פנסיונרים? אולי אתם זכאים לתוספת של מאות אלפי שקלים
עובדים רבים שעבדו במפעלים החברים בהתאחדות התעשיינים, בוטחו בקרן הפנסיה הוותיקה מבטחים, עת חישבה את הפנסיה של אותם העובדים שפרשו לפני אוקטובר 2003 לפי שיטת הממוצעים. שיטה שבית המשפט הגבוה לצדק ובית הדין הארצי לעבודה פסקו, כי היא בניגוד לתקנות מבטחים כפי שהיו באותה עת. ובנוסף, יש לחשב את הפנסיה של אותם העובדים לפי שכרם המבוטח ב-3 השנים שקדמו לסיום העבודה.
על אף פסיקתם של האמורים לא תיקנה מבטחים הוותיקה את חישובי הפנסיה משיטת הממוצעים לשיטת 3 השנים בטענה, בין היתר, כי מאחר והגישה בעניין עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק, היא לא צריכה לתקן את החישובים, וכמובן שאין היא חייבת לשלם הפרשי פנסיה לאותם הפנסיונרים הזכאים לכך.
מבוטח של מבטחים, אשר עבד במפעל חבר התאחדות התעשיינים ופרש לפנסיה לפני אוקטובר 2003, הגיש תביעה נגד מבטחים בדרישה לשנות את שיטת חישוב הפנסיה לפי שכרו המבוטח ב-3 השנים שקדמו לפרישתו. בימים אלה קיבל בית הדין האזורי לעבודה את התביעה ופסק כי על מבטחים לתקן את חישוב הפנסיה לשיטה המקובלת ולשלם לתובע הפרשי פנסיה בגין העבר בסכום של כ-100,000.
בית הדין האזורי לעבודה דחה את טענת מבטחים כי היא לא יכולה לחשב את הפנסיה לפי שיטת 3 השנים מאחר וחישוב כאמור מצריך בדיקה, בין היתר, של היקף המשרה לאורך כל תקופת הביטוח והיא לא שמרה את הנתונים.
עוד הוסיף ופסק, באופן תקדימי, כי למרות שהעובד קיבל שכר לפי הסכם אישי, יש להתחשב בחישוב השכר לפנסיה בהעלאות סבירות בשכר ב-3 השנים האחרונות ובמקרה של התובע נקבע כי עליה של 8% בשכר ב-3 השנים האחרונות לעבודה היא עליה סבירה ויש לכלול אותה בחישוב השכר הקובע לפנסיה.
יש בפסק דין זה כדי לפתוח פתח לפנסיונרים רבים שעבדו במפעלים וחברים בהתאחדות התעשיינים, שהחלו לקבל פנסיה לפני אוקטובר 2003 והפנסיה שלהם חושבה לפי שיטת הממוצעים, להגיש תביעה כנגד מבטחים הוותיקה לבצע חישוב מחדש של הפנסיה שלהם ולשלם להם הפרשים בגין כך.
- 5.כל הכבוד לעו" ד דן לפידור (ל"ת)רונית 19/07/2011 22:59הגב לתגובה זו
- לאה 16/08/2011 12:17הגב לתגובה זוכיצד חושבה הפנסיה במבטחים הישנה למורים שפרשו לפני 2003, לפי איזו שיטה
- 4.[email protected] 16/07/2011 13:22הגב לתגובה זומה לגבי השנים אחרי 2003 ומה לגבי קרן קגמ שעברה לשיטת הממוצעים מאוחר יותר
- 3.אפי 16/07/2011 13:11הגב לתגובה זומה לגבי השנים המאוחרות יותר אחרי 2003 קרן קגמ שעברה גם היא לשיטת הממוצעים
- שמעון 17/07/2011 22:13הגב לתגובה זואיך אדע לפי 3שנים אם היה מגיע לי יותר ?
- 2.נעם 14/07/2011 17:03הגב לתגובה זומענין מאד
- 1.שמוליק 14/07/2011 13:44הגב לתגובה זוולמה דווקא אלה שפרשו לפני 2003?

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
