צילום: Istock
סגירה חזקה בוול סטריט: הדאו ג'ונס קפץ 1.7%
טראמפ פרסם הערב את תכנית ההשקעות בתשתיות, התשואות בשוקי האג"ח המשיכו לטפס, אמזון ואפל זינקו, הדולר נחלש
יום המסחר בוול סטריט נסגר הערב בעליות שערים חדות, ברקע למחסור חד בנזילות בחוזים, דבר הגורר תנודות חדות ל-2 הכיוונים. ברקע למסחר, הנשיא טראמפ פרסם הערב את התוכנית להשקעה בתשתיות. בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) טיפסה 3.5%, טאואר (סימול:TSEM) הוסיפה 2.3%.
מדדי וול סטריט
נאסד"ק -0.21%
S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
הנשיא טראמפ חשף הערב את אחת מההבטחות הגדולות של מסע הבחירות שלו, תוכנית ההשקעה בתשתיות. המסמך שהוצג הערב, מדבר על השקעות בכבישים, נמלי תעופה ותשתיות נוספות בסכום של 1.5 טריליון דולר. חשוב לציין כי אמנם הדו"ח שפורסם הערב מדבר על השקעות רבות, אך השאלה האמיתית היא כיצד הממשל האמריקני מתכנן לממן אותה: מתוך 1.5 טריליון, רק 200 מיליארד דולר יגיעו מתקציב הממשל האמריקני, את השאר יצטרך הסקטור הפרטי לממן, ונשאלת השאלה כיצד הוא יגרום לחברות לרצות להשקיע בזה. כמו כן, התוכנית תצטרך לעבור את מכשול הקונגרס, וזו משימה לא פשוטה בכלל.
בתוך כך, הנושא המרכזי והמעניין ביותר בשבוע האחרון בשווקים הוא הנזילות האפסית בחוזים על המדדים המובילים. מאז הירידות החדות ביום שני שעבר, נדמה כי "עושי השוק" במדדים נעלמו כמעט לחלוטין, דבר שהופך את דלת הכניסה/יציאה מהשווקים לצרה במיוחד. מדובר בגן עדן לרובוטי המסחר, שכן לא צריך הרבה כסף על מנת להטיס/להפיל את השוק. דוגמא נוספת קיבלנו היום בשעות הבוקר, 9 עסקאות של קנייה על 1300 חוזים בלבד על מדד ה-S&P500, סכום שאיננו נחשב גבוה, הביאו לקפיצה של החוזים ב-0.7%.
הסיכום השבועי שערכה חברת NANEX מראה עד כמה המצב בעייתי בשבוע האחרון בשוק האמריקני. הגרף הבא מייצג את הנזילות בסיכום שבועי בעשור האחרון, והקו השחור היה השבוע האחרון.
תשואות האג"ח חזרו לטפס הערב, זאת לאחר שמוקדם יותר הבוקר רשמו שיאים חדשים. התשואה על אג"ח 10 שנים של ארה"ב עומדת כעת על 2.86% התשואה לתקופה של שנה עומדת 1.92%, גבוה מתשואת הדיבידנד הממוצעת במדד ה-S&P500. לפי דיווח ב"בלומברג", סין דוחקת במשקיעים בחברות בשוק המקומי להגדיל את החזקותיהם ומנגד על קרנות הנאמנות להגביל יציאה של כספים, כך לפי ציטוט של מקורבים לנושא שהעדיפו להישאר בעילום שם. זאת, על מנת למנוע את הירידות שנרשמו בשווקים ביום שישי האחרון כאשר הבורסה הסינית נפלה בכ-4%. (לכתבה המלאה). מניות במרכז אמזון (סימול: AMZN) צפויה לשכור מחסנים שישתרעו על שטח של 50 אלף מ"ר מחוץ לסאו פאולו, ברזיל. כך לפי דיווח ב"רויטרס". מניית החברה זינקה 3.5% הערב. מנייתה של דיקום תעשיות (Dycom Industries; סימול: DY) איבדה 2% לאחר שהחברה פרסמה אזהרת רווח לרבעון השני של השנה. מניית אמריקן אקספרס (סימול: AXP) עלתה הערב 3.2% לאחר העלאת המלצה מ-Instinet ל'קנייה'. חברת התוכנה סאפיינס (סימול: SPNS) הורידה תחזיות לשנת 2017 וצופה כעת הכנסות בטווח של כ-271 עד 273 מיליון שקל ורווח תפעולי בטווח של כ-8.3%-8.6%. המניה נפלה הערב 11.6%. אלביט מערכות ראיה (סימול: EVSNF) נמכרת לחברה שוויצית בפרמייה של 17%. (לכתבה המלאה)S&P500 futures liquidity. Weekly back to 2007! I'm posting it because it's stunning. For its information and beauty. pic.twitter.com/nP81Us6y77
— Eric Scott Hunsader (@nanexllc) 10 בפברואר 2018
- 5.לא לגעת גם בבזק גם פרוטרום וגם טבע שמתקנת 15 אחוז אדום (ל"ת)צחי 13/02/2018 07:08הגב לתגובה זו
- 4.צחי 13/02/2018 07:07הגב לתגובה זווגם בזק...חחח רק שןרט..וכיל.
- 3.שלי 12/02/2018 23:35הגב לתגובה זומדיניות המס של טראמפ טובה לעשירים.18.5 מליון אמריקנים אין להם 200$
- 2.גם קיצץ מסים,וגם ישקיע 1.5 טריליון בתשתיות מי ישלם את ז (ל"ת)מאיפו הכסף ????? 12/02/2018 21:30הגב לתגובה זו
- 1.Dead cat bounce (ל"ת)רועי 12/02/2018 20:22הגב לתגובה זו
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
