TV

האוצר במהלך אגרסיבי: מעלה מס רכישה על דירה שנייה; פטור ממס שבח

המקל: מס הרכישה לדירות להשקעה יעמוד על 5% לדירות עד מ' ש', 6% עד 3 מ' ו-7% על למעלה. הגזר: פטור מיידי ממס שבח למוכרי דירה שנייה ושלישית. אטיאס: 15 אלף יח"ד יכנסו לשוק

במשרדי האוצר והבינוי והשיכון מעדיפים לא להמתין והודיעו הבוקר (ה'), יום לאחר פרסום נתונים שהעידו על עלייה נוספת במחירי הדירות באוקטובר, על צעדים נוספים לעצירת עליית מחירי הדיור.

הודעת האוצר הגיעה זמן קצר לאחר פרסום נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהעידו על עלייה של 0.4% במחירי הדירות בחודש אוקטובר - נתונים שעמדו בניגוד מוחלט לנתוני משרד האוצר לפיהם ירדו מחירי הדירות באוקטובר ב-1.5%.

"הצגנו בחצי השנה האחרונה שתי חבילות לצעדים רגולטוריים לטיפול בשוק הדיור, היום נציג את המקטע השלישי. יש מצוקה בארץ בשוק הדיור בקרקעות ובדינמיקה של עליית מחירים, נובע מבנייה ברמות מאוד נמוכות יחסית לדרישה וגם בגלל הברכה של היציאה המהירה מהמשבר בתנאים של ריבית נמוכה", אמר שטייניץ. "הבעייה מחייבת טיפול מאוד ממוקד בבעיה. בשלושת החודשים האחרונים ראינו התמתנות וריסון במחירי הדירות, ראינו אתמול התרסנות גם בנתוני הלמ"ס, 0.4% רמה רגילה, ו- 0% בנתוני שכירות הדיור, אנחנו נמצאים במגמה של ריסון. בשנת 2010 בונים יותר מאשר בשנים שקדמו לה- רואים גידול בהתחלות הבנייה, רואים תפנית משמעותית בכיוון, לאחר שנה של ספקות, רואים שינוי מגמה מובהק".

"אנחנו מבחינים בין מאמצי השיווק והבנייה לבין המאמצים הרגולטוריים. החבילה הראשונה הייתה בקיץ בדיוני התקציב- איפשרנו בנייה מאסיבית במרכז הארץ, הפחתנו את החסמים במסגרת תמ"א 38 והגדלנו את התמריצים לפינוי בינוי באותו האופן. לפני כחודש, בהובלת ראש הממשלה הצהרנו על חבילת הצעדים השנייה- מתן תמריצים לקבלנים שיבנו מהר בדמות הנחה של 15%, צעד של הקלה במס השבח ההיסטורי במקרקעין למי שימכור קרקעות בהקדם המיידי וצעדים נוספים".

"חבילת הצעדים השלישית נוגעת בתחום המיסוי", הכריז שטייניץ. "המטרה היא להסית היצע מדירות להשקעה לדירות לזוגות צעירים לתקופה מוגבלת של שנתיים. שני צעדים מקבילים- ראשית אנחנו מעלים את מס הרכישה למי שקונה דירה נוספת להשקעה למשך שנתיים, הצעד ישאיר יותר דירות כרגע לזוגות צעירים, ההיצע יגדל והמחירים יירדו. מעל חצי מיליון דירות הן להשקעה. נעודד הנחה במס שבח על דירות להשקעה. מי שמוכר דירה שנייה צריך להמתין כיום 4 שנים כדי לזכות להנחה במס שבח בעת המכירה. בשנתיים הקרובות ניתן פטור מיידי למי שימכור דירה שנייה או שלישית ולא יצטרך להמתין 4 שנים"

"התווספו השנה 15 אלף דירות להשקעה לשוק", אומר אריאל אטיאס, שר הבינוי והשיכון. "אנחנו נותנים תמריצים למשקיעים לשחרר את הדירות לשוק כדי שחסרי הדיור יהנו מהם, יגדיל את היקף העסקאות. אנחנו לא חונקים את הביקושים המיידיים. כדאי להמתין עוד שנתיים כדי להנות מהמסים".

אטיאס הוסיף כי נוצר מחסור מצטבר של כ- 10 אלף יחידות דיור בשנה. "הפעולה היחידה שתועיל היא הגדלת ההיצע. במאמצים מאוד מרובים אנחנו משחררים חסמים ועוברים את ה-30 אלף יחידות דיור שמשווק המנהל בשנה".

יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים, אמר כי היום לדירה יחידה שנקנית 3.5% מס רכישה לדירה ראשונה עד סכום מסויים, מעבר לכך 5%. "במדרגות החדשות 5% מס רכישה על רכישת הדירה השנייה, בין מיליון שני ושלישי 6% ומ- 3 מיליון שקל ומעלה 7%. אנחנו נאפשר ב-2011 ו-2012 מכירת שתי דירות נוספות בפטור ממס שבח שעומד כיום על 20%, אך תלוי בתקופות".

שטייניץ אמר כי השאיפה היא להביא את הנושא לחקיקה ביום ראשון הקרוב, מקסימום בעוד שבועיים. "ההנחה ממס שבח תחל מישיבת הממשלה ולא עם סיום הליך. ההנחה במס שבח רק לשנתיים אפקטיבי כי הוא מוגבל בזמן, אלמלא היה מוגבל בזמן לא היה אפקטיבי כי לא היה מתמרץ למכור היום".

אטיאס עסק בנושא הדיור בר ההשגה וטען כי הוא מצוי בסמכותו של משרד הפנים. "צריך לקבוע כללים אחידים של מהו דיור בר השגה? מי זכאי? צריכה להיות מדיניות ממשלתית שתחייב את כל הרשויות כדי שלא תיווצר אפליה בין עיר לעיר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.