באווירה של תחרות דורסנית: אלון הרבוע הכחול משתרכת מאחור
בשנים האחרונות התאפיינה החברה בפיגור בביצועים ובאיכויות הניהול אל מול שופרסל ובהיעדר מנועי צמיחה רציניים. הירידה המתמשכת בשווי חברה מוצדקת, אך ניכר כי המניה הגיעה לאזורי תמיכה משמעותיים. כל עוד האווירה הכלכלית לא תשתפר דרמטית והתחרות בענף תהיה דורסנית, הרבוע תמשיך להשתרך מאחור, גם כמניה.
מזה שנים אנו טוענים כי איכויות הניהול של הרבוע נחותים מאלו של שופרסל. הרבוע ביצעה בשנים האחרונות טעויות ניהוליות ואסטרטגיות: היא התעקשה לשמר רווחיות, בעוד השחקניות הקטנות גונבות נתחי שוק. במקרה זה הייתה זו שופרסל שהחלה במיתוג מחדש ובהקצאת חנויות דיסקאונט ואילו הרבוע, באיחור ניכר, נאלצה ליישר קו. באותו עניין, איחרה להגיב בפיתוח המותג הפרטי וכמעט בכל החלטה אסטרטגיית הייתה כמגיבה לנעשה בשוק (בד"כ חיקתה את שופרסל) ולא כיוזמת.
רכישת קבוצת B בתחום מוצרי הלא-מזון - תחום שעד היום מפסיד כסף וניכר כי חסרים לרבוע את איכויות הניהול והחזון כדי לשפר משמעותית מצב עגום זה. הסתבכות עם חרם החרדים, בבואה להפעיל את רשת AM:PM בשבת. רכישת דור אלון בפרמיה, רגע לפני שהענף נכנס לסטרס נוסף מכיוון הרגולאטור.
לאחרונה, אלון רבוע כחול מהווה כמפסידה העיקרית מהמחאה החברתית. ברבעון האחרון ספגה ירידה בפדיון חנויות זהות וברווחיות. דוחות כספיים חדשים (לאחר רכישת דור אלון) אשר אינם מאפשרים להבין מי נגד מי ולהשוות לביצועי עבר. ניכר כי מנסים להסתיר ובייחוד את החוב של כל מגזר פעילות בנפרד.
למעשה, מדובר בהנהלה שכשלה במרבית המיזמים והייתה כמגיבה ולא כיוזמת לנעשה בשווקים. גם בחזית שוק ההון, ההנהלה כושלת לדעתנו. נציין, כי ההנהלה מכירה בחלק מטעויותיה ומדווחת כי מבצעת רה-ארגון הכולל צמצום מתוכנן של 15% מכח האדם וסגירת חנויות "רעות" ופתיחת חנויות חדשות. לאור התנהלות כושלת בשנים האחרונות, חובת ההוכחה על החברה - נחכה ונראה.
רגולציה נושכת בכל מגזרי הפעילות והתחרות החריפה שעשויה עוד להחריף
למדנו בתקופה האחרונה כי הרגולאטור לא רק מדבר אלא גם נושך. חברת ההחזקות אלון, ננשכת כסטייק עסיסי בתקופה האחרונה ע"י הרגולאטור: בגזרת דור אלון (בה מחזיקה החברה כ-80%) כבר הפחיתה הממשלה את מרווח השיווק בכ-25% ועדת טרכטנברג מדברת על פתיחת הענף לתחרות. הפחתה שמעבר להשלכותיה הישירות על דוחות הכספיים, יש גם פוטנציאל להגביר את התחרות בענף.
בגזרת קמעונאות המזון - התחרות והלחץ החברתי מחייבים הוזלת סל קניות, שקרתה בפועל. ההשפעה על שחקנית שעדיין "תקועה" ללא סינוף הארד דיסקאונט מתאים, כבדה. בצל סיכון להאטה כלכלית, לא רחוק היום בו תעבור מאסה קריטית של צרכנים לחנויות דיסקאונט והמותג של הרבוע, עדיין רחוק מלהיתפס כך.
אנו צופים כי שוקי הפעילות בהן פועלת החברה צפויים להיות תחת לחץ. בנוסף, החברה לא ממוצבת באופן אופטימאלי באף אחד ממוקדי עסקיה. אנו מצפים לקיטון של העוגה כולה ולצימצום חלקה של החברה בעוגה. צפי זה אינו מותיר מקום להמלצה חיובית.
הערכת שווי - מודל ה-DCF גוזר מחיר יעד של כ-16.6 ש' למניה לעומת מחיר מניה נוכחי של 13.8 ש'. נציין, כי החברה נסחרת כיום במכפיל רווח של כ- 14.7 על רווחי 2011. למרות הדיסקאונט הנדיב, ביחס לשווי המוערך, חובת ההוכחה על החברה. מותירים המלצה על "תשואת שוק" ומפחיתים את מחיר היעד לכ-16.6 ש' למניה.
- 1.תשתית טובה אך לא מנוצלת.צריך להחליף מנהל. (ל"ת)שלומי 10/05/2012 18:32הגב לתגובה זו
משפיע פיננסי (גרוק)לא נגד המשפיענים הפיננסים - אלא בעד המשקיעים
שלל הטענות שנשמעו בימים האחרונים נגד הסדרת מעמדם של המשפיענים הפיננסיים, מסתימת פיות ועד לפגיעה בתחרות, מתעלמות מכך שמי שמתיימר לפרסם המלצה שמתאימה ל-100 אלף עוקבים, שלכל אחד מהם מאפיינים ורצונות שונים, עושה עוול לעוקבים שלו
בימים האחרונים פרצה סערה סביב היוזמה להסדיר את מעמדם של המשפיענים הפיננסיים. הרגולציה שמקדמת הרשות לניירות ערך נועדה לעשות סדר בנושא ייעוץ ההשקעות הניתן ברשתות החברתיות, בין היתר על ידי מי שאין להם רישיון לייעוץ השקעות. כצפוי, יש מי שחוששים להיפגע מהרגולציה המתוכננת ויוצאים נגדה. בין היתר, נטען שהרגולציה נועדה למנוע תחרות ו"להגן על האינטרסים של הגופים הגדולים", אותם גופים מוסדיים שמחזיקים ברשיון ייעוץ השקעות. הטענה הזו נשמעה הן מצד חלק מהמשפיענים עצמם אבל גם מצד גופים עסקיים שמתמחים בהשקעות שמבוססות במידה רבה על "הייפ" ברשתות החברתיות, למשל תחום הקריפטו.
החשש מובן, אבל מדובר בסערה בכוס מים. ראשית, כמי שמשמש סמנכ"ל שיווק ודיגיטל בגוף פיננסי גדול, שבמסגרת תפקידו נמצא בקשרי עבודה גם עם משפיענים וגם עם הגופים המוסדיים, אני יכול להעיד שאין באמת ניגוד אינטרסים בין המשפיענים הפיננסיים לבין הגופים המוסדיים המחזיקים ברשיון לייעוץ השקעות. להיפך – שני הצדדים נהנים זה מזה ומזינים אחד את השני. כיצד? למשפיענים הפיננסיים יש "מניות בכורה" במהפך החיובי שחל במודעות של הציבור הישראלי להשקעות בשוק ההון בשנים האחרונות. הרבה מאוד בזכותם, השקעות בשוק ההון פרצו את גבולות מדורי הכלכלה והפכו לנושא סקסי. שאלות כמו: איך הכי משתלם לי להיחשף למדד S&P-500 או: האם עדיין כדאי לרכוש ביטקוין אחרי העליות האחרונות, הפכו לנושא שמדברים עליו במפגשים עם חברים ובארוחות שישי.
צעירים ישראלים רבים שואבים היום את עיקר הידע שלהם על כסף והשקעות מהרשתות החברתיות ומאותם משפיעים פיננסיים. אבל בסופו של דבר, כשהם משקיעים בפועל, הם עושים את זה, ברוב המקרים, דרך המוצרים והשירותים של הגופים הפיננסיים המפוקחים - למשל, הם משקיעים בקרנות סל עוקבות מדדים, בקופות גמל מסלוליות או פותחים תיק השקעות עצמאי באחת מהפלטפורמות למסחר עצמאי. המשפיענים, מצידם, נהנים ממקורות הכנסה מהעברת קורסים, כתיבת ספרים ופרסום פודקסטים, בחלק מהמקרים בשת"פ עם גופים מסחריים, כולל הגופים הפיננסיים המפוקחים.
מה שעומד מאחורי הרגולציה, אם כן, אינו רצון להעלים את המשפיענים הפיננסיים, לסתום פיות או לפגוע בתחרות אלא משהו הרבה יותר פשוט: הגנה על המשקיעים. הרגולציה החדשה תאפשר למשפיענים פיננסיים לפרסם מידע פיננסי ולתרום בכך להגברת האוריינות הפיננסית של הציבור הישראלי – דבר שמועיל למשקיעים. אולם, היא תוודא שאותם משפיענים לא יגלשו למתן המלצות השקעה שמצריכות התאמה למשקיע ספציפי – פעולה שמחייבת ידע מקצועי מעמיק ולכן מותרת רק למי שקיבל רשיון ייעוץ השקעות ומפוקח על ידי הרשות לניירות ערך.
אחד הכללים הכי בסיסיים בהשקעות הוא שאין המלצה אחת שמתאימה לכל המשקיעים, אלא יש להתאים את ההמלצות לצרכים ולמאפיינים של כל משקיע. מי שמתיימר לפרסם המלצה שמתאימה ל-100 אלף עוקבים, שלכל אחד מהם מאפיינים ורצונות שונים, עושה עוול לעוקבים שלו. אלא שזוהי בדיוק המציאות שמתרחשת היום ברשתות החברתיות: "מה שאראה לכם עכשיו מתאים לכולם", אומר משפיען אחד, רגע לפני שהוא ממליץ על מניות של מגזר מסוים. "5 המניות האלה הן לדעתי הזדמנות טובה ל-2025", מכריז משפיען אחר. "8 מניות ישראליות ששווה לקנות עכשיו", מכריז סרטון של משפיען שלישי. אלה הן רק 3 דוגמאות מני רבות להמלצות של משפיענים שאפשר למצוא בקלות ברשת, אשר אמורות, לכאורה, להתאים לכל משקיע.
