אסטרטגים בארה"ב: סף תקרת החוב מתקרב, האם להיות רגועים?

"שיחקנו במשחק הפחדנים בעבר וכולנו יודעים מה הייתה התוצאה, אנחנו לא מעוניינים להגיע תוצאה זהה במיקרה הזה"
דניאל קביליו |

ממשלת ארצות הברית צפויה להתמודד עם משבר תקרת החוב בחודש מרץ הקרוב. החל מחודש זה, הממשלה לא תוכל ללוות יותר כספים מהציבור ובכך יהיה לה קשה במיוחד לממן פעילותה. על פי העיתונות בארה"ב המשקיעים חוששים מתקופה זו עקב הניסיון הקודם להגיע להבנה בין המדינאים בממשל אשר התבטא בקושי רב למציאת פתרון לבעיית תקרת החוב הקודמת בשנת 2011. עקב קושי זה, הדירוג לארה"ב הורד ודחף את הממשל לסף ברירת המחדל.

על אף האמור, מקורות בארה"ב מציינים כי השווקים בארה"ב רגועים, עדות לכך ניתן למצוא במדד ה-S&P500 אשר נסגר ביום ו' האחרון ללא שינוי לאחר שביום חמישי סגר בשיא של 5 שנים. לאור זאת, בארה"ב מניחים כי חלק מהמשקיעים חושבים שהממשל בארה"ב למד את הלקח ממלחמת תקרת החוב של 2011 וכעת מעוניין להגיע לפשרה מאשר לדרדור הבורסות.

ג'ייק דה גאן, ראש מחלקת השקעות ב- Harbor Advisory התייחס לדיונם הקדחתניים אשר התרחשו ב-2011 וציין כי "שיחקנו במשחק הפחדנים בעבר וכולנו יודעים מה הייתה התוצאה, אנחנו לא מעוניינים להגיע תוצאה זהה במיקרה הזה, השוק יודע ומכיר את הבעיה. המשקיעים בוול סטריט יודעים שהדברים לא הולכים הכיוון של 2011." דה גאן הוסיף כי " אני מניח שהמשא ומתן הקרב לא יהיה דומה לזה שהתרחש בשנת 2011".

ברקע לדברים מדד ה-VIX, אשר בוחן את התנודה הצפויה במדד ה-S&P500 ב-30 ימים הקרובים ולרוב נקרא בשם 'מדד הפחד', סיים ביום ו' האחרון כאשר הוא ברמה של כמה מאות נקודות מעל השיא השלילי שנרשם ב-2007.

רנדי פרדריק דירקטור מנהל ב-Charles Schwab אמר כי המשקיעים בחנו את מדד ה-VIX לאופציות אשר מועד פקיעתן ב-17 לפברואר. התאריך הנ"ל מציין את המועד בו השיחות אודות תקרת החוב צפויות להגיע לשיאן. הדירקטור ציין בהקשר זה כי "לא ראיתי פעילות חריגה, אני מניח שהשוק ישאר בטווח הסביר עד לימים קרובים יותר למועד ההסכם. עדיין צפויים לנו עוד 3-4 שבועות רגועים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.