למחפשי המציאות: הסקטור הבעייתי בוול סטריט בנקודת מפנה, "תפס אותנו חזק"

כאשר המדדים המובילים נסחרים ברמות שיא מנהלי השקעות מחפשים מניות וסקטורים שהחזירו תשואה נמוכה על מנת לקנות בזול
דניאל קביליו | (5)

שוקי המניות בוול סטריט נסחרים בימים אלו בשיא כל הזמנים - זה כבר ידוע. הדאו ג'ונס חצה בשבוע שעבר את רף ה-17,000 נקדות כאשר עלה 1.3% וה-S&P500 גם הוא מרחף לו אי שם ברמות הגבוהות בכל הזמנים. היעד הבא של המדד לאחר חציית רף ה-1900 נקודות הוא כמובן 2000 כאשר האנליסטים באופן כללי אופטימיים.

אבל מי שמעוניין להחזיר תשואה טובה יותר מהשוק עובד בימים אלו קשה -קשה מאוד. המחירים לא זולים והתנודיות הנמוכה מדגימה זאת בצורה טובה. בערך בסיום הרבעון ה-1 של השנה, ג'ון אפרוסיזי, מנהל השקעות ראשי ב- Evercore Wealth Management's החל לחפש מניות בזכוכית מגדלת. המנהל סימן לו את סקטור הקמעונאות ובמיוחד את מניית ראלף לורן.

אבל המחירים לא היו אטרקטיביים ואז הגיע חודש יוני. באמצע חודש זה ההזדמנות הרימה את ראשה בדמות של שינוי מגמה. המניה אשר נסחרה עד תחילת חודש מאי בירידות שערים החלה לטפס ובחודש האחרון עלתה 5% (2.67% בשלושת החודשים האחרונים).

"הנקודה הזו תפסה אותנו" אמר אפרוסיזי לגבי הירידות של המניה ונקודת השפל. "ניתחנו את החברה וראינו שהרווחיות יציבה ויש סיכוי טוב לצמיחה. זאת הייתה נקודת קנייה טובה".

נראה שאפרוסיזי מאמין מאוד בסקטור הקמעונאות למרות הלחץ על הסקטור מתחילת השנה הנוכחית. אפרוסיזי מחזיק 25% מהתיק שלו במניות הקשורות בקמעונאות- מכל תתי התחומים הקיימים. מדובר בשיעור אחזקה כפול ביחס לאלוקציה של מדד ה-S&P500.

אבל מי שמכיר את השוק בוול סטריט יודע שתחום הקמעונאות הוא הבעייתי ביותר מתחילת השנה הנוכחית. מאז חודש ינואר, מדד ה-S&P500 טקסטיל, הלבשה ומוצרי יוקרה (the S&P 500 Textiles, Apparel and Luxury Goods) איבד 5% (זאת כמובן לאחר זינוק של 36% ב-2013). לעומת זאת, ואולי בדומה לזאת, מדד ה - S&P 500 consumer discretionary כמעט לא זז מתחילת השנה הנוכחית.

ובעוד שמנהלי השקעות כגון אפרוסיזי ניצלו את מגמת הירידות על מנת לרכוש, יש משקיעים שדווקא חוששים. אותם משקיעים מנסים להבין האם הירידות האחרונות הן מגמה קצרת טווח או שאת הקצה קשה לראות.

מאשימים את מזג האוויר

אז למי שכן מעוניין להבין מה קורה בסקטור הקמעונאות הנה כמה דברים שצריך לדעת. דבר ראשון מזג האוויר הקשה אשר פקד את ארה"ב בתחילת השנה הנוכחית השפיע מאוד על הסקטור. למי שלא עקב, החורף הנוכחי בארה"ב היה קר ורטוב. צריך לבין שלא מדובר בעוד חורף ישראלי טיפוסי אלא מדובר בחורף כזה שממש בלתי אפשרי לצאת מהבית.

את ההשפעה של מזג האוויר על הכלכלה האמריקנית ניתן לראות בתמ"ג ל-Q1. הקריאה האחרונה התוצר הצביעה על התכווצות של ממש בארה"ב וליתר דיוק 2.7%. מרבית הסקטורים בשוק נפגעו ממזג האוויר הקשה וגם סקטור הקמעונאות. "ראינו חברות רבות שאיכזבו בשורה התחתונה" אמר אפרוסיזי "עכשיו נותר לנו להבין האם מדובר רק במזג האוויר או שפשוט הוצאות הצרכן ירדו".

מוקדם מדי להכריע אם הצרכן האמריקני רק הפסיק לצרוך לתקופה קצרה. על פי נתוני המאקרו אשר מגיעים מארה"ב ההוצאות עלו ב-1% בלבד ב-Q1. ברבעון המקביל הוצאות הצרכן עלו ב-3.4% כך שהפער גדול - גדול מאוד.

מהמרים על שיפור במצב הכלכלה

פיטר דיקסון, מנהל תחום הקמעונאות ב-Fidelity Investments, אומר כי מי שמסוגל להסתכל מעבר לעתיד הקרוב יכול להשקיע בשוק הקמעונאות - ואלי אפילו צריך. למרות ההתכווצות בכלכלה האמריקנית ישנו שיפור בסה"כ. ההכנסה עלתה 0.4% בחודש מאי - חודש רביעי ברציפות.

"נתוני המאקרו האחרונים, וגם נתון התמ"ג, טובים לכלכלה לשוק המניות" אומר המנהל "יש תמיד הזדמנויות טובות לעשות כסף מכיוון שתמיד יש מוצר שמזוהה יותר עם תקופה".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רמי 07/07/2014 19:20
    הגב לתגובה זו
    זה הולך כך אם יש ירידות הירידות הולכות ונהיות יותר גדלות ואם יש עליות אז העליות נהפכות להיות יותר קטנות רטורל קבוע בכול אתרי הכלכלה הם קללה למדינה הלבנים האלה מכה
  • 3.
    רמי 07/07/2014 18:19
    הגב לתגובה זו
    הם בטוח לא יציעו לכם אותם
  • 2.
    טאואר 07/07/2014 18:09
    הגב לתגובה זו
    10 שנים לא ספרו את מנית הדגל של ישראל ואפשר לומר בגלוי מיספר אחת בטכנולוגיה לרכיבים מדויקים שורט סקוויז ענק 15 ד עד סוף השנה ואם שוט סקוויז יקדים זה יהיה ברבעון הזה ושלא תומרו לא ידענו יום טוב וובהצלחה האחד
  • yosi 07/07/2014 19:11
    הגב לתגובה זו
    you right all the way to the top run forest run
  • 1.
    יפה (ל"ת)
    חיים 07/07/2014 18:04
    הגב לתגובה זו

פחד ותאוות בצע בוול סטריט: המדד שיכול לעזור לכם לתזמן את השוק

לפי הגישה ששוק המניות מונע על ידי רגשות המשקיעים, פיתחו ב-CNN מדד יחודי המציג את רמת תאוות הבצע מול הפחד בשוק
ידידיה אפק |
שוק המניות יכול להיות מקום מבלבל במיוחד עבור משקיעים חדשים. יום אחד המסכים צבועים ירוק והאופטימיות בשמיים, וביום הבא המדדים יכולים ליפול בחדות כשהסנטימנט משתנה בפתאומיות. אחת השיטות לניתוח המגמות בשוק מסבירה שהשוק נע מעלה ומטה בגלל המשקיעים הקונים והמוכרים שמונעים בעיקר על ידי שני רגשות פחד ותאוות בצע. שיטה זו הולכת יד ביד עם הגישה הקונטרריאנית, שאומרת שכאשר כולם אומרים למכור עליך לקנות מניות, וכשכולם אומרים לקנות אז הגיע הזמן למכור. הרעיון די פשוט אם השוק מונע על ידי תאוות בצע, אז המשקיעים מצפים לתשואה גבוהה מדי והשוק יתקן זאת תוך זמן קצר, באמצעות ירידות שערים. אם השוק מונע על ידי פחד, אז המשקיעים מעריכים בחסר את השוק, וברגע שהפחד הרגעי יעבור השוק יחזור לטפס.
מקובל לבחון את רמת הפחד בשוק המניות האמריקני באמצעות 'מדד הפחד', או ה-VIX, שנמצא כיום ברמות שפל של כלל הזמנים. אבל שיטה זו מוגבלת ואינה משקללת גורמים רבים המשפיעים על החלטות המשקיעים, כמו תשואת האג"ח הממשלתי שמהווה אלטרנטיבה בטוחה למניות, או מומנטום ארוך טווח בשוק. מדד ה'גריד' וה'פחד' באתר האינטרנט של רשת CNN פיתחו כלי חדש שמודד את רמת הפחד ותאוות הבצע בשוק המניות האמריקני (Fear & Greed Index) באמצעות שיקלול של 7 אינדיקטורים שונים, שנותנים יחד תמונה כוללת על הרגש שמניע כעת את המשקיעים. המדד מתעדכן מדי יום ויכול לעזור בהחלטות של תזמון הכניסה לשוק (אם כי ראוי לציין שתזמון השוק לפי שיטה זו לא הוכח כיעיל או לא יעיל). המרכיב הראשון שמפיע על המדד הוא המומנטום במדד ה-S&P 500 . המדד המוביל נמצא כעת כ-5% מעל ממוצע 125 הימים האחרונים, ושיעור זה גבוה מהממוצע בשנתיים האחרונות ולכן מצביע על תאוות בצע רבה בשוק.