מהו כלי ההשקעה לניצול מהפכת הצרכנות של הסמארטפון והטבלאט?
הרגלי הצריכה של כולנו השתנו ללא היכר עם חדירת הטלפונים החכמים והטבלאטים לתוך חיינו. מדובר בשינוי מהותי של שגרת הרכישות שלנו בכל תחומי העניין - והכל תודות לעובדה שהתחברנו אל אוטוסטראדת מידע זמין ונגיש. אם בעבר תחום המכירות דרך האינטרנט היה נחלתן של חברות בתחומים מסוימים, היום ניתן לומר כי סקטורים נוספים פעילים בתחום המכירות באינטרנט. החלוצים היו חברות מתחום הקמעונאות, לאחר מכן התפתח תחום מכירת מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בידורית, ובשנים האחרונות רשתות האופנה רואות בתחום המכירות באמצעות האינטרנט - כמקור לצמיחה עתידית על חשבון פתיחת סניפים חדשים.
כל החברות משקיעות זמן ומשאבים בכדי להגדיל את המכירות שלהן דרך הרשת. בכדי להמחיש את השינוי בהרגלי הצריכה, ניקח לדוגמא אדם המעוניין לרכוש מוצר חשמלי. בשלב ראשון אותו אדם נכנס לאחת מרשתות החשמל. אחרי סיבוב ממושך באולם התצוגה הוא בוחר בדגם מכשיר שעונה על צרכיו. השלב הבא בתהליך הקנייה הוא ביצוע השוואות מחירים באתרים ייעודיים לכך, וזאת על מנת למצוא את העסקה הטובה ביותר עבורו. לאחר מציאת המוצר הרלוונטי, הוא מבצע את פעולת הרכישה בעזרת אחד אתרי התשלומים המאובטחים וכמה שעות לאחר מכן שליח דופק על דלת ביתו עם המוצר שרכש באריזתו החדשה.
מעבר לפלא הצרכני שהוצג בפסקה שלעיל, ניתן להניח שיותר צרכנים בעולם יבצעו רכישות דרך האינטרנט בשל הקלות בביצוע הרכישה, יתרה מכך המשקים המפותחים מבצעים פעולות מן הסוג שהוזכרו לעיל כבר למעלה מעשור, ניתן להניח שהמשקים המתפתחים יאמצו את הרגלי הצריכה הנ"ל עם פרסומי הנתונים אודות גידול בחדירת הטלפונים החכמים למשקים אלו.
האם קיים מכשיר השקעה בחברות עם פעילות משמעותית של מכירות דרך האינטרנט?
ישנו מדד בארה"ב שנקרא Dow jones internet index. מדד זה כולל חברות שלפחות 50% מהכנסותיהן נובעות מתחום האינטרנט והן בעלות שווי שוק מינימלי של 100 מיליון ד'. ניתן לציין את המניות המרכזיות במדד Google, Yahoo ,ebay וכו'. עבור משקיעים שמעוניינים להיחשף לחברות שנמצאות במדד זה, קיימת תעודת סל בשם First Trust Dow jones internt בעלת סימולFDN. השקעה בתעודה זו מייצרת חשיפה למניות הנכללות במדד.
ניתן לחלק את החברות המופיעות במדד לשתי קבוצות מרכזיות. הקבוצה הראשונה כוללת חברות שמשמשות כמפיצות המוצרים או לחלופין כמתווכות בעסקאות ויוצרות זירת מכירה, חברות העוסקות בביצוע התשלום בגין המכירה, חברות כרטיסי האשראי, תשלומים מאובטחים ועוד. בקבוצה השנייה ניתן למצוא חברות המספקות שירותי מחשוב ענן, תחום אשר תופס תאוצה כפועל יוצא מגידול משימוש במכשירים החכמים.
האיום הגדול שניצב אל מול הגידול המתמיד שיש לחברות במכירה דרך הרשת, זו הרגולציה בתחום המס. חברות גלובליות בחרו להקים שלוחה במקלטי מס מסביב לעולם, פועל יוצא מכך לשייך הכנסות ממכירות לפעילות השלוחה ובאמצעות זה לפגוע בהכנסות ממיסים של מדינת המקור. בשנים האחרונות מתגבשת חקיקה בהובלת ארה"ב, שמטרתה לחייב במס במעמד הקנייה את הרוכש ולזקוף את תשלום המס למדינת המקור ובכך לצמצם את הפגיעה בהכנסות ממיסים.
בתקופה האחרונה התפרסמו נתונים על מהפך - "מכירות הסמארטפונים עקפו את מכירות המחשבים האישיים", זעקו הכותרות באתרים השונים. אם אכן זוהי המגמה לשנים הבאות, פוטנציאל הצמיחה בסקטור, עתיד להתגבר על האיומים שניצבים מנגד ולהמשיך ולהציג גידול במכירות בתחום האינטרנט.
- 2.רוב החברות במדד נסחרות גבוה (ל"ת)בני 30/04/2013 12:56הגב לתגובה זו
- 1.שמוליק 30/04/2013 09:27הגב לתגובה זועבור משקיע מקומי האם יש תעודה שלא נסחרת בדולר ?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
