ערב הסעודית עדיין מוכנה להיכנס להסכם משולש עם ישראל וארה"ב

לפי דיווחים בארה"ב, ערב הסעודית פנתה לבית הלבן באמירה שהיא מוכנה להגדיל את ייצוא הנפט אם המחירים ימשיכו לטפס; בנוסף, הממלכה תכיר בישראל כמדינה ריבונית ובתמורה תיכנס לברית הגנה עם ארה"ב ותקבל ממנה תמיכה בתכנית האנרגיה הגרעינית שלה
רוי שיינמן | (4)

יכול להיות שהסכם נורמליזציה עדיין על השולחן - בעיקר בזכות ארה"ב. אחרי המתקפה חסרת התקדים שפתח חמאס כנגד ישראל החל מאתמול בשעות הבוקר המוקדמות, ההערכות הן שהשיחות על נורמליזציה עם סעודיה ירדו מהשולחן. אבל המשולש הזה, ישראל-ארה"ב-ערב הסעודית, כנראה רוצה להתקרב יותר ממה שאנו חושבים.

נכון שלערב הסעודית יש מקום חם בלב לפלסטינאים בעזה - כמו לכל העולם הערבי - אבל המצב יותר מורכב מזה. האויבת הכי גדולה של ערב הסעודית היא איראן - איראן רואה את עצמה כמנהיגה של השיעים וערב הסעודית רואה את עצמה כמנהיגה של הסונים, לכן הן אויבות טבעיות. בין השתיים מתנהלת מלחמה קרה כבר שנים רבות שמנוהלת בעשרות השנים האחרונות בעיקר דרך ארגוני פרוקסי - שלוחות רחוקות שלכאורה פועלות באופן עצמאי אבל בעצם מוכוונות וממומנות על ידי המעצמות.

מצד איראן אפשר לראות כמובן את חיזבאללה וחמאס, הארגונים הגדולים ביותר שהיא מפעילה, אבל איראן גם ממנת ותורמת לחות'ים בתימן שנמצאים קרוב יותר לערב הסעודית. מהצד הסעודי יש את הכוחות הכורדים ומספר מדינות נוספות הנחשבות בנות ברית של ערב הסעודית: כווית, בחריין ואיחוד האמירויות. 

בשביל ערב הסעדוית, כל מהלך שיכול לתת לה יתרון על פני אויביה השיעים הוא כדאי, ותמיכה אמריקאית הוא המהלך החזק ביותר במובן הזה - והדבר הזה הוא חיובי מאוד בשביל ישראל. כידוע ארה"ב היא בעלת הברית החשובה ביותר של ישראל, ולמרות היחסים הרעועים יותר בתקופה האחרונה המעצמה עדיין ניצבת מאחורינו - מתבטאת על הבמות הבין לאומיות לטובתינו ושולחת סיוע. 

מה שאנחנו רואים כרגע הוא התלכדות אינטרסים נדירה - ישראל רוצה הגנה ותמיכה -  האויבת הגדולה ביותר של ערב הסעודית היא איראן, ולמרות ההבדלים בינינו, כמו שאומר המשפט: האויב של האויב הוא חבר. ארה"ב מצדה, או יותר נכון הנשיא ביידן, רוצה להביא הישג משמעותי לקראת הבחירות המתקרבות, והסכם היסטורי בין ישראל לערב הסעודית הוא בהחלט כזה. מצדה של ערב הסעודית, תמיכה אמריקאית תיתן לה רוח גבית חזקה מאוד במלחמה הקרה נגד איראן.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אא 17/11/2023 17:17
    הגב לתגובה זו
    בסיכומו של דבר הסעודים הם כמו מצרים וירדן, בהזדמהות הראשונה יתקעו לישראל סכין בגב והדוגמא הטורקית היא מעולה מידידה לאיווב מר.
  • 3.
    מחמד 09/10/2023 05:35
    הגב לתגובה זו
    הרי סעודיה מממנת את המלחמה הזאת בין ישראל ועזה ועכשיו ארהב שלחה כוחות. סעודיה מממנת את הכל והתחילה את המלחמה הזאת. הרי צריך תרוץ כדי לשחרר אסירים ביטחוניים מישראל לגדה. צריך פשע נוראי וחטופים כדי שדוד אמריקה יבוא לפעולה לעזור כאילו נגד חמאס אבל תכלס הכל תיכנון למחלמה הקרובה שהיא נגד אירן. רק שאתם עיוורים. באמת מאמינים שחמאס הצליח להיכנס מהגדר ושלקח 3 שעות לצבא להגיב. לצבא הטוב בעולם לא היה מוכן ולקח לו 3 שעות להגיב. את ישראל מדרום לצפון ניתן לעשות ב5 שעות ברכב אך לקח לצבא ולמשטרה 8 שעות להגיד לדרום לסייע לאזרחים. פתאום אין צבא. אין מסוקים. המדטרה מחלקת דוחות בתל אביב בזמן מלחמה. כנראה שמישהו לא נותן פקודות או שנותנים פקודות לא לעשות כלום כדי שהכל יראה גדול יותר וזוועתי יותר. הרי הכל מצטלם נחמד במצלמות וצריך משהו להאכיל את העם בחדשות
  • 2.
    לתת כורים גרעיניים לרוצח בן סלמאן זה הפתרון הסופי (ל"ת)
    רועי 08/10/2023 19:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש להם חרב בדגל אז זה אומר שהם שוחרי שלום... (ל"ת)
    מוש מוש השור 08/10/2023 19:02
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.