לא הפתיע: מדד המחירים לצרכן ליוני עלה ב-0.4%, בהתאם לציפיות

האנליסטים חזו עלייה של 0.3%-0.4%. מחירי הירקות והפירות ירדו ב-3.9%. מחירי הדיור עלו ב-0.5%. ללא מחיר הדלק שירד, המדד רשם עלייה של 0.6%
ג'וש דוקרקר | (25)

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.4%, לרמה של 104 נקודות, כך נמסר היום (ו') מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. התוצאות לא הפתיעו את הכלכלנים בשוק שצפו כי המדד ירשום טווח עלייה של 0.3%-0.5%, זאת כהמשך לעלייה של 0.5% בחודש מאי.

עליות חדות בשיעור של 8.6% נרשמו בסעיפי ההלבשה וההנעלה. אלו היו צפויות לאור מגמת עונתיות בתחום זה. ללא השפעות עונתיות מחירי הלבוש ירדו ב-1.3%. סעיף הדיור שמהווה חלק נכבד במדד רשם עלייה של 0.7% החודש.

מחירי הדלק שירדו החודש מיתנו את המגמה ובלעדיהם עלה המדד לחודש יוני ב-0.6%. מחירי הבריאות ירדו ב-0.1%. מחירי התחבורה ירדו ב-0.4% ואילו מחירי התקשורת עלו ב-0.3%.

בשנים עשר החודשים האחרונים, עלו המדד הכללי והמדד ללא ירקות ופירות ב-4.2%, כל אחד. המדד ללא אנרגיה עלה ב-3.7% והמדד ללא דיור ב-3.6%.

תגובות למדד המחירים

רונן מנחם,מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מזרחי טפחות: "האינפלציה במגמת ירידה. לאחר מספר חודשי התלבטויות, נראה כי הפעם, אם לא יהיו שינויים של ממש בשערי החליפין, החלטת בנק ישראל תהייה פשוטה יותר והריבית לא תשתנה".

יאיר דרורי, האנליסט הראשי של חברת ניהול התיקים תכלית-דיסקונט: גם אם מחירי הדיור ירדו בשנה-שנתיים הקרובות, לא צפויה להיות לכך השפעה ממתנת משמעותית על מדד המחירים לצרכן. זאת, מאחר שמחירי השכירות, המשפיעים על המדד, אינם צפויים לרדת", ומסכם כי " הבעיות באירופה אירופה ונתוני מאקרו פושרים בישראל ברבעון השני יאפשרו המשך העלאה הדרגתית בשער הריבית".

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "מדד המחירים לצרכן של חודש יוני מצביע על האטה כלכלית במשק הישראלי, הדבר תומך בהותרת ריבית בנק ישראל בשיעור של 3.25% ללא שינוי בחודש הקרוב", והוסיף, "האפשרות להעלאה של מחירי החשמל והתנודתיות בחומרי הגלם ובראשם חומרי האנרגיה, יהוו גורם דומיננטי למדדי המחירים בחודשים הקרובים".

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    יעקב 17/07/2011 14:36
    הגב לתגובה זו
    אני לא מכיר שום מוצר שלא עלה ועלה ועלה רק המדד לא . עובדים עלינו! המדינה הפכה לעסק פרטי רוצים היגיון שנעשה וגם נראה .תמתחו את החבל יותר מדי אל תתפלאו אם תיתלו עליו בבחירות הקרובות והקרבות.
  • 16.
    נחמן 17/07/2011 10:33
    הגב לתגובה זו
    עליות מחירים.
  • 15.
    תוני הלמ" ס אינם משקפים את ההתיקרויות,... (ל"ת)
    hukh 16/07/2011 19:32
    הגב לתגובה זו
  • יורם פן 17/07/2011 04:53
    הגב לתגובה זו
    פישר יעלה ריבית
  • 14.
    יעקב 16/07/2011 16:30
    הגב לתגובה זו
    המדד הזה הוא ישראבלוף, אסור להאמין לנתונים השיקרייםשלו, המחירים מטפסים מהר ובצורה רציפה, לכן מומלץלמר פישר להעלות את הריבית ,כדי לבלום את העליה של מחירי המוצרים השונים וגם לעצור את מחירי הנדלן המטורפים.בהצלחה לפישר.
  • 13.
    איציק 15/07/2011 16:50
    הגב לתגובה זו
    ממילא המחיר יעלה שוב בקרוב (כעת נסחר ב-97 דולר לחבית) כך שהמדד עלה למעשה מעל חצי אחוז. חתיכת בלוף אחד גדול.
  • 12.
    יליד הארץ 15/07/2011 16:02
    הגב לתגובה זו
    כסף למעמד הביניים להעבירו לבנקים או לטייקונים תאבי הבצע שחלקם חדלי פרעון.
  • 11.
    חילוני עני 15/07/2011 15:28
    הגב לתגובה זו
    חייבים לגייס את הרבנים הגדולים (יוסף, אלישיב דרוקמן ) לחרם נגד מי שעושק אותנו .אין ברירה רק אם אנשי הדת (ש" ס איפה אתם ?) יירתמו לעניין הזה למען ישראל הדלים והעניים נוכל להצליח במאבק הזה.חרם של עובדיה יוסף יכול לרסק חברה גדולה .
  • 10.
    ןןמה עם הבדואם שגונבים אדמות מדינה??????????? (ל"ת)
    תתעוררו!!!!!!!!!!!!! 15/07/2011 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    חחח 15/07/2011 14:54
    הגב לתגובה זו
    צאו לרחובות יא פראיירים ..עובדים עליכם בעיניים.
  • 8.
    yad2count 15/07/2011 14:40
    הגב לתגובה זו
    http://sites.google.com/site/yad2count/prices/201106_prices
  • 7.
    אפי הכלכלן 15/07/2011 14:32
    הגב לתגובה זו
    ההעלאה לפחות ב1% אחרת מכה כואבת למשק בקרוב. הכל עניין של זמן.
  • יליד הארץ 15/07/2011 16:03
    הגב לתגובה זו
    מספיק?
  • 6.
    מדד השקר 15/07/2011 14:31
    הגב לתגובה זו
    תעלה ריבית. מדד השקר
  • 5.
    תחליטו (ל"ת)
    תחליטו 0.4 או 0.6 15/07/2011 14:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא הגיוני בכלל 15/07/2011 14:07
    הגב לתגובה זו
    איך יכול להיות שכל המחירים קופצים בפראות למעלה בעשרות אחוזים,ועוד לא דיברתי על יקור החשמל ב 20 אחוז שבדרך, והמדד הזה בקושי עלה חצי אחוז? 3 אחוז מתחילת השנה? איך זה יכול להיות ?
  • איציק 15/07/2011 14:39
    הגב לתגובה זו
    מדד חריג כלפי מעלה פירושו: 1. תוספות יוקר גדולות יותר במשכורות 2. חושף את הפגיעה של הטייקונים במשק בסל מוצרכי הצריכה ע" י העלאות מחירים מטורפות 3. מעיד על התפתחויות כלכליות לא רצויות במשק, קרי אינפלציה 4. התייקרות משכנתאות ועוד פרטים המושפעים מכך. עכשיו תבין למה מהנדסים את המדד.
  • רעב 15/07/2011 15:06
    שבת שלום!
  • צודק (ל"ת)
    מ 15/07/2011 14:57
  • משה 15/07/2011 14:36
    הגב לתגובה זו
    לדוגמא הפלפון שקנית לפני השידרוג עכשיו עולה חצי ממה שקנית . מה שהם עושים זה לקחת את המוצר הזה שמחירו נחתך בחצי ומוסיפים אותה למישוואת המדד . באופן כללי השיטה היא להכניס למדד מוצרים שבמשך הזמן מחירם יורד .ככה המדד " מאוזן" ועדיין יש " צמיחה" בריאה . לדוגמא , אם יש מוצר במחירו עולה באופן מאוד קיצוני (אך הוא מוצר בסיסי) פשוט מורידים אותו מהמשוואה כי הוא הורס את כול החישוב .
  • יותם 17/07/2011 07:42
    הגיע הזמן להוריד את הכפפה בענין מחירי הדלק! אין דברים כאלה... בקצב הזה נצטרך לקחת משכנתא לפני כל תדלוק כבר בעשור הבא. אמנם באמת יש חברות שעושות הנחות כמו אלבר שנותנת הנחה של שקל לליטר בקניית רכב מהניילונים וכל הכבוד לחברות מסוג זו אבל הגיע הזמן להנחה לכל תושבי המדינה...
  • 3.
    OK 15/07/2011 14:07
    הגב לתגובה זו
    יא נעל תעלה ריבית ותעשבה פיחות מיד!! מצב חירום
  • 2.
    פישר תעלה ריבית (ל"ת)
    לל 15/07/2011 14:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מדד השקר לצרכן 15/07/2011 14:05
    הגב לתגובה זו
    באורח פלא ממש המדד יצא בדיוק כמו שצפו האנליסטים המכובדים, מדהים נכון?
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.