקתם.
דירקטוריון ביוסל רואה את התמונה בצורה הפוכה לחלוטין. חלוקת דיבידנד בעין תפגע בבעלי המניות. בין הנימוקים מציין דירקטוריון ביוסל כי על מנת לחלק את האחזקות שלה למשקיעים - ביוסל נדרשת למכור מניות כדי לממן את המס הגבוה מהרווח על ההשקעה. חישוב פשוט מעלה כי ביוסל נדרשת למכור יותר מרבע מאחזקותיה שהם כ-4.5% מהמניות. החששות של משקיע פרוטליקס מכך ש-4.5% ממניות פרוטליקס יגיעו אל השוק מכבידים על המניה.
שתי טענות חשובות שמעלה דירקטוריון ביוסל הוא שאם יוחלט לפרק את ביוסל, מניות פרוטליקס יהיו חסומות ולא ניתן יהיה לממשם, זאת בשעה שהחברה ניצבת לקראת הרגע המכריע - המתנה לאישור FDA. הטענה השנייה היא שחברת ביוסל אשר היום הינה בעלת המניות הגדולה בפרוטליקס, תפסיד את פרמיית השליטה - אשר שווה לא מעט.
בעוד מספר ימים אמורה הייתה להתקיים אסיפת בעלי המניות של ביוסל שבה היו המשקיעים צריכים לאשר את תנאי כהונתו של המנכ"ל זאב ברונפלד המחזיק ב-21.55% ממניותיה של ביוסל. אסיפה זו נדחתה כעת ל-24 ליולי.
עבור ברונפלד אסיפה זו תהיה נקודת המבחן המשמעותית שלו כדי לדעת האם בעלי המניות של ביוסל נותנים בו אמון להמשיך ולהוביל את החברה. מצד אחד עומדים המשקיעים הקטנים אשר דורשים חלוקה של מניות פרוטליקס. לטענתם הם מחזיקים בלמעלה מ-10% ממניות ביוסל. כנגדם עומד זאב ברונפלד אשר אינו יכול להצביע - אולם מטרתו העיקרית הינה לשכנע את המוסדיים ובהם מגדל (המחזיקה 6% מהמניות) לתמוך בו ובשכרו.
- 18.גר בחול 20/07/2011 13:28הגב לתגובה זושווי אחזקות ביוסל בפרוטליקס בניכוי מס והתחייבויות ביוסל נע סביב 205 מ' שח. אכן ישנו פער של 10 עד 15 אחוזים בין השער בשוק לבין השווי. אבל יש באמת עניין של פרמיית שליטה! אם פרוטליקס תכנס לפרופיל ההשקעות של קרנות ביו אמריקאיות הביקושים יהיו עצומים. השערים יעלו חזק ופרמיית השליטה לפתע תהיה שווה עשרות מיליונים. השליטה על חברה עם תזרים עתידי בריא ועוד תרופות בפייפליין שווה לא מעט ועם אישור התרופה הראשונה יכול להיות שתבוא חברה מובילה בהצעת רכש לביוסל הרבה מעל מחיר השוק. אני לא בטוח שזה חכם עבור המשקיעים הקטנים לכפות מכירת מניות אבל ברונפלד צריך לתת דוגמא אישית ולא לקחת שכר עד לפרסום התוצאות כדי לא לגרום לכעס.
- 17.משקיע בביו 20/07/2011 12:54הגב לתגובה זווצודק מאיר.במקום שהזאב יתאמץ להוכיח שהוא כבשה...ויתחנן למגדל (ניגוד אינטרסים)...ועדין לזאב ישאר כסף לאוכל! ואפילו לקנות קוטג'!אתה הבנת את זה ברוך?
- 16.לחלח 20/07/2011 12:53הגב לתגובה זוהמלצה במוטלי פול לקניה על רקע הימצאות מחיר המניה בשנתי הנמוך.
- 15.לחלח ל13 20/07/2011 12:47הגב לתגובה זואין לך מושג כמה אתה צודק.
- 14.אהודז 20/07/2011 11:55הגב לתגובה זוכתבה מצויינת... סוף סוף כתבה אוביקטיבית שמראה מה מצב הדברים
- 13.יואב 20/07/2011 11:45הגב לתגובה זומה קורה לכם?! ההיפך , זה רק מלמד עד כמה היא אטרטקיטבית .. אנשים לא מבינים שמעבר לאישור ה FDA פרוטליקס מפתחת... היא תחזור הרבה מעבר ל 3500 זה פשוט בלתי נתפס כסף ברצפה!!
- 12.הפתרון פשוט- שביוסל תמצא רוכש לגוש של 4-5 % (ל"ת)בכסף הזה לממן את המס 20/07/2011 10:50הגב לתגובה זו
- 11.טל 20/07/2011 10:45הגב לתגובה זואם יש דיסקאונט של 40% בין פרוטאלקס וביוסל ובנוסף מניות השליטה שוות כסף רב אז מדוע ביוסל לא עולה בתלילות? אולי מישהו יכול להסביר?
- 10.אילן 20/07/2011 09:32הגב לתגובה זולעניות דעתי יש מקום להשוואה בין שאר המהפכות שמתרחשות בארץ והצעד הזה. בכולם המכנה המשותף הוא יציאה כנגד עוול ואי צדק שפוגע בשם הכוח והחוק. מחזק את העומדים בראש הקבוצה. הוא שאמרתי: הכלבים נובחים והשיירה עוברת.... בשורות טובות
- 9.משקיע ותיק 20/07/2011 09:21הגב לתגובה זואיך תסתכלו לילדים שלכם בעיניים אחרי שתאבדו כל כך הרבה כסף?
- ברלה 20/07/2011 09:48הגב לתגובה זו1. מצד אחד ההנהלה והדירקטוריון טוענים שמגיעה להם פרמיית שליטה ( כלומר ישלמו להם יותר על כמות מניות גדולה של פרוטליקס ) ומצ שני אומרים שאם נמכור אז יהיה לחץ על המניה והיא תרד....זה דבר והיפוכו!!!! שזאב יצדיק את המשכורת שלו על ידי מכירת מניות פרוטליקס בפרמיה שהוא הבטיח ואז הפער יהיה 60 אחוז ולא 40 אחטז כמו היום.... או שישב בצד ולא יקח משכורת...
- 8.אנונימי 20/07/2011 08:46הגב לתגובה זוהכתבה מתומצתת ונכונה עובדתית אבל כמשקיע עבר בביוסל והיום בפרוטליקס אני חושב שלא צריך לחלק את המניות מהסיבה הפשוטה שפרמיית השליטה בפרוטליקס שווה הרבה יותר כסף מכל הוויכוח, אם וכאשר פרוטליקס תקבל אישור FDA פייזר תיכנס למהלך של משא ומתן לרכישה של ביוסל בהרבה מאוד כסף הרבה מעבר לערך האמיתי כדי לקבל שליטה בפרוטליקס , במידה ויחולקו מניות פרוטליקס תהיה פרוטליקס ללא " בעל בית"
- מאיר 20/07/2011 09:41הגב לתגובה זואם השליטה בביוסל כל כך חשובה לזאב שיקח החלטה לותר על שכרו מביוסל ויצמצם הוצאות ניהול למינימום גם ככה אין מה לנהל ולא יעשה שטויות בניהול כמו להביא את פרוטליקס להיסחר בארץ. עצם היותו יושב ראש פרוטליקס יוצר ניגוד עניינים .מעניין לדעת איך הוא הצביע בהחלטה להביא פרוטליקס להיסחר בארץ?
- ברלה 20/07/2011 09:58אתה צודק במיליון אחוז
- 7.יוס 20/07/2011 08:33הגב לתגובה זואירוניה וצחוק מהמשקיעים....
- 6.s 20/07/2011 08:03הגב לתגובה זובמקביל לנוסחה ריאלית להחזר חלק מהכספים שלמעשה נסחטו מקופת החברה במשך שנים על ידו יהיה פיתרון והמניה תטוס זה יהיה טוב גם לו וגם לנו הבעייה היא שהוא לא מבין שזה למעשה טוב לחברה ומה שטוב לחברה טוב גם לו באופן אישי זאב הוא באופיו אדם קנאי לעסקיו והתכונה הזו למעשה מעבירה אותו על דעתו בדיוק בנקודה בה בעל חברה נבחן במבחן המציאות שם ברונפלד נכשל כשלון חרוץ השיטה של פעם של בעל חברה קטנוני קבצן וקמצן לא עובדת יותר בשוק המודרני של המאה ה 21 וחבל שיש לנו עסק עם אחד כזה שרק אם היה מצייץ על נכונות לשינוי קו כל הלחץ וההבלאגן היה כבר מאחוריו
- 5.לחלח 20/07/2011 07:36הגב לתגובה זוקדימה פרוטליקס-צפוי לך עתיד מזהיר.
- 4.שועלי 20/07/2011 07:09הגב לתגובה זואת מגדל הצליח להשחיל וחןץ מזה טוב שיש רווח וצריך לשלם מס כי אם הוא ימשיך יהיה לכם רק הפסד אז שיהי ה בוקר בלי בורנפלד
- 3.ערן 20/07/2011 07:04הגב לתגובה זותומר, שמחים שהצטרפת לקבוצת הפייסבוק הגדולה של פרוטליקס! מקווים שתגיע גם לישיבת בעלי המניות, אין לי ספק שהמאבק מוצדק, ואולי אם ברונפלד יישתף את המשקיעים באסטרטגיה שלו ואיך הם ירווויחו מהישארותו יבוא פתרון - אחרת הוא במצוקה וזה כבר בולט...הרבה כבוד למארגני המאבק!! - ואני אומר את זה כאחד שמושקע רק בפרוטליקס וכביכול " נפגע" ...
- 2.ערן 20/07/2011 06:58הגב לתגובה זוכתבה יפה ומתמצתת את המצב - בכל אופן לדעתי האישית הדבר יוצר הזדמנות פז לקנות את פרוטליקס ממש לפני ההגשה מחדש במחירי מבצע....
- 1.אורי 20/07/2011 05:06הגב לתגובה זואני מחזיק מניות משנת2009 לא יתכן שבשביל בצע בסף אנחנו הקטנים נפגע

וואן זירו נלחץ מבנק אש ומשיק מסלול חדש - הגדולים עדיין אדישים
הבנק הדיגיטלי וואן זירו מציע פטור מעמלות ושירותים ייעודיים לעצמאים, על רקע השקת הבנק החדש אש של ניר צוק - האם הבנקים הקטנים יאכלו אחד את השני כשהגדולים יחייכו מהצד?
בנק ONE ZERO הכריז היום על השקת מסלול בנקאי חדש לעצמאים, שכולל שירותים ייעודיים כמו הפקת חשבוניות דיגיטליות, ניהול מע"מ, פטור מעמלות עו"ש ומט"ח, וממשק דיגיטלי לניהול פעילות עסקית וכל זה ללא עלות חודשית. לפי הבנק, מדובר בחבילת שירותים שעשויה לחסוך לעצמאי
למעלה מ־3,000 שקל בשנה.
המסלול מבוסס על שיתוף פעולה עם חברת FINBOT, שמספקת את הפלטפורמה לניהול הפעילות העסקית דרך האפליקציה FINBOT SMART. כך לדוגמה, בכל תקבול שמתקבל לחשבון, המערכת תזהה אוטומטית את הצורך בתשלום מע"מ, תציע להפריש 18% מהסכום לפיקדון
יומי ייעודי, ותאפשר גם לצבור ריבית על כספי המע"מ בנוסף להתראות שוטפות על המצב התזרימי של כל החשבונות במקום אחד.
קניבליזציה בין הבנקים הקטנים?
זה מגיע בעיתוי טעון במיוחד: ימים ספורים לאחר ההשקה הרשמית של בנק אש. המסלול החדש של וואן זירו הוא כנראה יותר אילוץ מיוזמה. וואן זירו, נאבק יותר משלוש שנים כדי לבסס את עצמו כבנק משמעותי מול הענקיים ואז מגיע בנק אש שאולי הוא עדיין לא איום אמיתי אבל הוא בהחלט מצליח לייצר רעש, ועושה זאת עם אג’נדה לוחמנית, ואפילו עקיצות ישירות מהיזם הראשי - בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות.
במעמד השקת הבנק החדש, הביקורת הייתה ישירה וחסרת עכבות מצד אחד מהמייסדים, יזם ההייטק ניר צוק: "לא יודע למה מישהו חשב שזה יעבוד", הוא
אמר כשהוא התייחס למודל המנוי החודשי של וואן זירו. לדבריו, “וואן זירו החליטו שהם כמו נטפליקס או חדר כושר. אנחנו בבנק אש באים עם מודל אחר לגמרי אנחנו מחלקים חצי מהרווחים עם הלקוחות. לא גובים עמלות עו"ש, לא דמי מנוי, וכל שקל שמופקד אצלנו הבנק מרוויח חצי ממנו
והלקוח חצי. זה הוגן, וזה שקוף".
- מה הריבית בפיקדונות בכל הבנקים וכמה אתם מפסידים על הכסף בעו"ש?
- ההטבות של ONE ZERO למילואימניקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוא לא סיים רק במודל העסקי ותקף גם את התשתית הטכנולוגית של וואן זירו: "הם בחרו במערכת ליבה הודית בת 40 שנה, יקרה ולא מותאמת. אצלנו המערכת נבנתה מקצה לקצה על ידי הייטק ישראלי, רזה וזול". בנוסף לזה צוק ציין שוואן
זירו "שרף כבר כ־890 מיליון שקל מתוך המימון שגייס", בעוד שבבנק אש, לדבריו, "רוב הכסף עוד נמצא בקופה".