המעבר לפריפריה: "גם אם יתנו לי וילה במרכז תל אביב עדיין אני אעדיף את הצפון"
רבים חולמים לעבור לצפון ולהינות מאוויר נקי, נוף ירוק ומרחבים ללא גבולות, השבוע Bizportal שוחח עם זוגות שהחליטו להתנתק מאזור המרכז וביצעו את הצעד ה"אמיץ" של המעבר לכרמיאל.
לדברי רן בן אברהם, סמנכ"ל השיווק בחברת צמח המרמן, "העיר כרמיאל נמצאת בתנופת בנייה ופיתוח, הכוללת בין היתר את קידום פרויקט תחנת הרכבת החדשה בעיר, הקמת אוניברסיטת הגליל ועוד. כרמיאל מציעה איכות חיים גבוהה, עם הרבה "ריאות ירוקות", שלווה, נוף יפה, חינוך מתקדם ועוד. בשנתיים האחרונות עלו מחירי הדירות בעיר בשיעור גבוה".
אלה בינר הייתה אחת שעשתה את המהלך ועברה לעיר מחדרה. "נדלקתי על העיר ועזבתי עבודה, תוך כדי טיול הבנתי שזה המקום לגדל את ארבעת ילדיי. אני רופאה כללית בתחום הגריאטריה וגם בעלי רופא, אני כיום מנהלת את הקליניקה שלנו. גרני בחדרה 30 שנה בשכירות ואנחנו גרים בעיר כבר 6 שנים. הלכתי אחרי החזון שלי והרבה חברים עברו אחריי. הפנטהאוז שרכשנו הוא בן 6 חדרים עם מרפסת גדולה, רכשנו אותו בזמנו בכ-520 אלף שקל, כיום הוא עולה פי שלוש, עשינו את עסקת חיינו, גם אם תיתן לי וילה במרכז תל אביב לא אגור בה, כאן אין פקקים והאוויר נקי. אני מקווה שהרבה צעירים יעברו לגור כאן".
קטרינה, שעברה עם משפחתה לעיר רק לאחרונה קצת פחות נלהבת מהמהלך. "גרנו בשכירות ברחובות, אולם תמיד רצינו לעבור לצפון, וב-3 השנים האחרונות חיפשנו בית גם במקומות כמו מרום גולן. לבסוף התמקדנו בכרמיאל שנהנית מנופך עירוני. העיר עצמה יפה ונהדרת לילדים, אך אני ממליצה בחום למצוא עבודה לפני המעבר, אפילו שהמקצועות של בעלי ושלי כרופא ואחות נחשבים מבוקשים, התקשנו למצוא תעסוקה הוגנת. זאת ועוד, רמות השכר כאן נמוכות משמעותית מאשר במרכז. אני חולמת להקים כאן מכון לקוסמטיקה, יש לתחום הרבה ביקוש באזור".
קטרינה ומשפחתה עברו לדירת 4.5 חדרים 107 מ"ר ב- 605 אלף שקל בפרויקט כרמיאלה שמקימה צמח המרמן. גם הוריה שפרשו לגימלאות עברו לעיר ורכשו דירה בבניין בן 9 שנים בשכונת קריית רבין בחצי מיליון שקל.
"אני לא הייתי אומרת שהצעד לא היה נכון", אומרת קטרינה. "העיר נהדרת עבור ילדים קטנים ואנשים מבוגרים, אין ספק שהמקום הרבה יותר טוב מרחובות, אך אני חוששת שנאלץ לעבור כשהילדים יגדלו כי אני רוצה שילמדו בבתי ספר ברמה גבוהה".
- 16.רונן 16/01/2011 09:41הגב לתגובה זוקניתי וילה חצי דונם בכרמיאל בשכונת בני ביתך במליון ש\"ח היום הוילות נמכרות כבר ב-1.8 מליון ש\"ח - עליה מכובדת
- 15.גם אני מעדיף את צפון ת\"א בשדרות בן גוריון (ל"ת)גד 15/01/2011 16:26הגב לתגובה זו
- 14.עמי מקסימוס 15/01/2011 03:40הגב לתגובה זוכספי ותו לו אם לזוג הנחמד היה מספיק כסף לקנות במרכז הם לא היו עוברים למרכז
- 13.מישו 14/01/2011 20:31הגב לתגובה זומביאים לדוגמא רופאים ואחיות שמצאו עבודה באיזה בי\"ח בצפון (גם זה בקושי) וזה אחרי שעשו בוחטות במרכז. לא יביאו דוגמא לצעירים או העובדים במקצועות נחשבים אחרים (הייטק) כי פשוט אין כמעט אנשים כאלה...
- צפוני מהצפון 14/01/2011 22:17הגב לתגובה זובכרמיאל בעיקר רוסים וערבים שבאים מהכפרים בסביבה. תעשו פעםסיבוב בימי שישי בכרמיאל. כל הערבים מהאיזור באים לשתות ולחפש יהודיות. סבבה, אחלה מקום לגור בו ... לבריאות למי שממש רוצה לעבור
- 12.פריפריה לצעירים 14/01/2011 19:07הגב לתגובה זועפולה מתפתחת יפה ובונים שם עכשיו רובע חדש לעיר - 4000 יחידות דיור חדשות בסטנדרט בניה גבוה 750000-900000 לדירה על הפארק, ליד הקאנטרי ומרכז G בעמק. 40 דקות לחיפה, נוף מדהים ורכבת בדרך. מה צריך יותר...
- 11.ר. חיפה 14/01/2011 14:25הגב לתגובה זוביום לנתב\"ג דרך ת\"א, 24 שעות ביממה 6 ימים בשבוע, ופתיחות לים... איך אפשר להשוות לכפר הגדול הזה שנקרא כרמיאל?
- 10.בתל אביב אין שום דבר מיוחד למה נדבקו ל ת\"א (ל"ת)מכיר את ת,א 14/01/2011 13:23הגב לתגובה זו
- 9.משקיע ריאלי 14/01/2011 13:20הגב לתגובה זוכתבה יפה על צמח המרמן. האמת מגיע לחברה. עובדים יפה, פרויקטים יפים. אם אתם חושבים לעבור לכרמיאל כדאי לבדוק (לא מועסק על ידי או בעל אחזקה בחברה). אגב צמח המרמן כמעט נכנסתי ללונג לפני כשנה אך שולי הרווח נראו נמוכים. נדלן עסק לא קל. כרמיאל בהחלט חזקה כבר זמן רב, עתיד ורוד לעיר. משמשת מעין בירת מחוז גם לכפרים מסביב ובכך מתבססת כעיר מתן שירותים לסביבה.
- 8.דרומי 14/01/2011 11:51הגב לתגובה זומה אנשים מתלהבים מת\"א? מלא בעובדים זרים , פיליפינים , אפריקאים . היתי לפני שבוע שם חשבתי שאני נמצא בג\"ונגל . ת\"א מדינת עולם שלישי , תעברו דרומה .
- 7.אייל 14/01/2011 11:29הגב לתגובה זובצפון
- 6.זה בסדר אף אחד לא יתן לך וילה בצפון תל אביב (ל"ת)יש לי וילה בצפון חא 14/01/2011 11:28הגב לתגובה זו
- 5.יוקנעם זה חלום לעומת תל אביב. (ל"ת)תושב צפון 14/01/2011 11:14הגב לתגובה זו
- 4.כרמיאלי 14/01/2011 11:10הגב לתגובה זובילוי לבני נוער. בקיצור כדור שינה משובח. - שני ילדי הבוגרים עזבו למרכז.
- 3.ציוני 14/01/2011 11:03הגב לתגובה זופראייר מי שמשלם כ\"כ הרבה כסף,עומד בפקק 3 שעות ביום,נהנה מזיהום אוויר ופיח! אין ולא יהיה כמו הצפון היפה של ארץ ישראל....
- 2.לפי עיתונות כל מה שלא רחוב רוטשילד זה פריפריה (ל"ת)dd 14/01/2011 10:51הגב לתגובה זו
- תלוי איפה ברוטשילד :)) (ל"ת)צפונבוני 14/01/2011 11:54הגב לתגובה זו
- 1.nudap 14/01/2011 10:45הגב לתגובה זוברור שבצפון(אזור חיפה לא קרית שמונה וכו)מעדיף לנסוע שעה וחצי כל יום ולא לחשב כל תזוזה שלי במהלך היום, ושהילדים שלי לא יצאו קוקסינלים ולא יעשו צבא. איכס תל-אביב

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
