
התכנית של טראמפ - 1,000 דולר לכל תינוק
תכנית החיסכון החדשה של טראמפ מבטיחה 1,000 דולר לכל תינוק אמריקאי שייוולד בין 2025 ל-2029 בהשקעה אוטומטית בבורסה; העלות הכוללת של 3.6 מיליארד דולר תתווסף לחבילה שמשרד התקציבים צופה שתגדיל את החוב הלאומי ב-2.4 טריליון דולר
דונלד טראמפ חשף תכנית ממשלתית להעניק 1,000 דולר לכל תינוק שייוולד באמריקה בין השנים 2025 ל-2029. "חשבונות החיסכון של טראמפ", כפי שהוא מכנה אותם, אמורים להפוך כל תינוק אמריקאי למשקיע בבורסה מהרגע הראשון בחייו.
התכנית, שהוצגה בפגישה בבית הלבן בהשתתפות מנכ"לי ענקיות כמו גולדמן זקס, דל ואובר, מהווה חלק מ"הצעת החוק הגדולה והיפה" שטראמפ מנסה לקדם בקונגרס. כל ילד שייוולד בתקופה הרלוונטית יקבל באופן אוטומטי חשבון השקעות עם יתרת פתיחה של 1,000 דולר, הכסף יושקע בקרנות מדד העוקבות אחר הבורסה האמריקאית.
ההורים יוכלו להוסיף עד 5,000 דולר נוספים מדי שנה לחשבון, אך כאן מתחילות הבעיות. בניגוד לתכניות חיסכון קיימות כמו חשבונות IRA, התכנית של טראמפ מציעה יתרונות מס מוגבלים. המשיכות יחויבו במס רווחי הון או הכנסה רגילה, דבר ההופך אותה לפחות אטרקטיבית מהאלטרנטיבות הקיימות.
המומחים הכלכליים כבר מחדדים את הסכינים. אן ריילי, מנכ"לית חברת הייעוץ אלפא פיננשל, אמרה כי התכנית "אינה אטרקטיבית במיוחד" להורים ו"נראה שהממשל מסבך דברים ללא סיבה". הביקורת המרכזית מתמקדת בכך שהתכנית מציעה פחות יתרונות מס בהשוואה לכלים הפיננסיים הקיימים.
- מניות הקנאביס זינקו עד 40% - האם תהיה הקלה ברגולציה?
- מנכ"ל אינטל ליפ-בו טאן ייפגש עם טראמפ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקסם האמיתי של התכנית אינו טמון בפרטים הטכניים, אלא בכוח הפוליטי שלה. טראמפ מציג את עצמו כנותן מתנת יום הולדת לכל תינוק אמריקאי, תוך שהוא עוטף את התכנית בסיפור על השקעות ועתיד כלכלי מזהיר. המסר פשוט: הרפובליקנים דואגים למשפחות ולדור הבא.
העלות הכוללת של התכנית תעמוד על כ-3.6 מיליארד דולר, בהתבסס על כ-3.6 מיליון הלידות השנתיות באמריקה. טראמפ טוען שהמימון יגיע מ"רפורמות ממוקדות" הכוללות מס של 3.5% על העברות כספים לחו"ל, אולם משרד התקציבים של הקונגרס מעריך שהחבילה הכוללת תוסיף 2.4 טריליון דולר לחוב הלאומי בעשור הקרוב.
מבחינה היסטורית, לתכניות כאלה יש ביצועים מעורבים. בריטניה הפעילה תכנית דומה בשם "Child Trust Fund" בין השנים 2002 ל-2011 לפני שהפסיקה אותה. סינגפור עדיין מפעילה תכנית בונוס תינוקות עם חשבונות חיסכון הנתמכים על ידי הממשלה. השאלה היא האם אמריקה תדבק בתכנית לטווח ארוך או שמדובר בעוד פרויקט פוליטי שייעלם עם החלפת הממשל.
- 1.אנונימי 11/06/2025 09:56הגב לתגובה זובישראל קוראים לזה חסכון לכל ילד למי שלא מכיר

טראמפ רוצה כורים גרעיניים תוך שנה
משרד האנרגיה האמריקאי בחר 11 חברות להפעיל כורים ניסיוניים עד יולי 2026, בלוחות זמנים קצרים מהמקובל. הביקוש הגובר מחשמל למרכזי נתונים של בינה מלאכותית והקשרים ההדוקים לממשל דוחפים את מניית Oklo לעליות חדות, למרות שהחברה טרם השלימה כור ראשון
משרד האנרגיה האמריקאי בחר השבוע 11 חברות להשתתף בתוכנית לפיתוח כורים גרעיניים ניסיוניים, שיופעלו במעבדות לאומיות עד יולי 2026. התוכנית מקצרת באופן משמעותי את לוחות הזמנים המקובלים לפיתוח טכנולוגיה גרעינית: בדרך כלל תהליך פיתוח, רישוי ובנייה של כור נמשך כעשור, אך הממשל מבקש להאיץ את התהליך במסגרת מדיניות האנרגיה החדשה.
החברות שנבחרו כוללות את OkloOklo 9.2% , הנסחרת בבורסה, שמנייתה עלתה ב־8% לאחר ההודעה, ואת Terrestrial Energy, שמתכננת הנפקה השנה. יתר החברות הן Aalo Atomics, Antares Nuclear, Atomic Alchemy, Deep Fission, Last Energy, Natura Resources, Radiant Energy ו־Valar Atomics. כולן מתמחות בפיתוח כורים גרעיניים מתקדמים, המיועדים לבנייה מהירה וחסכונית יותר.
מרכזי הנתונים מגבירים את הביקוש
הביקוש הגובר לחשמל ממרכזי נתונים של בינה מלאכותית מניע את העניין בכורים גרעיניים קטנים. מערכות מחשוב מתקדמות צורכות כמויות עצומות של חשמל, וחברות הטכנולוגיה מחפשות מקורות אנרגיה יציבים וללא פליטות פחמן. כורים גרעיניים מודולריים קטנים יכולים לספק חשמל רציף ולענות על הצרכים הגדלים של התעשייה.
כיום, כל הכורים הגרעיניים הפעילים בארצות הברית הם כורים גדולים מקוררי מים, המבוססים על עיצובים משנות החמישים. החברות החדשות מפתחות טכנולוגיות שונות מהותית — חלקן משתמשות במתכות נוזליות או בגזים לקירור, ואחרות בונות כורים מודולריים שניתן לייצר במפעלים ולהרכיב באתר היעד.
- איראן מסרבת לביקורות גרעין - לא תקיים שיחות חדשות עם סבא"א; האם השלב הבא הוא חזרה למלחמה?
- כך מפתחים פצצה גרעינית; תוך כמה שנים איראן יכולה להגיע לגרעין ומה באמת יכול לעצור אותה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיות החדשות עדיין לא הוכחו בהפעלה מסחרית בקנה מידה מלא. המשקיעים מממנים פיתוחים שטרם הוכיחו את יעילותם הכלכלית בפועל. ההשקעות בתחום כרוכות ברמת סיכון גבוהה, שכן הטכנולוגיות נמצאות בשלבים מוקדמים של פיתוח ובדיקה.

סטאב-האב בדרך לוול סטריט; השווי יעלה על 15 מיליארד דולר
פלטפורמת מכירת הכרטיסים StubHub מתכוננת להצטרף לגל ההנפקות המתחדש בשוק האמריקאי, על רקע צמיחה משמעותית בהכנסות אך גם ההפסד גדל. מה עומד מאחורי המהלך, ומה זה אומר על וול סטריט?
סטאב-האב הולדינגס (StubHub Holdings), מפעילת פלטפורמות מכירת הכרטיסים המובילות StubHub ו-Viagogo, ממשיכה בצעדיה לקראת הנפקה ראשונית לציבור (IPO) בבורסת ניו יורק, תחת הסימול STUB. החברה, שבסיסה בניו יורק, עדכנה השבוע את התשקיף שלה, וחשפה נתונים פיננסיים עדכניים שמציגים תמונה מורכבת: הכנסות שצומחות בקצב מרשים, לצד הפסד שהלך והעמיק. המהלך מגיע על רקע התאוששות נרשמת בשוק ההנפקות האמריקאי, לאחר תקופה ארוכה של האטה משמעותית, ומעיד על תיאבון מחודש של משקיעים לחברות צמיחה בתחום הטכנולוגיה והבידור.
צמיחה בהכנסות, אך הפסד הולך וגדל
על פי התשקיף המעודכן, סטאב-האב רשמה ברבעון הראשון של 2025 הכנסות של 397.6 מיליון דולר, עלייה של כ-10.4% בהשוואה ל-360.1 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2024. הגידול בהכנסות משקף את ההתאוששות המתמשכת בתעשיית האירועים החיים, שספגה מכה קשה בתקופת הקורונה אך חזרה לצמוח בשנים האחרונות, בין היתר הודות לביקוש גבוה לכרטיסים להופעות, אירועי ספורט ופסטיבלים.
ההפסד של החברה ברבעון הראשון של 2025 עלה ל-35.9 מיליון דולר, לעומת הפסד של 29.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, עלייה של כ-20.9%. העלייה בהפסד נובעת מהשקעות משמעותיות בתשתיות טכנולוגיות, שיווק והרחבת הפעילות הגלובלית, לצד עלויות תפעוליות גבוהות בשווקים תחרותיים. החברה לא פירטה בתשקיף את הגורמים המדויקים לעלייה בהפסד, אך המשקיעים יצטרכו לבחון את היכולת של סטאב-האב להפוך לרווחית, במיוחד לאור התחרות הגוברת מצד פלטפורמות כמו Ticketmaster ופעילים חדשים בשוק.
אחד הנתונים הבולטים בתשקיף הוא היקף המכירות ברוטו (Gross Merchandising Volume, GMV), המייצג את הסכום הכולל ששולם על ידי רוכשי כרטיסים, כולל עמלות ותשלומים למוכרים. ברבעון הראשון של 2025, ה-GMV של סטאב-האב הגיע ל-2.1 מיליארד דולר, לעומת 1.8 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. זה ממחיש את מעמדה של החברה כשחקנית מרכזית בשוק הכרטיסים העולמי, כשהיא פועלת ב-90 מדינות.
החברה טרם חשפה רשמית את היקף הגיוס הצפוי או את טווח המחירים למניה, אך ניתן להעריך שהשווי יהיה מעל 10 מיליארד דולר. סטאב-האב בחנה לפני שלוש שנים אפשרות להנפקה לפי שווי שהוערך אז ביותר מ-13 מיליארד דולר. המומנטום להנפקה זו נבלם בשל תנודתיות בשווקים, אך ב-2024 החברה כמעט יצאה לדרך, בין היתר הודות לזינוק בהכנסות שנרשם בזכות סיבוב ההופעות העולמי של טיילור סוויפט, שהפך לתופעה תרבותית וכלכלית. עם זאת, גם תוכנית זו נדחתה בשל תנאי שוק לא נוחים.