פאואל פד
צילום: gettyimages

מה היה קורה אם בנק ישראל היה מודיע על רכישות של אג"ח דלק?

הפד' פרסם אמש את הרכישות שביצע עד כה בשוק האג"ח הקונצרני. בין הרכישות ניתן למצוא אגרות החוב של אפל, מייקרוסופט אבל גם של פורד וג'נרל מוטורס. חשוב להדגיש כי סכומי הרכישות של הפד' הם זניחים, אך לא מדובר רק בהשפעה ישירה
עמית נעם טל | (9)

תדמיינו לכם את התסריט הבא: בשיא הסחרור של החודשים, כאשר תשואות האג"חים של דלק קבוצה החלו לזנק, היה מגיע בנק ישראל ומודיע על רכישת אגרות החוב של החברה ומציל אותה מסחרור פיננסי. נשמע דמיוני? בארה"ב זו המציאות. בחודשים האחרונים הפד' תומך באופן ישיר בשוק האג"ח הקונצרני, כולל בחברות "בעייתיות" כמו פורד, ג'נרל מוטורס. 

לאחר שהודיע מוקדם יותר החודש כי יתחיל לרכוש לא רק תעודות סל אלא גם אגרות חוב קונצרניות בודדות, הפד' פרסם אמש הרכישות שביצע עד כה בתוכנית הרכישות שלו בשוק האג"ח הקונצרני (SMCCF). 

עד כה רכש הבנק אגרות חוב של כ-84 חברות בהיקף של 428 מיליון דולר בלבד. בין החברות שהפד' רכש את אגרות החוב שלהן ניתן למצוא את ענקיות הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) ומייקרוסופט (סימול:MSFT). עוד ברשימה: פורד (סימול:F), ג'נרל מוטורס (סימול:GM), ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) ועוד. 

הרכישות הגדולות שביצע הפד' באגרות חוב בודדות

במקביל, הפד' עידכן את הפוזיציות שלו בשוק תעודות הסל. באופן צפוי, רוב הרכישות של הפד' בתעודות סל כמו SPIB, VCSH ו-LQD, אך הפד' רכש בתקופה האחרונה תעודות סל כמו JNK ו-HYG, העוקבות אחר שוק האג"ח זבל.

בסה"כ, הפוזיציה של הפד' בשוק האג"ח הקונצרני עומדת על 7.1 מיליארד דולר. הדוחות האחרונים של הבנק מצביעים כי הוא מתערב בשוק האג"ח הקונצרני בהיקף של 1.7-1.6 מיליארד דולר בשבוע. כ-48% מאגרות החוב שקנה הפד' עד כה הן מדירוג גבוה של AAA/AA/A, כ-48.3% מאגרות החוב בדירוג של BBB וכ-3.6% בלבד הן בדירוג BB. 

לחץ כאן בשביל לראות את הנתונים המלאים של רכישות הפד'

מהנתונים של הפד' עולים לא מעט שאלות. לדוגמה: 6 מתוך 13 הרכישות הגדולות שביצע הבנק הן של חברות זרות (טוויטה, BMW וכו'), כיצד רכישת אג"ח של חברות זרות יכול לעזור לאזרח האמריקני? בנוסף, כיצד רכישה של אגרות חוב של של חברות כמו אפל, שלא מתקשות כרגע לגייס חוב, תורמת להתנהלות השוק?

חשוב להדגיש כי הרכישות של הפד' עד כה בשוק האג"ח הקונצרני הן בסכומים זניחים: 1.7 מיליארד דולר בשבוע? בשיאו של המשבר ביצע הפד' ביצע הפד' רכישות של אג"ח ממשלתי בהיקף של 362 מיליארד דולר בשבוע - הבדל עצום. הפד' יכול לרכוש הרבה יותר מזה לפי התוכנית המקורית, אך בוחר שלא לעשות זאת. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    Yl 29/06/2020 23:21
    הגב לתגובה זו
    פשוט במקום לרכוש את האג"ח של דלק בנק ישראל יכול להשאיל את מכונת הדפוס מדלק.
  • 6.
    הזדמנות לבנק ישראל לעזור לאגח בישראל (ל"ת)
    אלי 29/06/2020 23:05
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אבי 29/06/2020 20:49
    הגב לתגובה זו
    הבנק היחידי שלא מתערב בשוק האגח קונצרני זה בישראל ! הוא רק קונה אגח ממשלתי ב0 ריבית ! המרווחים עולים , הנזילות בשוק יורדת , והרבה חברות לא יוכלו למחזר חוב , ובנק ישראל עוצם עיניים ... תתעוררו ותביעו אמון בשוק !!
  • כמו במרץ,בנק ישראל שמח שהציבור מתרושש בנפילת האג״ח 29/06/2020 21:07
    הגב לתגובה זו
    כמו במרץ,בנק ישראל שמח שהציבור מתרושש בנפילת האג״ח..הוא נתן לשוק לקרוס ואחר כל קנה את האגח בהנחה של 10-20%..בנק ישראל רושש את הציבור המסכן שפדה בפאניקה ורכש ממנו בזול. עכשיו הם מזילים ריר לסיבוב שני
  • 4.
    הנה הפד באי וודאות גמורה (ל"ת)
    יצחק 29/06/2020 20:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אזרח מודאג 29/06/2020 19:09
    הגב לתגובה זו
    רק בישראל הבנק המרכזי לא עושה כלום ! שוק אגח קונצרני סובל מירידות , נזילות נמוכה וככה חלק גדול מהחברות לא יוכלו למחזר או לגייס ! ובנק ישראל מסתכל וקונה אגח ממשלתי בלבד בריבית 0 !! תגלה אחריות ותביעו אמון בשוק אחרת יהיה מאוחר והנזק למשק יהיה כפול ומכופל !!
  • 2.
    בנק ישראל אפסים 29/06/2020 18:43
    הגב לתגובה זו
    קניית אגח קונצרני תתמוך במשק ובכלכלה בתקופה קשה של חוסר נזילות
  • 1.
    ariel 29/06/2020 18:37
    הגב לתגובה זו
    למחזור הלואות דלק קידוחים ורציו
  • בבנק ישראל מנותקים מהמציאות בשטח (ל"ת)
    הם מנותקים 29/06/2020 19:33
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.