בלעדי

ג'ף פולבר צופה היסטריה: "טוויטר יכולה לזנק גם 300% ביום המסחר הראשון"

לקראת ההנפקה, Bizportal שוחח עם גורו הטכנולוגיה ג'ף פולבר שהשקיע ברשת החברתית בראשית דרכה - ומחזיק מניות שלה גם היום
יעל גרונטמן | (5)

טוויטר, ההנפקה הטכנולוגית הגדולה ביותר מאז הנפקת פייסבוק לפני כשנה וחצי, צפויה להתקיים ביום חמישי הקרוב, ובשוק מצפים להנפקה חמה במיוחד ולזינוק חד בשווי המניה כבר ביום המסחר הראשון. לרגל ההנפקה המדוברת שוחחה כתבת Bizportal עם ג'ף פולבר , גורו הטכנולוגיה היהודי, שהשקיע ברשת החברתית המבוססת על הודעות באורך של 140 תווים בראשית דרכה ומחזיק מניות שלה גם היום, (את היקף החזקותיו במניות החברה הוא שומר לעצמו).

ההנפקה הראשונית של טוויטר צפויה להתבצע בטווח המחירים של 17-20 דולר למניה, הגוזר לה שווי של כ-11 מיליארד דולר, אולם פולבר אופטימי עוד יותר מהאנליסטים האופטימיים ביותר שנשמעו עד כה ומאמין ששווי המניה שסימולה הוא TWTR יכול להגיע לשווי של כ-35-50 מיליארד דולר.

"אני לא יודע אם זה המחיר בו תיסגור טוויטר את יום המסחר הראשון בה, אבל לפי הבאזז והביקושים הגבוהים שצפויים לזרום לשוק בהנפקה, מחירים של 60 דולר למניה וגם של 80 דולר למניה הם לא דמיוניים ואני לא אתפלא אם נראה את המניה נסחרת ברמות אלה כבר ביומה הראשון. יש באזז גדול בוול סטריט סביב ההנפקה ואני מעריך שזו תהיה הצלחה גדולה, אבל אני, שעובד כבר שנים מול וול סטריט יודע שאין שם שום דבר בטוח".

"אני חושב שטוויטר צריכה להיסחר לפי שווי שגבוה יותר מהשווי של לינקדאין (26 מיליארד דולר) ולדעתי השווי שהשוק צריך לגזור לה הוא של כ-35% מהשווי של פייסבוק שזינקה לאחרונה לשווי של כ-120 מיליארד דולר", כלומר מעל ל-40 מיליארד דולר שזה ב-300% או פי 4 מהשווי שנגזר לה מהמחיר שעליו מדברים בהנפקה".

למרות שלטוויטר אין עדיין רווחים, הצפי הוא שהכנסותיה בשנה הבאה יגיעו לכמיליארד דולר. "לדעתי המודל של טוויטר הוא מוצלח יותר מזה של פייסבוק מאחר ומדובר ברשת חברתית פתוחה שלא תלויה בחברים. בעוד שבפייסבוק כל משתמש חשוף רק למידע שמפרסמים החברים שלו, טוויטר עובדת אחרת ומיליוני אנשים יכולים להחשף לפי מודל זה לציוץ מעניין במיוחד. זה מודל מצויין להפצת מידע חברתי, חדשותי, שיווקי והמצייצים הפכו כבר מזמן למובילים חברתיים עם השפעה גדולה יותר מזו שקיימת בפייסבוק. מודל התקשורת של טוויטר פשוט יותר טוב לאנושות כי הוא פתוח וב-5 השנים האחרונות הרשת הזו הוכיחה עצמה ככלי הטוב ביותר ובעל ההשפעה הגדולה ביותר, במיוחד בעיתות משבר".

על השאלה למה טוויטר לא הצליח לתפוס את הציבור בישראל כמו שתפס את הציבור בארה"ב אומר פולבר, "זו תעלומה. אני לא מצליח להסביר את זה וגם לא יודע למה. אולי זה מכשול השפה, למרות שמקומות כמו יפן ובארצות ערב טוויטר תפס חזק מאוד. הקהילה הטכנולוגית בישראל מודעת מאוד לטוויטר וגם מפתחת למדיה זו ואני בטוח שיש לא מעט אנשים בישראל שיעקבו וגם ישתתפו בהנפקה השבוע, אבל הציבור הישראלי בינתיים מעדיף את פיסבוק באופן מובהק".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    זה טירוף - אין שום הגיון !! (ל"ת)
    א 04/11/2013 16:21
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מי זה? (ל"ת)
    מי זה בכלל? 04/11/2013 15:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מישהו אמר פוזיציה? (ל"ת)
    יהודה 04/11/2013 10:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גורו לך תגרגר . (ל"ת)
    בא 04/11/2013 09:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    למה 80 ? 250 ביום הראשון ואז ימכור הכל. הרצה ללא פחד !! (ל"ת)
    דוד הגנן 04/11/2013 09:16
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: