לא יאמן: הנפט התרסק שוב וסחב את שוקי המניות לנפילות, איפה הסוף?
סוף יום המסחר בוול סטריט והנפט שוב איבד כל שליטה וצלל בסיום בחדות. מחירה של חבית נפט עומד כעת על רמה של 47.8 דולר לאחר צלילה של 4.8%. המדדים המובילים הגיבו בקיצוניות כאשר באירופה המדדים שנסחרו עד אז במגמה חיובית הגיבו בתנועה חדה כלפי מטה ונסגרו בירידות שערים ניכרות. בוול סטריט המצב היה גרוע יותר כאשר המדדים שוב ננעלו עם ירידות חדות של עד 1.3%.
במוקד העניינים עמדה שוב יצואנית הנפט המובילה בעולם - ערב הסעודית. שם המלך עבדאללה אמר בנאום היום (ג') כי ארצו תתמודד עם מחירי הנפט הנמוכים "עם רצון נחוש" אך מן העבר השני לא התבטא על שינוי מדיניות כלשהי בה המדינה תקטין את תפוקות ייצור הנפט שלה במטרה להילחם בירידות.
אתמול נזכיר ערב הסעודית הודיעה רשמית כי היא מורידה את מחיר הנפט, וזאת לאחר עוד נתון דובי מבחינת הנפט שהגיע עוד קודם לכן - רוסיה ועיראק הודיעו כי יגבירו את תפוקות הנפט שלהן מה שמגביר משמעותית את היצע הנפט בשווקים.
"בכדי לבלום את הירידה במחירי הנפט אנחנו צריכים אינדקציה לכך שערב הסעודית שוקלת לקצץ בתפוקות הייצור" מסביר קירסטן פריטש, אנליסט סחורות ב-'Commerzbank'. עוד מוסיף פריטש כי ייתכן וגם מדינות נוספות כגון עיראק, איראן וכווית יורידו את המחיר הנפט הרשמי שלהן בימים הקרובים.
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה שעוד החמיר את הסנטימנט השלילי על הסחורה היו שורה של נתוני מאקרו פושרים שהגיעו מאירופה וארה"ב שמעלים שוב את החששות בנוגע לביקושים נמוכים לאנרגיה באירופה ובעולם. לדברי אנליסטים בשוק שורה ארוכה של גורמים לוחצים את מחיר הנפט כלפי מטה, ביניהם חששות לגבי הכלכלה היוונית, תפוקת נפט גבוהה מצד רוסיה, עיראק וארה"ב והדולר החזק. מוקדם יותר היום היו אפילו מי שהגדילו
- 7.איראן 07/01/2015 10:17הגב לתגובה זויילכו "פייפאן"......2 המדינות המסוכנות ביחד עם צפון קוריאה ! סכנה לשלום העולם כולו.....יש אלוקים בשמים שם אותם על הכוונת....אחרי גזל ועושק של מיליארדי בני אדם ! התור שלהם לתת את הדין !
- 6.נהור 06/01/2015 20:17הגב לתגובה זונגמר הנפט
- שלומי 06/01/2015 20:35הגב לתגובה זוומחיר הנפט היה עולה...מגדילים את התפוקה כי עדיין יש מספיק.אולי לא חושבים מספיק על העתיד ואולי לא יהיה בעוד כמה שנים, אבל בינתיים...
- 5.מחיר אנרגיה יורד זה טוב לכלכלה. אז למה הירידות חדות? (ל"ת)לא מבין 06/01/2015 19:49הגב לתגובה זו
- שים 06/01/2015 20:31הגב לתגובה זוככול שהמחיר של הנפט יורד יש יותר כסף פנוי לציבור לכן נירות הערך צריכים לעלות
- 4.5 06/01/2015 19:26הגב לתגובה זולחבית זה הרבה מאד , 50 זה גזל ועל הגזל הזה ישלמו ? רוסיה , איראן והמדינות הערביות.....
- 3.אבי 06/01/2015 19:24הגב לתגובה זואני חושב שצריך להחרים כל ימני וליכודניק ושאר החרא האלה לך אל תעשה צבא אל תשמור עלי ואחרי זה תזמבר אותי ואת כל המדינה בקלפי עם הליכוד המושחת המזוהם וכל המפלגות הימניות שלך לך טוס סע עוף למדינה אחרת תחיה תהיה עם כוסיות תעשה מה בא לך יש מלא מדינות יפות עם בחורות יפות בעולם אל תתרום לי אל תשמור לי סע תקדם עוף לי מהעין לא מדובשיך ולא מעוקצך ולא כלום ממך
- מתי 06/01/2015 20:51הגב לתגובה זותהיה כפרה עלינו ערב רב שכומך איפוא היית בצהאעם בכלל זבל מהלך שלא תעיז ללכך את הפהשלך
- הלב זבל (ל"ת)תאכל את 06/01/2015 20:16הגב לתגובה זו
- שלמה 06/01/2015 20:11הגב לתגובה זואתה מפגר
- 2.המס על הדלק כיום כ 70% תודה לנתניהו (ל"ת)חכם ישראל 06/01/2015 19:18הגב לתגובה זו
- רן נואמה 06/01/2015 22:57הגב לתגובה זוזה הזמן לשינוי . זה הזמן להוריד מחירים, לשקם את מערכת החינוף הבריאות , הרווחה . לטפל באלימות, בשנאה , בהתבהמות של החברה הישראלית, זה הזמן להוזיל דירות , קניות מצרכים בסופר, מכסים הזויים מתקופת המנדט, זה הזמן להחזיר את הפוקוס לאזרח התורם ולא להמשיך להסתכל עליו כמו נתין בממשלה המאוחדת של מפלגת השלטון הלאומית קפיטליסטית הליכוד . לא משנה ימין או שמאל , בוחרים כל אחד העיקר לא נתניהו . זה הזמן לשינוי , זה הזמן למהפך .
- 1.ברוך 06/01/2015 19:13הגב לתגובה זושבנו את עצמם כל השנים מהנפט ואימו על כל העולם כרגע האמריקאים מחתיבים את מחירי הנפט מה שבטוח אנחנו מרוויחים מזה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
